Adoptieouders met verschillende nationaliteit

Adoptie Forum
Plaats reactie
Ruby
Berichten: 204
Lid geworden op: 19 september 2010, 11:06

Adoptieouders met verschillende nationaliteit

Bericht door Ruby » 16 februari 2011, 16:33

Hallo,

Wellicht zijn wij nog niet helemaal aan adoptie toe, maar toch wil ik mij graag al een beetje op voorhand informeren.
Mijn partner en ikzelf wonen reeds enkele jaren wettelijk samen, maar we hebben een verschillende nationaliteit. Is adoptie dan mogelijk?

Groetjes,
Ruby

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 16 februari 2011, 21:46

Dag ruby,

dit is zeker mogelijk, al zullen er waarschijnlijk een aantal papieren extra nodig zijn...
Samenwonen is dan weer iets moeilijker. In de landen waaruit momenteel geadopteerd kan worden, vraagt de wetgeving dat je gehuwd bent.

groeten
ciska

Ruby
Berichten: 204
Lid geworden op: 19 september 2010, 11:06

Bericht door Ruby » 17 februari 2011, 10:54

Hallo Ciska,

Dank je voor je antwoord!
Spreek je zelf uit ervaring? Zijn jullie bezig met adoptie?

Huwen impliceert op zich ook wel dat je makkelijker de nationaliteit kan aannemen, dus misschien is dit wel een betere piste, betere volgorde. Want trouwen zouden we zowieso wel willen... :)

Ik had ook wel al gehoord dat sommige landen een huwelijk voor de kerk vereisen? Klopt dat? Wij zouden ook wel beide doen: voor de wet, maar pas later voor de kerk.

Groetjes,
Ruby

Balte
Berichten: 214
Lid geworden op: 30 november 2007, 20:09

Bericht door Balte » 17 februari 2011, 12:23

India vereist een kerkelijk huwelijk maar vermits dat kanaal momenteel geen nieuwe aanmeldingen kan aanvaarden, lijkt me dat niet echt een probleem :D

myrthevl
Berichten: 89
Lid geworden op: 14 april 2009, 8:34

Bericht door myrthevl » 17 februari 2011, 14:29

Z-afrika geeft ook de voorkeur aan kerkelijk gehuwden denk ik...

Ruby
Berichten: 204
Lid geworden op: 19 september 2010, 11:06

Bericht door Ruby » 17 februari 2011, 17:06

Dus het is eerder uitzonderlijk?

Ik heb de indruk dat er steeds over dezelfde landen gesproken wordt. Zuid-Afrika, Ethiopië, ... Hoe komt dat eigenlijk? Zijn er niet in nog heel veel andere landen waar veel kinderen afgestaan worden? Ligt dat aan de adoptiebureau's die vooral bepaalde landen naar voor schuiven?
Of heb ik een verkeerd beeld en kan je kiezen uit een heel uitgebreide lijst?

Indien we geïnteresseerd zijn in buitenlandse adoptie, bij welke instantie moeten we dan zijn voor een infosessie? En enig idee wanneer die doorgaan?

Dank je

Balte
Berichten: 214
Lid geworden op: 30 november 2007, 20:09

Bericht door Balte » 17 februari 2011, 17:50

Er zijn maar enkele bureaus in Vlaanderen en je kan enkel via die bureaus adopteren, dus je bent afhankelijk van de landen waarop zij werken.
www.rayofhope.be

www.hetkleinemirakel.be

http://www.fiac-vzw.be/

http://www.vreugdezaaiers.org/

Een infoavond volgen kan je niet maar op die websites vind je al veel informatie natuurlijk.

Algemene info vind je op de website van Kind en gezin, rubriek ouders en dan bij adoptie.

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 17 februari 2011, 19:01

Dag Ruby,
ikzelf spreek niet uit ervaring, maar ik ken wel een 'gemengd' koppel dat adopteerde.
Als ik het me goed herinner moet je zowel aan de papieren formaliteiten voldoen van het land waarin je woont, als van het het land waaruit je afkomstig bent. Maar misschien is dit intussen veranderd.
Je kan hiervoor contact opnemen met K&G, cel adoptie.

groeten
ciska

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast