Adoptie Polen

Adoptie Forum
KathMich
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 augustus 2013, 14:38

Adoptie Polen

Bericht door KathMich » 21 augustus 2013, 14:44

Hallo,

Mijn naam is Kathleen. Wij hebben net een positief advies gekregen van het CAW. Dit wil zeggen dat we ergens tegen eind oktober de vonnis van de jeugdrechtbank zullen krijgen. Ik ben super zenuwachtig en enthousiast, het gaat weer een stapje vooruit.
Graag had ik willen weten of er iemand zich al ingeschreven heeft bij Het Klein Mirakel. Wij hadden graag een Pools kindje geadopteerd en sinds ik erover begin te lezen zie ik bijna enkel negatieve verhalen.
Heeft iemand al héél de procedure doorlopen en zijn kindje mogen ophalen ?

Ik heb eigenlijk redelijk veel vragen, dus als er iemand kan helpen :-)

Vele groetjes
Kathleen

Revathi
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 augustus 2013, 13:43

Bericht door Revathi » 24 augustus 2013, 13:48

Kathleen
Alle kinderen van Polen zijn kinderen met (meestal zware) special needs zoals erge vwaarlozing en traumatisch verleden, grote ontwikkelingsachterstand, kinderen met Foetaal Alcohol Syndroom, kinderen met hersenbeschadiging....
Daar Polen geen ontwikkelingsland is, primeert binnenlandse adoptie en worden de gezonde kinderen in Polen zelf geadopteerd, alleen kinderen met SN, waarvoor geen ouders zich kandidaat stellen in Polen, komen nog vrij voor buitenlandse adoptie.

Caro82
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 mei 2009, 10:35

Bericht door Caro82 » 27 augustus 2013, 10:56

Hoi,
Ik zou bij het Kleine Mirakel zelf eens informeren.
Wij hebben uiteindelijk niet via hen geadopteerd maar onze ervaring is dat ze wel steeds bereid waren om uitgebreid info te geven, dus gewoon eens bellen zou ik zeggen.

Veel succes!

KathMich
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 augustus 2013, 14:38

bedankt

Bericht door KathMich » 27 augustus 2013, 16:35

Bedankt voor de reactie in verband met de adoptie in Polen.
Wij gaan alleszins eerst even info opvragen bij het Klein Mirakel.

Vriendelijke groet
Kathleen

lotkim
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 december 2011, 3:39

adoptie polen

Bericht door lotkim » 26 september 2013, 20:33

kathleen, ik heb je een pb gestuurd. Wij hebben geadopteerd uit polen!

annegitaar
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 november 2013, 10:37

Bericht door annegitaar » 28 november 2013, 10:52

Dag Kathleen,

Wij zijn net begonnen met de procedure bij K&G, maar ook met een grote voorkeur voor een pools kindje te adopteren. ik lees ook heel veel negatieve verhalen en vraag me ook af of het echt zo is. Zelf heb ik 3 jaar in Wroclaw gewoond, daar gestudeerd en vaak in weeshuizen terechtgekomen om activiteiten voor de kinderen te doen. Naar mijn voeling waren die kinderen heel normaal en geen achterstand. ik vond ook deze site:
http://adoptiepolen.jouwpagina.nl/
daar lees je al wat meer positieve verhalen.

Laat je me weten hoe ver jullie al staan? ik zie dat het al een eindje geleden is dat je op dit forum was. ik ben net nieuw, maar wil graag ideeën en gevoelens uitwisselen en andere verhalen horen van mensen die uit Polen adopteren.

mvg
Annegitaar

KathMich
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 augustus 2013, 14:38

waar staan we nu

Bericht door KathMich » 28 november 2013, 12:27

Hallo,
We werken samen met Het Kleine Mirakel. Het is echt een super team, zeer lieve mensen ! We hebben zonet ons dossier afgerond, morgen sturen we alles per aangetekend schrijven. Ik moet deze middag de laatste apostiles gaan aanvragen bij buitenlandse zaken om ons dossier te laten legaliseren.
Zelf heb ik reeds een voorstel gekregen voor een eerste kindje, maar helaas (en met héél veel spijt in ons hart) hebben wij moeten wijgeren. Het kindje had microcefalie, en dit is toch iets qua aandoening dat te zwaar door weegt.
Dus wij moeten nu geduldig afwachten op een nieuw voorstel ... En we weten niet wanneer dit kan komen. Er zijn zeker positieve verhalen, maar ze zullen nooit de garantie kunnen geven op een perfect gezond kindje, maar ze houden zeker rekening met jullie voorwaarden.
Dus duim alleszins voor ons, wij wachten enkel nog op een nieuw voorstel en dan zouden we naar Polen kunnen vertrekken voor 5 dagen om ons kindje te ontmoeten. Ik ben héél benieuwd, maar ben zeker dat het binnen een paar wel zou moeten lukken om een voorstel (matching) te krijgen.

Veel succes alleszins ! Ik duim voor jullie :)

Gr
Kathleen

annegitaar
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 november 2013, 10:37

Bericht door annegitaar » 29 november 2013, 2:01

Dag Kathleen,

Mochten jullie iemand nodig hebben die Pools spreekt, dan ben ik altijd bereidt om jullie te helpen in de mate van het mogelijke. :-)

hoelang zijn jullie ondertussen al bezig met de adoptieprocedure van het prille begin?

Duurt het echt 6 jaar?
Binnenkort ga ik wat vrienden opzoeken in Polen en ga daarbij ook naar een weeshuis wat vrijwilligers werk doen. ik hoop echt dat het de procedure wat sneller kan doen gaan... maar dat zal dromen blijven vrees ik.

groetjes
Annelies

KathMich
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 augustus 2013, 14:38

POLEN

Bericht door KathMich » 29 november 2013, 16:04

Super Annelies,
Lief van je ! Momenteel gaat het wel, maar éénmaal ik naar ginder moet kan ik zeker wel je hulp gebruiken.
Wij zijn nu al 2 jaar bezig en binnen 18maanden zou alles afgerond kunnen worden. Dus 6 jaar voor Polen dat lijkt me niet echt juist ... Maar je moet vooral zien dat je al die administratieve rompslomp meteen begint ! Daar kruipt héél veel tijd in. Als je hulp nodig hebt met iets aarzel niet, stuur me dan een PB en dan kunnen we verder zien hé !

Het is alvast héél mooi dat je naar ginder kan binnenkort al is het maar om dit later eventueel te gebruiken, het zal je dossier alleen maar positiever maken.

Groetjes
Kathleen

L***
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 december 2008, 16:51

Bericht door L*** » 2 december 2013, 13:15

Hallo Kathleen,

3,5 jaar dus in totaal? Dat is super kort!
Is dat zelfstandige adoptie dan?
En hoe oud zal jullie kindje ongeveer zijn als het in België is?

Wij gaan voor binnenlandse adoptie. We staan reeds 3 jaar op de wachtlijst. Er staat ons nog minstens 3 jaar extra te wachten.

veel succes!

KathMich
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 augustus 2013, 14:38

polen

Bericht door KathMich » 2 december 2013, 13:45

wij hebben besloten om voor interlandelijke adoptie te gaan omdat je dan wel iets meer garanties krijgt wat betreft je kindje.
In Polen is het zo dat de kinderen die ter adoptie worden afgestaan geen enkele band meer hebben met hun biologische ouders. Deze zijn of overleden, of werden uit hun macht ontzegd. Wat mij vooral bang maakt bij binnenlandse adoptie zijn de wachttijden en vooral de kans dat de biologische ouders eventueel kunnen opdagen.

Polen kan héél snel gaan, maar opgelet, het is wel een inschatting van wachttijden. Wij staan nu als 2de op de lijst en ze hebben vermeld dat het normaal gezien niet langer dan 18maanden zou duren. Maar weet ook dat wij openstonden voor special need kindjes, en ze hebben uiteraard nood aan koppels die dit aanvaarden. Vandaar ook dat het wat sneller kan gaan.

Gr
Kathleen

L***
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 december 2008, 16:51

Bericht door L*** » 2 december 2013, 13:50

Dat is inderdaad zeer snel.
Chapeau voor jullie dat je voor SN durft te gaan!

Facebook en internet tout court zorgt ervoor dat veel bio-ouders binnen bereik zijn... Aan ons om onze kindjes thuis te doen voelen in zijn/haar adoptienest :wink:

Veel succes!

KathMich
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 augustus 2013, 14:38

polen

Bericht door KathMich » 2 december 2013, 17:45

ik wens jullie ook alvast héél veel succes :-)

Revathi
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 augustus 2013, 13:43

Contact biologische ouders adoptiekinderen Polen

Bericht door Revathi » 2 december 2013, 19:36

De info in een vorige mail wat betreft contact biologische ouders Polen, klopt niet!
Sommige adoptiekinderen uit Polen, zijn al ouder en hebben nog veel herinneringen aan hun ouders! Goede of minder goede herinneringen. Veel adoptiekinderen uit Polen zoeken daarom, zeker als ze ouder zijn contact op met hun biologische ouders en verwanten die in Polen zijn achtergebleven. Een proces dat niet altijd makkelijk te begeleiden is door adoptieouders.

annegitaar
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 november 2013, 10:37

Bericht door annegitaar » 3 december 2013, 21:04

hallo,

Wij zijn gisteren op de eerste infosessie geweest in Brussel en een algemene uitleg gekregen over de procedure, tot het vonnis en dan uitleg gekregen van de 3 grote adoptiecentrums. Wat was ik blij dat "het kleine mirakel" er ook was en dat we even met hen konden praten. en meer uitleg kregen. Heel sympathieke mevrouw was het!

het viel me ook op dat de meeste kandidaatouders echt wel een klein baby'tje willen en dus nogal vlug kiezen voor landen als ethiopia, nigeria e.d., waar ze ook meer kans hebben op een gezond kind.

Het meest positieve nieuws voor ons, was dat siblings niet twee keer zoveel kosten, dus dat het voor ons toch mogelijk zou zijn om siblings of triblings te adopteren uit Polen. Ook de uitleg omtrent special needs, viel al bij al nog mee. Je kan evengoed met je eigen kinderen veel problemen hebben. Ik geef les en ik zie ook veel problemen bij kinderen die niet geadopteerd zijn. Wordt er niet soms ook heel hoge eisen gesteld van onze kinderen, vraag ik me dan af?

nu in ieder geval, we staan op nr 151 en met dat nieuw systeem laten ze ons maar toe tot de voorbereidingscursus, in functie van het aantal kinderen dat zou vrijkomen. Als we hun berekeningen zien, dan wordt dit niet in 2014, misschien in 2015...
Dus we wachten rustig af tot we verder kunnen gaan en het vonnis kunnen behalen in de rechtbank. Daarna zou alles sneller moeten kunnen gaan en blijkt het ook zeer goed te zijn dat ik reeds wat contacten maak in Polen en geen tolk nodig heb. ;-)

Mocht er iemand deze zomer naar Polen moeten, ik heb 2 maanden vakantie en ben graag van dienst als tolk. ;-)

groetjes aan iedereen
Pozdrowki ;-)
Annelies

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten