Verandering adoptie-procedure?

Adoptie Forum
Plaats reactie
anneke80
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 september 2009, 14:05

Verandering adoptie-procedure?

Bericht door anneke80 » 11 mei 2010, 18:55

Ik heb gehoord dat er een verandering zou gaan komen in de adoptie-procedure.
Iets van dat het moeilijker zou worden, en dat er over een 3-tal jaar enkel maar "special need" kindjes voor buitenlandse adoptie zouden worden aangeboden, omdat ze de anderen binnenlands willen plaatsen...

Wie weet of dit klopt of is het enkel maar een groot overdreven gerucht?

pocahontas
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 maart 2010, 19:05

Bericht door pocahontas » 11 mei 2010, 19:06

Dag Anneke, waar heb jij dat gehoord?
Ik vraag mij af of er in een land zoals Ethiopië ooit veel binnenlands zal geadopteerd worden. Ik denk wel dat dit het geval is in China omdat dat land economisch snel vooruitging/gaat.

Misschien gaat er iets veranderen door de StatenGeneraal rond adoptie, maar wanneer en wat juist gaat veranderen, dat weet natuurlijk niemand.
Dus geen paniek!

anneke80
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 september 2009, 14:05

Bericht door anneke80 » 11 mei 2010, 19:19

Mijn echtgenoot zei dat hij zoiets gelezen had in de krant. Hoe of wat weet ik niet. Ikzelf kan niets vinden online.
Maar wou gewoon even zeker zijn. Beetje gemoedsrust. :-)

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 11 mei 2010, 19:48

hallo,
ik denk dat dit het artikel is dat je bedoelt. Ik kwam het toevallig tegen op de site www.geadopteerd.be


DEN HAAG - Binnen enkele jaren wordt het vrijwel onmogelijk een kindje zonder medische problemen te adopteren. Dat bevestigen diverse adoptieorganisaties. De aandoeningen variëren van een schisis en ontbrekende ledematen tot hartproblemen en hiv.

Het aandeel adoptiekinderen met een aandoening neemt de laatste jaren snel toe. Op initiatief van de Stichting Adoptievoorzieningen is in 2009 voor het eerst bijgehouden hoeveel kinderen met een medische aandoening (zogenoemde special need-kinderen) zijn geadopteerd. Daaruit blijkt dat meer dan de helft (54 procent) van de adoptiekinderen daar inmiddels onder valt.

Alles wijst erop dat het aandeel special need-gevallen dit jaar nog hoger zal uitkomen. ,,De
verwachting is dat dit snel richting de honderd procent gaat'', zegt de Leidse bijzonder hoogleraar adoptie Femmie Juffer. Daar komt bij dat de aandoeningen die de adoptiekinderen hebben, steeds ernstiger worden. ,,Een hazenlip bijvoorbeeld, is soms niet zo ernstig meer dat kinderen met die aandoening in de toekomst onder de definitie van special need vallen.''

Sinds 2004 loopt de vraag naar buitenlandse adoptieouders sterk terug. Sinds die tijd is ook het aantal adoptieverzoeken gedaald, volgens Stichting Adoptievoorziening een rechtstreeks gevolg van de uitgebreide voorlichting over het profiel van de kinderen. Het aantal aanvragen daalde van bijna 2500 in 2007 naar 1770 in 2009. Ook kwamen er in 2009 opnieuw minder adoptiekinderen naar Nederland: 682, tegen 1185 in 2005.
Daardoor moeten steeds meer aspirant-adoptieouders worden teleurgesteld. Omdat er in Nederland tegelijk een groot tekort aan pleegouders is, wordt er tijdens de verplichte voorlichtingsbijeenkomsten die aan adoptie voorafgaan, gewezen op de mogelijkheden van pleegzorg. Het is nog niet duidelijk hoeveel mensen daadwerkelijk overstappen van adoptie naar pleegzorg, maar het gebeurt zeker, zegt hoogleraar Juffer. Wel schrikt het sommige ouders af dat zij dan contact moeten onderhouden met de echte ouders.

Daar staat tegenover dat de pleegzorgprocedures korter zijn dan bij een adoptietraject, dat soms wel zes jaar in beslag neemt. Bijkomend voordeel is dat ook bij pleegzorg jonge kinderen 'beschikbaar' zijn. ,,Dat was vroeger echt niet het geval'', zegt Juffer. Met nieuwe wetsvoorstellen wordt getracht de positie van pleegouders te versterken.

ilse
Berichten: 210
Lid geworden op: 1 februari 2007, 18:53

Bericht door ilse » 11 mei 2010, 19:48

ik vermoed dat je echtgenoot nederland bedoelt

lees http://www.nd.nl/artikelen/2010/mei/08/ ... ij-adoptie

in bepaalde landen (china, thailand, ...) neemt het aantal binnenlandse adopties toe en het aantal buitenlandse af. maar in andere landen (ethiopie, ...) (nog) niet

anneke80
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 september 2009, 14:05

Bericht door anneke80 » 11 mei 2010, 20:18

Zoiets was het inderdaad ja.
Hij bleek dit uit de GVA te hebben.
Ik weet niet juist wat er in stond, en voor welke landen het was. Maar dit was wel wat een domper op m'n (pas-herwonnen) vreugde...

Ann S
Berichten: 64
Lid geworden op: 9 januari 2010, 22:39

Bericht door Ann S » 12 mei 2010, 10:27

Vandaag stond er hierover een artikel in De Morgen, zag ik vanmorgen, maar ik heb het nog niet kunnen lezen.

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 12 mei 2010, 10:52

Ann S schreef:Vandaag stond er hierover een artikel in De Morgen, zag ik vanmorgen, maar ik heb het nog niet kunnen lezen.
Online vind ik het niet terug. Ben nu wel benieuwd wat er in staat...

Aline
Berichten: 322
Lid geworden op: 10 mei 2007, 9:19

Bericht door Aline » 12 mei 2010, 11:22

Ik heb vandaag het bewuste artikel gelezen in het nieuwsblad.
Het gaat er eigenlijk om dat sn adopties in de lift zit en dat de wachttijd voor sn veel korter is in vergelijking met de adopties van gezonde kindjes die nu vaak al oploopt tot 4 jaar.

er staat niets in dat het nu gaat veranderen of dat er enkel sn adopties mogelijk zouden zijn.

Ze zeggen wel dat bijvoorbeeld voor china het verschil van wachttijd enorm is tussen "gezonde" en sn adoptie.

Bij china en ik geloof India zijn de binnelandse adopties inderdaad gestegen waardoor er minder gezonde kindjes naar het buitenland gaan

Voor Ethiopië zie ik het nog geen zo'n vaart gaan.
Bij Roh hebben ze mij gezegd dat ze in vijf jaar misschien nog maar 3 keer een sn voorstel hebben gehad.

anneke80
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 september 2009, 14:05

Bericht door anneke80 » 12 mei 2010, 11:40

Dus eigenlijk niets om ons echt zorgen over te maken?

Lucy
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 april 2010, 16:33

Bericht door Lucy » 12 mei 2010, 15:08

Dag anneke,

Wij gaan voor een 2de adoptie en weer voor special need. Special need adopties worden in belgie niet extra gestimuleerd omdat dit de in de ogen van sommigen de gezondheidszorg belast.Daar zouden ze bij de overheid hier echt niet gelukkig van worden.
Deze reacties ondervinden wij toch met ons 1ste kindje. .
Special need daar moet je zelf voor kiezen. Bij deze keuze zou de wachtijd geen rol mogen spelen. Er zullen altijd wel gezonde kindjes zijn die ook niet binnenlands geplaats kunnen worden. En die je dan ook een veel beter leven kan geven. het blijft gewoon een zoektocht naar landen die interlandelijke adopties nodig hebben en niet hardnekkig bij de zelfde adoptielanden blijven.

anneke80
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 september 2009, 14:05

Bericht door anneke80 » 13 mei 2010, 16:29

Special need, afhankelijk van hoe "erg" de need is, maakt voor mij niet zo veel uit. Alleen bloklettert de titel "Gehandicapt wordt regel bij adoptie". Dat vond ik wel een nogal sterke titel voor wat er eigenlijk in het artikel staat. Special Need staat (bij mij toch) niet gelijk aan "gehandicapt".
Vandaar ook dat ik er eerst nogal wat ondersteboven van was (wist enkel de titel en de grote lijnen). Maar na het artikel te hebben gelezen, valt het allemaal goed mee, vind ik.

Balte
Berichten: 214
Lid geworden op: 30 november 2007, 20:09

Bericht door Balte » 13 mei 2010, 21:36

Soms is leeftijd al een "special need", zo is bvb in India ouder dan 3 jaar al een special need :wink:

Lucy
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 april 2010, 16:33

Bericht door Lucy » 14 mei 2010, 13:22

Special need houd eigenlijk vooral ook oudere kindjes en kinderen met een lichamelijke of mentale handicap.
De grens is daar soms moeilijk te trekken omdat ontwikkelings achterstand bij adoptiekinderen zo wie zo al kan.
Soms halen ze dit goed in anderen niet.
Vooral kinderen met een mannkementje dat uiterlijk zichtbaar is worden als Special need opgegeven.
En dat is toch de grootste groep hoor.
Die titel komt ook zo negatief over. Voor velen onder ons is Gehandicapt ook zo een erg woord. Ik zeg altijd ze heeft wat speciale kantjes maar zelden mijn dochter is gehandicapt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten