binnenlandse adoptie

Adoptie Forum
Plaats reactie
doebidoe
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 december 2012, 9:58

Re: binnenlandse adoptie

Bericht door doebidoe » 14 juni 2016, 14:54

We hebben net de 'nieuwe' infosessies gevolgd, zowel dag 1 als dag 2. Eigenlijk moesten we zoals iedereen die al een tijd op de lijst staat, enkel dag twee volgen, maar omdat we ons begin dit jaar ook hebben aangemeld voor buitenlandse adoptie, werden via die weg voor de beide dagen uitgenodigd.
Nu moeten bevestigen dat we ermee doorgaan (deden we 4 jaar geleden ook al eens), en nu zal er dan een vragenlijst volgen om na te gaan waarvoor je open staat qua kindprofiel. Omdat wij ons voor zowel binnenlandse als buitenlandse adoptie apart hebben aangemeld, hadden we normaal gezien volgens het oude systeem 2 volgnummers gehad. Nu hebben we er eentje! Naargelang het instroombeheer zou het dus kunnen dat we mogen doorstromen omdat we bij de eerste 30 zijn voor binnenlandse adoptie (is nog niet het geval) OF omdat we in aanmerking komen voor buitenlandse adoptie. Dat tweede zal volgens ons veel langer duren (gezien weinig opties als mannenpaar), waardoor we obv positie binnenlands zullen doorstromen. Op zich maakt dit echter niet uit, gezien de verdere procedure voor zover ik begreep dezelfde is, tot het moment je een contract afsluit met een adoptiedienst. Dan pas kies je buitenlands of binnenlands. Als je bent doorgestroomd obv binnenlands nummer (hoewel er geen aparte nummers meer zijn), dan kan je wel pas een contract voor buitenlandse adoptie afsluiten wanneer je ook zou doorgestroomd zijn hiervoor. Dit om te voorkomen dat je langer wachtenden de pas af gaat snijden, natuurlijk!
Tweede dag was wel leuk, interactief, voorgezeten door een toffe dame! Bedoeling is na te denken over waarvoor je openstaat zodat je de vragenlijst goed kan invullen.
09-2006 Koppel
11-2012 Aanmelding binnenlandse adoptie
01-2013 Infosessie
05-2013 n° 287
10-2013 n° 249
05-2014 n° 204
05-2015 n° 183
01-2016 Aanmelding buitenlandse adoptie
04-2016 n° 77
10-2016 n° 38
04-2017 Voorbereidingscursus

bram
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 oktober 2015, 14:28

Re: binnenlandse adoptie

Bericht door bram » 15 juni 2016, 13:14

wij hebben in April en Mei de voorbereiding gevolgd die gegeven werd door steunpunt adoptie. Het waren 4 opeenvolgende dinsdagen. 3 Volledige dagen en 1 halve dag, in de gebouwen van Kind en Gezin in Brussel.
Hier werden alle punten/problematieken/specificaties rond adopteren aangehaald. Zowel voor Binnenlandse als Buitenlands, gezien je past kiest na het maatschappelijk onderzoek voor welk traject je kiest

Jessica86
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 maart 2016, 10:48

Re: binnenlandse adoptie

Bericht door Jessica86 » 16 juni 2016, 17:25

Vandaag een mail gehad van de VCA. Er zullen deze zomer extra kandidaten mogen doorstromen op vraag van de adoptiediensten. Ik ben dinsdag ook eens naar een infomoment bij HKM geweest. Zij wisten te vertellen dat de diensten, die zich bezig houden met interlandelijke adoptie, te weinig kandidaten op hun lijsten hebben staan en dus bij de VCA aan het pushen zijn om er meer te laten doorstromen.

@Doebiedoe: op welke plek staan jullie momenteel op de wachtlijst? Als ik het dinsdag zo hoorde, dan hebben jullie wel kans om sneller door te stromen op basis van je aanmelding voor buitenlandse. Bij HKM zoeken ze sowieso nog gezinnen voor de wachtlijst voor de VS, vooral homokoppels, omdat die blijkbaar de voorkeur krijgen van veel geboortemoeders, aangezien er dan geen moeder is. Nadeel van de VS is wel de hoge kost. Ook Portugal heeft enkele weken geleden adoptie door holebi's goedgekeurd. En dan is er nog Zuid-Afrika, waar het mogelijk zou zijn nu ze van kanaal zijn veranderd.

Jellybean
Berichten: 57
Lid geworden op: 7 februari 2013, 7:54

Re: binnenlandse adoptie

Bericht door Jellybean » 16 juni 2016, 17:46

Positief blijven denken! Dat geldt voor ons allemaal denk ik: hetero, holebi, alleenstaanden, binnen- en buitenland!

Toi toi toi :wink:
Laatst gewijzigd door Jellybean op 3 juni 2017, 0:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Jessica86
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 maart 2016, 10:48

Re: binnenlandse adoptie

Bericht door Jessica86 » 17 juni 2016, 16:54

Jellybean, zeiden ze bij FIAC ook dat ze momenteel te weinig kandidaten hebben voor bepaalde wachtlijsten? Bij HKM zijn ze blijkbaar dringend op zoek naar kandidaten voor Polen, want na de gezinnen, die aan het wachten zijn om af te reizen, hebben ze niemand meer op de lijst staan. Ook voor Guinea, de VS en Gambia zouden ze nog kandidaten zoeken.

Jellybean
Berichten: 57
Lid geworden op: 7 februari 2013, 7:54

Re: binnenlandse adoptie

Bericht door Jellybean » 17 juni 2016, 17:19

:wink:
Laatst gewijzigd door Jellybean op 3 juni 2017, 0:14, 1 keer totaal gewijzigd.

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Re: binnenlandse adoptie

Bericht door DVO pixi » 17 juni 2016, 22:40

Nigeria bedoel je waarschijnlijk Jellybean ivm die 20 weken, want adoptie uit Oeganda is niet langer een optie.
Wij staan terug op de wl voor Zuid-Afrika en idd: 1 homokoppel among us bij mijn weten.
baie fiere moeke
ignis aurum probat

Jellybean
Berichten: 57
Lid geworden op: 7 februari 2013, 7:54

Re: binnenlandse adoptie

Bericht door Jellybean » 17 juni 2016, 23:23

J
Laatst gewijzigd door Jellybean op 3 juni 2017, 0:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Jessica86
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 maart 2016, 10:48

Re: binnenlandse adoptie

Bericht door Jessica86 » 18 juni 2016, 10:49

Bij HKM waren ze best wel positief over de Afrikaanse landen, waar ze mee samenwerken. Ze verwachten dat het kanaal Guinea een van hun grotere kanalen zal worden. Als ik me niet vergis, is HKM de enige geaccrediteerde dienst in Guinea. Ook van Gambia verwachten ze ieder jaar wel een aantal kinderen te kunnen plaatsen.

HKM hoopt ook eind dit jaar - begin volgend jaar opnieuw proefdossiers op te kunnen starten voor Kazachstan. Ze bestaan dit jaar 10 jaar, dus kunnen nu eindelijk accreditatie aanvragen in Kazachstan.

doebidoe
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 december 2012, 9:58

Re: binnenlandse adoptie

Bericht door doebidoe » 27 juni 2016, 15:45

Iemand nog een infosessie gehad? Wat zijn de bedenkingen? Wij hebben intussen de vragenlijst toegestuurd gekregen, maar niet zo evident die in te vullen, hoor...
09-2006 Koppel
11-2012 Aanmelding binnenlandse adoptie
01-2013 Infosessie
05-2013 n° 287
10-2013 n° 249
05-2014 n° 204
05-2015 n° 183
01-2016 Aanmelding buitenlandse adoptie
04-2016 n° 77
10-2016 n° 38
04-2017 Voorbereidingscursus

Jessica86
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 maart 2016, 10:48

Re: binnenlandse adoptie

Bericht door Jessica86 » 27 juni 2016, 17:55

Ik vond die vragenlijst ook moeilijk om in te vullen. Ik heb het samen met mijn zus gedaan, die kinder- en jeugdpsychologe is en dus een zicht heeft op mogelijke ontwikkelingsstoornissen, etc.

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Re: binnenlandse adoptie

Bericht door DVO pixi » 27 juni 2016, 20:03

Weliswaar bij buitenlandse adoptie maar voor de dossieropmaak en opstellen van je kindprofiel voor Zuid-Afrika wordt vanuit het Zuid-Afrikaanse adoptiebureau ook zo een lijst aan je voorgelegd, gaande van leeftijdsgrenzen tot allerhande medische aandoeningen, prematuur, dysmatuur, ontwikkelingsachterstand, esthetische zaken zoals een grote geboortevlek, of ptosis van een oog tot psychisch en emotionele stoornissen bij de bio oudes, infectieziekten, fas, tot ontstaan vh kind ( uit incestrelatie, door verkrachting,...), héél moeilijk de eerste keer. Je wil niet te veeleisend lijken, je wil elk kind een kans geven maar deep down wens je eigenlijk ook wel een zo gezond mogelijk kind,zoals elke toekomstige ouder. Zie het als een luxe: jij kan nu aangeven wat je ziet zitten, wat je denkt aan te kunnen, biologische ouders hebben vaak die keuze veel minder. Onze lijst had 2 kolommen, eentje willing to accept, en eentje willing to discuss. Man en ik hebben beide, apart de lijst afgelopen en aangevinkt wat we binnenin voelen en willen, en dan onze resultaten samengelegd en besproken. Met een bevriende arts enkele twijfels besproken, rond prematuriteit, hoe laag is een geboortgewicht dat later problemen kan geven, wat met fas? Alcohol en druggebruik? Wat is chirurgisch goed te verhelpen hier in België, wat lijkt onschuldig maar kan een grote impact hebben,...bijvoorbeeld zal een.ontwikkelingsachterstand van 6 maanden met de nodige omkadering en stimulatie vlug ingehaald zijn, kan een psychiatrische ziekte bij de bio ouders zoals bipolaraliteit erfelijk zijn kan een niet verholpen en weerkerende oorontsteking tot blijvende gehoorschade lijden, ....zie je het zitten om de eerste tijd met je kind samen een operatie te ondergaan van bv een schisis of hartruis, liesbreuk, kan je zijn of haar ontstaan een plaats geven en ook zonder oordeel te vellen doorgeven aan je kind, dat bv de bio papa zijn bio mama verkracht heeft,...allemaal belangrijke en te overwegen vragen en bedenkingen, en weet dat het kind dat jij al op papier moeilijk ziet zitten, later wel ook op jou gaat rekenen, én dat er voor elk ter adoptie afgestane kind wel liefhebbende ouders gevonden worden. Hou in je achterhoofd dat je ouder wil worden, en niet het kind zijn hulpverlener, voor een kind met een zwaar profiel worden ook ouders gevonden, maar aan de andere kant, wees niet te eng in je aanvaarding, het leven is vaak vol verassingen, zowel goede als slechte, waar je ook voorstazt en doorgaat en achteraf blij was dat je doorgezet hebt. Khoop dat ik wat duidelijk ben ;-)
baie fiere moeke
ignis aurum probat

bram
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 oktober 2015, 14:28

Re: binnenlandse adoptie

Bericht door bram » 15 juli 2016, 9:06

vraagje over het Maatschappelijk onderzoek
Als je in het Leuvense woont , moet je dan naar CAW Brussel of is dat voor CAW Leuven?

groetjes

Jellybean
Berichten: 57
Lid geworden op: 7 februari 2013, 7:54

Re: binnenlandse adoptie

Bericht door Jellybean » 15 juli 2016, 9:23

Hey Bram

Er zijn, dacht ik, 3 CAW's met een DMO: Brussel, Limburg en Oost-Vlaanderen. Ik veronderstel dat jullie dan bij Brussel horen. Maar niets is zeker? Er wordt soms ook verdeeld naargelang de drukte bij de DMO's. Zo kennen we een koppel uit regio Oost-Vlaanderen, die hun MO toch in Brussel hadden...

Groetjes

bram
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 oktober 2015, 14:28

Re: binnenlandse adoptie

Bericht door bram » 15 juli 2016, 9:27

Hi Jellybean,

bedankt, dan horen we het wel :-)

groetjes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten