special needs

Adoptie Forum
Plaats reactie
lotkim
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 december 2011, 3:39

special needs

Bericht door lotkim » 19 december 2013, 14:50

Dit speelt al een tijdje in mijn hoofd, en nu wil ik echt mijn ei kwijt. Over special needs adoptie wordt vaak gesproken in de trant van dit te zwaar te vinden, of hier veel respect voor te hebben maar het zelf nooit te willen. Over adoptie uit polen wordt vaak wat terughoudender gesproken.
En dus dit: kiezen voor een adoptiekindje is in sé altijd kiezen voor een special needs kindje. Elk adoptiekindje draagt een valiesje met zich mee, het ene al zwaarder dan het andere. Adoptie is een sprong in het onbekende. De enige zekerheid die je hebt is dat wanneer je kiest voor een gezond kindje, je een kindje krijgt voorgesteld dat op dat moment geacht wordt gezond te zijn. Wanneer je kiest voor special needs zal het op moment van voorstelling geacht worden één of meerdere problemen te hebben. Maar wat betekent dit nu echt? Een gezond kindje kan in Belgie toch niet zo gezond blijken te zijn en vice versa. Kinderen kunnen in hun latere leven geconfronteerd worden met ernstige ziekte of ongeval. En bij elk adoptiekindje moet je in je achterhoofd houden dat er kans is op hechting- of gedragsproblemen en ontwikkelingsproblemen. Dit valt vaak niet te voorspellen doordat de periode voor adoptie vaak een groot blanco blad is... En toch zullen we allemaal ons kindje doodgraag zien, ongeacht zijn of haar problemen. En we weten dat het hier in belgië zeker op vlak van gezondheidszorg betere kansen zal krijgen... Kiezen voor een special needs kindje is eigenlijk niet meer dan kiezen voor een kindje waarvan je een deel van het "valiesje" al kent, waardoor je je hier ook reeds goed kan op voorbereiden, draagkracht inschatten, etc
Maar bovenal is het kiezen voor uitbreiding van je gezin en kiezen om een kindje een betere toekomst trachten te geven... Als adoptie-ouder ben je sowieso al veel bewuster bezig met ouderschap, kiezen voor een kind zou ook een hele bewuste keuze moeten zijn: kiezen voor een gezond kindje kan je eigenlijk niet (noch bij adoptie noch biologisch)... al zijn er gelukkig wel velen die uiteindelijk wel een kerngezonde probleemloze zoon of dochter hebben en houden...
Onze zoon is een special needs kindje, ik zou hem voor geen goud meer kunnen missen, en we hebben er nog geen seconde spijt van gehad, hij is gewoon wie hij is, en ik hou van elk aspect van hem...
Ik wens jullie allemaal een kindje zoals hij!

Roro
Berichten: 1
Lid geworden op: 8 januari 2014, 22:19

Gelijk!

Bericht door Roro » 8 januari 2014, 22:23

Hoi lotkim,
Je hebt helemaal gelijk! Het hoeft niet perse negatief te zijn over een 'special need kindje'.
Ik ben nu 21 jaar en heb een lichte afwijking, dat bijna niet te zien is en al helemaal niet te merken. Gr Ro.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten