binnenlands of buitenlands

Adoptie Forum
Plaats reactie
paddestoel
Berichten: 4
Lid geworden op: 9 december 2010, 10:18

binnenlands of buitenlands

Bericht door paddestoel » 9 december 2010, 10:24

Dag allemaal,
We zijn een koppel van 28 en 29 jaar. We hebben besloten om voor een 2de kindje (hebben een biologische dochter van 2jaar) voor adoptie te kiezen. Nu vragen we ons af wat het grote verschil is tussen binnenlandse en buitenlandse adoptie. Ik hoor soms verhalen dat je veel langer moet wachten bij binnenlandse adoptie.
We zijn beiden zelfstandige waardoor een verblijf in het adoptieland van langer dan 2 weken moeilijk is en ook zijn we niet getrouwd (kan natuurlijk verandering in komen :D ) waardoor er toch wel veel landen wegvallen. Bij binnenlandse adoptie hoef je natuurlijk niet naar een ander land te trekken voor een paar weken en blijkbaar ligt de kostprijs ook een stuk lager.
Kan er iemand ons wat info geven?

Trie
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 maart 2010, 18:06

Bericht door Trie » 9 december 2010, 18:03

Paddestoel,

Sta me toe dat ik eventjes een hele indiscrete vraag stel, maar 't was de eerste vraag die bij me opkwam toen ik je berichtje las:
hebben jullie in 't verleden fertiliteitsproblemen gehad ? Want dat is voor de meeste binnenlandse adoptiediensten wel één van de voorwaarden.
Indien dit niet het geval is bij jullie denk ik dat jullie misschien toch best eerst even informeren bij de binnenlandse adoptiediensten zelf.
Verder heeft Dinootje hier eens alles van de infosessie 'binnenlandse adoptie' neergeschreven. Misschien moet je daar eens gaan lezen.
Wat totale wachttijden betreft is er niet veel verschil tussen binnen- en buitenlandse. Wachten moet je sowieso en dat duurt altijd veel te lang :wink:

Er is een heel groot verschil in procedures.
Ik schrijf het kort neer, zoals het theoretisch gaat.
Voor interlandelijke adoptie meldt je je aan bij Kind&Gezin. Dan wordt je uitgenodigd om de voorbereidingscursus te volgen. Nadien volgt een tussenvonnis waarbij de rechter een maatschappelijk onderzoek (MO) aanbeveelt. Dan 4 gesprekken met het aangeduide CAW (2 met maatsch assistent, 2 met psycholoog). CAW geeft positief of negatief advies (of uitstel). De jeugdrechter neemt het verslag van CAW door en velt een vonnis. Indien je een geschiktheidsvonnis hebt, kan je naar een adoptiedienst stappen om op intake te gaan en op de wachtlijst te komen. En dan begint pas het lange wachten tot de toewijzing.
Bij binnenlandse adoptie meldt je je aan bij K&G. Je ontvangt een nummer. Je wordt uitgenodigd voor de eerstvolgende infovergadering, georganiseerd door EVA. Je krijgt daar een formulier dat je kan invullen indien je verder wil gaan met deze procedure. Enkele weken later ontvang je dan je volgnummer. Dit nummer geeft je plaatsje op de wachtlijst voor het volgen van de voorbereidingscursus. Er mogen slechts 30 koppels deelnemen per georganiseerde cursus.
Eens je de cursus gevolgd hebt, 'kies' je een adoptiedienst. Dan volgt het MO bij die adoptiedienst (reeks gesprekken, vergelijkbaar met MO van interlandelijke). Indien je geschikt wordt bevonden door de dienst, kom je op een wachtlijst.
Je hoeft dus niet eerst 2x voor de jeugdrechter te verschijnen.
De wachttijd bij binnenlandse situeert zich dus vooral tussen aanmelding en het volgen van de cursus.

Ik hoop dat mijn informatie een beetje duidelijk is. Er zullen vast nog mensen aanvullingen kunnen doen.

Groetjes,

Trie

paddestoel
Berichten: 4
Lid geworden op: 9 december 2010, 10:18

Bericht door paddestoel » 10 december 2010, 8:49

Bedankt voor de uitleg Trie.
Wij hebben (beiden) inderdaad fertiliteitsproblemen indien we voor een eigen kindje gaan beginnen we terug met inseminatie en lukt dit niet dan is het IVF. Wij hebben besloten om niet nog eens in de mmm te stappen. Er zijn zoveel kindjes die geen ouders hebben.

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 10 december 2010, 8:57

Vragen ze dit echt?
Vind ik dat ergens terug?

Trie
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 maart 2010, 18:06

Bericht door Trie » 10 december 2010, 10:02

EfenEn,

Nee, de adoptiediensten vermelden dit niet allemaal letterlijk. Bij gewenst kind vb staat het wel onder de voorwaarden: 'niet (meer) op natuurlijke wijze kinderen kunnen krijgen'. Bij andere diensten worden de voorwaarden anders geformuleerd.
Je kan gewoon eventjes onder binnenlandse adoptie gaan kijken op de site van Kind en Gezin. Daar vind je alle erkende adoptiediensten en kan je de voorwaarden lezen.
Ik heb 't hierboven misschien wat te grof gesteld. Maar 't is wel een factor waarmee je rekening moet houden bij de keuze van de adoptiedienst.

Paddestoel,
Veel succes verder !

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 10 december 2010, 10:09

bedankt!

paddestoel
Berichten: 4
Lid geworden op: 9 december 2010, 10:18

Bericht door paddestoel » 10 december 2010, 12:00

Bedoelen ze dan vruchtbaarheidsproblemen of moet je echt onvruchtbaar zijn?
Wat ik me ook afvraag ivm binnenlandse adoptie is of je het geslacht en ras kan kiezen? Ik veronderstel dat het niet enkel blanke kindjes zijn.

dinootje
Berichten: 724
Lid geworden op: 14 december 2009, 14:36

Bericht door dinootje » 10 december 2010, 14:42

Wettelijk gezien komt in iedereen in aanmerking voor binnenlandse adoptie (anti-discriminatie in België van toepassing), maar ze gaan wel uit van het solidariteitsprincipe en dus vragen ze eigenlijk wel dat je als KA een vruchtbaarheidsprobleem kan aantonen. Het kan ook bvb. een grote kans op een afwijking bij een (volgend) kind zijn of iets dergelijks.

Je mag altijd je "grenzen" aangeven, in hoeverre jij openstaat voor een kindje. Er zijn in België veel kindjes van buitenlandse origine die ter adoptie afgestaan worden. Je mag aangeven dat je enkel een blank kindje wil, of gelijk welke gradatie van huidskleur, maar dat zal de wachttijd wel beïnvloeden natuurlijk. Ook hangt het een beetje af van het bureau, want de geboortemoeders nemen contact met een adoptiebureau, en dat in Antwerpen zal een groter percentage buitenlandse kindjes hebben dan dat in Roeselare bvb. Natuurlijk weet je op voorhand nooit welk kindje er juist samen met jou bovenaan de lijst komt te staan hé.
Je "grenzen" die je mag aangeven, gaan ook over andere zaken, zo kan je bvb aangeven of je al dan niet openstaat voor het kindje van een drugsverslaafde moeder of zo.
Al deze grenzen worden zowat meegenomen in het maatschappelijk onderzoek dat het adoptiebureau zelf uitvoert.
Men wil vermijden dat een zwart kindje bij racistische ouders terechtkomt, zo zei de meneer van de infosessie het. Dit is in het belang van het kind en daarmee staan ze wel open voor grenzen, voor zover die haalbaar zijn hé.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten