Negatief advies, en nu?

Adoptie Forum
debbi
Berichten: 4
Lid geworden op: 1 november 2012, 14:51

Negatief advies, en nu?

Bericht door debbi » 1 november 2012, 14:57

Hallo,
Wij hebben een tijdje geleden het maatschappelijk onderzoek gehad. Naar ons gevoel was dit goed verlopen, toch kregen we een negatief advies.
Heeft iemand ervaring met een negatief advies dat bij de jeugdrechter toch nog op een positief vonnis is uitgedraaid?
Klopt het dat we opmerkingen kunnen geven op verslag van het maatschappelijk onderzoek?
Heeft iemand hier tips voor?
Alvast bedankt!
Debbi

Trie
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 maart 2010, 18:06

Bericht door Trie » 5 november 2012, 21:38

Hey,
Wij hadden ook aanvankelijk negatief advies. Uiteindelijk toch geschiktheidsvonnis van jeugdrechter gekregen. Dus het kan echt wel. Wij zijn met een advocaat gaan praten maar zijn zelf ons dossier gaan verdedigen bij de jrb. We hadden ons achteraf bekeken beter de kosten van een advocaat bespaard.
Je moet je zeker niet zomaar neerleggen bij een negatief advies.
Als je meer info wil mag je me gerust een pb'ke sturen.
Veel succes !

Thom
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 maart 2011, 21:43

Bericht door Thom » 5 november 2012, 22:55

wat was de motivatie van jullie beider negatief advies?

Thom
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 maart 2011, 21:43

Bericht door Thom » 5 november 2012, 22:56

(als dit niet te persoonlijk is, heb gewoon geen idee van redenen van negatief advies)

Trie
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 maart 2010, 18:06

Bericht door Trie » 6 november 2012, 13:57

Thom,
Ik heb je een pb'tje gestuurd :wink:

debbi
Berichten: 4
Lid geworden op: 1 november 2012, 14:51

Bericht door debbi » 6 november 2012, 20:15

Hallo Trie en Thom,
Ik heb jullie een pb gestuurd.
Groetjes,
Debbi

anie
Berichten: 784
Lid geworden op: 16 juni 2011, 23:48

Bericht door anie » 7 november 2012, 0:36

Ik volg het topic hier ook een beetje...

Zou ik het negatief advies ook mogen weten via een pb?

Dankje!

Cleopatra
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 maart 2012, 13:25

Bericht door Cleopatra » 8 november 2012, 10:10

Een negatief advies kan je, als jullie de negatieve elementen voor de rechtbank kunnen weerleggen, ombuigen naar een geschiktheidsvonnis.
Alle scenario’s zijn mogelijk. Er spelen zoveel factoren mee.
Je kan vb. een positief advies krijgen en een geschiktheidsvonnis maar uiteindelijk toch niet kunnen adopteren omdat het openbaar ministerie in haar verslag negatieve elementen heeft weerhouden. Voorbeeld : er zijn proces-verbalen opgesteld tegen jou of jouw partner (geen verkeersovertreding maar drugs, geweld, zedenfeiten, diefstal… ) Of er zijn aanwijzingen van discriminatie terug te vinden in het maatschappelijk verslag (vb. teveel de klemtoon op een voorkeur naar een blank kind, niet openstaan voor beider geslachten,...) Soms krijg je een positief advies maar zitten er negatieve elementen in het maatschappelijk onderzoek die door het openbaar ministerie niet als negatief worden weerhouden en derhalve niet in haar verslag worden opgenomen.
Kortom ,alles is mogelijk. Veel succes !

Lizanne
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 november 2012, 21:40

Raad bij negatief advies

Bericht door Lizanne » 28 november 2012, 21:45

Hey,
Wij hadden ook eerst een negatief advies gekregen. We hadden echter echt het gevoel dat er onvoldoende naar ons geluisterd was geweest. Het maatschappelijk onderzoek verliep zeer stroef. We hebben ons verdedigd bij de rechtbank en zij hebben bijkomend onderzoek gevorderd. Eén extra gesprek bij de psycholoog en één extra gesprek bij de maatschappelijk assistent. Zij hebben hun mening herzien en nadien ontvingen we een positief advies.
Als ik jullie een raad mag geven zou ik dit ook vragen aan de rechter. Het maatschappelijk onderzoek wordt ook naar het land van herkomst gezonden. Het zal daar beter onthaald worden met een positief advies dan met een negatief advies dat rechtgetrokken is door de rechtbank.

debbi
Berichten: 4
Lid geworden op: 1 november 2012, 14:51

Negatief advies werd positief vonnis!

Bericht door debbi » 20 december 2012, 20:48

Hallo,
Bedankt voor de tips. We hebben onze opmerkingen over het verslag van het maatschappelijk onderzoek op papier gezet en naar de jeugdrechtbank opgestuurd. Een paar weken later werden we bij de jeugdrechter verwacht voor de uitspraak, maar een uitspraak kwam er die dag niet. De jeugdrechter wilde ons dossier nog eens grondig doornemen vooraleer te beslissen. En ja hoor, vorig week mochten we bellen en toen kregen we te horen dat er een positief vonnis is uitgesproken. We zullen het in de komende tijd in de bus ontvangen. Dit is voor ons een hele opluchting.
Nu kunnen we eindelijk verder. We zijn wel wat bezorgd dat het negatieve advies ons nog verder zal achtervolgen tijdens de verdere procedure. Weet iemand of een negatief advies (met positief vonnis) problemen kan geven tijdens het verdere verloop van de procedure?
Groetjes,
Debbi

anie
Berichten: 784
Lid geworden op: 16 juni 2011, 23:48

Bericht door anie » 22 december 2012, 6:33

Debbi, ik heb het verhaal hier mee gevolgd en ik ben blij dat jullie verder kunnen gaan :)

liefs

Aline
Berichten: 322
Lid geworden op: 10 mei 2007, 9:19

Re: Negatief advies werd positief vonnis!

Bericht door Aline » 22 december 2012, 8:44

debbi schreef:Hallo,
Bedankt voor de tips. We hebben onze opmerkingen over het verslag van het maatschappelijk onderzoek op papier gezet en naar de jeugdrechtbank opgestuurd. Een paar weken later werden we bij de jeugdrechter verwacht voor de uitspraak, maar een uitspraak kwam er die dag niet. De jeugdrechter wilde ons dossier nog eens grondig doornemen vooraleer te beslissen. En ja hoor, vorig week mochten we bellen en toen kregen we te horen dat er een positief vonnis is uitgesproken. We zullen het in de komende tijd in de bus ontvangen. Dit is voor ons een hele opluchting.
Nu kunnen we eindelijk verder. We zijn wel wat bezorgd dat het negatieve advies ons nog verder zal achtervolgen tijdens de verdere procedure. Weet iemand of een negatief advies (met positief vonnis) problemen kan geven tijdens het verdere verloop van de procedure?
Groetjes,
Debbi
Helaas moet ik zeggen dat het problemen KAN geven, het moet niet maar het kan, alles zal afhangen van de keuze van bureau en land ... Wij zelf hadden positief maar ken vrienden die problemen hebben gehad ... Maar niet laten ontmoedigen, ik kan alleen maar zeggen goed informeren bij alle bureau's over de landen en de wachttijd want ook dat is een bepalende factor (overschrijd je de geldigheidsperiode van vonnis moet je weer maatschappelijk onderzoek hebben en weer voor rechter verschijnen)

Maar ik ken ook héél veel verhalen met een prachtig einde dus laat je niet ontmoedigen, informeren is de boodschap! :D

SanA
Berichten: 1
Lid geworden op: 1 februari 2015, 13:53

Re: Negatief advies, en nu?

Bericht door SanA » 1 februari 2015, 14:16

Ook ik kreeg vrijdag een mail toegestuurd met daarin 'negatief' advies.
Hoe pak je dit van hieraf verder aan? Even weet ik het niet meer zo goed. Kan ik met advocaat bij JRB verschijnen ook als ik er geen had bij inleidingszitting?
Ik probeerde ook een PB te sturen, maar vrees dat dit niet gelukt is.

KDP
Berichten: 1
Lid geworden op: 3 maart 2017, 15:26

Re: Negatief advies, en nu?

Bericht door KDP » 3 maart 2017, 15:37

Wie was jullie advocaat en waren jullie tevreden over zijn werk. Wij hebben negatief advies gekregen en zijn nu op zoek naar eerlijke, goede advocaat die ons niets wijsmaakt.

Thom
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 maart 2011, 21:43

Re: Negatief advies, en nu?

Bericht door Thom » 30 augustus 2017, 9:29

Hoe is het met iedereen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten