Verloop Interlandelijke adoptieprocedure

Adoptie Forum
Plaats reactie
africamomma
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 juni 2013, 12:48

Verloop Interlandelijke adoptieprocedure

Bericht door africamomma » 18 juni 2013, 13:03

Hallo allemaal,

in de zomer van 2012 zijn wij gestart met een tweede interlandelijke adoptieprocedure. Net voor en na Kerst hadden we ons maatschappelijk onderzoek. Begin Maart konden we dan naar de rechtbank te Dendermonde voor het aanhoren van ons (positief)vonnis. Daar werd ons toen verteld dat de uitspraak gedaan werd op 4 april 2013.
Enkele weken later hadden we nog geen vonnis in de brievenbus ontvangen dus belden we nog eens naar de rechtbank. Daar werd ons gezegd dat het naar het Parket verstuurd werd voor nazicht ed , maar dat het niet meer lang ging duren.
Vandaag al 3,5 maand na de uitspraak nog niets ontvangen dus nog maar eens gebeld naar de jeugdrechtbank. Nu blijkt dat ons dossier is doorgestuurd naar de lokale politie hier voor een politioneel onderzoek. Na contact met de politie moeten we volgende week elk apart verhoord worden bij hen hiervoor.

Wij zijn echt geschrokken hoe dit stuk van de procedure maar blijft duren en duren. We kijken ook niet uit naar weer een gesprek zeker nadat je denkt , de gesprekken zijn voorbij, nu kunnen we vooruit.

Na deze gesprekken zou het nog tot september of langer kunnen duren voor we eindelijk ons vonnis in handen hebben, tov van een week tot 2 weken in onze eerste procedure. Tijdens onze eerste procedure (2009 bij ons) was er veel meer berichtenverkeer op forums en had je een inzicht in de procedure ed bij medeadoptanten, maar nu lees je weinig over de vooruitgang bij andere adoptanten, wat ergens jammer is want je motiveert elkaar en helpt elkaar in dezelfde situatie. Nu vraag ik me af of nu bij iedereen de rechtbankprocedure zo moeizaam verloopt of hebben we net pech? Het is frustrerend soms omdat ons eerste kindje al goed beseft waar we mee bezig zijn, en haar geduld nog niet zo groot is als het onze, en natuurlijk willen we zelf vooruit he, daarvoor doen we het.

Ik ben benieuwd hoe jullie (andere medeadoptanten )procedure nu verloopt. Het zou fijn zijn mochten er nog mensen hun verloop schetsen of willen delen.

Groetjes
Africamomma

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 18 juni 2013, 21:38

Je bent alvast niet alleen. We zijn met onze tweede procedure interlandelijke adoptie gestart in maart 2011 en hadden ons vonnis einde april 2012. Meer dan een jaar na de start dus. Dat was via de JRB van Leuven...
Uiteindelijk op intake kunnen gaan (na eerst een aantal maanden op de prewachtlijst) bij RoH op 28 november 2012.
Succes met het wachten!
Laatst gewijzigd door EfenEn op 19 juni 2013, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Bien
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 september 2008, 16:02

Bericht door Bien » 19 juni 2013, 9:45

augustus 2010: start tweede procedure
januari 2012: geschikheidsvonnis en verslag OM verstuurd naar adoptiebureau
juli 2012: intake
oktober 2012: op de officiële wachtlijst

Bij ons ook via JRB Leuven.

Als ik het zo bekijk denk ik niet dat je pech hebt in die zin dat het toch wel wat tijd vraagt maar wij zijn dan weer niet op verhoor moeten gaan bij de lokale politie.

ilse
Berichten: 210
Lid geworden op: 1 februari 2007, 18:53

Bericht door ilse » 20 juni 2013, 9:04

als ik jullie was, zou ik toch eens contact opnemen met K&G. lijkt me toch niet echt normaal dat je zolang moet wachten op je vonnis.

onze tweede procedure heeft van aug 2007 tot mei 2012 gelopen (feb 2009 op wachtlijst). ook via JRB leuven/Roh

Cleopatra
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 maart 2012, 13:25

Bericht door Cleopatra » 20 juni 2013, 12:08

Vreemd...Na uitspraak van het geschiktheidsvonnis heeft het Openbaar Ministerie 2 maanden de tijd om dat eindverslag op te stellen...Misschien kan je beter naar het parket bellen i.p.v. de jeugdrechtbank of Kind & Gezin ? Of beter nog wachten tot het verhoor, aan de hand van de vragen zal 't een en 't ander misschien ook verduidelijkt worden.
Succes !

africamomma
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 juni 2013, 12:48

Bericht door africamomma » 23 juni 2013, 20:22

Vrijdag hebben we nog eens contact gehad met Kind en Gezin, zij vonden het ook heel raar dat we ons vonnis nog niet krijgen en dat we nog een politioneel onderzoek moeten ondergaan.
Normaal gebeurd dit voor de uitspraak (als het gebeurd), het zou een moraliteitsonderzoek zijn over de normen en waarden binnen ons gezin. Er waren geen opmerkingen of dergelijke in ons maatschappelijk onderzoek die extra onderzoek aanraden of vragen doet rijzen.
Kind en Gezin raadde ook aan alsnog te proberen een copie te bekomen aangezien het inderdaad al opgesteld moet zijn en het politioneel onderzoek niets aan het vonnis zal veranderen.
Vrijdag zijn we niet meer telefonisch binnengeraakt bij de jeugdrechtbank, volgens het Parket moeten we wachten tot alles van het politioneel onderzoek rond is. Morgen nog eens bellen.
Ik ben benieuwd naar komende woensdag en het onderzoek.
Het is inderdaad een hobbelige weg die niet sneller kan gaan dan hij gaat maar tegen het politioneel verslag rond is , is het vakantie en dan is het algauw september of oktober en dan zijn er 6 maanden gepasseerd sinds het vonnis. Zo maken ze de procedures alsmaar langer he.

Africamomma

africamomma
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 juni 2013, 12:48

Bericht door africamomma » 27 juni 2013, 21:53

Gisteren hadden we ons politioneel onderzoek. Gelukkig hadden we een hoofdinspecteur die alles eerst goed bekeek voor hij iets vroeg. Toen hij zag dat we een heel maatschappelijk onderzoek gehad hebben vroeg hij ons : en wat moet ik nu nog aan jullie vragen dat mr de rechter nog niet weet? Wij antwoorden dat we ons net hetzelfde afvroegen.
Hij heeft dan een korte verklaring opgesteld waarin stond dat we op basis van ons verslag van het maatschappelijk onderzoek nog steeds een kindje willen adopteren. En enkele minuten later waren we alweer buiten. Hij verontschuldigde zich voor de oproep en kloeg over het belgisch rechtssysteem.

Nu nog benieuwd op de termijn van het bekomen van ons vonnis zodat we verder kunnen in onze procedure.
Bedankt voor jullie antwoorden, fijn om een idee te hebben hoe het bij andere medeadoptanten gaat.

Groetjes
Africamomma

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast