Twee kindjes tegelijk adopteren

Adoptie Forum
Julia
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 april 2008, 23:33

Bericht door Julia » 15 april 2008, 23:36

Hoi, ik ben totaal nieuw hier!
Wij zijn ook gestart met de adoptieprocedure en zouden eventueel ook graag 2 kindjes gelijk willen adopteren, ook liefst met dezelfde achtergrond bv broer en zus, zus en zus, broer en broer,...

't Is nu een beetje laat, maar ik kijk er naar uit hier wat verder rond te neuzen.

Slaapwel iedereen!

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 16 april 2008, 9:56

Dag Julia,

Welkom hier!
Als je zin hebt kan je gerust komen meeschrijven bij het topic "Prille start van de procedure...wie ook?"

Daar schrijven heel wat mensen mee (ook de mensen die voor een sibling gaan), en het is leuk om er elkaars verhalen te volgen!

Hopelijk tot binnenkort!
Groetjes,
Tabitha

RB
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 juni 2008, 17:42

Bericht door RB » 3 juli 2008, 17:28

hallo,

ik heb eerst op het andere forum (prille start ...) zitten meedoen,
maar ik lees nu dat er nog kandidaten zijn voor siblings!

leuk!
persoonlijk hebben wij er 3 aangevraagd, in de hoop er toch minstens 2 tegelijk te krijgen :D

leeftijd maakt ons niet uit, liefst niet ouder dan 6,
maar als het oudste kind ouder is, so be it...

ik hoop echt dat we elkaar eens in het echt tegenkomen,
misschien op een nationale VAG-dag ofzo?

Tabitha,

ik vind het ongelooflijk hoe accuraat en snel je de info telkens weer weet te vinden en door te geven

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 3 juli 2008, 17:35

RB,
Ik wens je veel succes, en hoop dat jullie inderdaad 3 kindjes in jullie armen mogen sluiten.

Bij mijn weten werd er vorig jaar een tribling toegewezen uit Ethiopië, via RoH, aan een koppel uit Roeselare.

De mama was aanwezig op een VAG-infoavond in West-Vlaanderen en deed haar verhaal.
Altijd heel interessant trouwens, die VAG-avonden!

En bedankt voor je complimentje.
Ik doe het gewoon heel graag! :wink:

WE
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 september 2008, 15:26

Advies CAW

Bericht door WE » 14 september 2008, 15:35

Hallo,

Wij hebben ook een aanvraag voor een sibling gedaan en hebben onlangs van het CAW een pos advies gekregen voor 1kind.
Hun voornaamste reden om ons een sibling toe te wijzen is dat we volgens te weinig beschikbaar zouden zijn. nze argumenten die een zeer grote flexibiliteit en een behoorlijk grote beschikbaarheid aantonen, werden slechts minimaal en dan soms ook nog eens verkeerd in het verslag weergegeven, zodat wij besloten hebben onze argumenten nog eens duidelijk te maken aan de rechtbank.
Graag had ik van jullie vernomen in welke mate jullie beschikbaar zijn voor jullie kinderen.
Zijn er tussen jullie nog mensen die ondanks een advies voor 1 kind toch van de rechtbank een geschiktheidsvonnis voor een sibling gekregen hebben?

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 14 september 2008, 20:30

Hoi WE,

Ik zou zeker jullie argumenten nog een voorleggen aan de rechter: het is niet gezegd dat hij/zij zomaar het advies van het CAW zal overnemen... jullie persoonlijke mening telt ook mee.
Een positief vonnis voor een sibling is nog steeds mogelijk, en dus zeker het proberen waard!

Veel succes!
Tabitha

Famvhb
Berichten: 47
Lid geworden op: 6 september 2008, 11:40

Bericht door Famvhb » 14 september 2008, 21:00

Het is altijd een dubbeltje op z'n kant: ga je niet uit werken, dan kunnen ze dat zien als een risico omdat je te gefocust kunt zijn op je kind(eren) en deze niet zelfstandig genoeg laat opgroeien.
Ben je deeltijds beschikbaar, dan kunnen ze dat ook weer interpreteren als zijnde niet flexibel genoeg.

Zijn er eigenlijk standaarden waar het CAW mee werkt? Een lijst van vragen of items die ze moeten bekijken, waar voor elk onderwerp een bepaald aantal punten toegekend wordt en waar je dus op het einde een bepaald aantal punten moet behalen om
- een sibling te mogen adopteren
- een heel jong kindje te mogen adopteren
- een al wat ouder kindje moet adopteren
- ...
?

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 15 september 2008, 8:13

Famvhb,

Voor de gesprekken baseert het CAW zich op de vragenlijst (die je zal moeten invullen voor K&G / kort na de cursus), en je levensverhalen.

Men gaat vooral je draagkracht afmeten ivm het opvangen/opvoeden van een adoptiekind.

Bij mijn weten is daar geen "puntensysteem" of dergelijke voor, maar volgt men het gezond verstand en de logica...

Op de cursus zal er ook aandacht besteed worden aan het MO.

ilse
Berichten: 210
Lid geworden op: 1 februari 2007, 18:53

Bericht door ilse » 15 september 2008, 11:40

het is wel zo dat er een aantal thema's zijn die bij (bijna) iedereen terugkomen : je opvoeding, jullie relatie, waarom adopteren, ...

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 15 september 2008, 12:34

ilse schreef:het is wel zo dat er een aantal thema's zijn die bij (bijna) iedereen terugkomen : je opvoeding, jullie relatie, waarom adopteren, ...
Dingen die dus zowiezo voorkomen in

de vragenlijst > waarom adopteren
je levensverhalen > opvoeding, relatie

RB
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 juni 2008, 17:42

Bericht door RB » 15 september 2008, 12:48

mijn ervaring is ook dat ze niet zozeer kijken naar je achtergrond - opvoeding - ...
maar dat het voor hen vooral belangrijk is te zien en te horen wat je met de moeilijk zaken in je leven gedaan hebt, hoe je die hebt aangepakt en of je deze dingen al dan niet een ,plats hebt kunnen geven en verwerkt hebt (ziekte, overlijdens stress rond jobs, IVF, kinderloosheid, ...)

Ze willen vooral zien wie je nu bent en hoe je nu in het leven staat, hoe je naar jezelf, je relatie en je omgeving kijkt en hoe je de dingen ervaart.

Het levensverhaal is weliswaar de basis vanwaaruit ze vertrekken, samen met de vragenlijst,
maar de gesprekken moeten uitgaan van jou zoals je bent en zoals jij de dingen ziet en beleeft.

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 5 december 2008, 11:42

Jal schreef:Hey,

Wij gaan dus deze ervaring samen bouwen hein ;-)))
Dag Jal,

Ik vroeg me af hoe het bij jullie is afgelopen? Wij hebben uiteindelijk enkel een geschiktheidsvonnis voor het adopteren vaan 1 kindje. Nu is het wachten op een afspraak bij een adoptiebureau.

WE
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 september 2008, 15:26

Bericht door WE » 5 december 2008, 13:52

Wij hadden een pos advies voor 1 kindje en hebben van de rechtbank een positief vonnis voor 2 kindjes gekregen. We hebben voor onze zitting een brief met onze argumenten naar de rechtbank gestuurd. De rechter en procureur waren zeer vriendelijk en ondersteunend. Ik weet niet wat bij jullie de oorzaak ik van het advies van het MO, maar geef niet direkt op!
Vermits er bij ons onderzoek heel wat fouten zijn gebeurd, zijn wij ook van plan dat nog te melden bij kind en gezin, niet voor onszelf, maar om te vermijden dat koppels na ons hetzelfde mee maken.
Ik wens jullie alvast veel sterkte!

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 5 december 2008, 14:05

Hallo,

We gaan ons neerleggen bij de beslissing, ook al omdat we zelf nog twijfelden. We vinden het wel spijtig, zeker en vast, want we wilden er echt wel voor gaan. daarom hadden we ook een brief gestuurd naar de jeugdrechter om onze motivatie duidelijk te maken.
We zijn sowieso wel heel blij dat we mogen adopteren! Op naar de volgende stap!!

Staan jullie al ergens op een wachtlijst?

Julia
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 april 2008, 23:33

Bericht door Julia » 12 december 2008, 11:52

Bij ons ging het maatschappelijk onderzoek de eerste twee keer enkel en alleen over achtergrond en onze ouders. Over het gehele onderzoek werd er amper een woord over de fertiliteitsproblemen gerept...een heel klein beetje. Nog geen vijf minuten in totaal, denk ik. Het ging voor 95% over het verleden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten