Maatschapelijk onderzoek

Adoptie Forum
Plaats reactie
Aline
Berichten: 322
Lid geworden op: 10 mei 2007, 9:19

Bericht door Aline » 10 juni 2011, 6:58

Het is de laatste tijd zo stil hier dus dacht ik laat ik hier maar nog eens een berichtje plaatsen ...
Iemand al verder vooruitgang gemaakt?
Hoe ver staan jullie allemaal?
Wat nieuws?

HIer is het stilletjes, we zijn al goed opgeschoven maar hebben nog een eind te wachten ja waarschijnlijk anderhalf jaar nog te gaan maar we wachten met een portie geduld gemengd met moed en dan nog een snuifje doorzettingskracht ...

Ik zou zeggen laten we hier in deze topic opnieuw wat leven inblazen

Trie
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 maart 2010, 18:06

Bericht door Trie » 25 september 2011, 11:01

Daarnet op ATV zag ik de uitzending 'Wakker op zondag'. Daarin kwam een intervieuw met Els De Schepper en Mevr Vanderborght, naar aanleiding van een boek dat Els De Schepper heeft geschreven. De titel van het boek luidt'niet geschikt als moeder' en is een openhartige getuigenis over haar kinderwens, haar adoptieplannen en de schrijnende toestanden bij het maatschappelijk onderzoek.
Wij hebben met tranen in de ogen geluisterd en hoorden precies helemaal ons eigen verhaal vertellen.
Vreselijk dat dit zoveel mensen moet overkomen. Wanneer komt er nu eens eindelijk een grote (positieve) ommezwaai in adoptieland ?

Heeft nog iemand deze uitzending gezien toevallig ?

*nat*
Berichten: 1172
Lid geworden op: 31 maart 2010, 15:09

Bericht door *nat* » 26 september 2011, 13:24

Voor wie het wil zien: hier de link. Het is het eerste item.
http://www.atv.be/wakker-op-zondag/wakk ... ember-2011

We kunnen alleen maar hopen dat het nu stilaan genoeg in de media komt dat de politici er effectief iets aan gaan doen...

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

nuancereing aub

Bericht door DVO pixi » 26 september 2011, 19:37

Ik post zelden nog iets, maar enige nuance in dit verhaal is wel nodig vind ik persoonlijk, of er zullen weer een heleboel starters gaan denken dat ALLE maatschappelijk onderzoeken 3de- graads verhoren of halve inquisitieraden zijn.
Wat mevr De Schepper heeft moeten meemaken is heel erg, maar blijf wel in je achterhoofd houden dat Elk adoptieverhaal zijn eigen unieke verloop kent, en elk verhaal dat je hoort of leest meerdere partijen en kanten heeft die voor jou als lezer niet zichtbaar zijn.
Spiegel je niet aan een ander zijn verhaal, maak je eigen verhaal, en je eigen weloverwogen keuzes, en dit geldt evenzeer ook voor je beslissing ivm het herkomstland en adoptiebureau waar je uiteindelijk mee gaat samenwerken.
En lees blogs en fora voor fun, niet om er DE waarheid , OF de gemiddelde wat ook uit te halen.

veel succes aan iederen, en laat je aub niet afschrikken, het kan ook anders...

bieke01
Berichten: 361
Lid geworden op: 28 juli 2009, 13:48

Bericht door bieke01 » 27 september 2011, 11:12

ja ik vind in het interview alleen al een paar dingen waarmee ik niet akkoord ben
het verslag van het maatschappelijk onderzoek krijg je in kopie thuisgestuurd en moet je niet 'stiekem' gaan overschrijven in de rechtbank
( of dateert haar mo van de tijd dat men dit nog niet deed ? )
en je moet je wel openstellen in het onderzoek, openheid is trouwens al één van de sleutels in adoptie
en 'punten' ?
nu ja wij gaan wel kijken naar haar show, we zullen wel in aantal zaken herkenningspunten hebben maar rekening houden met het showgehalte

Trie
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 maart 2010, 18:06

Bericht door Trie » 27 september 2011, 15:28

Intussen heb ik 't boek gelezen. Dat is genuanceerder dan een kort interview, maar heel openhartig en eerlijk. Ik kan het boek alleen maar aanraden (ik heb, denk ik, toch niets over een show hier geschreven?). Al lijkt het me niet interessant om het te lezen als je nog geen MO achter de rug hebt.
Pixi, ik kan jouw reactie begrijpen. Waarschijnlijk (en gelukkig maar) heb jij onmiddellijk positief advies gekregen en gelukkig niet zo'n nare ervaring gehad met het MO (?). Wij behoren dan blijkbaar weer eens bij de uitzonderingen, de pechvogels (als je graag hebt dat ik dat zo zeg). Ik kan alleen maar zeggen dat wij bij hetzelfde CAW gescreend werden (vermoedelijk zelfs door dezelfde persoon). En dat dit niet de eerste keer is dat ik zulke verhalen over dat bewuste CAW hoor. En ik denk dat er bitter weinig KA zijn die het MO het leukste gedeelte van de hele adoptieprocedure vinden.
Neen, niet alle maatschappelijk onderzoeken zijn 3degraads. En gelukkig maar. En dat wil ik ook helemaal niet beweren. Gelukkig zijn er nog steeds veel meer positieve dan negatieve adviezen. Maar je zal maar de pech hebben om net bij de uitzondering terecht te komen. Niet ?
Ik heb dit bericht zeker niet geplaatst om paniek te zaaien bij nieuwe KA ! Maar ik voelde zoveel gelijkenissen in het verhaal dat 't me enorm getroffen heeft.
En laten we eerlijk zijn: er kan toch nog echt wat bijgeschaafd worden aan de manier waarop de hele procedure verloopt.
Trouwens, om dan toch iets positiefs te schrijven: zowel Mevr. De Schepper als wijzelf kregen een geschiktheidsvonnis van de jeugdrechter.

Het MO van Mevr De Schepper dateert inderdaad van een aantal jaren geleden. Waarschijnlijk was de procedure toen net iets anders, want wij hebben ons verslag van MO ook thuis toegestuurd gekregen.
Wat die openheid betreft: dat zou ik dan toch even willen nuanceren. Wij zijn ook altijd van mening geweest dat eerlijkheid het langst duurt. Tot wij ons verslag van MO kregen. Zowel onze psychologe, huisarts, advocaat, familie en dichte vrienden hebben het verslag gelezen en allen zeiden ze hetzelfde: jullie zijn té eerlijk, te open geweest. In ons verslag stonden echt hele grove dingen, soms échte fouten zelfs. En dat voor professionelen ? Dan stel ik mij daar toch ernstige vragen bij hoor.
Laatst gewijzigd door Trie op 27 september 2011, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

*nat*
Berichten: 1172
Lid geworden op: 31 maart 2010, 15:09

Bericht door *nat* » 27 september 2011, 16:00

Godzijdank dat niet alle MO's zo verlopen, maar zoals Trie zegt, je zal maar de pech hebben om net die ene te zijn... Wij zitten nog bijlange niet zover (moeten eerst de cursus nog volgen), en we zullen heus niet stoppen omwille van deze verhalen, maar dat neemt niet weg dat we soms wel onze bedenkingen hebben bij hoe (eerlijk) alles verloopt.

En als er naar aanleiding hiervan iets kan gedaan worden om wantoestanden te voorkomen (een transparanter proces, meer controle op de CAW's, wat dan ook), dan is het alleen maar goed dat dit nu in de media komt, denk ik dan...

De show is trouwens komisch bedoeld en handelt slechts voor een klein stukje over haar ervaringen rond adoptie, zei ze in een ander interview, kwestie van dat je niet misleid wordt door de heisa rond het boek!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten