procedure interlandelijke adoptie: niet overal dezelfde ?

Adoptie Forum
Plaats reactie
tanja

procedure interlandelijke adoptie: niet overal dezelfde ?

Bericht door tanja » 27 januari 2010, 20:54

Even situatieschets:

januari 2009 bij Kind en Gezin aangemeld
twee weken later overschrijvingsformulier
twee weken later map + data cursus
van april tot en met juni cursus
juni tussenvonnis
eind juli tot en met eind augustus maatschappelijk onderzoek
eind september positief advies CAW
midden oktober eerste verschijning rechtbank
midden november tweede verschijning rechtbank
geschiktheidsvonnis twee dagen later in bezit.

Tot daar kan ik totaal niet klagen en bloos ik bij de gedachten dat het allemaal zo snel ging..

té snél denk ik nu.
Vandaag wil ik ook niet klagen maar ik vraag me af of er eigenlijk nog iemand zit in een situatie als de onze..

Wij wachten immers nu op een politieonderzoek. Na dat onderzoek zouden er nog bijkomende onderzoeken kunnen gebeuren. Dan zou het parket het advies van het CAW opvragen. Eens dat in bezit schrijft het parket hun verslag op basis van politie/bijkomende onderzoeken/advies CAW. Vervolgens stuurt het parket het verslag op naar binnenlandse zaken. Daar homologeren ze dan het vonnis mede op basis van het verslag van het parket.
Het kan dus nog wel een paar maanden aanslepen ;)

Als ik dan opper aan het parket dat Kind en Gezin mij alsnog ondertussen aanraadt om ons bij een adoptiebureau aan te melden op basis van het geschiktheidsvonnis, dan krijg ik te horen dat parket dit niet zou kunnen appreciëren tot dat de procedure helemaal doorlopen is én ons geschiktheidsvonnis pas definitief is na binnenlandse zaken en het dus ook geen zin heeft om ons nu al aan te melden.

Op zich heb ik geen probleem met procedures en we gaan ons schoon houden aan de procedure van ons parket (uiteindelijk kunnen we echt niet klagen over hen, we krijgen altijd antwoord op onze vragen en sneller konden we heus niet geraken aan een geschiktheidsvonnis) maar toch ... iemand die dit herkent?

Tanja

Saskia-3500
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 januari 2009, 8:36

Bericht door Saskia-3500 » 28 januari 2010, 8:33

Amaai als ik hier soms lees dan :shock: ...
Ofwel is er zoveel veranderd op 2 jaar ofwel is er echt geen lijn te trekken in de procedures.

Even onze tijdlijn:
-dec 2006 aangemeld K&G
-ong 3 weken later infomap ontvangen
-april tot eind mei cursus
-juni 2007 tussenvonnis
-september en oktober MO
-half december 2007 positief advies

-januari 2008 verschijning JRB (van Hasselt)
-14 febr uitspraak vonnis
-15 febr geschiktheidsvonnis in de bus
-enkele dagen later hebben we de inschrijfingsformulieren naar het adoptiebureau gestuurd
- begin maart 2008 zijn we op intake geweest
- eind juni 2008 kregen we uiteindelijk bericht van het adoptiebureau dat ze het definitieve verslag en het vonnis van de rechtbank ontvangen hadden

toch raar dat er zoveel verschillen zitten op heel die procedure van zodra die bij de rechtbanken zit

ilse
Berichten: 210
Lid geworden op: 1 februari 2007, 18:53

Bericht door ilse » 28 januari 2010, 12:44

Tanja, vind het toch maar raar. Het parket moet het verslag en het vonnis van de rechter volgen. Dus volgens mij kan je gerust intaken bij een adoptiebureau. Ik zou dit toch eens aankaarten bij K&G, is volgens mij niet de normale procedure.

Eefken
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 maart 2009, 14:41

Bericht door Eefken » 28 januari 2010, 20:19

Idd, zoals Ilse ook al zei ... even contact opnemen met Kind en gezin. Bij ons liep het ook niet helemaal zoals vermeld in de standaardprocedure ... Na ons MO en positief verslag hoorde ik niets van de jeugdrechtbank en toen ik zelf even telefoneerde kreeg ik te horen dat wij eerst zelf een schriftelijke aanvraag moesten indienen om ons dossier te heropenen! Uiteraard hebben we dat onmiddellijk gedaan, maar ik heb toch eventjes gebeld naar K&G hoor, en daar vielen ze ook uit de lucht. K&G gaat nu contact opnemen met de Jeugdrechtbank om uit te vissen vanwaar deze info komt en om de procedure snel weer recht te zetten.
Dus zeker even bellen naar K&G ... zij helpen je echt wel verder. Voor zover ik weet heb je NA je definitief vonnis toch geen 'politie-onderzoeken' meer nodig? Vraag het even na ... succes alvast.
Groetjes, Eef

tanja

Bericht door tanja » 29 januari 2010, 11:10

Het is juist het antwoord van K&G (met dat in de hand toen even gebeld met parket :) ) dat parketmedewerkster het antwoord ontlokte dat een geschiktheidsvonnis géén definitief vonnis is en dat we de verdere procedure moeten afhaspelen alvorens over te stappen naar een adoptiebureau.

Els D
Berichten: 393
Lid geworden op: 2 mei 2007, 16:33

Bericht door Els D » 29 januari 2010, 18:46

Hallo Tanja en EEfken,

Ik snap hier geen jota van hoor. Wij hebben juist ons Mo achter de rug voor een tweede kindje en ze hebben niet gezegd dat de procedure verandert is sinds vorige. (dateerd van 2007). Ze hebben dus niet gezegd dat we na ons verslag zelf naar de jeugdrechtbank moeten bellen om ons dossier terug actief te maken, of dat er een politie onderzoek komt.

We hebben wel bij onze eerst adoptie gelezen dat de politie alles goed keurde ivm met ons gezin. Dus tot op heden vragen wij ons nog af of het parket echt komen kijken is naar ons huis en buren of wijkgenoten ondervraagd heeft. Als ze dat gedaan hebben hebben we het nooit geweten maar het staat er wel in vermeld.

Vele groetjes;
Els D.

adoptievleugeltjes
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 november 2009, 20:57

Bericht door adoptievleugeltjes » 29 januari 2010, 20:43

Els D schreef:Hallo Tanja en EEfken,


We hebben wel bij onze eerst adoptie gelezen dat de politie alles goed keurde ivm met ons gezin. Dus tot op heden vragen wij ons nog af of het parket echt komen kijken is naar ons huis en buren of wijkgenoten ondervraagd heeft. Als ze dat gedaan hebben hebben we het nooit geweten maar het staat er wel in vermeld.
Hi Els, de politie heeft bij ons ook een 'onderzoek' gedaan = interview met mij + gekeken in ons strafregister. Meer is dat niet. Maar ze moeten daar natuurlijk wel een verslag van maken.

tanja

vervolg verschillen in procedure interlandelijke adoptie

Bericht door tanja » 20 april 2010, 15:34

ter info...

een politie-onderzoek na een vonnis kan wel degelijk...

in november geschiktheidsvonnis
in februari dit jaar politie-onderzoek
nu zit het ergens bij het parket
nog mss een bijkomend onderzoek (wat dat ook moge zijn,vermoed dat niemand mij daarbij kan helpen)
dan verslag k&g opvragen ivm advies
parket gaat nog een verslagje maken ,vraagt dan aan binnenlandse zaken om er een stempelke op te zetten en dan komt dat terug naar t parket en zo vliegt het onze armen terug in...

dan naar t adoptiebureau. stel dat we daar zouden kunnen adopteren,dan is onze wachttijd minstens 3 jaar (landkeuze)
3 jaar + al de tijd van aan t vonnis tot nu..maakt minstens 3 jaar en half (echt in t meest positief denkend scenario)

maakt dat we nog eens een verlenging zullen ooit moeten aanvragen ...

laat nu net de wet zeggen dat alle vonnissen voor 16/1/2010 een verlenging moeten aanvragen via rechtbank...

maakt dat we binnen 2 1/2 jaar terug naar rechtbank mogen trekken én een maatschappelijk onderzoek ondergaan... (of staat mijn glazen bol toch niet scherp genoeg:))

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten