wat ben je nog met een positief vonnis

Adoptie Forum
stefke
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 maart 2011, 22:00

wat ben je nog met een positief vonnis

Bericht door stefke » 17 maart 2011, 22:14

wij hebben een positief vonnis sinds vorige zomer, maar helaas is het vooral stof aan het vergaren.
Ik vraag mij af of dit zo voor iedereen is, want ik snap echt niet waarom ze nog steeds nieuwe cursussen geven als er toch geen kans meer lijkt op een adoptie binnen de 4 jaar geldigheid.
Sinds de sluiting van Haiti, Kazachstan en nu ook een rem op het aantal adopties vanuit ethiopie lijkt het niet meer goed te komen met adopties naar vlaanderen.
Er worden zoveel positieve vonnissen verleent, maar in de huidige situatie komen er denk ik amper 20 kindjes per jaar naar vlaanderen.
Ik word er stilaan wanhopig van, en begin te denken dat we nooit op intake geraken.
Graag had ik daarom eens geweten wie er met een vonnis van na de sluiting van Kazachstan, mei 2010, wel en wie niet al op intake geweest is.
Ik vrees dat ik niemand zal kunnen vinden die al enig zicht heeft op alleen nog maar een plaatsje op een effectieve wachtlijst, laat staan op een toewijzing.
Ons eerste wachtjaar zit er bijna op en als we niet stilaan op een lijst geraken gaan we het niet halen binnen 4 jaar vrees ik, maar beterschap lijkt niet echt in zicht.

barbara despeghel
Berichten: 46
Lid geworden op: 2 februari 2009, 18:17

Bericht door barbara despeghel » 17 maart 2011, 22:51

oei oei oei,
wij mogen eind deze maand ons vonnis in de bus verwachten. We zijn al naar de rechtbank geweest en zij gaan het positieve advies van het CAW volgen...

We zijn al naar een bureau geweest ter info. Volgende week naar een ander bureau. De andere hebben ons gezegd dat ze geen info avonden geven omdat de lijsten dicht zijn.
Ik vrees ook echt dat het zeer lang zal duren.
We zijn nog niet aan het echte wachten toe dus ik blijf hopen dat er een wonder gebeurt en het bij ons nog zal meevallen

bulleke
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 juli 2010, 15:53

Bericht door bulleke » 18 maart 2011, 14:40

stefke,
wij hebben ons vonnis van eind juni vorig jaar
en wij hebben ons dan direct aangemeld bij Fiac voor ethiopië. wij hebben een 6tal maand moeten wachten vooralleer wij op intake-gesprek hebben mogen gaan.
en wij staan nu sinds 3 maart op de wachtlijst.

stefke
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 maart 2011, 22:00

Bericht door stefke » 18 maart 2011, 17:35

bulleke
jij hebt dan nog net het geluk gehad er bij te zijn, ik denk dat met het nieuws van ethiopie er voorlopig geen intakes meer zullen zijn.
Heb jij geen schrik achteraan de lijst dat het nu heel lang zal duren als er zoveel minder adopties vanuit ethiopie zullen gebeuren?
Ik weet niet of ik met dit nieuws nog voor intake bij ethiopie wil kiezen, ik vrees voor een scenario zoals bij china jarenlang op een wachtlijst zonder resultaat.

Trie
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 maart 2010, 18:06

Bericht door Trie » 18 maart 2011, 19:25

Hey,

Hier nog een positief vonnis (mei 2010) dat enkel goed is om opgeborgen te worden in een kast.
Aangezien wij enkel nog voor Ethiopië in aanmerking kwamen ... nog weinig hoop.
Heb me ook al de vraag gesteld waarom ze nog steeds cursussen organiseren.

anneke80
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 september 2009, 14:05

Bericht door anneke80 » 18 maart 2011, 19:36

Ook wij mogen eind deze maand ons vonnis verwachten. En ook wij weten niet of we er iets mee gaan zijn, nu het overal zo moeilijk lijkt om op een wachtlijst te geraken. We kunnen misschien ook nog eens naar de info dagen gaan, om iets meer te weten te komen...

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 19 maart 2011, 14:10

Trie schreef:Hey,


Heb me ook al de vraag gesteld waarom ze nog steeds cursussen organiseren.
Omdat de wet dit zo voorziet.
Er zijn nieuwe richtlijnen voorzien in een nieuwe wet, maar zolang we geen regering hebben, raakt deze niet goedgekeurd ...
Inderdaad hopeloos om nu nog mensen toe te laten aan de cursus. Maar ze kunnen ze voorlopig ook niet weigeren, vandaar...

pocahontas
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 maart 2010, 19:05

Bericht door pocahontas » 19 maart 2011, 17:36

Ze kunnen wel in de cursus de kandidaten aanraden om NIET onmiddellijk een verzoekschrift in te dienen in de jeugdrechtbank bij de rechtbank. Ik hoop dat ze zo wijs zijn om dit de mensen van de cursus aan te raden.
De cursus blijft toch steeds gelden.
Trouwens je vonnis blijft toch in totaal 6 jaar geldig? (= 4 jaar plus 2 jaar verlenging). Tegen die tijd zullen wel nieuwe adoptiekanalen goedgekeurd zijn. Kind en Gezin kan ze toch niet allemaal afkeuren?!?
Blijven hopen dus!

anneke80
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 september 2009, 14:05

Bericht door anneke80 » 19 maart 2011, 18:54

@pocahontas: maar daar moet je dan de wachttijd ook nog bijrekenen he... :?
Ik hoop ook dat er snel nieuwe adoptie-kanalen zullen worden goedgekeurd.

ilse
Berichten: 210
Lid geworden op: 1 februari 2007, 18:53

Bericht door ilse » 19 maart 2011, 19:48

je vonnis is 4 jaar geldig. je kan dat verlengen met 2 jaar maar dat moet je opnieuw een mo doen. bij mijn weten is het aantal keren verlenging niet bepaald (maar daar kan ik mis in zijn)

Balte
Berichten: 214
Lid geworden op: 30 november 2007, 20:09

Bericht door Balte » 19 maart 2011, 23:16

3 jaar geldig, met automatische verlenging naar 4 jaar , wil je dan nog verlengen dan moet je opnieuw twee gesprekken doen en weer om een vonnis enzovoort.

Fiatje
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 juli 2010, 21:17

Bericht door Fiatje » 20 maart 2011, 16:54

De huidige vonnissen zijn automatisch al 4 jaar geldig ! Die wetgeving is veranderd op hetzelfde moment dat ze de vonnissen van 3 jaar verlengbaar hebben gemaakt. Daarna idd zoals Ilse zegt per 2 jaar verlengbaar mits bijkomend MO, en dat onbeperkt.

verena
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 juni 2008, 20:56

Bericht door verena » 20 maart 2011, 21:47

Hallo,

Het is inderdaad jammer te lezen/horen dat bijna alle kanalen zo goed als toe zijn maar ik maak me dan wel 1 bedenking... Velen spreken over 'er is nu geen enkel kanaal meer'..

In Polen wachten nog steeds heel veel kindjes op een warme thuis? Waarom lees ik nooit eens iets over Polen?

Zijn die kindjes dan te min misschien om een warme thuis te verdienen?

Verena

SofieG
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 februari 2011, 11:46

Bericht door SofieG » 21 maart 2011, 9:43

Wij gaan de cursus sowieso nog meedoen, ook al weten we niet helemaal zeker of adoptie nog een realistische zaak is. Het document van het volgen van de cursus blijft altijd geldig. Dan houden we voor de toekomst nog wegen open..

lex
Berichten: 136
Lid geworden op: 2 mei 2008, 22:25

Bericht door lex » 21 maart 2011, 12:21

@verena, je hebt gelijk dat er weinig over polen verteld wordt maar je moet er ook wel bijvertellen dat zowel dit land en kazachstan een pak duurder zijn dan andere landen. Het is niet ieder van ons gegeven om zoveel geld te kunnen besteden, nog maar te zwijgen van de lange verblijftijd.
Of zie ik dit verkeerd?
groetjes wendy

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten