binnenlandse adoptie

Adoptie Forum
bieke01
Berichten: 361
Lid geworden op: 28 juli 2009, 13:48

Bericht door bieke01 » 8 december 2010, 22:25

Frusti
Is de cursus al begonnen ?

greets bieke

E+P
Berichten: 667
Lid geworden op: 26 november 2010, 14:52

Bericht door E+P » 9 december 2010, 8:58

Hallo iedereen,

ik ben een nieuwtje binnen de binnenlandse adoptie.

Door een medisch genetisch probleem proberen we zwanger te worden via PGD/ICSI. Tijdens de pogingen voor de zwangerschap van Aron, zagen we het ook goed zitten om buitenlands te adopteren. We hebben toen ook de cursus gedaan maar zijn tegen gehouden door het CAW (je kan van die mannen niet van 2 dingen zwanger zijn en wij waren gewoon te eerlijk).

Gelukkig werd ik kort nadien toch zwanger. Nu zouden we graag nog een broertje of zusje hebben voor hem. Ons gezin is naar ons geloof nog niet compleet. Maar we hebben maar 1 poging meer over en we zijn realistisch genoeg om te beseffen dat de kansen klein zijn.

Hoewel we enorm positief stonden voor een buitenlandse adoptie houdt de vrij lange periode in 't buitenland ons nu wat tegen. We zien het niet zitten om kleine Aron mee te nemen, maar zo lang gescheiden van hem zijn, vinden we ook niet makkelijk.

Dus nu ben ik aan 't informeren over binnenlandse adoptie. Jullie info hielp me al een groot stuk vooruit.

Een vraagje waar ik even niet aan uit kan: wanneer krijg je nu precies dat nummer? Na het inzenden van je aanvraag of na het bijwonen van zo'n infoavond?

Groetjes Eva

ingske001
Berichten: 115
Lid geworden op: 6 december 2010, 18:21

Bericht door ingske001 » 9 december 2010, 10:37

Hallo allemaal,

Ook ik ben nieuw in de binnenlandse adoptie. Na 8 jaar mmm en 10 ICSI behandelingen met 2 miskramen en de rest zonder resultaat hebben wij beslist om voor adoptie te gaan. Wij hebben dus deze week ons aanvraagformulier naar K&G gestuurd. Ik had al wel gelezen dat het even kon duren eer je cursus kan volgen, maar als ik dat hier zo lees dan zakt de moed mij toch wel in mijn schoenen. Ik zit ook met dezelfde vraag als Eva wanneer je dat nr krijgt. En krijg je ook bevestiging van K&G van je aanmelding? Ik moet wel zeggen, dat wij er nu al een beetje een termijn op plakken van 5 jaar eer we het kindje zullen hebben, kwestie van een beetje realistisch te zijn, en hopelijk zal het sneller zijn hé.

Groetjes
Ingske

bieke01
Berichten: 361
Lid geworden op: 28 juli 2009, 13:48

Bericht door bieke01 » 9 december 2010, 17:15

hoi

dat nummer is het RBA nummer en start met het jaartal en dan een volgnummer volgens het hoeveelste koppel je bent aangemeld in dat jaar
bv 10/026

dat nummer krijg je meteen na je aanmeldingsformulier
in je eerste brief waarin staat dat " wij hebben uw aanmelding voor een binnenlandse adoptie goed ontvangen en kennen u het registratienummer RBA 10/026 toe "

Daarna zal je worden uitgenodigd voor een infosessie (1 avond) Van ons was dat in Gent. Het kan lang duren eer je op infosessie kan gaan, van ons was dat redelijk snel omdat ze net een infosessie deden enkele weken nadat wij ons hadden aangemeld, maar in de zaal zaten mensen die daar al meer dan een jaar op wachtten.
Op het einde van die infoavond moet je een formulier meenemen naar huis en opsturen ter bevestiging (of dat je nog verder wilt doorgaan of niet)

Daarna, enkele weken na de infosessie -als alle bevestigingen zijn verzameld en opgelijst zijn- kennen ze jouw een nieuw nummer toe bv nr. 70. Dat wil zeggen dat je het 70ste koppel bent op de wachtlijst om de eigenlijke voorbereidingscursus te volgen.
Een voorbereidingscursus doen ze per 30 koppels. Dus dan kan je al een beetje beginnen tellen...

En over de cursus zelf weet ik weinig...

groetjes bieke
(op wachtlijst voor cursus binnenlands en wachtend op caw-verslag buitenlands)

Balte
Berichten: 214
Lid geworden op: 30 november 2007, 20:09

Bericht door Balte » 9 december 2010, 17:34

Je kan dus beiden tegelijk opstarten, Bieke, aangezien je schrijft dat jullie ook op een CAW -verslag wachten voor interlandelijke adoptie?

Trie
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 maart 2010, 18:06

Bericht door Trie » 9 december 2010, 17:44

Balte,

Je kan inderdaad de procedures naast elkaar laten lopen. Wij hebben intussen 'n geschiktheidsvonnis voor interlandelijke adoptie maar staan ook op de wachtlijst voor de voorbereidigscursus binnenlandse adoptie.
Dit kan zolang je geen overeenkomst hebt getekend bij een adoptiedienst. vAn zodra je op intake gaat bij een dienst (hetzij binnenlandse- hetzij buitenlandse) wordt de andere procedure 'bevroren'/stilgelegd.
Maar wat je ook doet ... het wachten duurt overal even lang en is met momenten even ondraaglijk :wink:

Eva, ik wil je niet ontmoedigen maar de wachttijd voor binnenlandse adoptie is zéker niet korter dan voor interlandelijke. Dus alleen daarvoor moet je 't niet doen.

Veel succes !

Trie

Balte
Berichten: 214
Lid geworden op: 30 november 2007, 20:09

Bericht door Balte » 9 december 2010, 19:04

Over wachten kan ik meespreken hoor, wij zijn al drie jaar en drie maanden bezig en staan al meer dan twee jaar op een wachtlijst, op dit moment zonder veel vooruitzichten aangezien alles voor India weer maar een keertje muurvast zit :wink:

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 10 december 2010, 8:41

Trie schreef:Balte,

Je kan inderdaad de procedures naast elkaar laten lopen. Wij hebben intussen 'n geschiktheidsvonnis voor interlandelijke adoptie maar staan ook op de wachtlijst voor de voorbereidigscursus binnenlandse adoptie.
Dit kan zolang je geen overeenkomst hebt getekend bij een adoptiedienst. vAn zodra je op intake gaat bij een dienst (hetzij binnenlandse- hetzij buitenlandse) wordt de andere procedure 'bevroren'/stilgelegd.
Maar wat je ook doet ... het wachten duurt overal even lang en is met momenten even ondraaglijk :wink:

Trie
Je zegt dat je procedure binnenlandse adoptie wordt stilgelegd eens je een overeenkomst hebt met een dienst van buitenlandse adoptie; dan schuif je niet verder mee op dan? Of wat moet ik me daar bij voorstellen? Als je dan verder wil gaan, begin je dan op dezelfde 'plaats' als je stond voor bevriezing van binnenlandse adoptie?

Trie
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 maart 2010, 18:06

Bericht door Trie » 10 december 2010, 9:53

Efenen,

Als ik het juist heb begrepen, schuif je inderdaad niet mee op en behoudt je gewoon dezelfde plek op de wachtlijst.

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 10 december 2010, 10:08

Trie schreef:Efenen,

Als ik het juist heb begrepen, schuif je inderdaad niet mee op en behoudt je gewoon dezelfde plek op de wachtlijst.
Logisch natuurlijk :D .
Bedankt!

frusti
Berichten: 110
Lid geworden op: 5 februari 2010, 22:35

Bericht door frusti » 10 december 2010, 12:17

Het wachten bij binnenlandse adoptie zit em vooral al in het wachten op een cursus.
Ze organiseren maar een cursus van het moment dat de bureaus aangeven dat ze plaats hebben.
Ze doen dat om te voorkomen dat dat wachtlijsten eivol gaan zitten!

Wij starten nu toevallig morgen met de cursus na een wachttijd van een 1 en 9 maanden tussen de eerste infoavond en de effectieve cursus. Maar alles is echt afhankelijk van het aantal kindjes die ter adoptie worden afgestaan.
Zo hadden ze ons voor de zomer gezegd dat we niet moesten rekenen op de cursus voor het einde van 2011.

Spannend allemaal!!

ingske001
Berichten: 115
Lid geworden op: 6 december 2010, 18:21

Bericht door ingske001 » 10 december 2010, 12:37

Frusti,

Heel veel succes voor morgen en laat iets weten hoe het geweest is hé.

Ingske :)

frusti
Berichten: 110
Lid geworden op: 5 februari 2010, 22:35

Bericht door frusti » 10 december 2010, 12:38

dank u wel!!!!

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 10 december 2010, 13:34

succes, geniet ervan!! Nu wordt het toch allemaal concreter, nee? Zo fijn!

wat is dan na de cursus de geschatte wachttijd nog? enig idee? Of is dat zeer afhankelijk van bureau tot bureau misschien?

Kate79
Berichten: 15
Lid geworden op: 6 december 2010, 15:04

Bericht door Kate79 » 10 december 2010, 18:35

@ Frusti.
Over heveel dagen en avonden is de cursus verspreidt en waar volg je die?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten