ouderschapsverlof na adoptie

Adoptie Forum
Plaats reactie
Jal
Berichten: 39
Lid geworden op: 8 december 2007, 17:23

ouderschapsverlof na adoptie

Bericht door Jal » 8 december 2007, 17:29

Wij zijn in een adoptie procedure bezig sinds Sep 2006, wij zijn sinds maarts 2007 aan het wachten voor MO, hebben niks gehoord van hun zelf geen brief om ons te verwittigen dat het zolang gaat dure, enfin.

ik was in de website van kind en gezin aan het te lezen en ben echt verbaasd, warrom zouden de ouders die adopteren minder ouderschapsverlof dagn hebben, hebben de adoptie kinderen minder aandacht en liefde nodig?

kind en gezin website: Hoe zit het met adoptieverlof ?

Wie werknemer is en een adoptiekind in zijn gezin opneemt, heeft recht op adoptieverlof gedurende een aaneengesloten periode van:
* maximum 6 weken wanneer het kind jonger is dan 3 jaar;
* maximum 4 weken wanneer het kind 3 jaar of ouder is.
Dit verlof moet opgenomen worden voordat het kind 8 jaar wordt. De maximumduur wordt verdubbeld (tot maximum 12 of 8 weken) wanneer je kindje een handicap van ten minste 66% heeft, of een aandoening heeft waarbij ten minste 4 punten toegekend worden in pijler 1 van de medisch-sociale schaal in de zin van de regelgeving betreffende de kinderbijslag.

Jal
Berichten: 39
Lid geworden op: 8 december 2007, 17:23

Bericht door Jal » 9 december 2007, 12:44

Hoi Heidi,

Dank u wel voor u antwoord.
Ik wist niet dat er twee soorten verlof. Ik dacht dat wij recht hebben vor maar 6 weken in totaal. dus als ik goed begrepen, wij hebben 3 maanden plus die 6 weken???

dank

Heidi
Berichten: 9
Lid geworden op: 1 februari 2007, 15:52

Bericht door Heidi » 9 december 2007, 14:18

Hoi Jal,

Ja , iedereen heeft recht op dat ouderschapsverlof,je kan het eigenlijk opnemen wanneer je wil (na overleg met de bazen natuurlijk).
Ik nam het direct na mijn adoptieverlof , mijn man wachtte tot ik terug aan het werk ging .

Het adoptieverlof word uitbetaald door de ziekenkas , het ouderschapsverlof door de RVA , je hebt hierbij trouwens recht op een aanmoedigingspremie .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten