omslag met hoofding adoptie?

Adoptie Forum
Plaats reactie
dubbel
Berichten: 2
Lid geworden op: 8 november 2009, 10:41

omslag met hoofding adoptie?

Bericht door dubbel » 8 november 2009, 10:53

Hallo iedereen,

Onlangs schreef ik mij in voor de cursus adoptie. Bij de briefwisseling met Kind en gezin ontving ik één keer een omslag met hoofding ADOPTIE.
Vermits we nog niet zeker waren of we wel of niet wilden adopteren, vond ik dit een indiscrete manier om deze informatie te versturen. Dit kaartte ik aan bij de dienst kind en gezin.
Ook een vriendin van mij ontving een brief met die hoofding.
Toch ontkende kind en gezin met deze briefomslagen te werken.

Vermits ik kandidaat adoptieouders in de toekomst meer discretie wil verzekeren, ben ik dus op zoek naar iemand die mij zo’n omslag kan overhandigen. Mijn eigen omslag is immers al lang bij het oude papier verdwenen. Dan kan ik K&G een ‘bewijs’ leveren om dit onderwerp terug bespreekbaar te maken om dit in de toekomst te vermijden.

Uiteraard verzeker ik anonimiteit. Naam en adres worden door mezelf of door u verwijderd alvorens ik de omslag inscan!

Bedankt voor je hulp!

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 9 november 2009, 22:49

ik kan je niet helpen aan een envloppe.
Ik begrijp enerzijds je opmerking wel, maar hou er ook al maar rekening mee dat jullie nog vaak zullen 'geconfronteerd' worden met adoptie : wat zal je je baas vertellen als je op cursus moet, of naar het Maatschappijlijk onderzoek? Wat ga je de politie vertellen (wijkagent die je misschien wel kent...) die eventjes komt piepen? Mensen die je kan tegenkomen op de rechtbank terwijl je staat te wachten om bij de rechter binnen te mogen?
Jullie zullen ook correspondentie krijgen van de Jeugdrechtbank...
Ik snap dat je wat terughoudend kan zijn om je plannen kenbaar te maken, vooral in het begin, maar soms is het gewoonweg toch een beetje makkelijker als je hier minder krampachtig mee omgaat...

Veel succes gedurende de procedure !

ciska

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 10 november 2009, 9:16

Hey hey,

Ik heb ook geen enveloppes meer. Maar ik vrees ook dat het meer zal zijn dan enkel de brieven van Kind en Gezin. Je zal aangetekende gerechtsbrieven krijgen, die duidelijk gerechtsbrieven zijn. Je zal post krijgen van je adoptiebureau, waar ook een naam, en logo zal op staan. Je zal telefoon krijgen op je werk van de mensen van het CAW. Je zal post krijgen van CAW, een huisbezoek.

Echt helemaal afgeschermd zal inderdaad niet lukken. Maar vermits het contact met Kind en Gezin het eerste is, snap ik wel je vraag voor privacy. maar eens verder in de procedure wordt dat echt moeilijker en moeilijker....

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 10 november 2009, 9:58

Ik heb ALLE enveloppes die we gedurende onze hele procedure ontvangen hebben bewaard bij de bijhorende brieven.

1)
Op geen enkele enveloppe van K&G staat het woord adoptie vermeld.
Er staat telkens in de linker bovenhoek:

LOGO Kind & Gezin
"Kind is Koning"


Op de brieven zelf staat linksboven wel:
K&G
VCA Adoptie
adres

Maar dat zit binnenin en iemand die enkel de gesloten enveloppe ziet kan totaal niet weten dat het info over adoptie betreft.

2)
Op de enveloppes van het opleidingscentrum (in ons geval Triobla) staat wel het woord adoptie vermeld:

LOGO > "Met 3 in adoptie" Triobla

Nu kan ik "ergens" verstaan dat iemand op dat moment nog enige discretie wil, omdat de cursus voor veel mensen bedoeld is om nog uit te maken of ze al dan niet verder gaan in het adoptietraject.

Maar het is nu eenmaal hun logo...

3)
De brieven van de jeugdrechtbank zijn idd. duidelijk gerechtsbrieven. Maar aan de buitenkant kan je ook niet afleiden dat dat voor een adoptieprocedure is. (En dat vind ik persoonlijk zelfs jammer.... want van mij mogen ze gerust weten dat het voor adoptie is en NIET voor een of ander misdrijf van een jeugddelinquent die bij ons inwoont ofzo :P )

4)
Op de brieven van het adoptieburo staat - uiteraard - een duidelijk logo met vermelding van het woord adoptie (in ons geval: FIAC - Interlandelijk Adoptiecentrum Vlaanderen).
Maar tegen dat iemand zo'n enveloppes ontvangt vermoed ik dat de adoptiewens ondertussen zeker wel bekend is in de omgeving?


Ik ken natuurlijk jullie persoonlijke situatie niet, maar in ons geval was het fijn om van in het begin onze adoptieplannen met onze (naaste) omgeving te delen. En het heeft eigenlijk niet lang geduurd vooraleer we het ook aan de rest van de wereld vertelden.

Zo'n procedure is bij momenten best zwaar, en de steun die je dan van familie en vrienden krijgt is zeker meegenomen!

En andere mensen die het (al dan niet via een logo op een enveloppe) te weten komen, zoals bvb. een postbode, of een wijkagent, die hebben daar helemaal niets over te denken, te zeggen, laat staan te oordelen, toch?!

Persoonlijk denk ik:
Gewoon niets aantrekken van wie wat teweten komt via een enveloppe... maar VOL TROTS uit de handen van de postbode aannemen, en genieten van alweer een stapje dichter bij dat kleine wondertje (want dat is meestal toch het geval he als je weer een nieuwe enveloppe mag ontvangen!) :wink:

Veeeeel succes!
Laatst gewijzigd door TC op 17 november 2009, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.

dubbel
Berichten: 2
Lid geworden op: 8 november 2009, 10:41

Bericht door dubbel » 17 november 2009, 16:26

Hey allemaal,

Eens we de beslissing genomen hebben dat we voor adoptie gaan, vind ik het normaal om brieven te ontvangen met deze of een andere hoofding.

Op dit moment is dat nog niet beslist en wens ik ook geen reacties te krijgen van bijvoorbeeld een nieuwsgierige buurvrouw die graag nieuwsjes vertelt. Dat wordt moeilijk als er brieven met als hoofding 'adoptie' aankomen.

Dat wilde ik gewoon even duidelijk maken om er voor te zorgen dat andere mensen dit in de toekomst niet moeten meemaken. Indien ze er op dat moment geen probleem mee hebben dat iedereen dit al weet, kunnen ze het nog altijd zelf vertellen.

Ik denk dat het ook anders is voor mensen die er meteen zeker van zijn dat ze willen adopteren.

Bedankt voor jullie reacties!
Dubbel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten