herhaald miskraam... hoe verder ?

Plaats reactie
vab
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 augustus 2014, 11:58

herhaald miskraam... hoe verder ?

Bericht door vab » 12 augustus 2014, 18:23

Net het bericht van een 5e miskraam en ondertussen al 40+ en geen kindjes... Spontaan zwanger raken lukt, maar het loopt telkens fout, dus dat is een povere troost.
Op den duur durf ik al bijna niet meer te zeggen dat ik weer eens zwanger ben omdat het toch misloopt en ik reacties krijg dat ik er beter mee stop, en voel dat er onbegrip is .
Een mens verlegt zijn grenzen, en "when the world says give up. HOPE whispers...Try one more time", maar het is mentaal zwaar om telkens een verlies bij in dat rugzakje te dragen... En de deur volledig sluiten voelt nog veel pijnlijker aan.
Hoe verder te gaan met die "leegte"?

Michu
Berichten: 32
Lid geworden op: 3 juni 2007, 11:40

Re: herhaald miskraam... hoe verder ?

Bericht door Michu » 6 september 2014, 9:12

Hey vab,

ik herken je gevoel. Heb eergisteren te horen gekregen dat mijn zwangerschap opnieuw is afgebroken. Ik was 8 weken ver. Voor ons is het miskraam 6 of 7 in 9 jaar tijd. Wat betreft de leeftijd ben ik ook 40+.
Ik weet niet of er bij u al verdere onderzoeken zijn gebeurd of niet, maar wij hebben nu ervoor gekozen om het embryo dinsdag operatief te laten wegnemen zodat ze een genetisch onderzoek kunnen uitvoeren. Daarna hebben we nog een afspraak bij de begeleidende prof of ze verder nog iets kunnen onderzoeken of niet (w zitten ondertussen al 7 jaar in de mmm). Nu is het afwachten of we mogelijks een verklaring gaan krijgen of niet.
En anders stopt het voor ons. Ik zou dan het hoofdstuk willen afsluiten, hoe moeilijk het ook is. Maar het is voor mij genoeg geweest.

Nog heel veel sterkte

Michu

Elmi
Berichten: 60
Lid geworden op: 2 oktober 2013, 21:19

Re: herhaald miskraam... hoe verder ?

Bericht door Elmi » 6 september 2014, 18:49

Dames,
Hier ook een verhaal van herhaalde miskramen, allen tussen zes en acht weken zwangerschap. Vijf miskramen en één buitenbaarmoederlijke zwangerschap op dik twee jaar. Met alle onderzoeken en ingrepen die daarbij horen.
Onze dokter in Life, Leuven heeft bij de laatste miskraam een curettage uitgevoerd om genetisch materiaal van het vruchtje te kunnen controleren. Daarbij bleek dat het vruchtje trisomie 13 had, duidelijk de reden van de miskraam dus.
Onze dokter heeft daarna PGS aangeraden.
Bij de eerste ICSI/PGS poging zijn we zwanger geraakt, en ondertussen zijn we 25 weken zwanger. Bijna op het punt van levensvatbaarheid, dus voor ons een enorm grote stap! Ons meisje is een waar mirakel voor ons.
Hebben jullie ook al PGS voorgesteld gekregen van jullie dokters?

Aria
Berichten: 702
Lid geworden op: 2 januari 2014, 11:08

Re: herhaald miskraam... hoe verder ?

Bericht door Aria » 17 september 2014, 0:29

Hoi lieve meisjes,

ik heb 2 spontane miskramen achter de rug: beiden rond 6-7 weken en ik ben na die tweede miskraam snel in actie gekomen, ik wou alles proberen om een 3de miskraam te vermijden... Bij mij was er een vermoeden van een slecht werkende schildklier, maar omdat ik buiten de zwangerschappen om geen problemen had met mijn schildklier werd dat door mijn drs niet echt serieus opgevolgd. Ik woon in het buitenland en ben na een 3de positieve test de dag erna op het vliegtuig naar Belgie gesprongen... Daar nam men mij wel serieus en bleek inderdaad direct uit bloedonderzoek dat de schildklier het weer niet zo goed deed en toen zijn we direct gestart met medicatie... En ik ben nu 32 weken ver.

Het lijkt me echt verschrikkelijk om zoveel miskramen mee te maken, ik vond 2 al enorm moeilijk, dus ik leef echt met jullie mee. Ik weet niet in hoeverre jullie al onderzoeken hebben gedaan of wat daaruit gebleken is, maar ik zou geen test uit de weggaan. Soms kan het iets heel *doms* zijn zoals een gebrek aan een bepaald hormoon en dan is het al voldoende als je dat hormoon bijneemt om een goede zwangerschap te garanderen...

Ik wil jullie alvast heel veel moed wensen en hoop dat jullie gauw antwoorden krijgen/een gezonde zwangerschap mogen ervaren.

Liefs,
Aria
Aug `13 *
Okt `13 **
Nov `14 Ons zoontje is geboren. (3,460 kg - 51 cm)
Afbeelding
Mei`16 Ons dochtertje is geboren. (3,450 kg - 51 cm)
Afbeelding

nogeenkeer
Berichten: 1443
Lid geworden op: 6 juli 2011, 11:49

Re: herhaald miskraam... hoe verder ?

Bericht door nogeenkeer » 26 september 2014, 12:00

Ik val ook heel ff binnen. Vanaf drie opeenvolgende miskramen mag je bijkomend onderzoek aanvragen: een hysteroscopie om de vorm van je baarmoeder te checken, DNA-onderzoek, bloedstollingsonderzoek,...
Bij mij kwam er zo na de vierde misgelopen zwangerschap een lichte stollingsafwijking boven. Ze was niet significant genoeg om te zeggen dat dat dé reden was, maar sindsdien loopt het dus wél goed, mits bloedverdunners en utrogestan om de innesteling te bevorderen. Hopelijk vinden ze ook bij jullie wat de reden was en kan er iets aan gedaan worden!

katrien85
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 december 2014, 14:35

Re: herhaald miskraam... hoe verder ?

Bericht door katrien85 » 20 december 2014, 15:11

Dag dames

Fijn om verhalen te lezen van jullie dat het toch nog kan lukken.
De moed zakt me in de schoenen. Wij zijn ondertussen 3 jaar en een half aan het proberen. 5 Keer zwanger maar nog steeds geen kindje. Het eerste had geen kloppend hartje meer op acht weken, 3 zwangerschappen waren vanaf het begin al niet goed qua waarden. De laatste zwangerschap is via ivf ontstaan, en alles leek goed te gaan. De waarden waren goed, beetje misselijk,... tot we onze eerste echo hadden op 10 december: niets te zien in de baarmoeder. Het was een goed vruchtje maar genesteld in mijn eileider. Dezelfde dag lag ik op de operatietafel. Huilend wakker geworden zonder embryo en mijn rechter eileider. Ik doe vandaag nog steeds niets anders meer dan huilen, hopelijk betert dit...

iva
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 december 2014, 16:46

Re: herhaald miskraam... hoe verder ?

Bericht door iva » 29 december 2014, 16:57

Ik had nooit gedacht me aan te melden op een forum, maar we zijn ten einde raad. Na vijf miskramen en onderzoek door prof. Pexsters (uz Leuven) komt elk onderzoek positief terug. Er is dus geen oorzaak te vinden voor de miskraam. Hoe fout het ook klinkt, ik wilde dat die er was zodat ik wist waar het mis ging en we er iets aan zouden kunnen doen. Wat werd onderzocht? Genetica van mezelf en mijn man via bloed (prof. Legius), schildklier, suiker (dr. Van Rompaey) en genetisch onderzoek bij miskraamweefsel/embryo, een eventueel tussenschot in de baarmoeder en bloedstolling (prof. Pexsters).

Prof. Pexsters liet me verstaan dat nu alles onderzocht is wat gekend is als mogelijke oorzaak voor herhaalde miskramen. IVF zou ons ook niet helpen, zei ze.

Daarnaast heb ik ook PCO waardoor ik een erg onregelmatige cyclus heb.

We zitten met de handen in het haar. We willen zo graag een kindje, maar moeten telkens onze hoop weer laten varen tussen de vijf en zeven weken zwangerschap. Mijn man (30) en ik (26) zijn nog jong, maar ook dat blijkt enkel in de statistieken in ons voordeel te spelen.

Wie-oh-wie kan ons nog een onderzoek of dokter aanraden?

LaVieEstBelle
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 juli 2015, 21:28

Re: herhaald miskraam... hoe verder ?

Bericht door LaVieEstBelle » 30 oktober 2015, 8:29

Dag Iva

Ik weet niet hoe het ondertussen met jullie gesteld is, maar vorige maand gingen wij op consultatie bij prof. Noens van het UZ Gent. Hij dient baxters met immunoglobulines toe bij vrouwen die met herhaalde miskramen kampen. De behandeling is niet duur, niet schadelijk en heeft vaak tot positieve resultaten geleid.
stop pil 2011 - ICSI 1 : geen eicellen ICSI 2 neg 2.1 mk 6w, 2.2 neg, 2.3 neg, ICSI 3 neg, 3.1 mk 8w, 3.2 mk 6w, 3.3 neg, 3.4 neg, 3.5 neg, ICSI 4 mk 5w

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten