pleegzorg

Plaats reactie
Freken
Berichten: 48
Lid geworden op: 26 september 2008, 10:23

pleegzorg

Bericht door Freken » 1 december 2014, 17:07

Hallo

Wij zijn 2 jaar geleden gestopt met behandelen en hebben ondertussen ons leven anders ingevuld.
Dat lukt nu aardig en we focussen ons op de positieve kanten van een leven zonder kinderen.

Door de recente campagne rond pleegzorg, vraag ik me wel af of dit iets voor ons zou zijn. ook mijn man was reageerde heel positief toen ik er met hem over sprak.

Heeft iemand hier ervaring mee? Als ouder, pleegouder of pleegkind?
Zowel positieve als negatieve ervaringen...

Groeten
Freken

voorzichtigemama
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 mei 2014, 9:26

Re: pleegzorg

Bericht door voorzichtigemama » 16 december 2014, 11:18

Hallo
na een stevig parcours van behandelingen, en de doodgeboorte van ons zoontje op 8 maanden zw, hadden wij het vorig jaar helemaal gehad met behandelingen. We lasten een stop in, en gingen voor het pleegzorgverhaal. Nog niet helemaal zeker wat het kon betekenen en hoe we dat allemaal zagen, maar we wilden ons graag informeren.
Ik had altijd al gezegd dat ik daarover wilde nadenken, maar "nadat we eigen kinderen hadden". Ik vind het een enorm mooie manier van "zorgen voor".
Ondertussen hebben we het hele selectieparcours van pleegzorg doorlopen en staan we geregistreerd als pleegouder. We hebben (nog) geen pleegkinderen in huis, dus daarover kan ik je niks vertellen. Wel kan ik zeggen dat ik de procedure heel waardevol en aangenaam vond. De procedure bestond bij ons uit een info-avond, 3 gesprekken bij ons thuis, 4 avonden vorming. Tijdens heel dat proces vond ik het heel fijn dat ons pleegzorgidee de ruimte kreeg om te groeien. We wisten niet duidelijk welke vorm van pleegzorg zou passen bv, maar de medewerkers lieten ons hier heel sterk zelf in zoeken. Ik vond het alleszins boeiend en ons idee groeide naarmate het voorbereidingsproces.
Ik zou je aanraden om te beginnen bij het begin en een info-avond bij te wonen. Je kan op elk moment voor jezelf beslissen of je al dan niet verder wil gaan, dat is het mooie. Stap voor stap wordt het concreter. Veel succes alvast!

Freken
Berichten: 48
Lid geworden op: 26 september 2008, 10:23

Re: pleegzorg

Bericht door Freken » 16 december 2014, 13:17

Hallo

Bedankt voor je antwoord! Jammer dat er zo weinig reacties komen maar dit is mss niet het juiste forum :( Ik vind gewoon heel weinig informatie of mensen die hun ervaring delen. Leuk dat er toch iemand de moeite doet :)

Jij hebt ook een zwaar parcours achter de rug, amai. Mijn miskramen waren zwaar, maar een kindje verliezen op 8 maand moet vreselijk zijn. Fijn dat jullie er samen goed uit gekomen zijn en nu (even) een andere weg kunnen inslaan.

Ondertussen zijn we ingeschreven voor een info-avond en begint de idee langzaam te groeien. Net zoals jij, vind ik het een heel mooie vorm om voor een kindje te zorgen. We hebben het goed met ons tweetjes, maar het zou fijn zijn mochten we nog iets kunnen betekenen voor een kind (of meerdere), een gezin dat het moeilijk heeft.
We zijn er nog niet helemaal uit voor welke pleegvorm we zullen gaan. Allicht beginnen met weekendopvang en nadien mss voor langere termijn. Ik hoop dat de vormingscursus ons zal helpen om te zien wat het beste bij ons past en dat ik er een antwoord vind op mijn vele vragen :oops:
De info-avond is in januari, dus we moeten nog even geduld hebben.

Waarvoor hebben jullie uiteindelijk gekozen? Heb je een idee hoelang het zou duren om een kindje toegewezen te krijgen?
Veel succes alleszins met jullie pleegverhaal en hopelijk verloopt alles vlot.

Groetjes

Freken
Berichten: 48
Lid geworden op: 26 september 2008, 10:23

Re: pleegzorg

Bericht door Freken » 16 december 2014, 13:19

Nog een vraagje...
Maakten ze er geen punt van dat jullie eerst vruchtbaarheidsbehandelingen hadden gedaan en (voorlopig) ongewenst kinderloos zijn? Ik ben bang dat ze denken ze dat we het zien als surrogaat voor 'eigen' kinderen, wat bij ons zeker niet het geval is.

voorzichtigemama
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 mei 2014, 9:26

Re: pleegzorg

Bericht door voorzichtigemama » 22 december 2014, 17:53

Hei
de mensen van pleegzorg gingen heel respectvol om met onze (onvervulde) eigen kinderwens. Tijdens de screening zijn we daar heel open en eerlijk in geweest, en hebben we ook gezegd dat dat niet afgesloten was voor ons. We hadden ons voorgenomen om niet én pleegzorgkindjes én ivf te combineren. Dus we wilden niet behandelen terwijl we pleegzorgkindjes opvingen. Ik had het gevoel dat het voor hen geen probleem was, omdat we daar ook open en eerlijk over waren. En omdat we ook duidelijk aangaven dat het ene (zorgen voor een pleegkind) niet hetzelfde betekende in ons leven als het krijgen van eigen kinderen.

Onze aanvraag was duidelijk voor weekendopvang of voor crisisopvang. Bij crisis blijft een kindje gedurende enkele weken/maanden bij jouw gezin, tot er een lange termijn oplossing gevonden is.

Onze selectieprocedure duurde ongeveer 9 maanden in totaal. In tussentijd hebben we wel 2 ivf-pogingen ondernomen. we wisten immers dat het zeker tot de zomer zou duren vooraleer de procedure afgerond was. De laatste ivf-poging bleek uiteindelijk toch raak, zo ben ik nu 35 weken zwanger. Ik was eerst wat onzeker om dat aan pleegzorg te melden, maar ik heb het gewoon gedaan, en die mensen waren vooral enorm blij voor ons. Ze reageerden echt heel warm en heel empatisch. Wij willen op termijn zeker het pleegzorgverhaal terug oppikken, want het was altijd al een idee. De baby die er nu komt (en waar we ongelooflijk dankbaar voor zijn!!) heeft de planning van ons pleegzorgavontuur in de war gestuurd, maar heeft het hele idee zeker niet van tafel geveegd.

Eens je geselecteerd bent als pleegouders, en je geeft zelf aan in welke periode er een kindje welkom is, kan het echt heel snel gaan. Ik weet van vrienden dat zij al na 1 week gecontacteerd werden (voor crisis), voor langetermijn zou het iets langer duren maar dan nog kan het snel gaan.

Hopelijk ben je wat geholpen met deze informatie. Veel liefs

Freken
Berichten: 48
Lid geworden op: 26 september 2008, 10:23

Re: pleegzorg

Bericht door Freken » 29 december 2014, 11:07

Hallo

Eerst en vooral gefeliciteerd met je zwangerschap!
Wat fijn dat jullie dit geluk toch nog mogen meemaken, ik hoop dat je niet teveel last hebt van de zwangerschap en dat jullie er volop van kunnen genieten.

Bedankt voor je antwoord, ik ben blij te horen dat ze er geen probleem van maken ivm de vruchtbaarheidbehandelingen. Ik hoop dat dat overal zo is. Bij welke dienst zijn jullie geweest?

We kijken uit naar de info-avond en zullen waarschijnlijk ook gaan voor weekendopvang. Tenzij het tijdens de cursus anders uitdraait. Crisisopvang lijkt me praktisch niet haalbaar, aangezien we beiden buitenshuis werken. Opvang voor lange termijn zie ik ook wel zitten, maar aangezien we geen eigen kinderen hebben, willen we eerst aftasten wat het geeft om fulltime voor een kind te zorgen. Ik zou het vreselijk vinden om een kind voor lange termijn te laten komen en dan moeten ontdekken dat we het niet aankunnen om er fulltime voor te zorgen. Zo'n kinderen hebben meestal al veel meegemaakt, dit wil je hen echt niet aandoen.

Nog veel succes met de zwangerschap en geniet van jullie kleine wondertje in 2015!

Groetjes

voorzichtigemama
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 mei 2014, 9:26

Re: pleegzorg

Bericht door voorzichtigemama » 2 januari 2015, 22:54

Hallo

Veel succes alvast met de info-avond! Hopelijk heb je er iets aan. Bij ons is dat al enige tijd geleden, maar het is een eerste stapje richting pleegzorgavontuur. Weekendopvang leek ons inderdaad een fijne manier om "stapsgewijs" te beginnen. Al is het ene kind ook niet het andere natuurlijk (het kan de ene keer heel moeilijk lopen en de volgende keer heel vlot). Daarvoor is de vormingscursus wel goed, je krijgt wat achtergrond en je krijgt vooral ook de ruimte om vragen te stellen.

Wij wonen in Vlaams-Brabant en hebben de pleegzorgdienst van Brussel gehad. Alleszins ervaarde ik een ondersteunende houding bij de consulenten pleegzorg. Wij spraken ook uit dat we op hen beroep zouden doen als iets moeilijker liep in de opvang. En daar zijn ze ook voor, dus daar mag je ze zeker ook voor inschakelen, zeker als één van je eerste pleegzorgervaringen.

Veel succes ermee! En moesten jullie verder gaan, dan lees ik graag jullie vervolg!

randrafels
Berichten: 1
Lid geworden op: 4 januari 2015, 14:00

Re: pleegzorg

Bericht door randrafels » 4 januari 2015, 14:20

Hallo,
een mooi idee vind ik dat. Wij zijn al een dikke vijf jaar bezig met pleegzorg, meestal weekendopvang. Omdat we voelden dat we nog plaats hadden in ons hart en in ons huis, voor meer dan gewoon met ons twee. Zorgen, dingen delen, iets betekenen voor die kinderen en hun ouders - maar we vinden het ook voor onszelf enorm verrijkend. In contact komen met mensen en situaties waar je anders nooit mee zou in aanraking komen. En gewoon, je verbonden voelen met de kinderen die je helpt groot worden. :)
Meestal is het ook wel heel dubbel, er zit altijd wel een droef randje aan. Zelf hebben we gekozen voor gezinsondersteunende pleegzorg, omdat we dat een mooi idee vinden (de ouders worden ondertussen ook ondersteund) en omdat we het zelf veel moeilijker/zwaarder zouden vinden als het om 'geplaatste' kinderen gaat (onze pleegzorg is altijd 'op vraag' van de ouders zelf, ook al is dat natuurlijk relatief: het is altijd ook wel een gedwongen vraag, je geeft de zorg voor je kinderen niet zomaar door).
Het is een mooi idee omdat het echt iets is dat je samen doet, waar je heel veel samen over praat en over denkt, en dat geeft toch echt betekenis aan de dingen; die zingeving is echt iets heel moeilijks als je ongewild geen kinderen hebt. Het vervangt dat natuurlijk niet, maar het is een stukje van de puzzel.
Ik zie ook niet waarom vruchtbaarheidsbehandelingen e.d. een probleem zouden vormen hoor. Mensen doen pleegzorg voor allerlei goeie redenen. Ze vragen ook geen supermensen die alles op een rijtje hebben. Wij zijn in onze screening ook heel open geweest over onze situatie en motieven, en ze hebben daar alleen maar respect voor gehad. (overigens wat dat toen nog anders georganiseerd, de vele pleegdiensten die toen bestonden zijn vorig jaar per provincie allemaal in één dienst opgegaan).
Ik denk dat het belangrijkste is dat je er allebei achter staat, en dat je dan een vorm van pleegzorg vindt die goed bij jullie past.
Superveel succes alleszins! :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten