Stoppen met behandelen? Adoptie overwegen?

Adoptie Forum
Plaats reactie
Noa09
Berichten: 3487
Lid geworden op: 5 mei 2009, 12:46

Stoppen met behandelen? Adoptie overwegen?

Bericht door Noa09 » 13 januari 2011, 23:34

Hallo,

Graag kreeg ik van jullie wat advies.

Na talloze behandelingen, een miskraam, zeer recent een bbz en een slechte prognose naar de toekomst toe is de mogelijkheid dat ik geen verdere behandelingen zal ondergaan vrij reëel geworden (ook al is hier nog geen uitsluitsel over)...

Momenteel zit ik met 1001 vragen in mijn hoofd, waaronder veel vragen voor de toekomst...

Wie begeleid je met het rouwproces dat je doormaakt als je afstand moet doen van je (biologische) kinderwens?

Hoe weet je of adoptie voor jezelf een volwaardig alternatief is?

Kan iemand me verderhelpen met info over adoptie als alleenstaande? Kan ik ergens terugvinden uit welke landen kindjes door alleenstaanden geadopteerd mogen worden? Hoe begin ik aan de procedure? Hoeveel tijd verstrijkt er voordat je je kindje in je armen kan sluiten?

Ik hoop hier wat antwoorden/reacties te krijgen.

Noa09

myrthevl
Berichten: 89
Lid geworden op: 14 april 2009, 8:34

Bericht door myrthevl » 14 januari 2011, 8:22

beste Noa,

dat zijn natuurlijk heel moeilijke vragen...ik weet wat een klap het is om je biologische kinderwens te moeten opbergen. wie je helpt met het rouwproces, dat hangt van jezelf af. wij hebben geen enkele steun of afvies gekregen van de fertiliteitskliniek ofzo toen het duidelijk werd dat we ermee moesten stoppen, maar ik denk dat het wel kan als je er expliciet naar vraagt, want er zijn normaal toch psycholgen daar. je kan ook een eigen pyscholoog kiezen. en verder is het eerlijk gezegd vooral jezelf helpen. :D Ik ben begonnen met avondschool en sport, weer beginnen echt leven in plaats van van behandeling naar behandeling te gaan.

hopelijk heb je veel steun in je familie en kan je er goed over praten. wanneer je weet of adoptie een valabel alternatief is, is een vraag waar ik zelf nogal mee worstel en wij staan al vrij ver in de procedure...maar je kan alvast de cursus volgen (als je voor buitenlandse adoptie zou gaan, maar ik weet niet of dat gaat als alleenstaande)...dat geeft alvast veel info.

Jurre
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 oktober 2009, 7:34

Bericht door Jurre » 15 januari 2011, 18:54

Dat is niet gemakkelijk. Ik denk dat iedereen daar toch een beetje alleen in staat, om samen met vrienden an familie dit een plaats te geven. Wij hebben na onze "stop" een jaar gewrongen met onze ziel, zo noem ik het al maar, de vragen geen eigen kinderen, wat dan? Wel adoptie, niet adoptie. Zelfs pleegouderschap overwogen om dan toch weer te denken dat we maar zo met z'n twee verder moesten gaan.
Na dat bewogen en moeillijk jaar zijn we ons gaan informeren en toch gekozen voor adoptie.
Nu is dit een jaar dat we nodig hebben gehad. Wij hadden het verlies wel achter ons gelaten, toch kwam dit tijdens de geschiktheidsprocedure tijdens de gesprekken ruim aan bod en raakte het toch weer een beetje. Dus eender wat je keuze is, probeer een beetje afstand te nemen en een beetje tijd te nemen.
Ik zie nog steeds geen zwangerschap bij anderen ontluiken, ook al zijn ze 6 maanden zwanger hoor. Eigen bescherming misschien?
Intussen ben ik sinds anderhalf jaar een zeer gelukkige moeder van een 5 jarige geadopteerde kleuter en ja het voelt echt, ook voor onze familie en vrienden. Dus dat komt wel in orde. Adopteren als alleenstaande daar kan ik niet echt op antwoorden, daar kan je best de adoptiediensten zelf eens over contacteren. Er verandert natuurlijk ook telkens veel in de adoptiewereld maar dat is een gegeven waar je mee verder moet. De wachttijden? ik ken ze intussen nietmeer? Toen wij gestart zijn heb ik naar de dienst adoptie van kind en gezin gebeld en ben daar goed geholpen. Wij waren er ook nog niet uit binnenlandse of buitenlandse adoptie en zij gaf daar een duidelijke stand van zaken en open antwoord op al mijn vragen. In elk geval veel succes op je weg en ga voor je keuze.

winterblues
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 augustus 2007, 14:57

Bericht door winterblues » 16 januari 2011, 21:13

Dag Noa,

ik denk dat ik een beetje in een vergelijkbare situatie gezeten heb. Halverwege 2005 heb ik beslist om BAM te worden en na veel te veel behandelingen heb ik me in september 2007 op de dag van mijn derde miskraam aangemeld voor de cursus van buitenlandse adoptie. Toen was ik helemaal nog niet overtuigd van adoptie, maar je verliest niks met de cursus al te volgen, die kost je 25 €, dus daar moet je het niet voor laten. En misschien krijg je daar wat meer klaarheid. Ik heb zelf een therapeute gezocht om me te helpen in mijn verwerking, de fertiliteitsklinkiek waar ik in behandeling was vond ik te ver.

Op dit moment is de keuze in het buitenland voor alleenstaanden heel beperkt. In de praktijk denk ik dat alleen Polen een optie is en dat zijn of oudere kindjes of special need kindjes. Maar tegen dat je je goedkeuring zou hebben kan er weer veel gewijzigd zijn. Ook binnenlandse adoptie is een mogelijkheid als alleenstaande. Via de site van Kind&Gezin (onder Ouder en dan Adoptie) kan je doorklikken naar alle adoptiebureau's en daar vind je hun voorwaarden. Je vindt er ook een duidelijke beschrijving van de goedkeuringsprocedure en hoe je er aan begint.

Over wachttijden durf ik niet veel zeggen, ik ben afgereisd voor een eerste kennismaking met mijn zoontje exact 2 jaar na mijn aanmelding bij K&G dus ik ben er in een rotvaart doorgevlogen. Ik heb wel een kindje van 5 geadopteerd, dat gaat blijkbaar nog altijd iets sneller. Wij zijn nu een goed jaar samen thuis, mijn zoontje zou er nog graag een baby uit de buik bijhebben en mij zegt het gek genoeg niks meer, zelf zwanger zijn.
Veel succes met je beslissing.

Noa09
Berichten: 3487
Lid geworden op: 5 mei 2009, 12:46

Bericht door Noa09 » 21 januari 2011, 13:16

Hoi,

Allemaal heel fel bedankt voor jullie reacties!

Ik laat momenteel alles een beetje op me afkomen, probeer eerst fysiek terug op de been te geraken na de operatie voor de bbz en mijn leven terug een beetje op de rails te krijgen.

Intussen ben ik er wel constant mee bezig in gedachten hoor, dus ik ga contact opnemen met Kind & Gezin voor meer info en me alvast inschrijven voor de cursus.

Het zal een lange en moeizame weg worden om alles een beetje een plaats te geven maar hopelijk verzacht de tijd de wonden een beetje en is het een goede raadgever.

Noa09

L***
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 december 2008, 16:51

Bericht door L*** » 22 januari 2011, 20:49

lieve Noa,

ook hier treffen onze wegen elkaar.
ook ik/wij (want ik ben niet alleen) zijn ah informeren over adoptie. we behandelen ook nog verder, maar willen een oplossing als ook de volgende poging(en) niet lukken.

we vinden elkaar wel...
en onze kinderen... ooit.

ik kan je niet veel helpen, want we staan ook aan de prille start. kind&gezin is een goed begin, dat gaan wij ook doen.
en een psycholoog: altijd een goed idee en een verrijking.

succes met je zoektocht lieve meid!

Noa09
Berichten: 3487
Lid geworden op: 5 mei 2009, 12:46

Bericht door Noa09 » 27 januari 2011, 9:20

Hoi,

Heb eens een vraagje.

Ik ben van plan me in te schrijven voor de voorbereidingscursus van zowel binnenlandse als interlandelijke adoptie om goed geïnformeerd te worden en uit te maken wat voor mezelf de beste keuze is als ik zou besluiten over te gaan tot adoptie.

Bij binnenlandse adoptie staat vermeld dat je na de cursus kan beslissen of je ermee doorgaat of niet, bij interlandelijke staat dat echter nergens vermeld.

Mijn vraag dus: kan je naar de cursussen gaan zonder dat je verplicht bent door te gaan met de procedure, want ik ben daar nog lang niet uit.

Noa09

L***
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 december 2008, 16:51

Bericht door L*** » 27 januari 2011, 9:40

noa,

volgens mij wel.
maar zoals ik al schreef: ik ben een groentje.
zou je mij de gegevens van die cursussen eens kunnen doorsturen in een PB?
ik wil die ook zo snel mogelijk volgen, maar kom er niet toe me grondig te informeren, de tijd gaat zo snel...
ben je al bij kind&gezin geweest?

je bent goed bezig meid! op alle fronten. onze wegen kruisen elkaar dichter en dichter (endo, al die mislukte pogingen, miskraam, en nu decleer, adoptie, en onze date :wink: ).

dikke knuffel

Balte
Berichten: 214
Lid geworden op: 30 november 2007, 20:09

Bericht door Balte » 27 januari 2011, 12:13

Ja hoor, na de cursus voor interlandelijke adoptie krijg je een attest dat je de cursus gevolgd hebt. De volgende stap is een verzoekschrift voor een tussenvonnis op de jeugdrechtbank. Als je geen verzoekschrift indient, dan stopt het gewoon na de cursus. Het attest blijft echter altijd geldig, dus als je na twee jaar of zo zou beslissen om daarmee verder te gaan dan hoef je de cursus niet opnieuw te volgen.

Noa09
Berichten: 3487
Lid geworden op: 5 mei 2009, 12:46

Bericht door Noa09 » 27 januari 2011, 13:14

Balte,

Superhard bedankt voor je reactie!

Zo weten L*** en ik weer iets meer :D

Ik ga de formulieren dadelijk invullen!

Noa09

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten