Goedkeuring jeugdrechtbank

Adoptie Forum
Plaats reactie
avalon
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 juli 2012, 15:36

Goedkeuring jeugdrechtbank

Bericht door avalon » 30 juli 2012, 15:48

Zijn er mensen die van de jeugdrechter (recent of langer geleden) een toelating kregen om te adopteren maar op dat moment nog geen eigen kinderen hadden en geen vruchtbaarheidsproblemen hadden?

Twiga*
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 februari 2012, 13:18

Bericht door Twiga* » 30 juli 2012, 19:46

Collega van mij heeft zo haar toelating gekregen! Ondertussen is zij zwanger en staat tegelijk op de wachtlijst.

Wij starten in september met de voorbereidingscursussen maar zijn ondertussen ook nog steeds op natuurlijke wijze aan het proberen om zwanger te worden. Wij hebben in juni een miskraam gekregen, maar onze adoptiewens en kinderwens lopen parallel. Het is niet dat de adoptiewens er enkel is om onze kinderwens te vervullen!

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 30 juli 2012, 19:55

(even voor alle duidelijkheid:@avalon is mijn nick op de gewone chat, 'avalon' hier is dus niet gelijk aan 'avalon' op chat)

oh en om te antwoorden op de vraag: eens je effectief onder contract staat bij een adoptiebureau mag/kan/ is het niet de bedoeling (kies zelf maar uit) dat je zwanger wordt/bent. Gedurende je zwangerschap word je adoptie dan 'on hold ' gezet en een bepaalde periode na de bevalling (dit legt het adoptiebureau vast contractueel) kan je indien je dit wenst, je vonnis nog geldig is en mits een gesprek met de adoptiedienst, de draad van je adoptieprocedure weer oppikken.
en je zwangerschap geheim houden is niet echt fair tov je adoptiebureau, je mede-wachtenden, het herkomstland van je kindje en in de eerste plaats vooral niet tov je adoptiekind zelf.

Maar je oorsprongkelijke vraag @avalon lijkt me geen bezwaar voor een adoptie te zijn. Als je motivatie goed zit, en je het CAW dat je maatschappelijk onderzoek doet kan overtuigen van je reden/motivatie tot adoptie, kan dit geen probleem zijn. Wees er je wel van bewust dat tegenwoordig herkomstlanden, en ook België, vaak koppels 'verkiest', of voorrang geeft met vruchtbaarheidsproblemen.(dit is een feit, geen mening van mijzelf), maar bv voor ethiopie is het geen probleem geloof ik, als je een geschikheidsvonnis weet te behalen weliswaar.

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 4 augustus 2012, 20:13

pixi schreef: en een bepaalde periode na de bevalling (dit legt het adoptiebureau vast contractueel) kan je indien je dit wenst, je vonnis nog geldig is en mits een gesprek met de adoptiedienst, de draad van je adoptieprocedure weer oppikken.
Ik denk dat er zowieso een nieuw maatschappelijk onderzoek wordt gevoerd, aangezien de gezinssituatie is gewijzigd. Je blijft dus wel 'on hold' op de wachtlijst, maar je doet er wel een tijdje over om er terug op te komen...

Niet doorgeven aan het adoptiebureau dat je zwanger bent, zou inderdaad niet zo slim zijn... Vergeet niet dat adoptie een emotioneel héél zware rollercoaster is, en dat je ook tijdens een zwangerschap en na de bevalling heel vaak met ongekende emoties geconfronteerd wordt. Beiden combineren lijkt me moeilijk... en daarom niet toegestaan.

Op zich gaat het er bij adoptie niet om om de kinderwens van ongewenst kinderloze koppels te gaan vervullen, dus in die zin word je niet automatisch geweigerd als je wel kinderen kan krijgen. Kunnen jullie dat stabiele en warme gezin worden waar een kindje zonder 'thuis'nood aan heeft, dan zal dit wel blijken uit het maatschappelijk onderzoek en zal de rechter het gunstig advies ook wel volgen...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten