Welke stappen voor adoptie

Adoptie Forum
Plaats reactie
Nieuwe_hoop
Berichten: 2
Lid geworden op: 6 december 2011, 10:24

Welke stappen voor adoptie

Bericht door Nieuwe_hoop » 6 december 2011, 10:38

Dag allemaal,

We zijn een koppel die al 3 jaar bezig zijn met IVF/Icsi. Spijtig genoeg is het bij ons nog niet gelukt om zwanger te geraken en verliezen we meer en meer de moed om daar verder te gaan. We willen graag verder om onze kinderwens te vervullen en gaan dus binnenkort starten met adoptie.
Binnen een maand word ik 25 jaar en ik weet dat dit de minimum leeftijd is om te mogen adopteren. Maar nu zitten we toch met enkele vragen. In 2012 zijn we 10 jaar een koppel, wonen we 4 jaar samen en zullen we maar net 1 jaar getrouwd zijn. Ik hoop dat het feit dat we minder dan een jaar getrouwd zijn, niet zal tegenspelen.
Welke zijn de verschillende stappen die we moeten ondernemen voor een adoptie?
We weten dat we een adoptiecursus moeten volgen, en dat er verschillende zaken moeten gebeuren om ons dossier te maken. Welke zijn die?
Kunnen we verschillende landen kiezen of moet het met 1 land blijven? Mijn man en ik hebben het er al over gehad en we hebben 2 voorkeurslanden: Polen en Cambodgia. Maar we weten natuurlijk niet of er daar lange wachtlijsten zijn of niet?
Hoeveel jaren duurt het tegenwoordig om eindelijk een kindje te verwelkomen? Ik heb al gelezen dat het soms tot 7 jaren kan duren tegenwoordig, omdat er nu zoveel mensen zijn die willen adopteren.
Wij zouden zo wie zo gaan voor buitenlandse adoptie. Want we denken dat er voor een binnenlandse adoptie meer tijd nodig is!

We zitten natuurlijk nog met veel vragen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groetjes.

bieke01
Berichten: 361
Lid geworden op: 28 juli 2009, 13:48

Bericht door bieke01 » 6 december 2011, 12:20

hoi
hierbij de uitleg voor de procedure van buitenlandse (=interlandelijke) adoptie

http://www.kindengezin.be/brochures/Adoptiebrochure/
deze link is de adoptiebrochure van kind en gezin

- alles begint met het opsturen van een aanmeldingsformulier die je kan terugvinden op de site van kind en gezin
http://www.kindengezin.be/img/Aanmeldin ... doptie.pdf

- ongeveer een week daarna krijg je een brief met registratienummer en een overschrijvingsformulier 25 euro (voor de map)

- als dat betaald is krijg je binnen de week een map toegestuurd met informatie over adoptie, in een brief krijg je de melding dat ze jouw gegevens doorstuurden naar een voorbereidingscentrum die dan zal contact opnemen

- een week later kregen wij brief van het voorbereidingscentrum en konden we 3 maand later starten met de cursus, van ons was dit bij triobla www.triobla.be

- met het attest van de cursus en nog enkele andere attesten (zoals geboorteaktes, ...) dien je een verzoekschrift in bij de jeugdrechtbank van jouw regio - hierin beslis je ook of je 1 of 2 kindjes wenst te adopteren

- dan kan er -afhankelijk van je regio- een inleidingszitting zijn waarin je kenbaar maakt te willen adopteren en waarin de rechter een maatschappelijk onderzoek aanbeveelt, vaak -afhankelijk van de regio- moet je hierbij niet aanwezig zijn

- je krijgt bericht van deze 'zitting', dit is het tussenvonnis

- je krijgt een brief/mail van het centrum (caw) dat het maatschappelijk onderzoek (mo)zal voeren

- ondertussen kregen wij ook een bezoek van de politie

- ondertussen krijg je de opdracht om je levensverhaal te schrijven (elk een)

- het MO bestaat meestal uit 4 gesprekken, 2 met maatschappelijk werker, 2 met psychologe - 1 van de gesprekken gaat door bij u thuis - je hoeft hier nog geen landenkeuze op te geven, hoewel ze daar meestal al eens naar polsen

- het caw evalueert jullie en stuurt daarvan verslag naar de rechtbank, je krijgt ook een kopie thuis opgestuurd (vroeger was dit niet altijd bij iedereen het geval)

- de rechtbank nodigt u uit voor de zitting waarin ze jullie hopelijk geschikt verklaren (andere mogelijkheden: uitstel of negatief)

- pas nu na het vonnis moet je voor jezelf kiezen welk land je zal nemen en welk adoptiebureau
bij de bureaus kan je al op 'verkenning' gaan vanaf dat je de voorbereidingscursus hebt gevolgd

- je vraagt aan kind en gezin om je dossier door te sturen naar het adoptiebureau van jullie keuze, met het positieve vonnis kan je naar een adoptiebureau stappen om een bemiddelingscontract op te stellen, dit noemen we de INTAKE - spijtig genoeg zijn er nu pré-wachtlijsten en kan niet iedereen onmiddellijk op intake

- wachten op een toewijzing, de wachttijden na intake zijn 2-3-4 jaar afhankelijk van het land, leeftijdsvoorkeur en het bureau

er zijn nu maar 3 bureaus meer:
- fiac, http://www.fiac-vzw.be/
z-afrika, ethiopie, fillippijnen, colombia, thailand
- ray of hope, http://www.rayofhope.be/
ethiopie, sri lanka, china
- het kleine mirakel http://www.hetkleinemirakel.be/index2.html Polen
- naast deze vermelde landen zijn de bureaus ook bezig met proefdossiers
- je kan ook kiezen voor zelfstandige adoptie (slechts 1 % kiest hiervoor) als het gaat om een land dat niet wordt bemiddeld via een adoptiebureau maar dit blijkt vaak niet makkelijk te zijn
Laatst gewijzigd door bieke01 op 7 december 2011, 9:36, 7 keer totaal gewijzigd.

bieke01
Berichten: 361
Lid geworden op: 28 juli 2009, 13:48

Bericht door bieke01 » 6 december 2011, 12:41

in verband met het zoveel jaren samen zijn of gehuwd zijn, dit is afhankelijk van het land dat je uiteindelijk zal kiezen, het land waaruit je kindje komt stelt de voorwaarden, daarvoor kan je al eens op de sites van de adoptiebureaus kijken om te weten welk land welke voorwaarden stelt
het is ook zo dat die voorwaarde nu niet voldaan moet zijn
bv als een land zegt als voorwaarde: 2 jaar gehuwd
moet je nu bij de prille start van de procedure nog geen 2 jaar gehuwd zijn (maar wel bij intake of bij toewijzing van een kindje)
dus daarover zou ik me in jullie geval geen zo'n zorgen maken

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 6 december 2011, 19:05

hey @niewe_hoop

@bieke heeft dat hier allemaal ferm goe uit de doeken gedaan :) :wink: , veel succes met de adoptieprocedure!!
als je vragen hebt, stuur maar pb
grts pixi

Nieuwe_hoop
Berichten: 2
Lid geworden op: 6 december 2011, 10:24

Bericht door Nieuwe_hoop » 11 december 2011, 12:31

Dank u voor jullie reacties. Waarschijnlijk zal ik nog wel vragen hebben, maar met het antwoord van Bieke zijn er toch al wel een groot deel beantwoord.
Ik hoop dat we snel in januari zullen zijn en na mijn 25ste verjaardag zullen we deze lange weg starten.

Groetjes xx

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten