Naar een ouder- en kindvriendelijk adoptiebeleid

Adoptie Forum
Plaats reactie
EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Naar een ouder- en kindvriendelijk adoptiebeleid

Bericht door EfenEn » 14 juli 2010, 14:25

Dit lijkt me zeker iets om aan mee te werken!!
Misschien ook zeker iets voor zij die al geadopteerd hebben (nazorg)?


Aan alle adoptiekinderen, adoptieouders en kandidaat-adoptieouders die hun stem willen laten horen!

Heel wat mensen willen een adoptiekindje een veilige en liefdevolle thuisomgeving bieden. Maar een adoptie loopt niet altijd over een leien dakje. Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen wil daarom een nieuw adoptiedecreet tegen begin 2012. De Gezinsbond wil daarbij een gesprekspartner zijn. Wij vertrekken daarbij het liefst van de ervaringen van de betrokkenen zelf: adoptiekinderen, adoptieouders, kandidaat-adoptieouders, en adoptiegrootouders.

Ben jij zo’n ervaringsdeskundige, en heb je een idee over wat beter kan in de adoptieregeling? Dan kan je:

- reageren op deze oproep binnen dit forum (zappy baby)

- surfen naar http://gezinsforum.gezinsbond.be (klik op de rubriek ‘adoptie’).
Op dit forum kun je ook (na registratie) algemeen jouw opmerkingen over de adoptie(procedure) kwijt of kun je reageren op een aantal thema’s en vragen:

* Zijn er teveel kandidaat-adoptieouders of te weinig adopteerbare kinderen? Welke maatregelen zijn er volgens jou nodig om de vraag en het aanbod beter op elkaar af te stemmen?

* Wat vind je van de nazorg? Moet een adoptiegezin een ‘speciale’ ondersteuning krijgen of moet het ‘gewone’ circuit van opvoedingsondersteuning meer aandacht hebben voor adoptiegezinnen?

- Voor wie graag structureel meedenkt over onze aanbevelingen inzake adoptie, geef ons een seintje:
studiedienst@gezinsbond.be

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 15 juli 2010, 12:57

Gaan ze daar dan de Statengeneraal nog eens gaan overdoen?
Ik zal eens gaan piepen op hun forum...

Ciska

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 15 juli 2010, 14:57

Ciska schreef:Gaan ze daar dan de Statengeneraal nog eens gaan overdoen?
Ik zal eens gaan piepen op hun forum...

Ciska
Goh, het is idd wat dubbel, maar ik denk dat zij wel een andere invaslhoek hebben, als gezinsbond. Bijvoorbeeld zij werken ook rond verlofregeling, toch meer iets Gezins-gerelateerd, he, nee? :)

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 16 juli 2010, 17:03

hi,
mogelijks wel, maar toch blijf ik met een wat jammerlijk gevoel zitten dat er in ons minilandje toch zo graag naast elkaar wordt gewerkt en dat íedereen toch zo graag nóg maar eens het warm water uitvindt...
Maar goed, ik wou dus eens kijken op de site van de bond, maar deju, je moet lid zijn van de bond om iets te mogen zeggen !!
Er werd verder ook nog niet veel gezegd op hun forum, maar goed, wordt verder in de gaten gehouden !!

groeten,
ciska
enne, nog enkele plaatsjes Elke, het lijkt me al bij al nog niet zo lang geleden dat jullie hier waren, maar dat zal bij jullie wel anders aanvoelen waarschijnlijk...
Ik duim mee voor een snelle voortgang, al zal het waarschijnlijk voor na 'de congé' zijn...
ciao
ciska

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 17 juli 2010, 14:00

Ik ben ook eens gaan piepen (kweet wel een aantal dingen die beter, sneller, efficiënter, .. kunnen :wink: ) maar inderdaad: geen lid, geen mening.
jammer :(

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 18 juli 2010, 15:19

jawel, hoor, je moet enkel een streepje invullen bij lidnummer en je mening mag gespuid worden :).

Het zal ibderdaad voor na de congé zijn. Hopelijk snel erna :):)

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 19 juli 2010, 13:18

Hey ciska,

Hier het antwoord van de GEzinsbond vanop het forum van iemand die dezelfde bedenking maakte als jou:

"De Gezinsbond verdedigt de belangen van alle gezinnen, dus ook van die gezinnen die een kind (of meerdere kinderen) (willen) adopteren. Daarom staat adoptie ook op onze agenda.

Dat neemt niet weg dat samenwerking met organisaties die over veel expertise beschikken niet mogelijk zou zijn. De Gezinsbond was ook betrokken bij de Staten Generaal Adoptie. Wij maken ook deel uit van het Raadgevend Comité van Kind en Gezin, waar adoptie eveneens besproken wordt."

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 19 juli 2010, 22:28

Ahoi Elke,
Ja, ik had me al aangemeld met het 'streepje', ...
Er zit echter iets van aangeboren terughoudendheid naar De Bond toe in mijn genen, ik vind hen nogal bevoogdend en puriteins...
Zij hadden zich indertijd ook openlijk tégen adoptie door homokoppels uitgesproken en vonden zich toen experts ter zake om dergelijke zware stelling in te nemen...
enfin, het zou goed zijn als zij al een goede doorverwijzing kunnen doen naar de bestaande instanties als ze geconfronteerd worden met vragen bij adoptie ouders of kinderen. Er bestaat een sociale 'adoptiekaart', het zou goed zijn als mensen met vragen de weg vinden naar de hulpverlening die ervaring heeft met adoptiekinderen...
Als ze nu toch maar niet alles nog een keer gaan onderzoeken en doorspitten...
Maar dat had ik al gezegd zeker????

Ciao !!!!
Ciska

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 20 juli 2010, 9:05

Had ook steeds het gevoel dat de Gezinsbond nogal conservatief was/is; maar in het kader van mijn werk heb ik met hen ook gepraat, vergaderd, samen gewerkt (rond een heel ander thema wel), en ook met Kind en GeziN. Wel, de Gezinsbond was/is veel flexibeler, open-minded. we zullen zien. Ik ben al vlotjes mijn meningen aan het doorspelen (heb de vragen via mail ook doorgekregen en rechtstreeks geantwoord aan de gezinsbond).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten