erkenning in Belgie

Adoptie Forum
verena
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 juni 2008, 20:56

erkenning in Belgie

Bericht door verena » 24 november 2009, 21:25

Hallo,

Wij zijn thuis met onze kleine Adas van 7 nov.
Ondertussen is hij nog steeds niet ingeschreven in het bevolkingsregister. Hoe lang duurde dat bij jullie?????

Groetjes
Verena

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 25 november 2009, 17:22

Bij ons is dat vrij snel verlopen.

Een paar dagen na thuiskomst was hij ingeschreven in de dienst Bevolking.
Het inschrijven op de burgerlijke stand heeft langer geduurd omdat ze daarvoor een beedigde vertaling van de Ethiopische geboorteakte nodig hadden en dat dus eerst moest geboren.
Dat is nog maar recent in orde en wij zijn ondertussen toch al bijna 5 maanden thuis...
Gelukkig was de inschrijving in de dienst bevolking voldoende om dingen zoals ziekenkas, adoptieverlof enzo te regelen.

Maar jullie adopteerden uit Polen en ik ken helemaal de procedure niet die gevolgd moet worden bij thuiskomst.

Misschien is dat dezelfde, misschien ook niet?

Heeft Adas al de Belgische nationaliteit?

verena
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 juni 2008, 20:56

Bericht door verena » 25 november 2009, 23:02

Nee, adas heeft nog de belgische nationaliteit niet.
Het is voor ons op dit ogenblik een regelrechte ramp.
Omdat we de nodige papieren nog niet hebben om hem in te schrijven kunnen we niet naar ziekenkas enz...

Wij dus hopen dat er niet teveel dokterbezoeken enz zijn want geen ziekenkas is geen terugbetaling...
EN ze werken niet met terugwerkende kracht. Enkel vanaf de dag van inschrijving kunnen ze terugbetalen.

Nu ligt ons kleine pruts sinds deze avond in het ziekenhuis.. Een schande dus dat we alles zelf moeten betalen (kan héél kostelijk oplopen)

Zelf onze kinderarts is al aan het informeren of ze daar niks aan kunnen doen.
Waarom duurd alles toch zo lang he..

Alles in het belang van het kind zeggen ze.... :( Ons Adasje heeft er nu geen belang bij.. Bepaalde nodige testen kan het ziekenhuis niet uitvoeren wegens onbetaalbaar zonder ziekenkas tussenkomst....


pfffffff
Dat mn ventjes maar rap terug thuis zijn. Zelf zonder a dit wens ik maar 1 ding.. Dat mijn kleine kereltje snel thuis mag zijn en dat we weten wat er aan de hand is..

ilse
Berichten: 210
Lid geworden op: 1 februari 2007, 18:53

Bericht door ilse » 26 november 2009, 8:06

verena, alvast veel beterschap gewenst aan adas
verena schreef: EN ze werken niet met terugwerkende kracht. Enkel vanaf de dag van inschrijving kunnen ze terugbetalen.
dit kan soms wel, vraag na bij uw mutualiteit hoe het zit.

verena
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 juni 2008, 20:56

Bericht door verena » 26 november 2009, 11:13

deed ik al :( .....

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 26 november 2009, 12:24

hey Verena, wat een domper zeg... Inderdaad niet te begrijpen soms die administratie. Nu, ik denk wel dat er overal wat menselijkheid leeft, en dat ze misschien wel wat willen aanpassen voor jullie?? Het kan toch niet zijn dat een test niet kan worden uitegvoerd, omdar de inshcrijvingspapieren nog niet in orde zijn, iets waar je zelfs niets kan aan doen?

Veel moed daar en beterschap voor jullie Adas!

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 26 november 2009, 12:57

Wat misschien wel een tip kan zijn:

contacteer de wijkagent en vraag dat hij asap komt vaststellen dat Adas wel degelijk bij jullie woont.

dan kan je normaalgezien later de inschrijving op het stadhuis laten zetten op de datum dat de wijkagent is langsgeweest!

en uiteindelijk komt de inschrijving dan toch op bvb morgen of maandag te staan en kan je toch nog een deel van de kosten recupereren.

succes en vooral: veel beterschap voor jullie klein bazeke!!

verena
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 juni 2008, 20:56

Bericht door verena » 30 november 2009, 7:58

Goeiemorgen,

Adas is ondertussen terug thuis!!!
Het ziekenhuis heeft mooi werk gedaan. De maatschappelijk assistente nam contact op met ons ziekenfonds en regelde dat ze terugwerkende kracht gaan toepassen.
Goed he.....

Groetjes
verena

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 30 november 2009, 8:11

super!! Dat zal wel een enorme opluchting zijn! Dan kunnen jullie nu thuis van elkaar beginnen genieten!!

wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

Bericht door wachtertje » 30 november 2009, 10:29

Wat een opluchting! Geniet maar met volle teugen van jullie kereltje nu!

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 30 november 2009, 11:18

super!

en fijn dat Adas genezen is!

verena
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 juni 2008, 20:56

Bericht door verena » 12 december 2009, 22:09

Hallo,

Hier geen nieuws. Alles is ok met Adas. Het is echt waar SUPER met ons prutske erbij MAAR.... Nog steeds geen erkenning van het fca :( Ze doen blijkbaar moeilijk. Ik kreeg zelf al een vrouw aan de telefoon die me doodleuk vertelde dat ze zelf nog het recht heeft om Adas terug te zenden.. :shock: :shock: :shock:
Na veel politieke mails heen en weer zijn we nog geen stap dichter bij de erkenning We weten enkel dat we onze zoon voor geen geld ter wereld afstaan. Hopelijk komt de erkenning er snel want we zijn toch al een 5 weken thuis nu.....

Gr
Verena

wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

Bericht door wachtertje » 13 december 2009, 12:01

Ach Verena, wat een rotuitspraak van die dame daar... Sommige mensen kunnen zo tactloos zijn, hé. Ik duim voor je dat het allemaal snel in orde komt! Het voornaamste is dat Adas genezen is en jullie van elkaar kunnen genieten! liefs!

Balte
Berichten: 214
Lid geworden op: 30 november 2007, 20:09

Bericht door Balte » 13 december 2009, 12:28

Helpen ze jullie via het adoptiebureau dan niet? Zij moeten toch weten welke wegen jullie moeten bewandelen?

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 13 december 2009, 21:02

"Afpakken" zullen ze niet meer doen hoor!

Wel vreemd dat ze zo moeilijk nog kunnen doen over die erkenning.

Bij ons was dat anders (ethiopie)... wij mochten pas afreizen eens de erkenning hier al in orde was... dus ik kan je niet echt verderhelpen qua procedure, maar ik vermoed toch ook dat het adoptiebureau jullie het beste kan begeleiden?

Geniet in ieder geval maar heel erg van jullie mannetje!

(en tot nog es in het shopping center??! :D )

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten