Maatschapelijk onderzoek

Adoptie Forum
barbara despeghel
Berichten: 46
Lid geworden op: 2 februari 2009, 18:17

Bericht door barbara despeghel » 27 oktober 2010, 10:26

ons eerste gesprek achter de rug. Mijn man is er tevreden over. Ik heb twijfels. Er waren dingen die ik zei waarop ze mij verbeterde. Ze heeft gelijk hierin en heb dat ook gezegd. Nu zijn er nog dingen die ik denk misschien had ik dit moeten verduidelijken of.......

IK heb het allemaal eens opgeschreven. ik zit aan bijna 2 blaren. Wanneer we dit alles vertellen op volgend gesprek zullen er nog dingen zijn die we vergeten. Zou ik deze brief meenemen???

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 27 oktober 2010, 10:30

barbara despeghel schreef:ons eerste gesprek achter de rug. Mijn man is er tevreden over. Ik heb twijfels. Er waren dingen die ik zei waarop ze mij verbeterde. Ze heeft gelijk hierin en heb dat ook gezegd. Nu zijn er nog dingen die ik denk misschien had ik dit moeten verduidelijken of.......

IK heb het allemaal eens opgeschreven. ik zit aan bijna 2 blaren. Wanneer we dit alles vertellen op volgend gesprek zullen er nog dingen zijn die we vergeten. Zou ik deze brief meenemen???
zeker doen. Wij hebben ook een aantal zaken achteraf op mail gezet en naar MA verstuurd. Was geen probleem en werd geapprecieerd! En was ook vermeld in het verslag.

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 27 oktober 2010, 14:37

hallo,
normaal gezien krijg je bij het begin van een volgend gesprek de gelegenheid om terug te keren op het vorige gesprek. Misschien je bedenkingen doormailen zodat ze die al gelezen hebben en je er makkelijker kan op terugkeren??

groeten en succes
ciska

Jurre
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 oktober 2009, 7:34

Bericht door Jurre » 11 november 2010, 17:26

Hoi, natuurlijk moet je terugkomen op het vorige gesprek als je dingen wil toelichten, wil verdedigen.
Dit wordt geapprecieerd en ook geaccepteerd. Nu is het moment om te vechten voor je toekomst he.
Een toekomst met een kindje. Dat NOOIT uit het oog verliezen.
Veel succes verder.

barbara despeghel
Berichten: 46
Lid geworden op: 2 februari 2009, 18:17

Bericht door barbara despeghel » 16 november 2010, 14:14

Na ons derde gesprek was een bedenking dat we te jong waren en onze relatie te pril.....
We zijn 29 en 31 dat is nog jong en onze relatie is nog pril. Maar we voelen ons zeker klaar om voor het grote avontuur te gaan. Hoe kunnen we ze hiervan op het laatste gesprek overtuigen.

Caro82
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 mei 2009, 10:35

Bericht door Caro82 » 16 november 2010, 19:27

Hey Barbara,
Wij hadden dezelfde opmerkingen gekregen, over jong en prille relatie.
Behalve het feit dat je er zelf zeker van bent, kan je dat ook niet echt weerleggen.
Bij ons stonden die opmerkingen bij de risicofactoren, maar gelukkig vonden ze dat er genoeg andere factoren waren en kregen wij een positief vonnis.

Jong is trouwens ook relatief he, persoonlijk vind ik 29 en 30 jaar een mooie leeftijd om 'aan kinderen te beginnen'. Wij waren 26 en 28 jaar, en behalve tijdens het MO heeft ook niemand ons aangesproken op onze 'jonge' leeftijd. Ook de adoptiedienst niet.
En het is ook niet zo dat jullie morgen al jullie kindje zouden hebben he.

En over de prille relatie, wij waren 2 jaar samen, wat inderdaad niet lang was. Langs de andere kant kennen we ook een koppel dat wel al lang samen was en tijdens de procedure uit elkaar ging. Zekerheid kan
niemand hen geven.
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat jullie aantonen dat je er goed over nagedacht hebt.

Veel succes met het derde gesprek,
Caro

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 16 november 2010, 19:34

barbara despeghel schreef:Na ons derde gesprek was een bedenking dat we te jong waren en onze relatie te pril.....
We zijn 29 en 31 dat is nog jong en onze relatie is nog pril. Maar we voelen ons zeker klaar om voor het grote avontuur te gaan. Hoe kunnen we ze hiervan op het laatste gesprek overtuigen.
Ik denk dat je rustig en zeker moet uitleggen dat jullie zelf wel zeker zijn van elkaar. Pril of niet geeft niet altijd zekerheid op 'blijven duren', he.

29 en 31 vind ik dan ook weer niet zo jong. Wij waren 28 en 29 :).

Jurre
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 oktober 2009, 7:34

Bericht door Jurre » 20 november 2010, 15:34

Ze proberen je door hun tussentijdse evaluatie ook een beetje erg uit je 'kot' te lokken.
Geef niet op, vertel ze dat ze jullie diep kwetsen met deze opmerking en dat adoptie een weloverwogen beslissing en volgende stap in jullie leven is.
Je niet laten doen he, vechten voor een mooie toekomst voor jullie zelf en voor de kansen van een kind.

Trie
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 maart 2010, 18:06

Bericht door Trie » 21 november 2010, 12:02

Jurre,

Waarschijnlijk heb je wel gelijk hoor.Jammer genoeg heb ik een hele andere ervaring met zo'n evaluatie en je bedenkingen formuleren.
Je schrijft: 'vertel dat ze jullie diep kwetsen met die opmerking '. Ik heb bij onze gesprekken blijkbaar de fout gemaakt te reageren op een uitspraak van de psychologe toen ze onze doodgeboren zoontjes 'miskraam' noemde. Ik heb geen traan verpinkt en haar op een rustige en beleefde manier geantwoord. Heb zelfs niet gezegd dat ze ons kwetste maar gewoon dat wij onze zoontjes niet als 'miskraam' zagen. 't Was toen al duidelijk dat ze geen tegenspraak dulde.
En wat stond er in ons verslag ? 'dat wij fragiel zijn' ....

Barbara,
Niet opgeven, blijf ervoor gaan en blijf overtuigd. Wat een onzin weer trouwens 'te jong'.

Jurre
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 oktober 2009, 7:34

Bericht door Jurre » 21 november 2010, 13:37

Trie,
het is zo, de mensen van elk CAW en elke psychologe en maatschappelijk assistent werken op hun eigen manier en volgend hun eigen inzichten. Super anti adoptieouders.
Bij ons heeft de maatschappelijk assistent gans ons huis moeten zien en als opmerking gegeven dat we ons nog niet erg hadden voorbereid op de adoptie van een kind. Ja, zo met wachttijden van 2-4 jaar of langer en niet wetende babytje of kleuter zou je al een kamer klaar moeten hebben? Was trouwens ook een opmerking in ons verslag: ..zijn nog niet zo veel bezig met adoptie thema op zich...
Hier is veel verbetering mogelijk. En gewoon menselijk en uniform werken, mischien al een droom?
De hervorming mag komen.

anneke80
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 september 2009, 14:05

Bericht door anneke80 » 21 november 2010, 20:35

@Jurre: waar zaten jullie voor je maatschappelijk onderzoek? wij kregen namelijk ook de opmerking dat we nog niet goed genoeg voorbereid zijn.... ook al hebben we verschillende gesprekken gehad met mensen die geadopteerd hebben en hebben toch ook al een aantal boeken verslonden over het thema... ik heb de indruk dat je je nooit goed genoeg kan voorbereiden... want ja, wat is "genoeg"?

Jurre
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 oktober 2009, 7:34

Bericht door Jurre » 22 november 2010, 18:00

Wij waren toegewezen aan CAW De Mare, Antwerpen

SofieG
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 februari 2011, 11:46

Bericht door SofieG » 15 februari 2011, 12:35

Hallo allemaal!
Wij hebben twee weken geleden onze aanvraag op de post gedaan en wachten nu op extra informatie!
Ik had een vraag over het levensverhaal? Kan je een leidraad volgen of moet je gewoon ergens beginnen? Het lijkt me moeilijk om zomaar aan je levensverhaal te beginnen. Hoe deden jullie het?

Balte
Berichten: 214
Lid geworden op: 30 november 2007, 20:09

Bericht door Balte » 15 februari 2011, 12:59

Je krijgt van Kind en gezin een blad met uitleg en daar staan de zaken op die je zeker moet bespreken zoals het gezin waarin je bent opgegroeid, belangrijke gebeurtenissen die je leven gemarkeerd hebben, hoe je je partner hebt leren kennen enzovoort maar dat staat allemaal op dat blad als ik me goed herinner.

bieke01
Berichten: 361
Lid geworden op: 28 juli 2009, 13:48

Bericht door bieke01 » 25 mei 2011, 16:46

Op de site van Kind en Gezin staat een rapport te lezen over de evalutie van de screening van kandidaat-adoptieouders.
243 pagina's uitleg over maatschappelijk onderzoek, risicofactoren en protectieve factoren.

http://www.kindengezin.be/img/evaluatie ... ouders.pdf

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten