jong, vruchtbaar en ongehuwd

Adoptie Forum
Plaats reactie
Jong,ongehuwd&vruchtb
Berichten: 1
Lid geworden op: 6 februari 2012, 13:22

jong, vruchtbaar en ongehuwd

Bericht door Jong,ongehuwd&vruchtb » 6 februari 2012, 13:32

Hallo iedereen,

ik overweeg samen met mijn vriend een binnenlands kindje te adopteren, op termijn. Ik ben dan ook van plan een van komende dagen mijn aanmeldingsformulier naar de Vlaamse Centrale Autoriteit door te sturen. Zodat we, van zodra dat mogelijk is, met de voorbereiding en de opleiding kunnen starten.

Toch hebben we sterk onze twijfels over bepaalde dingen, zullen we wel in aanmerking komen?

1)Wij wonen momenteel niet wettelijk samen en zijn ook niet getrouwd. Is het in dat opzicht beter dat ik me kandidaat adoptant stel (en hij niet)?

2)Bovendien ben ik nét 25jaar en moet mijn vriend nog 25 worden.. Maar gezien die procedure vaak meer dan 3jaar in beslag neemt, dachten wij dat het misschien nu al interessant is de procedure te starten. Wij willen ook beter zicht krijgen op wat het betekent om effectief een kind te adopteren, ook daarom willen wij nu al de procedure starten. Heeft dit zin?

3)Kunnen wij misschien al (andere) stappen ondernemen om een adoptie te vergemakkelijken? Bijvoorbeeld, een samenlevingscontract aangaan?

4)Wij zijn erg jong en hebben dus nog maar een jaar vast werk, we huren een alleenstaand huis met tuin en hebben wel een spaarpotje op de bank (25.000euro)Maar is dit voldoende? Aan wat dient onze woning te voldoen? Hoe belangrijk is het aantal jaren vast werk? In hoeverre wordt je financiele situatie uitgepluisd?

5)Tenslotte, wij zijn -waarschijnlijk- niet onvruchtbaar en zullen mogelijk ook niet zelf kinderloos blijven, vormt dit een probleem?

Ik hoop dat jullie misschien al enkele van deze vragen voor ons kunnen oplossen. We klinken misschien wel naief, maar dit is echt geen bevlieging. We willen vooral uit principe graag een binnenlands kindje adopteren (en dan bedoel ik niet dat het dan een blank kindje zou zijn) Wij willen gewoon een kindje van hier een betere toekomst kunnen geven. Wij hebben allebei vrijwilligerswerk gedaan met allochtone kinderen in Schaarbeek en daar viel ons op hoeveel een beetje liefde en begeleiding met een kind kan doen, eender van welke afkomst of origine.

Groetjes !

L.

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 6 februari 2012, 19:14

Beste L.

idd een hele boterham, met nog veel 'wat als?' en andere vragen en onzekerheden.

Als je als koppel wil adopteren, dan zal je idd moeten gaan samenleven en het op een manier officieel maken (door te huwen of een samenlevingscontract).
Adopteren als alleenstaande kan ook, maar dan zal je toch een verklaring moeten geven voor de man in je huis :wink:

de werkwijze van het maatschappelijk onderzoek bij binnenlandse ken ik niet, maar bij buitenlandse doet het feit dat je niet eerst zelf probeert kinderen te krijgen, zonder fertiliteitsproblemen of een tegenindicatie voor een zwangerschap, of voor adoptie kiest enkel uit idealisme/liefdadigheid wel een aantal wenkbrauwen rijzen. Het is alleszins iets waar je duchtig over zal bevraagd worden.Het kan een reden zijn om een negatief advies te krijgen

alvast veel succes

Trie
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 maart 2010, 18:06

Bericht door Trie » 6 februari 2012, 20:05

Als ik me niet vergis is één van de voorwaarden bij de meeste diensten voor binnenlandse adoptie: een medisch bewezen fertiliteitsprobleem. Dus ik denk dat daar al een groot struikelblok gaat liggen voor jullie.
Maar als ik zo snel even jullie argumenten doorlees, misschien kunnen jullie dan ook eens pleegzorg overwegen ?
Wij hebben een deel van de procedure doorlopen voor buitenlandse adoptie en zijn nu wachtende op de cursus voor binnenlandse adoptie (na vele jaren van fertiliteitsbehandelingen). Maar intussen zijn wij ook gestart met pleegzorg en hebben we sinds 1 jaar een pleegdochtertje (die nu bijna 2,5j is). En we hebben 't ons nog geen seconde beklaagt. Als we zien welke vooruitgang op verschillende vlakken dat kleine meisje heeft gemaakt op dat jaartje .... Dat is iets wat ze haar niet meer kunnen afnemen
En als jullie van het principe zijn (zoals je zelf zegt): 'een kindje van hier een betere toekomst geven', dan hoeft dat misschien niet noodzakelijk via adoptie ?
Kandidaat-adoptieouders zijn er zeker genoeg, pleegouders jammer genoeg vééééél te weinig.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil je zeker niets opdringen, maar je gewoon even alle opties laten afwegen.

Succes alvast !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten