Wachttijden Ethiopië RoH / FIAC

Adoptie Forum
Plaats reactie
wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

Wachttijden Ethiopië RoH / FIAC

Bericht door wachtertje » 12 juni 2012, 13:47

Heeft iemand zicht op de huidige wachttijden van versturen dossier tot toewijzing voor adopties uit Ethiopië bij RoH en FIAC? Klopt het dat de wachttijd bij RoH langer is dan bij FIAC of heb ik dat verkeerd voor?

ilse
Berichten: 210
Lid geworden op: 1 februari 2007, 18:53

Bericht door ilse » 12 juni 2012, 13:54

wachttijd is heel afhankelijk van je leeftijdsvoorkeur. in het algemeen klopt het dat de wachttijd bij roh langer is.

wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

Bericht door wachtertje » 12 juni 2012, 14:01

Onze leeftijdsvoorkeur zal gebonden zijn aan de leeftijd van onze zoon, die nu 4 is. Bij FIAC moet het volgende kindje 2 jaar jonger zijn, bij RoH moet het 1,5 jaar jonger zijn.

bieke01
Berichten: 361
Lid geworden op: 28 juli 2009, 13:48

Bericht door bieke01 » 12 juni 2012, 15:59

momenteel zijn er bij roh 73 wachtenden en bij fiac 51
maar beide diensten werken nu met een prewachtlijst, hoeveel er daar 'voor' jou staan weet je niet hé

vroeger was er een groter verschil tussen roh en fiac, bij roh stonden toen meer dan 100 (tot wel in de 140 koppels) op de lijst en werkten ze nog niet met een prewachtlijst, nu werken beide adoptiebureaus met een prewachtlijst en is de trend er bij roh ook van minder koppels op de lijst te zetten (nu begin de 80 ipv vroeger getallen boven de 100)

in 2011 werden 102 kindjes uit ethiopie geplaatst
in het eerste kwartaal van 2012 waren er nog maar 20 kindjes uit ethiopie geplaatst


hoe 'snel' je een toewijzing krijgt, hangt veelal af van de leeftijdsvoorkeur
en ook een beetje toeval... het lot vind ik
want men kan niet op voorhand weten of er bv het komende jaar meer babykes gaan zijn of peuters of oudere kindjes of siblings
als een weeshuis de werking stopzet met de adoptiedienst, of er komen weeshuizen bij ... dat heeft allemaal effect op de wachttijd hé

vroeger zei men vaak dat het sneller gaat voor oudere kindjes en siblings maar nu staan op de wachtlijsten ook koppels al ongeveer 2 jaren te wachten voor een ouder kindje of sibling (bij roh toch, bij fiac weet ik daar niets over)

als ik het goed begrijp mogen koppels bij fiac onmiddellijk na intake starten met hun dossier op te maken en dan laten verzenden, bij roh laten ze je dat maar doen als er binnen afzienbare tijd (+/- 1 jaar)een toewijzing zit aan te komen
daarmee is de wachttijd ook moeilijk te vergelijken
je hebt eerst de wachttijd op intake die kan verschillen, dan de wachttijd om je dossier op te maken ...

in het jaarverslag van roh staat dat een toewijzing nu binnen 2-3 jaar na intake mag verwacht worden
Het jaarverslag van Ray of Hope staat online, openbaar, dus voor iedereen in te lezen:
http://www.rayofhope.be/docs/jaarverslag_2011.pdf

Vorig jaar kwamen via ROH 34 kindjes uit Ethiopië (een daling ten opzichte van 2010, toen waren er 43)
Er zijn ook beduidend minder siblings toegewezen in 2011 omdat de meeste siblings kwamen uit een weeshuis van de Gelgela groep. De Gelgela weeshuizen verloren vorig jaar hun erkenning in Ethiopië, volgens het jaarverslag onder andere omdat ze geen lokaal sociaal project ondersteunden.
ROH heeft nu wel een nieuwe samenwerking met twee andere weeshuizen opgestart en hoopt op een lichte stijging van het aantal toewijzingen in 2012.

zo, ik hoop een beetje klaarheid te scheppen, of net niet ...

ilse
Berichten: 210
Lid geworden op: 1 februari 2007, 18:53

Bericht door ilse » 12 juni 2012, 18:20

als ik me niet vergis, is het bij beide zo dat je bij aanmelding voor de pre-wachtlijst het aantal wachtenden voor jou krijgt.

maar er zijn een aantal mensen die op beide
pre-wachtlijsten staan, dus is dit maar een indicatie.

Caro82
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 mei 2009, 10:35

Bericht door Caro82 » 13 juni 2012, 13:45

Amai, ik dacht ook altijd dat er bij RoH 100 à 140 wachtenden op de lijst stonden.
73 klinkt toch al wel wat beter. Waar haal je die 73 en 51 eigenlijk Bieke? Of heb je goede bronnen? :wink:

Groetjes, Caro

bieke01
Berichten: 361
Lid geworden op: 28 juli 2009, 13:48

Bericht door bieke01 » 13 juni 2012, 23:14

http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/ ... ?id=673891

dat is de bron ;-) kijken bij documentje 'antwoord'

Caro82
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 mei 2009, 10:35

Bericht door Caro82 » 14 juni 2012, 9:29

Hoi Bieke,

Meteen even gaan kijken. Interessante info om eens te lezen!
Merciekes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten