Vraagje

Adoptie Forum
Plaats reactie
Lente
Berichten: 751
Lid geworden op: 17 mei 2010, 16:28

Vraagje

Bericht door Lente » 31 augustus 2010, 12:44

Dag iedereen,

Ik heb een vraagje in verband met het starten van een adoptieprcedure.

Mijn vriend en ik hebben al enkele terugplaatsingen gehad, maar de testen blijven maar negatief.
We zouden starten met een adoptieprocedure in parallel met onze behandeling. Mijn vraag is nu: wanneer is het de beste moment?

Ik ben 23 jaar (en moet 25 jaar zijn om te starten met een adoptieptocedure) en mijn vriend is 33 jaar.
We zijn niet getrouwd, maar wel van plan om binnenkort de stap te zetten, want voor een adoptie is dat waarschijnlijk een pluspunt.

Mijn vraag is, zouden we nu al mogen starten omdat we 10 jaar verschillen of moeten we per se wachten dat ik 25 jaar wordt??
Is er een maximum leeftijd of niet? Want als ik 25 ben, dan zal mijn vriend 35 jaar zijn. Ik denk wel dat het nog een mooie leeftijd is om te starten, maar ik ben bang dat ze streng zullen zijn wat betreft de leeftijd. Ik heb al ergens gehoord dat je best minder dan 40 jaar bent om te starten. En hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het is om een adoptieprocedure te starten.

Hopelijk kunnen jullie mij wat informatie geven wat betreft die leeftijdsregeling.

Dank bij voorbaat.

Frederikhouben
Berichten: 11
Lid geworden op: 1 februari 2007, 14:32

Bericht door Frederikhouben » 31 augustus 2010, 15:48

Hallo,

Om te beginnen, ja, jullie moeten allebei minstens 25 jaar oud zijn om te starten. Daar kan je niet onder uit.
Over de leeftijd van je partner, 35 lijkt misschien oud maar in adoptieland is dat 'jong'. Toen wij de cursus volgden voor buitenlandse adoptie, was het op-één-na-jongste koppel 35. Er is geen maximum-leeftijd voor adoptie.
Trouwen is geen slecht idee, heel veel herkomstlanden vragen dat. Maar uiteraard moet je dat natuurlijk enkel doen als jullie dit echt willen, voel u zeker niet verplicht.

Voor de rest, de website van kind&gezin bevat alle info ivm de procedure, de voorwaarden, etc. Wat je zeker ook kan doen, is contact opnemen met de contactgezinnen van het VAG (www.adoptievlaanderen.be), zij kunnen jullie vertellen hoe een adoptieprocedure verloopt.

Met vriendelijke groet

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 31 augustus 2010, 15:59

Klopt, de leeftijd voorwaarden.
Wat trouwen betreft, ik denk dat nu zo goed als alle herkomstlanden vragen dat je getrouwd bent, al dan niet voor de wet.

Je vindt hier: h[url]ttp://www.kindengezin.be/Adressen_en_routebes ... ensten.jsp[/url] een overzicht van alle erkende adoptiediensten. Normaal vind je op hun website wel informatie over de voorwaarden per land, en ook de huwelijksvoorwaarden enzo.

Succes!

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 31 augustus 2010, 18:57

is het niet zo dat je wel al de voorbereidingscursus mag volgen als je nog geen 25 bent, en misschien zelfs MO, maar dat je je pas mag inschrijven bij een adoptiedienst van zodra je 25 bent geworden???
Vroeger was het zeker zo, en toen was het de leeftijd op datum van uitspraak adoptie die van tel was.
Misschien eens bellen met K&G voor deze specifieke vraag?

groeten
ciska

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 31 augustus 2010, 19:06

Nee... Bij inschrijving moet je 25 zijn...
zie:
http://www.kindengezin.be/Themas/Adopti ... elding.jsp

Voorwaarden en aanmelding

Voordat je een aanvraag indient, ga je na of je aan de wettelijke voorwaarden voldoet om te kunnen adopteren:

* Je bent minstens 25 jaar oud.
* Je bent minstens 15 jaar ouder dan het kind dat je wil adopteren.

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 31 augustus 2010, 20:21

owkidowkie
da's duidelijk dan...

Lente
Berichten: 751
Lid geworden op: 17 mei 2010, 16:28

Bericht door Lente » 1 september 2010, 10:29

Dank u voor jullie reactie. Ik ben al naar de link geweest. Ik zal binnenkort naar kind en gezin bellen. Ik heb daarvoor wel nog eventjes tijd, maar ja, informatie vragen mag altijd, veronderstel ik.

Groetjes.

Frederikhouben
Berichten: 11
Lid geworden op: 1 februari 2007, 14:32

Bericht door Frederikhouben » 1 september 2010, 16:53

Lente schreef:Dank u voor jullie reactie. Ik ben al naar de link geweest. Ik zal binnenkort naar kind en gezin bellen. Ik heb daarvoor wel nog eventjes tijd, maar ja, informatie vragen mag altijd, veronderstel ik.

Groetjes.
Informatie vragen mag altijd, ongeacht leeftijd :)
Veel suc6

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 20 gasten