Hoe lang thuis na aankomst kindje?

Adoptie Forum
Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

verlof

Bericht door Ciska » 20 april 2010, 22:18

hallo,
wij konden onze kinderen telkens vanaf dag 1 inschrijven in het bevolkingsregister.
Het duurde dan nog wel enkele dagen vooraleer de wijkagent langskwam, voor een definitieve inschrijving, maar nadien werd alles met terugwerkende kracht geregeld.
De dringende doktersbezoeken bij de huisarts heb ik toen op mijn naam laten zetten, evenals de medicatie die ze nodig hadden.
Alle onderzoeken in het ziekenhuis konden ze zonder probleem uitvoeren door één en ander aan te klikken in de computer. Nadien moest ik wel nog eens langsgaan met de sis kaart, maar dat was het minste hé.
Onze kinderen staan nog steeds niet ingeschreven in het geboorteregister, omdat er nog een stempeltje ontbreekt op de documenten, een stempeltje dat van heel ver moet komen en dat we nog niet konden bemachtigen... helaas
Het belangrijkste is echter de inschrijving in het bevolkingsregister.
Het is van ons alweer een hele tijd geleden, maar heeft het ook niet te maken met volle of gewone adoptie en of de kinderen als Belg of als XXX aankomen in Belgie?? Het zit vanavond wel wat ver heb ik de indruk, maar ik kom er misschien nog wel op...
veel succes in ek geval
ciska

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 20 april 2010, 22:27

En over het verlof : wij adopteerden onze dochter 6 jaar geleden. Toen hadden we recht op 10 dagen adoptieverlof. Mijn volledige jaarlijkse verlof ging op in de afreis.
Onze dochter (van 8 jaar) ging na 4 dagen naar school en ik ben na die 10 dagen adoptieverlof terug gaan werken. Ik had toen nog geen recht op ouderschapsverlof owv ancienniteit.
Leuk was het niet, maar goed, we hebben het ook overleefd!
Trouwens, verlof blijft ook lang na de aankomst een hekel punt als je kinderen hebt. Tenzij je in het onderwijs werkzaam bent, heb je met je verlofdagen nog niet voldoende om in opvang te voorzien voor een half schooljaar !
Wij splitsen hier al jaren ons verlof op (hebben intussen 4 kinderen) om zo telkens een jaar rond te geraken. Met occasionele hulp van meme en de verplichte zomerkampen terwijl wij moeten werken. Ook hieraan zou nog eens wat mogen geknutseld worden vind ik... Er wordt veel opvang voorzien, door verschillende instanties, maar toen ik vorig jaar voor de opvang in juli en augustus ongeveer 1400€ had betaald, moest ik inzien dat ik 'voor niets' was gaan werken die maand...
Maar goed, niet langer gezeurd : ervoor gaan !!

geka
Berichten: 5
Lid geworden op: 1 februari 2010, 19:51

Bericht door geka » 21 april 2010, 8:01

Ik heb na aankomst mijn 4 weken adoptieverlof opgenomen , onze adoptiezoon ( toen 7 jaar ) ging na 2,5 weken al naar school.Mijn gewone verlofdagen spaarde ik op voor de grote vakantie.Ik werk momenteel wel 4/5 ( door ouderschapsverlof)

Wat bezoek betreft, wij hadden ervoor gekozen om niemand naar de luchthaven te laten komen ( enkel de persoon die ons ophaalde).Dichte familie lieten we na een paar dagen wel op bezoek komen en 2 weken na aankomst verstuurden wij onze adoptiekaartjes.
Het bezoek konden we zo zelf verdelen over verschillende weken. Een aankomstfeestje (of babyborrel) hebben we niet gegeven, met zo'n drukte ging hij het wel moeilijk hebben.

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 21 april 2010, 14:23

Geka,

Ook hier hetzelfde verhaal :
- op de luchthaven ook enkel onze chauffeur van dienst die aanwezig was. Meer was ook voor onze kids niet haalbaar geweest.
van andere adoptie ouders met oudere kids hoorde ik al wel positieve luchthavenverhalen met balonnen en spandoeken...
- ook geen feestje maar bezoek met mondjesmaat. Een feest was te overdonderend geweest. Bezoek viel dan weer wel goed in de smaak, vooral de vele cadeautjes !!
- de aankomstkaartjes zijn hier na ongeveer een maand de deur uit gegaan.

Zoals zo vaak in adoptie, kan je helemaal niet zeggen wat dé beste oplossing is. Je merkt echter wel al heel vlug aan je kind wat het aankan, en misschien is het wel goed om op voorhand niet teveel te plannen, om zo ook niet teveel te moeten afblazen...

ps Geka : alles goed met de arm van jullie avonturier?

wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

Bericht door wachtertje » 21 april 2010, 17:14

Bedankt voor jullie antwoorden en zeker ook de info over de inschrijving in het bevolkingsregister!

Lucy
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 april 2010, 16:33

adoptie verlof

Bericht door Lucy » 27 april 2010, 14:22

Hoi allemaal,Dat verlof regelen is wel degelijk een hele bedoening. In Belgie is er toch heel wat mogelijk als je eens goed zoekt.
Wij adopteerden uit Kazachstan.
De eerste afreis was gewoon verlof. 3 weken.
De 2de afreis ( ben ik 8 weken daar gebleven) had ik 3 maand voltijds tijdskrediet.
Dan na aankomst 12 weken adoptie verlof( special need). dat is niet zo eenvoudig omdat je een beetje op de good-will van je mutualiteit moet rekenen.
Wie daar info over wil mag altijd eens mailen
Daarna zorgkrediet een volledig jaar.( ook voor special need maar kan ook mits kleinere toelage voor gezonde kindjes.
Al deze dingen zorgen toch dat je mits een klein beetje loonverlies toch zelf voor je kindje kan zorgen. Al bij een kan ik dus thuis blijven bij m'n dochtertje tot ze naar school gaat. Ik vond dit positief voor de hechting en het gemakkelijkste voor de dokters bezoekjes. Hoewel het nu tijd wordt voor haar om weer onder andere kindjes te zijn.
M'n ouderschaps verlof spaar ik op voor de 2de adoptie. En tussendoor ga ik dus weer ijverig werken.
Ter extra info ik werk in de prive sector, Al meer dan 10 jaar bij het zelfde bedrijf. Alle info daar over kan je vinden bij de RVA site.

verena
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 juni 2008, 20:56

Bericht door verena » 29 april 2010, 22:36

Hallo

Het kan jammergenoeg ook héééél lang duren.
Wij zijn sinds 7 november 2009 thuis me Adas. Na een hele zware periode van bellen ,schrijven, smeken enz maakte het fca de papieren over. Die hebben we ontvangen eind december. 31 december kwam de wijkagent langs en sinds 12 januari was het dan officieel. In die tijd werd onze kleine pruts 2 keer opgenomen maar gelukkig kon het geregeld worden dat ze met terugwerkende kracht werkten.

Eigenlijk is alles dus pas een 3 maand na thuiskomst op zijn plooi gekomen. We zijn nu een klin half jaar thuis en verder gaat het super. Wel geeft het ons een bittere nasmaak dat we zo lang hebben moeten knokken hier in België om de papieren in orde krijgen. Op een bepaald moment dreigde het fca dat ze hem nog gingen afpakken en terug brengen..... Voor ons as het dus lang wachten :( (maar Adas zn lach maakt alles goed hoor :D )

verena
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 juni 2008, 20:56

Bericht door verena » 29 april 2010, 22:39

aja en ik vergat nog te vermelden...

We bleven een kleine 7 weken in Polen. Vanaf het begin hadden we Adas bij ons op het appartement.
Wij kwamen de zarterdag thuis en gingen de maandag erop terug werken. Adas doet het nog steeds schitterend en heeft een fatastische hechting naar ons toe. Voor ons waren die eerste 7 weken daar een heel belangrijke bindingsperiode...

Groetejes
Verena

Lucy
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 april 2010, 16:33

Bericht door Lucy » 1 mei 2010, 13:17

Dat heb ik ook ondervonden die weken in Kazachstan en de bezoekjes aan het weeshuis waren heel belangrijk. Na 8 weken zat die hechting ook al heel goed.
Als ons 2de kindje ouder is zal ik ook niet zolang thuisblijven want op school leren ze ook toch ook veel bij.
Bij m'n dochtertje ging dit niet anders.
Voor alle gezinnen is dit anders. Ook bij adoptie als iedereen zich maar gelukkig voelt bij de situatie.

En Verena ik ken dat ook FCA. Voor ik m'n goedkeuring kreeg om haar visum aan te vragen moest ik eerst nog aan de telefoon een verklaring afleggen dat ik zeker wist waar ik aan begon. En allerlei vragen beantwoorden over haar handicap. Ze was te Special need naar hun goesting. Ze woonde toen al een hele tijd bij mij en stond op onze naam. Ik heb meneer bijna door de telefoon gesleurd.Maar uiteindelijk is alles ook goed gekomen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten