bewust alleenstaande moeders

Algemeen Discussieforum
Lenore
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 augustus 2010, 16:30

bewust alleenstaande moeders

Bericht door Lenore » 15 augustus 2010, 18:35

Goede avond allen

Ik heb hier al een beetje rondgekeken en ik vind het geweldig dat iedereen hier wat steun kan vinden.
Ook ik zit met een grote kinderwens.
Als alleenstaande is dat natuurlijk niet zo simpel.
Een donor heb ik, nu ben ik eigenlijk op zoek naar het antwoord op een andere vraag.
Heb ik ook recht op IVF? Of althans iets in die aard? Gelijk ik begrijp is zoiets beperkt tot mensen die echte problemen hebben met zwanger geraken. Ik weet dus niet als ik die heb. Aangezien ik het nog niet geprobeerd heb.
Kan iemand me hier wat meer informatie over verschaffen?
Ik ben ondertussen bijna 28 en ik heb het idee dat ik niet meer zo heel veel tijd heb om ermee te beginnen.

Alvast bedankt

Groetjes

Cassyke
Berichten: 2048
Lid geworden op: 1 oktober 2009, 13:19

Bericht door Cassyke » 15 augustus 2010, 19:59

Hoi!

Normaal doen ze sowieso testen (bloedafname + echo) voor ze beginnen, ook met singles. Je moet ook normaal eerst een vragenlijst invullen en langs gaan bij de psychologe (eveneens voor testen). Op basis van al deze resultaten wordt er beslist of je nog testen moet ondergaan (HSG, laparoscopie, ...) en welke behandeling er zal worden gebruikt (KID, IVF, ICSI, IVM). Meestal beginnen ze in jouw geval met insiminaties. Sommige vrouwen hebben hierbij stimulatie nodig, anderen niet. Het hangt een beetje van je lichaam en resultaten af.

Wat bedoel je met: ik heb al een donor? Is het een man die je kent? Want dan kan het zijn dat hij zich ook eerst moet laten testen (om te zien of zijn zaadcellen goed genoeg zijn voor insiminatie, is dit niet zo moeten ze overgaan op IVF/ICSI).

Ik spreek niet uit ervaring want ik ben niet single, maar een collega van mij is eveneens zwanger via KID en ik weet ongeveer hoe het bij haar verliep.
Ik wens je heel veel succes toe en hoop dat je snel je wondertje hebt!

Lenore
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 augustus 2010, 16:30

Bericht door Lenore » 15 augustus 2010, 21:27

Bedankt!
Nu weet ik in ieder geval al waar ik ongeveer moet beginnen.
De donor is inderdaad iemand die ik ken en waar duidelijke en goede afspraken mee gemaakt zijn.
Het is ook niet iets waar wat overnacht beslist is.
Er is veel over gepraat en heel veel 'wat als'.
Dus ik kan best een afspraak maken bij een fertiliteitskliniek en daar zien wat de dokters me zeggen.

Thanks
En ik zal zeker blijven posten hoe het verder verloopt :)

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 17 augustus 2010, 23:01

Je kan 't ook zelf doen... Zwanger worden zonder sex te hebben bedoel ik dan, met een zelfinseminatie-cupje. Kan je kopen op internet voor een paar euro. Nog wat ovulatietestjes erbij en wie weet...

Je wordt dan natuurlijk wel zwanger (alé laten we 't hopen :D ) net zoals iemand die spontaan zwanger wordt, dus zonder testen ed (met alle voor- en nadelen).

Lenore
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 augustus 2010, 16:30

Bericht door Lenore » 18 augustus 2010, 6:23

@Loeki: Echt? Dat heb ik nog nooit gehoord dat zoiets bestaat. Ik ga dat zeker verder uitzoeken :)
Thanks!!

loesje
Berichten: 568
Lid geworden op: 3 juni 2009, 9:41

Bericht door loesje » 18 augustus 2010, 7:06

Hoi,
Ik zou niet weten waarom je als alleenstaande vrouw geen recht zou hebben op een kindje. Als je voelt dat je er als vrouw klaar voor bent en je hebt een operechte kinderwens moet je ervoor gaan! In een feritiliteitskliniek zullen ze je zeker helpen, waarschijnlijk zul je inderdaad eerst wat psychologische tests moeten ondergaan.
Een collega van mij is ook BOM geworden zij was 36 jaar en had nog geen relatie, zij voelde ook het klokje tikken en is naar een fertiliteitskliniek gestapt. Nu is ze een gelukkige moeder van een 4 jarig zoontje.
Veel succes!

mietje
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 juli 2010, 12:32

Bericht door mietje » 18 augustus 2010, 18:54

Hallo dames,
Ik kom hier ook even wat aansluiten,ben ook een alleenstaande van 35 jaar en ben me ook volop aan het informeren wat mijn kansen nog zijn om een Bam mama te worden en hoe ik kan tewerk gaan..heb alvast een afspraak bij de gyneacoloog gemaakt en k'hoop van daar toch wat wijzer te worden?!Die kinderwens blijft me ook maar achtervolgen en na verscheidene teleurstellingen op liefdesvlak ben ik nu er echt wel mijn gedacht van aan het maken om dit op mijn eentje te organiseren..In tegenstelling tot Lenore heb ik géén eigen donor maar denk dat ik toch liever kies voor een anonieme donor,kwestie van achteraf géén miserie te hebben.Naar het schijnt zijn het wel nog lange procedures en kunnen de kosten ook wel flink oplopen..we zien wel zeker?

loesje
Berichten: 568
Lid geworden op: 3 juni 2009, 9:41

Bericht door loesje » 19 augustus 2010, 9:13

Hoi mietje,
Heel veel succes hoor!
Ik denk dat je toch op een tweetal maanden wachttijd zult moeten rekenen. Dat is toch het geval bij ICSI. Over de kostprijs heb ik geen flauw idee. Zou je ook geen zes terugbetaling krijgen zoals bij IVF? In dat geval zijn het enkel de labo's en echo's die redelijk wat kunnen oplopen.
Je goed laten informeren is de boodschap.

Repelsteeltje
Berichten: 1422
Lid geworden op: 23 juli 2009, 10:33

Bericht door Repelsteeltje » 19 augustus 2010, 9:44

Hoi.

k Heb mezelf ook verdiept KID behandelingen, wel niet als BAM, maar het grootste deel van de behandelingen zijn identiek.
-Op vlak van wachttijden moet je toch wel rekening houden dat het een half jaar kan duren vooraleer je kan starten. Je moet een aantal keer langs bij een psycholoog, ze doen nog een aantal onderzoeken en in sommige fertiliteitscentra moet je ook nog een aantal maanden wachten vooraleer er sperma vrijkomt.
-De kostprijs hangt ook een beetje af van het fertiliteitscentrum: je moet rekening houden met ongeveer 100€/inseminatieronde uit eigen zak (de rest wordt terugbetaald) en nog eens 200€/ronde voor het sperma. . Niet goedkoop, maar als je weet wat je er voor in de plaats krijgt...

Veel succes met jullie nieuwe project!

Liefs,

Repelsteeltje

Doke
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2009, 23:04

Bericht door Doke » 24 augustus 2010, 17:42

hallo,

onder donor/KID en dan onder spermadonatie staat n heel onderwerp BAMvrouwen en daar vind je heel wat info over BAMprocedures terug.

Ikzelf heb vorig jaar maart de knoop doorgehakt na jarenlang info te verzamelen over BAMmama worden en er met een hele hoop mensen in mijn omgeving over te praten om hun mening te horen.
Ik ben in LIFE in behandeling gegaan (hele procedure bij mij daar enzo kan je lezen onder BAMvrouwen.
Had in juni mijn eerste afspraak daar, heb daar in oktober mijn eerste inseminatie gehad en ben nu 37 weken en 2 dagen zwanger(van de inseminatie van december).

De minimumleeftijd ligt, dacht ik, op 28, maar de meeste centra hebben dit op 30 gezet en mij hebben ze vorig jaar bijna afgekeurd omdat ze me nog te jong vonden (was toen 31), maar ze hebben me toch t voordeel van de twijfel gegeven.
Sommige centra hebben liever dat je wacht tot 35...

Onder spermadonatie staat ook een onderwerp: Procedures Donor inseminatie - verschillende ziekenhuizen.
Daarin vind je alle kosten en wachtlijsten en welk soort donor ze werken.

En de mailinglijst BAM (info staat ook onder spermadonatie) is ook een echte aanrader voor wie BAMmama wil worden!

Ik denk niet dat er een kliniek is die met een zelf aangebrachte donor werkt.
Maar zelfinseminatie kan wel. Gewoon n doosje ovulatietestjes kopen, kost 10€ voor 5 testjes in kruidvat.
Die van claerblue kosten n 30€ voor 7.
Een doosje met urinepotjes in t kruidvat, kost nog geen 2€ voor 3 potjes en een spuitje zonder naald van 10ml bij apotheker.
Meer heb je niet nodig.
Die speciale kits zijn eigenlijk meer geldklopperij en ingewikkeld.

Ken n aantal mensen die via zelfinseminatie snel zwanger zijn geworden.
Als ovulatietest positief is, geef je de donor t potje.
Is dat gevuld dit 10-15 minuten op lichaamstemperatuur houden, bv in je bh.
Dan het sperma in het spuitje en dit heel traag bij jezelf inspuiten en traag t spuitje terug uithalen.

Dan eventjes comfortabel met de benen en billen wat hoger blijven liggen.
Zo simpel is het!

Elke donor heeft voor- en nadelen, hoor.
Bij bekende donor of zelfinseminatie met n onbekende donor die je daarvoor een keer ontmoet werk je met goede afspraken, eventueel n contract.
Weet wel dat die afspraken, ook al zijn ze in contract gegoten dat beide partijen ondertekend hebben, juridisch geen enkele binding heeft.
Als 1 van de 2 partijen toch eisen gaat stellen en er n rechtzaak van maakt, is het de rechter die beslist obv zijn mening. Dat contract maakt geen enkel verschil, tenzij de rechter beslist er wel rekening mee te houden.
Langs de andere kant heeft je kindje zo wel de kans te weten wie de vader is.
Wat niet t geval is bij n anonieme donor.

Wat beste is, dat moet ieder voor zich uitmaken, geen van de 2 is 100% goed of 100% correct.
Gewoon afwegen waar jij je het beste bij voelt en dat is het juiste!

Wat ik wel kan aanraden als je er alleen aan begint: zoek zoveel mogelijk informatie op en contact met lotgenoten, want die steun heb je echt wel nodig!!!

Maar onder spermadonatie ga je veel meer vonden over BAMmama worden.

groetjes
Doke

Lacta
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 augustus 2010, 13:51

Bericht door Lacta » 28 augustus 2010, 15:32

Ook ik ben bezig om BAMmam te worden (al heb ik wel al een heel traject met partners ed. gehad....en heb ik 2 weken geleden een miskraam gehad....zie ook topic 'bekende of onbekende donor').

Het is in veel klinieken wél mogelijk om een eigen donor te hebben....in NL sowieso (zijn ze juist alleen maar blij mee, gezien de tekorten aan donoren)....maar in België ook (sowieso in Antwerpen/Leuven), want ook daar heb ik geinformeerd.

In principe zullen ze starten met KID denk ik, en mocht dat niet werken, dan IUI en evt. IVF.
M'n zus heeft het hele traject al doorlopen en is nu de mama van een tweeling van 1,5.

Mocht je er voor kiezen om het zelf te doen dmv zelfinseminatie, zorg er dan wel voor dat de donor zich laat testen op HIV en andere SA's.....maar dat is mijn mening....

SUcces ermee iig!!

x Lacta

Doke
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2009, 23:04

Bericht door Doke » 31 augustus 2010, 14:19

Hey Lacta,

waar in Leuven laten ze dan toe om met bekende donor te werken?

In Gasthuisberg behandelen ze geen alleenstaande vrouwen en ikzelf ben in LIFE in behandeling geweest en daar zeiden ze me op voorhand dat ze in geen geval met bekende donors werken.

Is er dan nog een centrum in Leuven waar je als alleenstaande naartoe kan?

En in Antwerpen is er wel n centrum waar je een site krijgt met allemaal donors, zonder foto, maar wel met beschrijvingen.
Ik dacht dat ze in LIFE in Leuven daar wel hun donor uitzochten, want is allemaal van Scandinavië.
En in LIFE kan je wel je voorkeur van uiterlijke kenmerken opgeven.

In Jette en Gent mag je ook zeker geen donor zelf aanbrengen.

Zit op de mailinglijst BAM en ga dat daar toch eens navragen, want we zijn allemaal over verschillende centra in behandeling geweest.
Maar van velen ben ik zeker dat je geen donors zelf mag aanbrengen.

In Nederland zijn ze daar idd wel soepeler in, wat ik een heel groot pluspunt vind, want uiteindelijk verklein je zo toch de wachtlijsten en ben je echt zeker dat je donor geschikt is.
Maar ja, België loopt wel op meerdere vlakken achter....

groetjes

Lacta
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 augustus 2010, 13:51

Bericht door Lacta » 31 augustus 2010, 19:33

Nee sorry, dat is waar. Toen ik in België aan het informeren was, had ik nog geen eigen donor....
Had me even vergist....sorry.....

Maar in NL kan het dus wel....

x Lacta

Doke
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2009, 23:04

Bericht door Doke » 2 september 2010, 17:41

zou eigenlijk wel beter zijn als je ook zelf n donor zou kunnen aanbrengen, hé.
Allé, dat vind ik toch.

Want zo worden en donor en de acceptor "gecheckt".
Allé, wat ik wil zeggen, dan zou de donor ook al die testen moeten ondergaan, iets dat ik niet slecht vind.

Ik weet wel dat ze in LIFE in Leuven de mannen die donor willen zijn ook psychologische gesprekken laten doen en testen op medische gezondheid.

Als je dan zelf n donor zou aanbrengen, zouden ze die ook testen.
En dat zou de wachtlijsten wel wat kleiner maken é.

Maar ja, zo ver zijn ze hier nog niet :roll:

Lacta
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 augustus 2010, 13:51

Bericht door Lacta » 2 september 2010, 20:34

Daar zijn ze dan in NL weer 'verder' in. Als je zelf een donor aanbrengt, dan wordt hij wel gecontroleerd op verschillende ziektes ed, maar verder niet.....ook geen gesprekken met psychologen ofzo.
Over het algemeen is het regelmatig zo dat je een kortere wachttijd hebt als je je eigen donor meeneemt hier.

x Lacta

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten