Wanneer kleutertje naar school?

Adoptie Forum
Plaats reactie
wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

Wanneer kleutertje naar school?

Bericht door wachtertje » 4 april 2011, 21:37

Ik ben nieuwsgierig of er hier nog ouders zijn die een kleutertje adopteerden en na hoeveel weken jullie hem/haar naar school lieten gaan... Van welke "signalen" zijn jullie uitgegaan om te beslissen of jullie kindje schoolrijp was?

Jurre
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 oktober 2009, 7:34

Bericht door Jurre » 5 april 2011, 20:48

Onze zoon was 4 jaar toen wij thuiskwamen, nu anderhalf jaar geleden.
Hij is naar school gegaan toen wij dachten dat hij de Nederlands taal verstond en zich duidelijk kon maken naar andere mensen dan wijzelf.
Wij hadden een goed conact met zijn juf en zij was zeer gemotiveerd om dit op te nemen.
Na ongeveer 2 maanden thuis is hij gestart met halve dagen en vrij snel hele dagen gegaan omdat wij en de juf voelde dat dit goed zat.
Hij vond het spelen in de school leuk en thuis was de rust van alleen spelen voor hem welkom

Els D
Berichten: 393
Lid geworden op: 2 mei 2007, 16:33

Bericht door Els D » 6 april 2011, 9:51

Wachtertje,

Onze zoon was slechts 2 bij thuiskomst dus wij dachten dat we een zee van tijd hadden om hem op 2,5 naar school te laten gaan. Hij is ook gegaan Helaas onze zoon heeft en dat wisten we niet bij de adoptie een mentale en motorische achterstand. Toen hij 2,5 was sprak hij nog steeds niet en maakt hij zich zeer moeilijk duidelijk toch was hij graag onder de kindjes voor ons een belangrijk signaal om hem te laten gaan. Eerlijkheidshalve moet ik wel vertellen dat het in het eerste schooltje niet gelukt is. Na 2 dagen was hij niet meer echt welkom. Gelukkig hebben we een andere kleinere school gevonden waar ze hem fantastisch opgevangen hebben. Onze zoon is nu 3,5 spreken doet hij nog steeds niet. Er beginnen wel klanken te komen. naar school gaan vindt hij fantastisch. Hij wordt dagelijks heel goed opgevangen door zijn juf. Gelukkig begrijpt hij nu wel al meer maar wat ze ginder doen voor hem is fantastisch. Ook is hij nog niet zindelijk maar ze hebben er geen probleem mee. Ik zou dus zeggen als jullie voelen dat jullie kindje klaar is voor met andere kinderen om te gaan go for it en zoek de juiste school dan kan er heel veel.

Groetjes,
Els

dromerke
Berichten: 32
Lid geworden op: 9 februari 2009, 8:42

Bericht door dromerke » 7 april 2011, 7:22

Dag Els, jou verhaal over niet praten en nu pas klanken uitbrengen doet me sterk denken aan kindjes die een gehoorsprobleem hebben. Het is erg moeilijk te volgen als je niet voldoende hoort en daardoor komt het over of het kind achter is. Heb je al eens zijn oren grondig laten controleren?
Groetjes

wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

Bericht door wachtertje » 7 april 2011, 21:00

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ben vandaag met onze zoon toevallig in zijn toekomstige schooltje aanbeland. We fietsten voorbij en de kindjes speelden buiten, toen we over het hek piepten, riep de juf ons binnen. Hij vond het heel interessant om in de klasjes te snuisteren en het speelgoed te ontdekken. Ook de grote glijbaan buiten heeft hij uitgeprobeerd. De drukte op de speelplaats was er voor onze man nog wat teveel aan... Maar het eerste stapje is gezet. We lopen na de paasvakantie nog wel eens binnen en dan zie ik hoe het vlot. We hebben bewust voor de kleine wijkschool gekozen: gezellig en persoonlijk! Hopelijk kan hij daar zijn draai vinden...

Els D
Berichten: 393
Lid geworden op: 2 mei 2007, 16:33

Bericht door Els D » 8 april 2011, 9:49

Hallo dromerke,

Onze zoon zijn gehoor is inderdaad al getest en er is gelukkig geen probleem mee.
In het revalidatiecentrum denken ze aan verschillende mogelijkheden. Of het komt door zo lang onder gestimuleerd te zijn in het weeshuis maar normaal zou hij dan nu al meer vooruitgang moeten boeken. Of hij is inderdaad zwakbegaaft. Of hij heef één of ander syndroom of hij heef een autisme stoornis of het is een combinatie van verschillende factoren. men is dat nu aan het proberen uitzoeken.

groetjes,
Èls

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten