Zelfstandige adoptie

Adoptie Forum
Plaats reactie
SofieG
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 februari 2011, 11:46

Zelfstandige adoptie

Bericht door SofieG » 9 juni 2011, 15:30

Heeft er iemand recente ervaring met zelfstandige adoptie?

Aline
Berichten: 322
Lid geworden op: 10 mei 2007, 9:19

Bericht door Aline » 10 juni 2011, 6:54

Ik vrees dat er hier weinig ervaring hebben met zelfstandige adoptie maar vind het wel interessant om eens te horen ....

L***
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 december 2008, 16:51

Bericht door L*** » 10 juni 2011, 14:28

wij zijn ook ten zeerste geïnteresseerd!
zelf nog geen ervaring.
we zijn pas bezig met de vormingscursus en gaan dan voor ons vonnis om daarna de mogelijkheid zelfstandige adoptie te verkennen.

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 11 juni 2011, 9:42

hallo,

Steeds meer mensen gaan zelfstandige adoptie gaan overwegen gezien de ellenlange wachttijden overal. De procedure om zelfstandig te adopteren is echter lang en moeilijk.
Eer je dossier voor erkenning van een zelfstandig kanaal is opgemaakt (door jezelf) en goedgekeurd mag je al heel snel op ongeveer 18 maand rekenen. Dit als er al een goedkeuring komt. Op dat moment moet de procedure 'ter plaatse' (kindtoewijzing) nog starten en. Het 'kinddossier' moet dan nog door FCA worden goedgekeurd. Pas dan kan je beginnen met visa en dergelijke regelen...
Ik denk dat je makkelijk op 2,5 tot 3 jaar wachttijd mag rekenen, te rekenen na het verkrijgen van je beginseltoestemming.
Het is zo dat zelfstandige kanalen met argusogen worden onderzocht. dat het hetkomstland het Haags verdrag heeft ondertekend is zeker niet voldoende. Daarnaast moet er zekerheid zijn dat geen enkel kind van zijn ouders wordt weggenomen, of onder valse beloftes door de ouders wordt afgestaan (in de hoop vaak dat de adoptieouders zullen voorzien in levensonderhoud van de biologiische ouders, en dat later het kind dit zal overnemen.)
Zekerheid heb je bovendien nooit,je hebt geen enkele dienst om op terug te vallen en zelfs de dag voor afreis kan alles nog worden afgeblazen, en malafide tussenpersonen (en je kan niet zonder deze tussenpersonen) kan je niet steeds gaan vermijden. Wie zelfstandig adopteert in de hoop een goedkopere procedure te kunnen doorlopen kan ik bij deze ook teleurstellen. De kosten ter plaatse (onderzoek of kindje adoptabel is, gerechtskosten, dossierkosten, medische kosten,...)swingen vaak te pan uit.

Ik denk dat het aantal zelfstandig geadopteerde kinderen om deze redenen altijd zéér laag zal blijven...

L***
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 december 2008, 16:51

Bericht door L*** » 11 juni 2011, 13:08

hallo Ciska,
bedankt voor je uitgebreide uitleg.
hebben jullie zelf ook de piste zelfstandige adoptie proberen afleggen?
ik wist niet dat het zo ingewikkeld was.
waar vind je deze info? zijn er ook infosessies voorzien voor zelfstandige adoptie?
en als je goede contacten hebt met een weeshuis ter plaatse, kan dat helpen?
is het een idee om eens af te spreken met een aantal mensen die er meer over weten?
wij willen dit spoor zeker verkennen.
want het zou eigenlijk de enige reden zijn waarom we voor ons vonnis bij de JRB gaan, want om het op officiële manier te doen, lijkt me helemaal onbegonnen werk.

groetjes

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 11 juni 2011, 13:41

Wij adopteerden (een aantal jaar geleden intussen) inderdaad zelfstandig. Het is, zoals ik eerder zei een zware, onzekere en zenuwslopende procedure, zonder énige zekerheid, en dat tot en met de dag dat je met je kindje op Belgische bodem staat. Ik denk dat dit zeer sterk onderschat wordt. Je moet je alle Belgische en buitenlandse (land van herkomst) wetgeving eigen maken en op diplomatische en doortastende wijze in continu contact blijven met de tussenpersoon (die je zelf moet gaan zoeken) ter plaatse. Vele herkomstlanden kennen jammergenoeg grote armoede en grote corruptie en een weinig stabiel economisch en politiek stelsel, dat een adoptie regelen er heel moeilijk is. Vele biologische ouders zullen bvb een afstandsakte willen tekenen als ze daarmee de zekerheid hebben dat hun kind in een betere economische omgeving kan opgroeien. Dit met alle gevolgen van dien : valse papieren, valse geboorteaktes, ... . Dit soort praktijken moet zeker vermeden worden omdat hiermee geen enkele partij gebaat is. Belgie kent momenteel weinig landen waarmee wordt samengewerkt nèt omdat er in de meeste landen (ook die waar andere landen bvb wel mee samenwerken) geen garantie kan worden geboden op eerlijke kinddossiers. Wij hebben de volledige procedure achter ons liggen, en kunnen alles dan ook aanschouwen vanop een veilige afstand. Het lijkt me echter zeer gevaarlijk om kost wat kost, voor een snellere procedure onveilige kanalen te gaan aanspreken. Mensen die een geslaagde procedure achter zich hebben liggen zullen dit zeker relativeren, en pleiten voor een vlottere regeling en meer adoptiekanalen, maar mensen (en zo zijn er zéér veel) die geconfronteerd werden met valse kinddossiers, verzwegen informatie, zullen zeker pleiten voor een nog strengere reglementering en zeer veel voorzichtigheid bij kanaaltoewijzingen. Wanneer je dit vanuit het standpunt van het kind bekijkt waarbij een dossier werd vervalst, of waarbij een handicap werd achtergehouden, dan kan je denk ik enkel pleiten voor strengere controle. Je kan bij kind en gezin de zogenoemde 'roze formulieren' opvragen die een leidraad zijn om een procedure te starten, maar je moet dus écht wel alles zelf doen, van begin tot einde...

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 12 juni 2011, 13:40

ik denk dat inderdaad meer en meer mensen de wegen van de zelfstandige adoptie gaan opzoeken. Wat op zich wel heeeeel goed te begrijpen is. Een wachttijd van 3-4 jaar is niets ivm met 8-10 jaar, natuurlijk...

Ik heb hiervoor wel een vraag. We waren er laatst met adoptiegnootjes over bezig. Stel dat je zelfstandig zou willen adopteren uit een land waarin een bestaand adoptiebureau al een kanaal heeft,of zelfs een weeshuis da al samenwerkt met een adoptiebureau on Vlaanderen, kan dat? Of keurt Kind en Gezin dat sowieso af?

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 12 juni 2011, 14:03

Normaal gezien wordt dit zowieso afgekeurd. Zowel van Belgische overheid als van de overheid in het herkomstland.
Ethiopië is bvb al zeker onmogelijk. Enkel toen ROH een aantal jaar geleden zijn vergunning kwijt was kon per hoge uitzondering zelfstandig worden geadopteerd (toen stond de ethiopische wetgeving dit tijdelijk toe). En dat was dan nog vóór de nieuwe vlaamse Adpotiewetgeving van 1/9/2005.

Wij hebben weet van mensen die een zelfstandige procedure startten en er na 7 jaar wachten de brui hebben aan gegeven... Daarnaast kennen we mensen die er 5 jaar over deden om hun kind in Belgie te krijgen... Lijkt me ook niet menselijk...

Natuurlijk zijn de lange wachttijden uitzichtloos, maar het is een illusie dat dit met zelfstandige adoptie anders is... Ik heb vooral vrees dat omwille van de lange wachttijden mensen zich op zelfstandige adoptie gaan storten, zonder zich rekenschap te geven van de aartsmoeilijke procedure. En wat ben je met een foto op je schouw van een kindje dat je nooit thuis kan brengen?? Ook dat gebeurt bvb bij zelfstandige adoptie.

Hoe erg ik ook meeleef met alle wachtenden, ik denk niet dat zelfstandig adopteren veel soelaas kan brengen...

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 12 juni 2011, 20:14

waarom denk je dat de ethiopische wetgeving dat niet toe laat? er wortd zelfstandig geadopteerd vanuit de VS in ieder geval :).

Ik denk niet dat ik zelfstandig zou zien zitten. Tenzij je echt heel goeie banden/relaties zou hebben met een land/mensen in een land....

Wij denken ook niet dat er hier ooit ene brusje voor Mitte Arsema zal komen, in deze situatie. Jammer, maar we zijn ongelooflijk dankbaar met onze prachtige dochter! Ik hoop dat iedereen hier dit gevoel mag hebben!

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 12 juni 2011, 21:21

Vanuit Belgie is het niet mogelijk, tenzij in heel specifieke gevallen (het adopteren van een biologisch broertje/zusje dat niet in het weeshuis verblijft waarmee wordt samengewerkt) maar dan nog is het een zeer moeilijke procedure.

Wat in Amerika kan, staat denk ik los van heel de wereld... In Amerika kan iedereen een adoptiebureau beginnen, dus wat houdt daar dan precies 'zelfstandig adopteren' in?? Als je er in Amerika zin in hebt, en je hebt dollars om mee te zwaaien, dan begin je gewoon een bureautje, zoals wij een frietkot zouden beginnen bijna...
Ik zag ooit (nog niet zo heel lang geleden) een uitzending over adoptie waarbij een Amerikaan een bureautje was begonnen voor adoptie uit Vietnam. De reden waarom hij het had gedaan (hou je vast) : hij had indertijd tijdens de oorlog verschillende kinderen afgeknald. Hij had hier later gewetensproblemen mee gekregen (yipee!!), was ter 'zelfheling' naar Vietnam getokken en had er 2 Vietnameesjes geadopteerd. Dit had hem, zo zei hij zoveel deugd gedaan, dat hij pompt met een bureautje was begonnen... Hij heeft intussen al veel Vietnamveteranen kunnen helpen !!
Dat de Amerikanen dus meer kunnen dan wij Belgen, dat zal ik zeker niet gaan ontkennen, maar of zij daar trots moeten op zijn, en wij daaraan willen tippen, dat zou ik ook in twijfel trekken...
Je merkt, ik ben geen fan van de Amerikaanse aanpak... maar dit terzijde...

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 13 juni 2011, 20:01

Ciska schreef: Je merkt, ik ben geen fan van de Amerikaanse aanpak... maar dit terzijde...
:D :D :D

SofieG
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 februari 2011, 11:46

Bericht door SofieG » 14 juni 2011, 9:44

Bedankt Ciska!
Wij gaan inderdaad ook niet voor de zelfstandige adoptie gaan, maar ik wou me toch eens informeren...
Hopelijk leveren de kanaalonderzoeken wat op dit jaar!

SofieG
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 februari 2011, 11:46

Bericht door SofieG » 14 juni 2011, 9:45

Bedankt Ciska!
Wij gaan inderdaad ook niet voor de zelfstandige adoptie gaan, maar ik wou me toch eens informeren...
Hopelijk leveren de kanaalonderzoeken wat op dit jaar!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten