Maatschapelijk onderzoek

Adoptie Forum
Isaac
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 juni 2008, 14:07

Bericht door Isaac » 26 december 2008, 12:13

ook in Gent gaat het goed vooruit tegenwoordig. Tussenvonnis in oktober en sinds twee weken gesprekken achter de rug. Nu wachten op advies.

barbara despeghel
Berichten: 46
Lid geworden op: 2 februari 2009, 18:17

MO

Bericht door barbara despeghel » 28 mei 2010, 16:50

Wij hebben de voorbereidingscursus gevolgd, en ons levensverheel en de vragenlijst is in de eindfase. Nu Eind volgende maand trouwen.....Dan kunnen we naar de rechtbank....

Ik maak me zorgen over het maatschappelijk onderzoek. De vragen hebben die vooral te maken met je verleden, het levensverhaal? Of ook met de manier waarop je je kindje gaat opvoeden.
Ik heb van iemand gelezen dat we ons kunnen informeren over kinderpsychologie, is er nog iets waar we we ons kunnen over informeren?

Ik heb ook gelezen dat je best neutraal blijft en geen landkeuze vermeld ( we hebben ook geen voorkeur)

barbara despeghel
Berichten: 46
Lid geworden op: 2 februari 2009, 18:17

Bericht door barbara despeghel » 28 mei 2010, 16:56

Ik was nog een vraag vergeten te stellen. ik heb ook gelezen dat het interessant is om gesprekken te hebben met andere famillies die geadopteerd hebben. Wij kennen mensen die geadopteerd hebben maar dat is al vele jaren geleden. Zijn er mensen van de buurt van Sint-niklaas
( of antwerpen...) waar wij eens op bezoek mogen komen voor info??
dank

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 28 mei 2010, 20:28

Dag Barbara,
als je eens kijkt op de site van het VAG (vereniging voor kind en adoptiegezin) www.adoptievlaanderen.be en je gaat naar 'contactgezinnen' dan vind je bij de provincie Antwerpen zeker een gezin in jullie buurt waar je welkom bent met je vragen en die graag hun verhaal met jullie willen delen.
Wij staan er ook op, maar dan in West Vlaanderen.
Veel succes
ciska

barbara despeghel
Berichten: 46
Lid geworden op: 2 februari 2009, 18:17

Bericht door barbara despeghel » 29 mei 2010, 0:50

Danku,

Die link had ik nog niet gevonden.
Heb een Mail gestuurd naar een adres. Zal dan een van de dagen wel antwoord krijgen he.

barbara despeghel
Berichten: 46
Lid geworden op: 2 februari 2009, 18:17

Bericht door barbara despeghel » 30 augustus 2010, 14:52

Ik heb al berichtjes gestuurd of ze er en probleem van zouden maken omdat ik moeilijk werk vind.
Nu de meningen waren dat het wel positief is als ik thuis ben voor de kindjes ( Vind ik ook trouwens)

Omdat de problemen met werk zich blijven opstapelen wil ik navraag doen of ik mij op invaliditeit kan zetten en dus niet ga werken.
Dit is positief dat ik thuis ben voor de kindjes.
Maar zullen ze hun geen vragen stellen over de trem
" invaliditeitsuitkering"
ps: Het is nog niet zo dat ik deze uitkering heb, maar de kans is er wel.

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 30 augustus 2010, 19:12

Hallo,
Toen wij in ons MO zaten, had ik een tijd ervoor mijn vast werk opgezegd en was ik bezig met een interim in afwachting van een nieuw vast werk waarvoor ik al een contract had getekend. Ik Zou tussen beide werken ook 1 week stempelen. In het CAW vonden ze het toen toch wel belangrijk dat ze konden vermelden in het verslag dat ik vast werk had, liever dan interim of stempelen. Is het omdat de herkomstlanden dit belangrijk vinden, of omdat ze de financiele stabiliteit op zich belangrijk vinden, dat weet ik niet...
Eerlijk gezegd denk ik dat arbeidsongeschikt inderdaad wel een serieuze stempel zet.
Er zijn echter nog wel adoptie ouders waarvan 1 van beide partners niet gaat werken, ik denk dat de financiele stabiliteit zonder jouw inkomen (stel -hypothetisch- dat je van werkloosheid wordt geschrapt en geen recht opent op ziekte uitkering - om een of andere reden) een belangrijke factor zal zijn in het al dan niet zwaar doorwegen van het 'werkloos' zijn...

Veel succes
ciska

barbara despeghel
Berichten: 46
Lid geworden op: 2 februari 2009, 18:17

Bericht door barbara despeghel » 30 augustus 2010, 20:23

Dank voor het antwoord.
Nu, het is nog niet zo dat ik arbeidsongeschikt word verklaard.
Maar ik ben in Jobbegeleiding, en wanneer deze mij niet kunnen verder helpen naar een betaalde job, gaan zij mij helpen voor een invaliditeitsuitkering te krijgen. Ik denk dat ik nooit zonder inkomen zal vallen. Mijn man heeft ook een goed inkomen.
We gaan echt niets te kort komen ( De "grand luxe")zullen we wel niet hebben.
Als het zo is dat ik niet ga werken heb ik een beetje schrik dat ze denken omdat ik niet kan werken ik ook geen gezin kan leiden.

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 30 augustus 2010, 21:40

Ik denk dat er inderdaad wel twee afwegingen zullen worden gemaakt :
- is jullie gezinsinkomen voldoende groot om zorgeloos een of meerdere kindjes op te voeden als ze met jouw inkomen geen rekening houden.
- kan je inderdaad de zorg voor je kindje(s) dagdagelijks opbrengen als een job momenteel te zwaar is...
Hier zullen ze mogelijks verder nagaan welke extra ondersteuning er in het gezin aanwezig is (helpende handen : familie, poetshulp, taakverdeling in het gezin, ...)

ciao
ciska

barbara despeghel
Berichten: 46
Lid geworden op: 2 februari 2009, 18:17

Bericht door barbara despeghel » 1 september 2010, 12:04

Volgende week een afspraak met mijn Job coach.
Ik hoop echt dat er een oplossing komt en dat zij mij aan werk kunnen helpen.

Een opleiding volgen dat kan ik niet meer. Ik heb een zeer negatief school-verleden. Ik ben er heelhuids door geraakt. ( niet in een depressie beland) maar nog eens jaren naar school nee dat gaat niet gaan.
Een kortdurende opleiding gaat wel lukken.

Wanneer ik de stempel" Arbeidsongeschikt" krijg vind ik dat nog altijd een negatieve bijklank.
Ik weet, ik moet niet vrezen voor financiële moeilijkheden. Ik ga een vervangingsinkomen krijgen, mijn man heeft een mooi inkomen.
Ook zelfstandig het huishouden runnen zal geen probleem zijn.
En wanneer hier toch problemen zouden komen , we hebben beide fantastische ouders, broer en zus. Ik weet dat zij ons op alle gebied zouden bijstaan.

Ik hoop gewoon dat dit voor het MO, en de herkomstlanden geen probleem gaat vormen.

Zijn er nog mensen in deze situatie, die dat door een bepaalde reden niet meer kunnen of mogen werken?

barbara despeghel
Berichten: 46
Lid geworden op: 2 februari 2009, 18:17

Bericht door barbara despeghel » 20 september 2010, 18:42

Vandaag de papieren op de post gedaan. De vragenlijst en ons levensverhaal. Nu dus wachten op data voor het MO. Weet iemans hoelang we daar ongeveer op zullen moeten wachten?

anneke80
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 september 2009, 14:05

Bericht door anneke80 » 20 september 2010, 20:15

Hoi Barbara,
Wij hadden ons levensverhaal in oktober geschreven en opgestuurd en in februari hadden wij ons eerste gesprek van het MO.
Groetjes,
An

barbara despeghel
Berichten: 46
Lid geworden op: 2 februari 2009, 18:17

Bericht door barbara despeghel » 20 september 2010, 23:00

dank voor het antwoord. amaai dat is ook wachten dus....
Binnen enkele dagen ga ik toch bellen of ze de documenten goed ontvangen hebben. Ik ga ook vragen wanneer ik meer ga horen. In ieder CAW zal dat anders zijn denk ik. Maar ik vrees dat de wachttijd bij ons ook zo lang kan zijn.

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 21 september 2010, 10:43

In 2008 hebben wij ons levensverhaal opgestuurd begin februari en ons eerste gesprek was einde juli. (CAW Mozaiek/Brussel)
Maar ik denk dat die wachttijd wel wat verkort is.

Succes!

Balte
Berichten: 214
Lid geworden op: 30 november 2007, 20:09

Bericht door Balte » 21 september 2010, 15:04

Levensverhaal en vragenlijst januari/februari 2008 en eerste gesprek was eind mei, CAW De Mare in Antwerpen.
Je krijgt daar trouwens een brief van nadat dat opgestuurd is. Daar staat dan in wat de geschatte wachttijd is, bij ons was dat zes maanden, dus wij dachten einde juli.Uiteindelijk kregen we dan eind april de brief met de concrete data en die lagen dan een stuk vroeger dan verwacht, nl al na vier maanden wachten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten