Negatief advies

Adoptie Forum
Trie
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 maart 2010, 18:06

Bericht door Trie » 31 maart 2010, 11:17

Tabitha,

Even voor alle duidelijkheid: ik ben het volledig met je eens als je zegt dat adoptiebureau's je beter vooraf op de risico's kunnen wijzen.En dat zij het beste op de hoogte zijn van de 'eisen of voorwaarden' die herkomstlanden stellen naar KA.
Net daarom wil ik me nu eerst goed informeren over het nut van het al dan niet indienen van een bezwaarschrift. Stel dat we een bemiddeld geschiktheidsvonnis hebben, dat uiteindelijk niks waard blijkt te zijn, tja, dan stoppen we er beter gewoon nu mee hé.
Sinds deze ochtend weten we trouwens dat we totaal geen kans meer maken in ons 'voorkeurland' :cry:
Maar beter nu door de zure appel bijten dan later geconfronteerd te worden met de harde realiteit.

Fijn dat jullie een goed gevoel hebben bij jullie matching.

Bedankt voor je reactie.

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 31 maart 2010, 12:57

Groot gelijk dat je je goed informeert.

Maar informeer echt bij àlle buro's en voor àlle landen waarin je geïnteresseerd bent.
Als er érgens een sprankeltje hoop is zou ik er zeker voor gaan hoor! ;)

Heel erg veel succes!

bling bling

Bericht door bling bling » 31 maart 2010, 16:25

Tabitha schreef:Een adoptieburo kan idd. niemand "weigeren".

Maar ook herkomstlanden stellen hun eisen en willen geen kinderen toewijzen aan koppels als bepaalde zaken in het verslag vermeld staan.

De adoptieburo's zelf weten heel goed welke "eisen" de specifieke weeshuizen waarmee ze samenwerken stellen, en ik vind het niet meer dan eerlijk dat ze een koppel daar tijdens een kennismakings- of intakegesprek meteen van op de hoogte stellen.

Stel dat ze je dat niet vertellen, je een contract geven en je een reeds een som geld laten neertellen voor administratieve kosten... om dan later te moeten meedelen dat men in het weeshuis geen kindje aan je ouderdossier wil matchen? Dat zou verre van aangenaam zijn, toch?

Bovendien is het nog altijd aan het koppel zelf om te beslissen of ze al dan niet toch met het buro willen in zee gaan.
Het buro stelt je op de hoogte van de "risico's" die je verslag eventueel met zich mee kan brengen... jij beslist of je dat risico al dan niet neemt.

De meeste adoptieouders nemen dat risico dan niet... begrijpelijk... maar er kan niet gezegd worden dat het adoptieburo hen heeft geweigerd... eerder dat hun verslag een match met een kindje uit "hun" weeshuizen bemoeilijkte.


PS: een beetje off topic, maar wij hebben een kindje via Fiac en de manier waarop ze matchen is wel goed. Wij hebben het gevoel dat er werd gekeken welk kindje bij ons past ... en niet dat we samen zijn omdat beide dossiers op hetzelfde moment bovenaan de stapel lagen (waarmee ik geen afbreuk wil doen aan de match-methode's van andere buro's, maar wij hadden hierover persoonlijk een beter gevoel bij Fiac)
Ik heb het met dit berichtje wat moeilijk. Het is héél gemakkelijk om je als bureau weg te steken achter het herkomstland want daar hebben we sowieso geen controle over. Het is héél raar dat er voor hetzelfde land bij het ene bureau plaats is voor iedereen met een positief advies (aandachtspunten al dan niet en of advies met uitstel) en bij het andere bureau slechts voor "perfecte" dossiers... Dat zet een mens toch aan het denken. En dan heb ik het nog niet over de manier waarop dit aan de desbetreffende mensen wordt meegedeeld.
Het is gewoon een feit dat er heel veel KA's zijn en dat sommige bureau's ervoor kiezen om kieskeurig te zijn ... En ik vind dit een zeer jammere zaak.

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 1 april 2010, 11:22

Zoals gezegd:

de verschillende buro's werken met verschillende weeshuizen...

En ja, bij het ene buro gaat de communicatie er anders aan toe dan bij het andere...
Maar ze tonen (en zeggen zelf) van bij de infomiddagen/kennismakingsgesprekken hoe ze te werk gaan en hoe ze communiceren... en dan is het aan de adoptieouders zelf om te kiezen of ze daar al dan niet mee om willen/kunnen.

Uiteindelijk kiest iedereen voor het land/buro waar hij/zij het beste bij voelt.

Gelukkig... anders stonden we allemaal samen in dezelfde rij... :)

S&S
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 januari 2010, 9:10

Bericht door S&S » 1 april 2010, 13:07

Sorry maar van enige "keuze" was er bij ons totaal geen sprake meer.
Wij hadden nochtans ook een positief vonnis

bling bling

Bericht door bling bling » 1 april 2010, 13:07

Daar gaat het hem juist om: je hebt soms geen keuze!

bling bling

Bericht door bling bling » 1 april 2010, 13:08

Inderdaad S&S! Zelfs met een positief advies/vonnis!

S&S
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 januari 2010, 9:10

Bericht door S&S » 1 april 2010, 13:10

Sorry maar van enige "keuze" was er bij ons totaal geen sprake meer.
Wij hadden nochtans ook een positief vonnis

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 1 april 2010, 13:22

tja, je kan erover bezig blijven he...
elk dossier is anders en je kan er moeilijk een lijn in trekken

ik blijf erbij dat ze beter van in het begin eerlijk zijn en duidelijk zijn over wat ze wel/niet mogelijk vinden zodat je later niet voor voldongen feiten komt te staan...

hoe dan ook: ik heb begrepen dat jullie uiteindelijk ook een buro hebben gevonden waar jullie je wel goed voelen dus voor elk wat wils. ;)

uiteindelijk is het belangrijkste dat de kindjes - uit welk land ze ook komen en via welk buro dat ook mag zijn - een warme nieuwe thuis krijgen

Trie
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 maart 2010, 18:06

Bericht door Trie » 8 april 2010, 12:57

Even update:
De tegenslagen blijven zich hier opstapelen. We krijgen hoe langer hoe meer het gevoel dat het pad van interlandelijke adoptie niet voor ons weggelegd is.
Vandaag de datum van de zitting gekregen, 3 weken vroeger dan verwacht én een andere rechter dan gehoopt :cry:
Zo frustrerend ... iedereen die ons kent en 't verslag gelezen heeft(ouders, psychologen, arts en vrienden), zegt dat de conclusie totaal niet klopt, niet onderbouwd is, dat ze ons er niet in herkennen. En 't meest frustrerende van alles, dat we gewoon veel te eerlijk geweest zijn.
Ik word er bijna bijgelovig van. Zouden dit nu allemaal tekenen van hierboven zijn dat we op de verkeerde weg zitten :roll: ?

wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

Bericht door wachtertje » 8 april 2010, 15:54

Ach Trie, wat een gedoe... Ik weet niet goed wat zeggen... Wil je gewoon laten weten dat ik het ontzettend jammer voor jullie vind en met jullie meeleef...

Els D
Berichten: 393
Lid geworden op: 2 mei 2007, 16:33

Bericht door Els D » 8 april 2010, 16:57

Hallo Thabita,

Ik vind het tof dat jullie een goed gevoel hadden bij FIAC. Toen wij daar op info gingen hadden wij daar een heel slecht gevoel bij. Wij vonden ze koud en kil. Dat hadden we niet bij ROH, de vreugdezaaiers en bij HKM. Ook bij Horizon dat toen nog bestond voelden wij ons goed. Gelukkig is iedereen anders.

Groetjes,
Els D.

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 9 april 2010, 9:14

Wat rot dat het jullie zo tegenzit.
Ik hoop echt dat alles alsnog uitgeklaard kan worden!
Sterkte!

Esperanto
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 februari 2010, 23:41

Bericht door Esperanto » 9 april 2010, 9:16

Hey Trie,

wat een gedoe allemaal. Ik leef met je mee.
Ik heb nu pas gezien dat er een pb van je bij
m'n spam zat. Heb je nog graag de info of staat
je hoofd er nu niet naar?
Zet alles nog eens rustig op een rijtje.
Ik stuur je zowizo een pbtje met wat tips.

Groetjes
Esperanto

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 9 april 2010, 9:21

Els D schreef:Hallo Thabita,

Ik vind het tof dat jullie een goed gevoel hadden bij FIAC. Toen wij daar op info gingen hadden wij daar een heel slecht gevoel bij. Wij vonden ze koud en kil. Dat hadden we niet bij ROH, de vreugdezaaiers en bij HKM. Ook bij Horizon dat toen nog bestond voelden wij ons goed. Gelukkig is iedereen anders.

Groetjes,
Els D.
Wat ze je op de infomiddag vertellen is idd. geen romantisch verhaaltje...
Wij kwamen er ook redelijk ontnuchterd buiten.
't Is geen sociale dienst die veel emotionele ondersteuning biedt, dus als je nood hebt aan wekelijks (of toch regelmatig) bellen naar het buro om je ei kwijt te kunnen over de wachttijd e.d. dan ben je bij Fiac niet aan het juiste adres.

Maar wij hadden ook die behoefte niet.
We zochten een dienst die de zakelijke kant (want die is er nu eenmaal ook bij een adoptieprocedure) zakelijk en correct aanpakte, en dat is bij Fiac zeker het geval geweest! :)

Voor emotionele ondersteuning e.d. waren er genoeg andere mensen/plaatsen waar we terecht konden... :)

Iedereen moet dus voor zichzelf uitmaken wat hij/zij verwacht van een dienst, en bij welke dienst die verwachtingen het beste ingevuld worden.
Zoals je zegt: gelukkig is iedereen anders... zo niet was het bij de ene dienst overbevolkt, en had de andere geen werk. :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten