adoptiekinderen die pubers, adolescenten

Adoptie Forum
Plaats reactie
Ash
Berichten: 12
Lid geworden op: 1 februari 2007, 21:08

adoptiekinderen die pubers, adolescenten

Bericht door Ash » 24 februari 2007, 19:00

Hallo allemaal,

Graag had ik van jullie geweten hoe is het om met ouder wordende adoptiekinderen te leven. Kinderen die pubers worden en volwassen. Makkelijke en moeilijke verhalen, positieve en negatieve, plezante en verdrietige....

Ik zou heel graag willen overgaan tot adoptie maar mijn man is gekant en heeft veel vooroordelen. Zolang het kind klein is geen enkel probleem. Maar hij ziet het probleem bij ouder worden in onze wereld. Met studies en verliefd worden en werken.......


Groetjes

DVO webmaster
Webmaster
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 september 2006, 18:54

Bericht door DVO webmaster » 26 februari 2007, 10:39

Hey Ash,

Heb gezien dat je op zappy al een aantal antwoorden gekregen hebt!

Ik denk dat je moeilijk kan vergelijken met de situaties 20 tot 10 jaar geleden en nu. De hele adoptiementaliteit is veranderd, laat staan de maatschappelijke werkelijkheid.

Ook kan je moeilijk inschatten hoe onze maatschappij er binnen 15 jaar gaat uitzien.

Als ik rondom mij kijk (ik woon in Gent), dan zie ik nu al dat onze zoon (uit Ethiopië) hier helemaal niet zal opvallen als zijnde "anders". Mensen van alle kleuren en culturen wonen hier door elkaar, komen elkaar tegen in de supermarkt, op straat, in de scholen...

Twee weken geleden gaf ik les in een concentratieschool met alleen maar allochtonen. Deze kinderen gaan hier opgroeien, trouwen en ook kinderen krijgen. Akkoord , velen zullen binnen hun cultuur blijven, met meer negatieve dan positieve gevolgen, maar ik geloof dat er meer en meer een versmelting van culturen zal plaatsvinden als we dit een kans geven.

Ook heb ik al ondervonden dat de eerste indruk over een "gekleurd" kind misschien niet altijd 100% positief is, maar zodra blijkt dat dat kind perfect Nederlands praat is de tweede indruk meteen veel positiever.

Ik hoop (en ben daar eigenlijk wel bijna zeker van) dat we naar een multiculturele maatschappij gaan evolueren waar je niet meer spreekt van wit en zwart, allochtoon of autochtoon, zij of wij...

(trouwens, voor kinderen is het allemaal simpel hoor: ben je niet blond, dan kan je geen belg zijn ;-) een opmerking die ik -zwarte krullen en bruine ogen- heel vaak te horen krijg als ik lesgeef in de basisschool)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten