Adoptie start 2012-2013

Adoptie Forum
Plaats reactie
VickskeL
Berichten: 533
Lid geworden op: 1 oktober 2009, 17:39

Bericht door VickskeL » 8 februari 2013, 13:31

Hey,
Hebben ze dat ook gezegd dat er na de cursus 2 jaar wachttijd is?
Ik dacht dat de reden waarom je zo lang op die cursus moest wachten is dat ze enkel een cursus organiseren als er minder dan 30 koppels wachtend zijn op een toewijzing...
Heb ik het dan zo verkeerd?
Wat zijn dan de stappen?
1) inschrijving kind & gezin --> vanaf hier loopt de tijd
2) infosessie
3) cursus
4) geschiktheidsvonnis & maatschappelijk onderzoek
5) inschrijving adoptiebureau
6) toewijzing

Is dit correct en wil dit dan zeggen dat er tussen de infosessie en de cursus helemaal niets gebeurd?

Vanaf wanneer moet je dan kiezen tussen binnenlandse en buitenlandse? Is het na de cursus of pas na het maatschappelijk onderzoek als je je inschrijft bij het adoptiebureau? Als dat zo is, dan kan het toch goed zijn dat meer als de helft wachtenden voor je uiteindelijk kiest voor buitenlandse adoptie?

Sorry voor de vele vragen maar nu ben ik toch echt in de war :? Wat is er nu eigenlijk sneller, binnenlandse of buitenlandse adoptie?

frusti
Berichten: 110
Lid geworden op: 5 februari 2010, 22:35

Bericht door frusti » 8 februari 2013, 14:03

Hallo allemaal,

Ik begrijp dat jullie vooruitzichten willen hebben en dat jullie willen inschatten hoelang jullie nog moeten wachten vooraleer jullie eindelijk een kindje in de armen kunnen sluiten.

Ik was toen ook altijd maar aan het tellen zo van 'ah die heeft die bepaalde nummer en is dan aan de beurt gekomen voor de cursus, dus als ik dan die nummer heb, moet ik nog zolang wachten.'
Ik kan het bevestigen dat dat kapotmakerij is.

Ze organiseren een cursus al één van de 5 bureaus nood hebben aan ouders op hun wachtlijst.
Tussen de infosessie en de cursus gebeurt er helemaal niks. Behalve dan dat je af en toe een brief krijgt dat je weer opgeschoven bent omdat er weer een cursus georganiseerd gaat worden.

Ik weet dat ik nu gemakkelijk praten heb, maar ik heb ook de twee cursussen gevolgd en ik vind het verkeerd om een beslissing te maken tussen binnenlandse en buitenlandse adoptie op basis van de snelheid van het krijgen van een kind.De verschillen zijn ook zo groot

Je kan een schatting maken van de tijd maar het is en blijft een schatting. Bovendien zijn er zoveel factoren die nog gaan meespelen zoals bv komt die wet er op discreet bevallen of niet?Hoeveel mensen staan er op de lijst die alle opties openhouden IVF/binnenlandse/buitenlandse...

Mijne goede raad voor jullie is om die termijnen proberen los te laten( en geloof me dat is niet gemakkelijk)
Zelf zitten we in de laatste rechte lijn en persoonlijk vind ik dit de meest stresserende periode. Weten dat de dag gaat aanbreken maar niet weten wanneer. heavy!

veel goede moed!

ilse
Berichten: 210
Lid geworden op: 1 februari 2007, 18:53

Bericht door ilse » 8 februari 2013, 14:22

het is pas als je je inschrijft bij een adoptiebureau dat de andere procedure stopt.

ik denk ook dat je je beslissing niet mag laten afhangen van de wachttijden. de wachttijden zijn van zoveel zaken afhankelijk dat het moeilijk is een voorspelling te maken.

en zoals frusti zegt, de moeilijkste periode is de laatste rechte lijn.

wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

Bericht door wachtertje » 8 februari 2013, 16:22

Ik bekijk dit anders en adviseer om (als je beide procedures ziet zitten natuurlijk) je zowel voor binnenlandse als voor buitenlandse aan te melden. Er is veel aan het bewegen in adoptieland, zo lopen er bv. veel kanaalonderzoeken voor buitenlandse adoptie. Als er bv. binnen dit en een jaar nieuwe kanalen open gaan, zou dit wel eens een serieuze inkorting van de wachttijden kunnen inhouden voor buitenlanse adoptie. Dan zou het jammer zijn als je in deze richting nog geen stappen ondernomen hebt...

Wij wachten momenteel op ons tweede adoptiekindje en oké, het wachten aan de eindmeet is lastig (wanneer komt die toewijzing?), maar de jaren er voor levend met de twijfels zijn toch ook niet te onderschatten. Dus ja, waarom dan niet alle pistes zo lang mogelijk openhouden en op beide wachtlijsten gaan staan?

VickskeL
Berichten: 533
Lid geworden op: 1 oktober 2009, 17:39

Bericht door VickskeL » 8 februari 2013, 20:16

Wachtertje, ik ben volledig akkoord met wat je zegt. Iedereen zijn situatie is anders en voor mij persoonlijk is de wachttijd een belangrijke factor die meetelt of ik voor binnenlandse of buitenlandse adoptie ga...
Beide procedures hebben zijn voor en nadelen en ik heb de indruk dat je bij binnenlandse adoptie veiliger zit. Bij buitenlandse kan precies je gekozen land zomaar een adoptiestop afkondigen waardoor je terug bij een ander land achteraan de wachtlijst komt.
Ook zijn de selectiecriteria strenger. Veel landen vallen voor mij weg wegens niet gelovig of te jong of omdat ik al kindje heb.
Je moet ook langere periode in het buitenland blijven wat niet evident is als je al een kind hebt. Deze dingen neem je er graag bij als de wachttijd aanzienlijk korter is dan bij binnenlandse adoptie
Mijn persoonlijke voorkeur gaat nog altijd uit naar een ethiopisch kindje omdat ik die zo super schattig vind en dit zorgt er ook ineend voor dat het dan duidelijk is dat hij of zij geadopteerd is. Ik vind dat een kindje altijd zijn roots mag kennen en wil hier niet over liegen...
ik ben er dus nog niet volledig uit en wil ook beide kanalen zo lang mogelijk open laten want je weet niet wat de toekomst brengt...
Ik snap dat je hierdoor geen realistische uitspraak kan doen over de wachttijd want je weet niet hoeveel wachtenden voor je op 2 lijsten staan...

Jellybean
Berichten: 57
Lid geworden op: 7 februari 2013, 7:54

Bericht door Jellybean » 12 februari 2013, 7:24

K&G brief in de bus gehad en ineens ook ingeschreven voor de infosessie Spannend!! :D
Laatst gewijzigd door Jellybean op 3 juni 2017, 0:58, 2 keer totaal gewijzigd.

pocahontas
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 maart 2010, 19:05

Bericht door pocahontas » 12 februari 2013, 16:12

Hallo allemaal,
Ik zou jullie ook de raad geven om op beide paarden te wedden (binnenlandse en buitenlandse). Toen wij in 2010 twijfelden en informeerden bij binnenlandse, was de wachttijd voor binnenlandse 3 jaar (cursus en alles in begrepen). Toen raadden ze ons aan om voor buitenlandse te gaan want '3 jaar is toch lang wachten hé mevrouw'. :wink:
Dus we kozen voor buitenlandse. Nu zijn we 3 jaar later en hebben we besloten om te stoppen (door omstandigheden). Hadden we in 2010 besloten voor binnenlandse, dan hadden we nu waarschijnlijk een kindje.
Maar ja, dat weet je alleen maar achteraf.
Mijn raad is dus: wed op zoveel mogelijk paarden.

Nog een weetje: als je op de wachtlijst staat bij een adoptiebureau die buitenlandse adopties doet, en er komt een nieuw adoptieland, dan kan je je daarvoor als proefdossier kandidaat stellen. Je staat dan op stop bij je oorspronkelijk keuzeland, maar je wordt niet geschrapt. Dus wed je weer op meerdere paarden.

Belga Catracha
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 januari 2013, 20:09

Bericht door Belga Catracha » 13 februari 2013, 16:57

Wij hebben ondertussen ook de brieven van K&G teruggekregen. We hebben nr 22 voor binnenlandse, en zullen aanwezig zijn op 20 maart. Voor buitenlandse hebben we nr 34. Betaling is gebeurd, brief ter bevestiging ontvangen. Wachten op infosessie buitenlandse dus nog. Maar dat wachten, dat zullen we wel vaker mogen doen ;-)

C&D
Berichten: 15
Lid geworden op: 3 maart 2009, 19:00

Bericht door C&D » 14 februari 2013, 11:56

Weet er iemand welke partij of politieker bezig is met het erdoorkrijgen van het "decreet voor dicreet bevallen"? Mijn man zegt eens een mail te sturen om te zien of er enige vooruitgang in zit.

spooky83
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 februari 2013, 20:33

Bericht door spooky83 » 15 februari 2013, 20:39

Wij hebben vandaag ook onze brief gekregen van K&G. Vorige week aanvraag ingevuld deze week ontvangen nummer 35 binnenlandse adoptie, buitenlandse te moeilijk als homokoppel. :) 20 maart in Gent.

Jellybean
Berichten: 57
Lid geworden op: 7 februari 2013, 7:54

Bericht door Jellybean » 16 februari 2013, 10:08

Hm... VickskeL, Belga Catracha, Spooky83: we zijn al zeker met 4! :D
Ik ben in ieder geval al heel erg benieuwd naar wat komen gaat!
Laatst gewijzigd door Jellybean op 3 juni 2017, 1:00, 1 keer totaal gewijzigd.

spooky83
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 februari 2013, 20:33

Bericht door spooky83 » 16 februari 2013, 11:47

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... bi-s.dhtml

een leuk artikel, die ons "holibi's" wat moed geeft, als je de reacties van de mensen niet leest :(

VickskeL
Berichten: 533
Lid geworden op: 1 oktober 2009, 17:39

Bericht door VickskeL » 17 februari 2013, 12:42

Spooky, sommige mensen zijn echt bekrompen. Ze weten niet het voelt om een kindje te willen maar niet te kunnen krijgen...
Probeer het je niet aan te trekken. Dat kindje gaat beter af zijn met mensen die er zo lang naar verlangd hebben..
Sommige mensen zouden beter de stap naar adoptie zetten in plaats van hun en hun kinderen een ongelukkig leven te geven

Jellybean
Berichten: 57
Lid geworden op: 7 februari 2013, 7:54

Bericht door Jellybean » 17 februari 2013, 16:34

Het zal niet altijd even makkelijk zijn Spooky, en we moeten toch wel sterk in onze schoenen staan...
Maar als je voor adoptie kiest en heel de weg wilt afleggen tot het einde, dan kan het alleen maar in je voordeel spelen denk ik. De enkele minder positieve reacties op het artikel zeggen meer over de mensen zelf dan over de holebi's die daadwerkelijk er voor kiezen om een kindje alle kansen kansen in de wereld te geven :wink:

wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

Bericht door wachtertje » 17 februari 2013, 17:54

Ach, er zullen altijd mensen zijn die het moeilijk hebben met alles wat anders is dan hen. Jammer voor die mensen dat zij in hun bekrompen wereldje blijven zitten. Ruimdenkende mensen worden gelukkiger, daar ben ik van overtuigd!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten