Maatschappelijk onderzoek en zwanger

Adoptie Forum
Plaats reactie
Twiga*
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 februari 2012, 13:18

Maatschappelijk onderzoek en zwanger

Bericht door Twiga* » 2 maart 2013, 11:03

Wij hebben in december onze voorbereidingscursus afgerond en zijn dus nu aan het wachten op de start van ons maatschappelijk onderzoek.


We zijn echter zwanger (bewuste keuze om adoptie en biologische zwangerschap te combineren) en nu lopen wij het risico dat het maatschappelijk onderzoek met 6 maanden wordt uitgesteld.

Zijn er hier nog mensen die in deze situatie zitten of dit hebben meegemaakt?

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 2 maart 2013, 15:01

ik heb hier een halfuur naar mijn pc zitten kijken en zitten twijfelen of ik nu zou reageren of niet...
al wat in hoofd kwam bij het lezen van dit bericht laat ik maar ongezegd, het enige dat ik je wil meedelen is het volgende:

ik hoop dat de mensen van het CAW jullie BEWUST een uitstel geven van minstens een jaar. Zodat jullie in die tijd BEWUSTER kunnen worden van de impact van jullie BEWUSTE keuze om de quasi onmogelijk opdracht te realiseren, zowel emotioneel en als praktisch, de combinatie van kersvers biologisch ouderschap met een onzeker en kwetsbaar adoptiekindje te doen slagen.

sorry voor deze reactie, maar het feit dat je deze vraag op een openbaar forum plaatst rond fertiliteit en vruchtbaarheidsproblemen, is vragen om zo een ongezouten harde reactie.
Laatst gewijzigd door DVO pixi op 2 maart 2013, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 2 maart 2013, 17:59

Ondanks de lange wachtperiodes bij de adoptiebureaus is het combineren van een procedure (in gelijk welk stadium) met een zwangerschap naar mijn gevoel niet goed.
Het heeft een reden waarom er een stop wordt ingelast bij zwangerschap. Dit is niet om de mensen te pesten of om wachtlijsten te verkorten...
Een zwangerschap brengt vele emoties met zich mee en je hormonenhuishouding kan soms gekke dingen met je doen.
De adoptieprocedure is eveneens een emotioneel heel zware periode waar je vaak 'op je tandvlees' kan zitten.
Indien je na de geboorte van je kindje nog steeds een biologische en adoptie ouderschap wil combineren (waar mijns inziens helemaal niets mis mee is) kan je nog steeds de keuze maken om je procedure terug op te pikken, maar dan zal je beter kunnen inschatten wat een tweede kindje in je gezin zal teweegbrengen, vooral wanneer dit tweede kindje een kindje met een rugzakje is.
Het heeft zowieso weinig zin om nu nog de screening verder te laten gebeuren, want die moet je opnieuw doen wanneer je gezinssituatie is gewijzigd. Dus kan je nu (wanneer je erover zwijgt bvb) misschien wel de screening passeren maar dan moet je met een dikke buik voor de vrederechter gaan verschijnen, of met een maxi cosi in het adoptiebureau en dan wordt alles toch stil gelegd en kan je je terug gaan aanmelden voor de screening wanneer je kindje 6 maand oud is. Dan zal je natuurlijk ook nog eens moeten gaan uitleggen waarom je de zwangerschap hebt verzwegen in het eerste maatschappelijk onderzoek...

Wij draaien al een lange tijd mee in adoptieland, en ik hoorde al een aantal zeer schrijnende verhalen over mensen die zwangerschap/pril ouderschap combineerden met adoptie ouderschap...

Het zal echter je eigen gezond verstand moeten zijn die je de juiste beslissingen doet nemen...

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 2 maart 2013, 18:14

voor alle duidelijkheid: ik ben absoluut niet tegen 'gemengde' gezinnen, maar zoals Ciska schreef:

'Indien je na de geboorte van je kindje nog steeds een biologische en adoptie ouderschap wil combineren (waar mijns inziens helemaal niets mis mee is) kan je nog steeds de keuze maken om je procedure terug op te pikken, maar dan zal je beter kunnen inschatten wat een tweede kindje in je gezin zal teweegbrengen, vooral wanneer dit tweede kindje een kindje met een rugzakje is. '[quote]

Geniet in alle rust van je zwangerschap, beval en beleef intens je kersverse kindje en ouderschap, zonder adoptiestress, en maak dan de keuze, voor je eigen belang, dat van je gezin en vooral van je toekomstig adoptiekind...Naar mijn idee maak je iets heel moois, heel ingewikkeld en een enorme emotionele rollercoaster, om maar te zwijgen van de praktische beslommeringen om met een kleine peuter naar een herkomstland af te reizen.
maar...jouw keuze

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 2 maart 2013, 19:06

het is ook zowieso niet mogelijk om te combineren. Vroeg of laat komt het uit en moet je je maatschappelijk onderzoek opnieuw laten doen...
Het zou jammer zijn mocht je bij het opstellen van je definitieve adoptiedossier een attest gezinssamenstelling gaan afhalen bij het gemeentehuis waar dan een kind opstaat waar niemand iets van weet... vergeet dan maar om ooit nog te kunnen adopteren...

Twiga*
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 februari 2012, 13:18

Bericht door Twiga* » 3 maart 2013, 11:45

Dag dames,

ik weet dat dit bij sommige mensen heel hard aankomt!

Ten eerste wil ik even op pixi reageren. Dit is inderdaad een forum waar vooral vrouwen opzitten die fertiliteitsproblemen hebben. Maar dit luikje op het forum gaat over adoptie, wat niet per sé hoeft samen te hangen met fertiliteitsproblemen!

Wij hebben daarbij onze biologische zwangerschap ook niet zomaar kado gekregen. Hebben er toch een tijdje over gedaan en hebben een miskraam te verwerken gekregen wat een enorme impact heeft op onze visie en ons leven.

Echter hebben wij een kinderwens en een wens om kinderen in een liefdevol gezin op te laten groeien. Ik heb nooit gezwegen over het feit dat ik biologisch zwanger ben. Maatschappelijk onderzoekers hebben dit direct kunnen lezen in ons levensverhaal. Zie ook niet in waarom ik zou zwijgen. Het is nu eenmaal zo. We zijn reeds bezig met onze adoptieplannen van voor ik zwanger was en ik ben op dit moment uitgerekend voor juni. Als ik nog niet zwanger zou geweest zijn, mijn maatschappelijk onderzoek zou afgerond hebben en dan erna zwanger zou worden kom ik met een stop op de wachtlijst, maar het is niet zo dat mijn geschiktheidsvonnis dan opnieuw in vraag wordt gesteld en dat vind ik raar.

En ja hoor dames, ik ken koppels die eerst de weg van adoptie hebben bewandeld, die op wachtlijst staan/stonden en dan biologisch zwanger werden.

We weten allemaal heel goed dat de wachtlijst over een aantal jaren gaat. Daarbij stellen de meeste landen een leeftijdsverschil op tussen biologische kinderen en adoptiekinderen. Dus ALS die combinatie er ooit komt bij ons dan is ons biologisch kindje echt wel al enkele jaren oud.

Ik stel mij dan de vraag hoe jullie denken over gezinnen waarbij reeds een adoptiekind is met een emotioneel rugzakje en daar komt nog een nieuw adoptiekind bij met zijn eigen emotioneel rugzakje.... vanuit jullie visie lijkt mij dit net zwaarder!

Wij zijn er trouwens van overtuigd dat indien de leeftijd van de kinderen (en adoptie of biologisch, het zijn kinderen hé) dat deze leeftijd best niet teveel uit elkaar ligt.

En wat ik nu ga zeggen zal misschien heel hard aankomen bij sommigen, maar adoptie is voor ons een heel bewuste keuze waar we heel lang over gesproken en nagedacht hebben. Het is geen keuze die er gekomen is als laatste optie om kinderen in ons gezin op te nemen.... Ik denk dat iedereen die adoptie overweegt dit moet doen vanuit het kind. Het feit dat een kind recht heeft op een goede thuis, op liefde, op een gezin, op kansen en niet moet doen omdat hij/zij kinderen wil.

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 3 maart 2013, 12:13

Allemaal heel mooi en heel goed uitgelegd Twiga maar zoals Ciska schreef: je formulier van samensteling van het gezin moet je tijdens de procedure een aantal keer afleveren:bij aanvraag van je MO, bij dossiersamenstelling en bij kindtoewijzing en dat is louter en alleen om na te gaan of je gezinssamenstelling niet is gewijzigd ondertussen. Zo ja, een nieuw MO en een heleboel uitleg te doen, met gevaar voor je verdere geloofwaardigheid en adoptie. Een gewaarschuuwde vrouw...ook al zijn je bedoelingen zo te lezen goed

Twiga*
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 februari 2012, 13:18

Bericht door Twiga* » 3 maart 2013, 12:29

Bedankt om dit te melden want dit is het eerste dat ik er van hoor!

In de cursus is daar nooit iets over gezegd geweest en de mensen die ik ken die in deze biologische - adoptie situatie zitten hebben daar ook absoluut nog niet mee te maken gekregen.

Ik kan weer verder op zoek gaan en het is net deze informatie en deze gegevens die ik hoopte te krijgen met mijn vraag op dit forum.

Helemaal niet om iemand voor het hart te stoten of wat dan ook, maar mij gewoon verder informeren over hoe het nu verder moet want mensen met biologische kinderen die de combinatie maken blijven toch in de minderheid...

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 3 maart 2013, 12:43

En het kan idd, zoals de mensen die jij kent, dat je tijdens het wchten, vaak bij toeval en onverwachts, zwanger wordt. Met het bureau wordt dan gekeken nr een oplossing. De adoptie wordt dan sowieso voor een 2 tal jaar on hold gezet en misschien pas je dan ook niet meer in het profiel van je eerste gekozen herkomstland.bij herstart krijg je een spychologische herevaluatie en aanpassing van je vonnis, een soort addendum.het is ook een feit dat er in alle contracten een clausule staat dat er gedurende de wachttijd geen veranderng mag optreden in je gezinssamensteling zoals die staat beschreven in je maatschapelijk onderzoek.

sara1980
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 maart 2011, 21:27

Bericht door sara1980 » 5 maart 2013, 11:12

pixi schreef:het is ook een feit dat er in alle contracten een clausule staat dat er gedurende de wachttijd geen veranderng mag optreden in je gezinssamensteling zoals die staat beschreven in je maatschapelijk onderzoek.
Geldt dit eigenlijk ook voor pleegkinderen (langdurige plaatsing) die in de wachttijd bij het gezin komen?

Els D
Berichten: 393
Lid geworden op: 2 mei 2007, 16:33

Bericht door Els D » 1 juni 2013, 18:05

Ik wil hier graag reageren of ik nu ga kwetsen of niet.

Ons adoptie zoontje is bij ons gekomen in 2009 en ja tijdens heel die procedure hebben wij ook het medisch circuit blijven bewandelen. Ik vind dat dit moet kunnen. Uiteindelijk is onze adoptiezoon eerst gekomen maar ondertussen hebben wij reeds het geluk gehad en hebben wij nog 2 kindje bij gekregen. Eentje in 2011 en recent eentje in 2013. Beide dankzij eicel en spermadonatie. Wij zijn dus inderdaad een gemengd gezin en ja dat gaat goed. Dat gaat heel goed zelf.

Vele groetjes van een gelukkig gezin,
Els, Bart, Tibo,Lander en Hanne

Twiga*
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 februari 2012, 13:18

Bericht door Twiga* » 3 juni 2013, 15:02

Dag Els,

blij dat er toch gemengde gezinnen zijn die het goed stellen en ook duidelijk de 2 wensen te combineren!

Geniet van jullie nieuwste aanwinst want 2013 is nog niet zolang bezig dus het kleinste wondertje in jullie familie zal zo oud nog niet zijn :wink:

En geniet natuurlijk ook van de 2 anderen!

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 4 juni 2013, 22:19

hallo,
Hier helemaal niets tegen gemengde gezinnen hoor. wij zijn er zelf ook eentje trouwens :)

Het combineren van een procedure en een zwangerschap is echter niet toegestaan (je komt op 'stop' te staan binnen de procedure adoptie). Het verzwijgen van een behandeling kan je natuurlijk wel, maar het verzwijgen van een zwangerschap is niet mogelijk.
Stel dat je op het moment van toewijzing net zwanger zou zijn, dan heb je emotioneel een groot probleem want dan moet je de procedure op stop zetten en wordt je kindtoewijzing teniet gedaan...
Proberen om zwanger te worden tijdens je adoptieprocedure kan, maar toch maar tot op een zeker punt.

Elsjana
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 november 2012, 11:31

adoptie - verdwaalde ooievaar

Bericht door Elsjana » 12 januari 2014, 21:48

Beste mensen,

ik heb met interesse jullie reacties gelezen en ik ga mee in de kritiek dat je deze gevoelige vraag gesteld hebt op een forum waar fertiliteitsproblemen centraal staan.

Ook al is het onder een andere noemer 'adoptie', toch heet de website: de verdwaalde ooievaar; wat inhoudt dat het sowieso gaat over mensen met moeilijkheden rond zwangerschap. (!)

Dus je moet begrijpen dat je vraag heel kwetsend overkomt bij mensen die niets anders willen dan natuurlijk zwanger geraken (ook al heb je er al lang over moeten doen). Jij hebt iets wat velen onder ons nooit zullen bereiken. Dus je krijgt beide werelden en dat is voor sommigen heel moeilijk dus ik hoop dat je daar ook begrip voor hebt wanneer je op deze website iets post over je natuurlijke zwangerschap.

wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

Bericht door wachtertje » 13 januari 2014, 14:28

Twiga, ik zou dit overleggen met de mensen die jouw maatschappelijk interview zullen uitvoeren of met Kind en Gezin. Even bellen en duidelijke info vragen hoe het zit, lijkt me het nuttigste. Succes ermee!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten