verslag openbaar ministerie

Adoptie Forum
Plaats reactie
wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

verslag openbaar ministerie

Bericht door wachtertje » 2 november 2009, 20:03

Hallo!

Zou ik even mogen vragen wat jullie ervaring met het verslag van het openbaar ministerie is? Hoe lang na de uitspraak van het vonnis liet dat op zich wachten? Kan je al op intake gaan na het krijgen van het geschiktheidsvonnis of moet je wachten tot na het verslag van het openbaar ministerie? Zit hier verschil in (op het vlak van wachttijd) tussen de verschillende provincies?

Alvast bedankt voor jullie antwoordjes!

Balte
Berichten: 214
Lid geworden op: 30 november 2007, 20:09

Bericht door Balte » 2 november 2009, 21:09

Het kan wel enkele maanden duren voor je het verslag hebt, maar je hebt dat niet nodig om op intake te kunnen gaan.
Het enige wat je nodig hebt, is het vonnis. Eens je dat in handen hebt, kan je twee dingen doen:
- ofwel wachten tot Kind en Gezin het vonnis ook heeft en hen dan zeggen naar welk adoptiebureau ze het moeten doorsturen
- ofwel het vonnis eens in jouw bezit onmiddellijk faxen naar K&G en er een blaadje bij doen naar welk bureau ze moeten doorsturen.
Van zodra een bureau je vonnis heeft, kan je op intake gaan.

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 3 november 2009, 8:21

Voila, zo is het :).

Ons verslag van OM (Leuven) was wel al 3 weken na ons vonnis verstuurd naar Kind en Gezin.

floesje
Berichten: 39
Lid geworden op: 5 oktober 2009, 18:50

Bericht door floesje » 3 november 2009, 18:01

hey,

Wij gaan op 17/12 naar de infosessie op het kleine mirakel. Ze vertelden me dat we hierna ook op intake kunnen gaan, als we ons vonnis hebben en het verslag van het openbaar ministerie....nu weet ik het precies niet meer....Vorige week moesten we voor ons vonnis op de rechtbank zijn en ze vertelden ons daar dat ze hun best gingen doen voor alles op tijd op te sturen maar dat het toch krap zou worden....

Vandaag twee gerechtsbrieven in onze bus. Joepie, het definitieve vonnis! euh, domme vraag...maar moet ik gewoon een copietje maken en naar K & G opsturen of faxen? Het origineel is voor ons?

Balte
Berichten: 214
Lid geworden op: 30 november 2007, 20:09

Bericht door Balte » 3 november 2009, 19:17

Zij krijgen dat vonnis volgens mij ook, maar gewoon enkele dagen later dan dat jij het hebt. Wil je sneller zijn, dan stuur je gewoon een fax :wink:

Over dat verslag zou ik me geen zorgen maken, na je intake, moet je eerst nog een heel dossier samenstellen, vanalles laten vertalen enzovoort. Ook je verslag moet vertaald worden.

Trouwens, sommige bureaus vragen je verslag om te kijken of er geen zaken instaan die een probleem kunnen vormen voor het land van herkomst of gewoon om je als koppel beter te leren kennen.
Ik herinner me ineens dat dat bij ons ook zo was en dat ze bij intake daar dan nog enkele vragen over stelden.
Het verslag van het OM is echter niks anders dat het rapport dat je gekregen hebt van het MO, enkel het voorblad is anders en de conclusies zitten er niet bij.
Als het bureau je verslag dus al wil zien, kan je gewoon dat van het MO meenemen.

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 4 november 2009, 8:21

Inderdaad, Kind en Gezin krijgt het vonnis ook, alleen vaak wat later dan jij. Dus faxen naar K&G kan alles doen versnellen!

floesje
Berichten: 39
Lid geworden op: 5 oktober 2009, 18:50

Bericht door floesje » 10 november 2009, 10:14

Balte, bedankt voor je antwoord.Ik neem dan zeker ons verslag mee, dan hebben ze dat toch al en kunnen we hopelijk ons intakegesprek doen :) Dat is misschien kei stom, maar ik zou het zo fijn vinden mochten we dit jaar het nog kunnen doen, dat zou een mooie afsluiter zijn voor het einde van het jaar.

tanja

Bericht door tanja » 15 januari 2010, 16:14

En toch is er een groot verschil tussen vonnis en verslag parket.. of zou ik zeggen van gerechtelijk arrondissement tot gerechtelijk arrondissement (GA)?

Wij mogen momenteel niet op intake gaan (we mogen nog niet naar een adoptiebureau kijken) want en ik citeer : hier (GA) is het normaal dat het parket bijkomend onderzoek beveelt na een geschiktheidsvonnis in het kader van een interlandelijke adoptie.

Of met andere woorden, wij hebben een geschiktheidsvonnis en eerstdaags krijgen wij een brief van de politie met daarin de "vriendelijke vraag" om aanwezig te zijn in het kader van een verhoor en mogen hélemaal niet verder.

En wachtertje, ons vonnis dateert van begin november. Gisteren is dat verzoek tot verhoor verstuurd geweest naar politie. Twee maanden na datum is er bij ons nog geen verslag parket in zicht.

groetjes
Tanja

adoptievleugeltjes
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 november 2009, 20:57

vonnis

Bericht door adoptievleugeltjes » 15 januari 2010, 16:24

@ Tanja, dat is raar. Bij ons was er nog een politie-onderzoek na het tussenvonnis, dus voor het maatsch onderzoek, maar niet na het geschiktheidsvonnis. Is toch raar dat de rechter zegt dat je geschikt bent en nadien nog een onderzoek volgt... Nu ja, best geen vragen bij stellen en gewoon laten lopen.

Voor intake bij HKM dacht ik dat je verslag van het OM ook reeds moest toegekomen zijn. Maar ik denk dat je hiervoor best contact opneemt met het bureau zelf. Ze zullen je zeker heel snel antwoorden.

groetjes

Saskia-3500
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 januari 2009, 8:36

Bericht door Saskia-3500 » 15 januari 2010, 16:59

Hey Tanja,
Van waar zijn jullie?
Wij hebben zelfs geen politie gehoord of gezien!

tanja

Bericht door tanja » 15 januari 2010, 18:57

kanten Aalst, parket Dendermonde. We hebben er geen slecht woord over voor de rest, denk niet dat we ooit sneller door alle procedureslagen konden vliegen maar sinds we ons geschiktheidsvonnis hebben...zoals nu ook weer dat politie-onderzoek en wie weet wat nog allemaal want toen ik daarstraks belde kreeg ik onderzoekEN te horen....

ach ja ,we zullen wel zien maar ik wou gewoon mee geven dat dat geschiktheidsvonnis 1 ding is, het verslag van t parket een ander.

grtz

ilse
Berichten: 210
Lid geworden op: 1 februari 2007, 18:53

Bericht door ilse » 15 januari 2010, 19:52

voor sommige landen (oa ethiopie) is je geschiktheidsvonnis genoeg om in te taken

Balte
Berichten: 214
Lid geworden op: 30 november 2007, 20:09

Bericht door Balte » 15 januari 2010, 21:44

Het is inderdaad wel erg apart die gang van zaken :wink: :wink: .
Wij waren al lang op intake geweest en hadden zelfs ons volledig adminstratief dossier al ingediend vooraleer het verslag van het OM op het adoptiebureau arriveerde.

wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

Bericht door wachtertje » 16 januari 2010, 20:28

Ach Tanja, wat vreselijk vervelend, zeg. En wat oneerlijk ook, dat verschil tussen de verschillende gerechtelijke arrondissementen! Wij kregen ook een politieagent op bezoek, maar dan wel na het tussenvonnis... Hopelijk kunnen jullie snel stappen verder zetten!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten