adoptie uit Oeganda

Adoptie Forum
pocahontas
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 maart 2010, 19:05

Bericht door pocahontas » 27 april 2010, 20:38

Ik heb vernomen dat HKM in 1 van de volgende dagen langsgaat bij Kind en Gezin ivm Oeganda.Ik hoop dat er een beetje schot in de zaak komt...

pocahontas
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 maart 2010, 19:05

Bericht door pocahontas » 25 mei 2010, 22:53

We zijn ondertussen al een maand verder. Heeft er iemand al iets vernomen? Ik wil HKM niet lastigvallen want ik denk dat ze nu wel veel telefoontjes en mailtjes krijgen ivm Kazakstan.

wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

Bericht door wachtertje » 26 mei 2010, 7:44

Op 3 juni is er infosessie bij HKM. Misschien vertellen ze daar meer?

tine en filip
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 januari 2010, 17:46

Bericht door tine en filip » 26 mei 2010, 13:29

Vorige maandag 17 mei was het nog niet in orde voor Oeganda.Kind en Gezin wachtte nog op iets en zij konden natuurlijk niet zeggen wanneer dat dat document in orde zou zijn... .
Afwachten dus... nog maar eens.
Ik denk dat HKM nog niet veel zal ( mag ) zeggen over Oeganda op 3 juni zolang dat dit kanaal nog niet is goedgekeurd.
Als er iemand toch nog iets verneemt bij HKM laten jullie het dan weten? Wij mogen immers nog niet naar de info omdat wij nog geen vonnis hebben... .

pocahontas
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 maart 2010, 19:05

Bericht door pocahontas » 26 mei 2010, 18:15

He Tine en Filip, wanneer gaan jullie je vonnis hebben? Was dat niet voor deze week?

Spannend he!!
Groetjes
Mieke

tine en filip
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 januari 2010, 17:46

Bericht door tine en filip » 26 mei 2010, 18:50

@mieke Morgen is het 6 weken geleden dat wij ons laatste gesprek hadden bij het CAW . Een ander koppel dat bij hetzelfde CAW op dezelfde moment als wij hun laatste gesprek hadden , hebben vandaag hun advies gekregen ( negatief...).
Ik vrees dat ons dit morgen of 1 van de volgende dagen ook te wachten staat.
Ik hou jullie op de hoogte onder het item ' Prille start van de procedure'.
Groetkes

pocahontas
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 maart 2010, 19:05

Bericht door pocahontas » 2 augustus 2010, 23:12

Slecht nieuws. Oeganda werd afgekeurd door Kind en Gezin. (staat op site van HKM)

Daar gaat onze droom......

wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

Bericht door wachtertje » 3 augustus 2010, 9:35

Wat een ellende toch, hé... Soms vraag ik me toch af waar ze bij K&G mee bezig zijn. Oeganda is zo'n land waar er echt behoefte is aan hulp voor de kinderen; waar er zo weinig andere mogelijkheden zijn. Het is moeilijk te begrijpen dat zulke landen de "keuring" van K&G niet doorkomen.

Sterkte voor iedereen die al uitzag naar een kindje van Oeganda. Ik zou zeker contact opnemen met K&G om meer te weten te komen over het waarom van deze niet-goedkeuring. Als adoptieouders gaan we een lange weg tot een geschiktheidsvonnis. We hebben dan ook recht op informatie.

pocahontas
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 maart 2010, 19:05

Bericht door pocahontas » 3 augustus 2010, 12:30

Wachtertje, waarschijnlijk kon Oeganda niet garanderen dat alles volgens de regels zou lopen.
In dat geval doe ik liever niet mee aan adoptie dan het risico te lopen dat later blijkt dat je kind gestolen is of zo.
Maar ik vind het wel doodjammer.

groetjes
P.

tine en filip
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 januari 2010, 17:46

Bericht door tine en filip » 3 augustus 2010, 18:04

@ pochahontas en wachtertje Ik heb bij HKM geïnformeerd en zij begrijpen er niets van. Uganda zou écht wel een goed kanaal zijn.
Nederland was daar ook op kanaal-onderzoek geweest en daar lopen de adopties uit Uganda al sinds april!
Nochtans is Nederland een land dat het heel erg nauw neemt met allerhande regeltjes.
Ik denk ( hoop ) dat HKM dit niet zomaar laat .
Kind en Gezin doet precies aan " ontmoedigingspolitiek " . Onder het mom dat het zogezegd niet zuiver zou zijn , keuren ze af maar welke redenen spelen er verder nog mee waar zij ons niets over zeggen ? ( geld, concurrentie , ... ??)
Maandenlang kunnen ze geen beslissing nemen en dan vlak voor de verantwoordelijke bij KenG met vakantie gaat, sturen zij eindelijk hun beslissing: negatief.
Eerder belde ik al met deze verantwoordelijke en toen zei ze me dat zij wachtten op een papier uit Uganda.
Het is namelijk zo dat er in Uganda zowel een adoptiewetgeving als een voogdijwetgeving bestaat.
Voor de adoptiewetgeving moet je drie jaar in het land wonen vooraleer een kindje te kunnen adopteren.
Met de voogdijwetgeving kan je voogd worden van een kindje en vervolgens het kind mee naar België nemen met als doel het te adopteren.De verdere adoptieptocedure gebeurt dan in België.
Zo werken andere landen waaronder ook Nederland met Uganda.Voor Kind en Gezin Vlaanderen kan dit dan blijkbaar niet... .
Ik vind het knap dat je zo snel kan berusten in zo'n beslissingen van hogerhand; ik zou dat waarschijnlijk ook beter wat leren maar ik kan dat dus nog niet.
Ik slaag er niet in om mijn hoop op Uganda al aan de kant te schuiven.
Ik ga in september zeker nog eens contact opnemen met HKM .

ilse
Berichten: 210
Lid geworden op: 1 februari 2007, 18:53

Bericht door ilse » 3 augustus 2010, 18:21

tine en filip schreef: Met de voogdijwetgeving kan je voogd worden van een kindje en vervolgens het kind mee naar België nemen met als doel het te adopteren.Voor Kind en Gezin Vlaanderen kan dit dan blijkbaar niet... .
ik vermoed dat er nog andere redenen zijn. momenteel worden er uit minstens 2 landen geadopteerd waar de kinderen onder de voogdijwetgeving naar Belgie komen nl. Filippijnen en Thailand.

pocahontas
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 maart 2010, 19:05

Bericht door pocahontas » 3 augustus 2010, 18:56

He Ilse, bedankt voor de info! Ik had wat te snel conclusies getrokken. Ik zou maar al te graag hebben dat K en G hun besluit zou intrekken.
Maar wat zouden wij als KA kunnen doen tegen het besluit van K en G?
De pers erop af sturen?
Iemand uit de politiek er zich mee laten moeien?

Balte
Berichten: 214
Lid geworden op: 30 november 2007, 20:09

Bericht door Balte » 3 augustus 2010, 21:12

Voor India is dat ook, voogdijschap met oog op adoptie wordt daar uitgesproken en je moet hier in België zelf de procedure tot volle adoptie opstarten.

Balte
Berichten: 214
Lid geworden op: 30 november 2007, 20:09

Bericht door Balte » 3 augustus 2010, 21:17

Er zijn een aantal politici die echt wel reageren als je hen aanschrijft en zelf D. Ch van Kind en Gezin contacteren.
Politica's met een warm hart voor adoptie
- Else De Wachter (SPa)
- Schelfhout (CD&V)
- en dan nog een Vera van de Vld maar ik ben haar familienaam vergeten :? Gevonden, ik denk dat het Vera Van Der Borcht is.
Yep, want zie hier bvb
http://www.veravanderborght.be/index.ph ... tent&id=78

Vaak hebben zij een website en daarop vind je dan een mailadres en kan je hen een mailtje sturen.

Caro82
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 mei 2009, 10:35

Bericht door Caro82 » 3 augustus 2010, 21:25

Hey Pocahontas,
De hoop niet opgeven.
Wilden jullie persé voor Oeganda gaan?
Er zijn nog andere bureaus met proefdossiers voor nieuwe kanalen bezig. Zoals FIAC met Nigeria en Chili.
Van de andere diensten weet ik het niet, maar ik hoorde ook al eens van Nepal.
Wie weet komt er nog iets onverwacht uit de bus...

Groetjes, Caro

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten