vragen ivm adoptie

Adoptie Forum
snoopy86
Berichten: 1141
Lid geworden op: 6 december 2011, 11:27

vragen ivm adoptie

Bericht door snoopy86 » 18 december 2012, 15:27

Hallo,
ga me even kort voorstellen. We zijn aan onze kinderwens begonnen juli 2009, ondertussen al 6 iui en 5 keer icsi gehad, in jan nu de 6de keer.
Heb het altijd wat in mn achterhoofd gehouden om evt een kindje of kindjes te adopteren. We zouden moest de 6 de keer niet lukken, met alles stoppen. Dit wil niet zeggen dat we al onmiddelijk beginnen met adoptie, wil eventjes een pauze en over alles nog eens nadenken.
Wie kan mij in het kort wat meer vertellen over adoptie? Wat moet je allemaal doen, geprekken?
Ik zou er graag een beter beeld van hebben.
Alvast bedankt
groetjes

wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

Bericht door wachtertje » 19 december 2012, 9:19

Dag Snoopy

Je vindt de meeste info op de site van kind en gezin:

http://www.kindengezin.be/adoptie/adopteren/

De eerste stap die je moet nemen is je bij K&G aanmelden voor adoptie. Je kan dit doen voor binnenlandse én buitenlandse adoptie of voor één van beide. Die aanmelding verplicht je nog tot niks en zou ik niet te lang uitstellen, want de wachttijden zijn lang momenteel.

Als ik je in je hele proces één advies mag geven: laat je niet ontmoedigen door mensen die van mening zijn dat je er beter niet meer aan begint omdat de wachttijd zo oplopen. Er zijn momenteel heel wat kanaalonderzoeken (=voor nieuwe adoptielanden) lopende, dus het adoptielandschap kan er over een tijd helemaal anders uitzien...

Goede moed voor je laatste behandeling en bij het maken van jullie toekomstkeuzes... We weten uit ervaring hoe zwaar dit allemaal is...

snoopy86
Berichten: 1141
Lid geworden op: 6 december 2011, 11:27

Bericht door snoopy86 » 19 december 2012, 11:15

merci voor de info wachterke, heb nu toch al wat een beter beeld.
Voor je op de wachtlijst komt, krijg je dan al je huisbezoeken? Ik zou graag al op de wachtlijst komen, maar zonder huisbezoeken al en geld te geven. Ik weet niet of dit realistisch is?
We gaan ons nu nog volledig concentreren op onze laatste behandeling.
Maar zou graag voor de behandeling er al wat van weten en in mn achterhoofd al keuze maken.
Dat het niet is door het falen van de behandelingen dat ik anders denk.
Het zijn die wachttijden en al die formaliteiten dat me wat afschrikken

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 22 december 2012, 13:14

snoopy,

bij buitenlandse adoptie:
je hebt eerst je voorbereidingscursus, dan je maatschappelijk onderzoek, dat bestaat uit 4 gesprekken, waarvan 1 huisbezoek. Het is niet de inquisitie, noch een derde-graads-kruisverhoor, gewoon, 4 noodzakelijke gesprekken die een beeld moeten geven aan de bevoegde instanties of je emotionele stabiliteit, je relatie en je motivatie tot adoptie goed zit. Bij ons huisbezoek is de maatschappelijk werkster niet verder gegaan dan de woonkamer, dus vergeet al de apenverhalen over 'kasten optrekken' en 'vragen over je seksleven', ze zijn eerder uitzondering dan regel.
De CAW dienst die je gesprekken coördineerde, formuleert een advies en dat advies wordt door de jeugdrechtbank omgezet in een vonnis.
EN PAS DAN kan je je aanmelden bij een adoptiebureau en op een wachtlijst geraken. Eens je op een wachtlijst staat, zal je gevraagd worden om op bepaalde momenten in je wachttijd een deel van de kosten te betalen bv voor aanmaak dossier, vertalingen, opsturen van je dossier naar het herkomstland...dit zijn zaken die uiteraard wat geld vragen, een adoptiebureau is in sé niet meer dan een soort bedrijf dat voor jou bemiddelt, dus geen liefdadigheidsinstelling, maar mensen die graag betaalt worden voor hun werk en inspanningen.
Dus ja, als je wenst te adopteren, dan zal je de geijkte weg moeten volgen, zoals iedereen.
Maar...hij mag dan wel lang zijn en bij wijlen lastig en frustrerend, maar het is zo een mooi avontuur, met een nog veel mooier 'einde'
ter info, wij deden over de hier boven beschreven weg ong 3,5 jaar en staan nu op het punt ouders te worden.
succes nog!

snoopy86
Berichten: 1141
Lid geworden op: 6 december 2011, 11:27

Bericht door snoopy86 » 22 december 2012, 22:57

bedankt pixi voor de info.
En proficiat met jullie kindje die er bijna is. Uit welk land hebben jullie geadopteerd?
Zou je zowel een binnenlands al buitenlands formulier mogen opsturen?

wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

Bericht door wachtertje » 23 december 2012, 9:15

Je mag beide formulieren opsturen en dan kom je voor beide procedures op de wachtlijst voor de vorming terecht. Je bent nog tot niets verplicht als je de formulieren opstuurt. Pas als je een contract met een adoptiebureau afsluit, vervalt je andere procedure. Veel succes!

Nessatje
Berichten: 385
Lid geworden op: 5 juni 2011, 20:00

Bericht door Nessatje » 23 december 2012, 12:18

Hier ook aan het uitkijken om ons in te schrijven...
Nadat ICSI 5 ook mislukt lijkt te zijn, willen we toch niet blijven wachten met het bekijken/bewandelen van andere wegen.

Sinds 1 januari 2013 verandert de procedure heb ik gelezen? Dan zou je die cursus pas kunnen starten op basis van werkelijke kans tot adoptie om zo de wachttijden te beperken?
Allé ja, snap het nog niet helemaal...

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 23 december 2012, 12:37

Echt goed snap ik het eerlijk gezegd ook niet, maar wie wel?
Ik denk dat het een beetje zoals binnenlandse zal gaan en ze aldus een volgende wachtlijst, nl die om te kunnen starten, gaan creeeren! Ma soit, smpel gezien denk ik dat het als volgt zal gaan:
Binnen een vooraf vastgelegde periode, neem een jaar, kwamen er (fictief) 100 kinderen nr belgie, verdwenen er aldus 100 koppels van de wachtlijsten en kunnen er aldus weer 100 koppels worden toegelaten op de voorbereidingscursus. Hoe ze de verschillen in wachttijden tussen de verschillende herkomstlanden in die regeling gaan incalculeren is mij ( en vele anderen) wel een groot vraagteken.
Succes nessatje met het verdere verloop

Nessatje
Berichten: 385
Lid geworden op: 5 juni 2011, 20:00

Bericht door Nessatje » 23 december 2012, 12:40

:) Oef, toch de enige niet die het niet helemaal snapt.
Dankjewel Pixi! Heb gelezen dat jullie bijna aan een nieuw begin staan. Geeft ons toch hoop om eraan te beginnen.

wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

Bericht door wachtertje » 23 december 2012, 20:39

De wachttijd zal inderdaad verschuiven naar de periode voor de cursus net als bij binnenlandse adoptie. Hoe ze de instroom zullen regelen lijkt me ook niet evident. Maar gelijk hoe: laat jullie nooit ofte nooit ontmoedigen om er aan te beginnen of om de procedure verder te zetten, want het eindresultaat is oh zo mooi...

snoopy86
Berichten: 1141
Lid geworden op: 6 december 2011, 11:27

Bericht door snoopy86 » 24 december 2012, 13:58

de 1 ste papieren zijn in de postbus, ik vind het nu al spannend :D
Bedankt iedereen voor jullie uitleg

VickskeL
Berichten: 533
Lid geworden op: 1 oktober 2009, 17:39

Bericht door VickskeL » 25 december 2012, 10:14

Hey,
Ik ga me ook even aansluiten.
Wij hebben een eigen dochtertje van de eerste Icsi maar ons gezinnetje is nog niet compleet. Voor een brusje hebben we ondertussen 5 mislukte pogingen achter de rug. We hebben onszelf voorgenomen om nog 2 pogingen zelf te bekostigen maar ik geloof er niet meer in... De dokters zeggen zelf dat ons dochtertje een echt wonder is...
We hebben ook gisteren de papieren verstuurd om ons op de lijst te zetten voor binnenlandse en buitenlandse adoptie maar mijn hart gaat eerder uit naar buitenlandse adoptie...
Ik heb nu wel een beetje schrik dat we niet aanvaard gaan worden omdat we al een eigen kindje hebben ... Iemand ervaring mee?
Hoe lang zou het duren vooraleer je antwoord krijgt van kind en gezin?

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 25 december 2012, 20:02

Leuk weer een aantal starters en nieuw leven op 'ons' forum.welkom!
Vick, geen probleem hoor, adoptie is niet enkel voor kinderloze koppels. Ik ken tal van gezinnen met bio kindje(s) en adoptiekindje(s), dus geen zorg.
Ik geloof dat wij een dikke week na onze aanvraag bevestging kregen van onze aanvraag en dan ong nog een 3 tal weken hebben moeten wachten op onze info map en data vd cursus. Tussen aanvraag bj k en g en de eerste cursusdag zat er bj ons (2009) ong 3mnd, maar hoe dat nu gaat zitten weet k echt niet.

vitamientje
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 september 2010, 10:35

Bericht door vitamientje » 28 december 2012, 11:15

Klopt het dat je voor buitenlandse adoptie ook een aantal weken naar het buitenland moet (land van herkomst) om zaken te gaan regelen, band te creëren, enz.?
Wij hebben momenteel enkel een aanvraag voor binnenlandse adoptie ingestuurd, omdat buitenlandse adoptie precies zo omslachtig lijkt, dat we er bang van zijn. :oops:

V.

VickskeL
Berichten: 533
Lid geworden op: 1 oktober 2009, 17:39

Bericht door VickskeL » 29 december 2012, 11:12

Vitamientje,
Volgens wat ik kan lezen op de sites van de adoptiekantoren is dit idd zo...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten