leesvoer over adoptie

Adoptie Forum
Plaats reactie
De Verdwaalde Ooievaar

leesvoer over adoptie

Bericht door De Verdwaalde Ooievaar » 2 maart 2011, 9:33


DVO Nessa
DVO Moderator
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 november 2014, 19:24

Re: leesvoer over adoptie

Bericht door DVO Nessa » 29 november 2014, 18:27

Al heel wat boeken gelezen. Helaas kan ik me sommigen moeilijk nog voor de geest halen. Dus ik noteer die boeken die ik me zelf nog herinner, 't moet zijn dat de inhoud toch boeiend en interessant genoeg was!

Als TOP - boek raad ik in de eerste plaats aan:

- Wereldkind: praten met je adoptiekind. Renée Wolfs
Ik kreeg het zelf uitgeleend van een vriendin, maar heb het ondertussen zelf aangeschaft. Het boek behandelt vooral de communicatie tussen ouder en kind. Per leeftijdscategorie komen heel concreet vragen aan bod, praktische handvatten waardoor je dit boek regelmatig ter hand zal nemen. Zo een boek dat je leest, eens terug bladert en weer verder leest. Eentje waar we zeker nog naar terug zullen grijpen!

- Kwetsbaar begin: wat iedereen moet weten over adoptie. Annerieke Berg - de Boer
De auteur is zelf adoptiemoeder en schrijft uit haar eigen ervaringen. Het boek leest heel vlot! Het beschrijft verwachtingen, idealen, vreugde, teleurstelling en verdriet tijdens het adoptieproces. Alsook de obstakels bij adoptie. Het boek wordt aangevuld met foto's. Leuk om te zien en herkenbaar om te lezen. Verhalen uit de praktijk komen aan bod, vol gevoel wat maakt dat je het boek in één ruk wilt uitlezen.

- Adoptie: verhalen, ervaringen en adviezen uit de adoptiedriehoek. Marieke Anthonisse
Dit boek is dan weer objectiever geschreven. Laat alle kanten uit het adoptieverhaal aan bod komen. Verschillende verhalen komen aan bod. Aangevuld met info van ervaringsdeskundigen. Een 'puur adoptieboek' goed om de basis voor jezelf te lezen of voor mensen die nog niet zo erg met adoptie vertrouwd zijn. Een moetje om de basis rond adoptie te snappen in alle facetten.

- Kleur bij kleur. Een kritische kijk op adoptie. Helena Daelman.
Een boek dat ik zelf aankocht. Je wilt namelijk de ogen niet sluiten voor de valkuilen en moeilijkheden bij adoptie. Ik las het helemaal in het begin van ons traject, nog voor de cursus en vond het toen heel zwaar. Schrikte me zelfs wat af. Maar na de cursus en de tijd daartussen heb ik het boek opnieuw gelezen en kan ik de inhoud plaatsen. Het is een eerlijk boek, geschreven uit eigen ervaringen waar je opkijkt naar de liefde van moeder en kind. De strijd die ze soms moeten voeren, de vragen die daarbij komen. Heel eerlijk en open. Maar lees het dus eens je achtergrond hebt om de inhoud te plaatsen.

- Moeders mooiste, vaders trots. Mark en Ilja Koolen.
Geen informatief boek, geen boek vol tips of kritische noten maar gewoon, zo gewoon mooi het adoptieverhaal van twee mensen die de weg afleggen naar hun kindje in Kenia. Ontroerend mooi, een traantje wegpinkend las ik het boek. Gewoon, een verhaal, tussen de zovele verhalen. Maar het raakt en ach, lezen we niet allemaal graag een waargebeurd verhaal dat goed afloopt? Eentje waarin we zelf ook op weg zijn?

De eerste boeken die ik me terug voor de geest kan halen. Vul gerust aan met boeken die jullie lazen. Aanraders of misschien afknappers. Zoiezo nuttig voor anderen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten