zelfstandige adoptie

Adoptie Forum
Plaats reactie
L***
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 december 2008, 16:51

zelfstandige adoptie

Bericht door L*** » 23 november 2012, 15:25

Hallo allemaal,

na fertiliteits-omzwervingen en wachtlijsten allerhande, overwegen we toch opnieuw interlandelijke adoptie, maar dan zelfstandig.
We hopen op die manier wat tijd te sparen en zelf het heft in handen te nemen op weg naar ons gezinnetje ipv 'te wachten' (dat hebben we de afgelopen jaren meer dan genoeg gedaan).

Vandaar dit nieuwe toppic.
Ik lees hier op DVO heel weinig over zelfstandige adoptie. Ook bij Kind&Gezin vertellen ze me dat weinig mensen het aandurven. Maar er zijn nochtans slaagkansen...

Zijn er nog koppels geïnteresseerd in deze manier van adopteren? Zijn er mensen die het onlangs hebben gedaan? Zijn er die samen willen zoeken en nadenken? Ik hoop dat het hier kan.
Wij beginnen ons alleszins te informeren en misschien kunnen we het via DVO 'samen' doen?

groetjes

Twinky
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 april 2012, 18:30

Bericht door Twinky » 23 november 2012, 18:32

Hallo,

Wij overwegen het ook sterk om een zelfstandige adoptie op te starten. We volgen momenteel de voorbereidingscursus.
Er wordt ons inderdaad ook verteld dat het een heel moeilijke procedure is en dat weinig mensen er in slagen. Vandaar zou het leuk zijn om in contact te komen met andere mensen die ook aan het (zelfstandig)adopteren zijn of daar op de een of andere manier iets meer over weten.

@L*** : hoever staan jullie al in de procedure?

groetjes

L***
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 december 2008, 16:51

Bericht door L*** » 23 november 2012, 20:02

Hallo Twinky,

eigenlijk staan we nog nergens. t Is te zeggen dat we wel de voorbereidingscursus al volgden, maar that's it.
Anderhalf jaar geleden heb ik me er al een beetje in verdiept, maar toen beslisten we nog verder IVF te volgen en ons op de wachtlijst voor binnenlandse adoptie te plaatsen.
Nu willen we echt bewust deze manier van interlandelijke adoptie verder verkennen.
Vandaag heb ik rondgebeld en -gemaild en veel gelezen. t Is inderdaad een lange en lastige procedure. Maar niet onmogelijk als je je er op toelegt en een beetje administratief aangelegd bent (wat ik eigenlijk niet echt ben, HAHA)
Wij zouden geïnteresseerd zijn in India en Colombia als kanalen, omdat we daar kennissen hebben die als contactpersoon kunnen fungeren. Dus wil ik afwachten wat de verantwoordelijke van Kind&Gezin ons laat weten over die 2 landen. Als die landen geen optie zijn, wordt het onmogelijk voor ons. En dan blijven we bij onze keuze voor binnenlandse.
De verantwoordelijke voor zelfstandige adoptie is afwezig tot 10 december, dus ik wacht haar antwoord even af.
Wachten é, wachten :wink:

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 23 november 2012, 20:17

Als ik me niet vergis dan 'mag' je geen zelfstandige adoptie doen uit landen die al met Vlaanderen samenwerken via een bestaand bureau, dus aangezien FIAC samenwerkt met Colombia, zal K&G willen dat je via hen adopteert ipv zelfstandig. Ook het kanaal India is bij het failliet van de Vreugdezaaiers overgenomen door een ander bureau, kweet alleen niet het welke.
Op onze cursus werd echt gehamerd op een doorgewinterde kennis van het land waaruit je zelfstandig wil gaan adopteren, zeker de taal moet je machtig zijn, en bij voorkeur verbleef je ooit al langdurig in dat land bv voor vrijwilligerswerk, of is 1 van beide partners uit het gekozen herkomstland afkomstig.
Een koppel op onze cursus deed ooit vrijwilligerswerk in het door hen gekozen herkomstland en vgs triobla was dat een groot voordeel met iets meer kans op slagen, maar het zou zowieso geen evidentie zijn.
Maar toch veel succes gewenst

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten