IVM of in-vitro maturatie

Andere behandelingen forum.
Plaats reactie
saartje1905
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 maart 2010, 22:13

IVM of in-vitro maturatie

Bericht door saartje1905 » 7 november 2010, 11:13

Hallo iedereen,

Ik heb gemerkt dat er op dit forum nog niet veel mensen zijn die IVM kennen of al toepassen. Daarom wil ik met jullie mijn ervaring delen en mss kom ik wel met iemand in contact die hiermee ook al bezig is.

Ons verhaal:
Vorig jaar juni zijn wij gestopt met de pil. Ik had naar gyn gebeld om check-up te vragen voor zwanger te worden, maar wist ook al dat ik PCO en diabetes heb. De gyn heeft mij direct doorverwezen naar fertiliteit. Afspraak gemaakt op fertiliteit, begonnen met clomid, direct zwanger! MAAR hcg steeg niet goed, dus miskraam
1 maand pil genomen, terug clomid, terug zwanger, spijtig genoeg terug miskraam.
Allerlei genetische testen, hysteroscopie, niets te vinden.
In maart begonnen met inseminatie, 3 pogingen, geen zwangerschap.
Terug langsgeweest bij gyn, hij wou niet meer dat we nog inseminaties deden, want bij elke inseminatie was het zo moeilijk om mij te stimuleren. Gyn had ook heel veel schrik voor overstimulatie (vooral met PCO, veel follikels, weinig te stimuleren)
Gyn stelde voor om over te gaan naar volgende stap: IVF maar was een groot risico omdat er ook in mijn geval veel kans was op overstimulatie, dus stelde hij mij IVM voor.

Bij IVM wordt je minimaal gestimuleerd (ongeveer 3 dagen) omdat je follikels maar 10mm moeten zijn. Dan gebeurt er een pick-up van je onrijpe follikels, die worden op kweek gezet om te rijpen. 2 dagen later mocht mij vriend gaan voor zaadstaal en gebeurt de ICSI. En dan 3 dagen later wachten op telefoontje voor terugplaatsing.

Ik heb nu 1 poging achter de rug, niet gelukt, maar het grote nadeel bij IVM is dat je baarmoederslijmvlies niet optimaal en klaar is voor terugplaatsing, gedurende de hele behandeling krijg je een "boost" van hormomen om ze klaar te maken.

Voila dit is mijn verhaal, ik hoop dat ik hiermee mensen kan helpen, en als er vragen zijn, stel maar gerust

Groetjes en veel succes iedereen
sarah

Hanne.lore
Berichten: 250
Lid geworden op: 13 juni 2008, 22:32

Bericht door Hanne.lore » 7 november 2010, 20:21

IVM is nog relatief nieuw, vandaar waarschijnlijk het gebrek aan info hier op het forum.

Ik hoop dat je er binnenkort succes mee hebt!

H.

Micki
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 december 2009, 9:27

Bericht door Micki » 24 november 2010, 16:33

Hallo Sarah, ons is vandaag in Jette ook IVM voorgesteld omwille van dezelfde redenen als bij jou (PCO en moeilijk te stimuleren). Heb jij er al een cyclus opzitten?

Groetjes,

Micki

Kleo
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 november 2010, 10:14

Bericht door Kleo » 25 november 2010, 10:38

Ook ik ben bezig met IVM, zit nu in mijn derde cyclus. Anderhalf jaar geleden ben ik gestopt met de pil en werd al snel pco vastgesteld. Eerst geprobeerd met clomid, maar bij de tweede poging was het endometrium te dun. Daarna menopur en inseminatie. Maar tot een inseminatie is het nooit gekomen. Omdat er geen rem op mijn follikels staat, wou er nooit 1 eitje rijpen, maar groeiden ze allemaal mee, dus een groot gevaar op overstimulatie. 8 maanden ben ik zo bezig geweest met menopur spuiten, altijd moest de behandeling afgebroken worden. Daarna overgegaan tot IVF met een grote overstimulatie als gevolg en vier dagen in het ziekenhuis gelegen. Daarna zijn we overstapt op IVM. Wat een verademing! Maar 3 dagen spuiten en al pick-up! Tot nu toe heb ik iedere keer direct een terugplaatsing gehad omdat mijn endometrium uitzonderlijk wel dik genoeg was. Maar het uitrijpen van de eicellen is bij mij dan weer een probleem. Heb er altijd maar 1 of 2 die bevrucht kunnen worden. Nu hebben ze een nieuw medium gebruikt en daarbij is het resultaat veel beter: 5 rijpe eicellen die nu bevrucht worden :-) Omdat het medium nog moet goedgekeurd worden, zal ik wel pas in januari een terugplaatsing krijgen, maar dat is niet erg. Even op adem komen ... Veel succes aan iedereen!

bubblegum
Berichten: 278
Lid geworden op: 26 november 2010, 13:18

Bericht door bubblegum » 26 november 2010, 13:22

hey,

ik ben ook net begonnen aan ivm. vijf dagen gestimuleerd met menopur, pick-up en staal achter de rug. ze zetten inderdaad geen embryo terug maar ze vriezen ze eerst in. maandag weten we hoeveel embryo's er zijn (ik heb nu nog geen idee hoeveel eicellen er gerijpt en bevrucht zijn). tijdens mijn volgende cyclus krijg ik een terugplaatsing. is allemaal heel erg spannend !!

moesten jullie na pickup toch ook al utrogestan en oestrogel gebruiken? ik moet dat nu een aantal dagen doen, om te kijken wat het effect is en dan de volgende cyclus optimaal voor te bereiden.

groetjes en succes!!

Kleo
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 november 2010, 10:14

Bericht door Kleo » 26 november 2010, 17:22

Hey Bubblegum

Na mijn vorige pick-ups met IVM moest ik ook altijd oestrogel en utrogestan gebruiken, omdat ik dan wel direct een terugplaatsing kreeg. Deze keer moet ik dit ook doen en volgt er in plaats van een terugplaatsing een bioptie, inderdaad om te checken of het endometrium in orde is. Succes maandag, altijd een ongelofelijk spannend moment!

bubblegum
Berichten: 278
Lid geworden op: 26 november 2010, 13:18

Bericht door bubblegum » 29 november 2010, 16:14

Hey

Vandaag biopsie. Endometrium was 9,2 mm.
Er werden 4 embryo's ingevroren, misschien komen er nog bij want er werden er deze namiddag nog geherevalueerd.
Nu afwachten op mijn volgende cyclus en dan de terugplaatsing plannen !!

saartje1905
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 maart 2010, 22:13

Bericht door saartje1905 » 6 december 2010, 15:56

Hallo iedereen,

Net gezien dat er eindelijk wat mensen gereageerd hebben op mijn "topic" :-).

@micki: ja, heb er al 2 pogingen opzitten, 1ste poging had ik 1 embryo, maar geen zwangerschap
3 weken geleden pick-up gehad, 30 follikels, maar slechts 1 eicel, die gematureerd was, maar geen embryo geworden, spijtig!!

Vandaag terug naar ziekenhuis voor echo voor het starten van een nieuwe cyclus, maar was niet goed, kheb een cyste van 4cm in mijn linker eierstok, dus kmag niet starten! 2 maal opdoffer op korte tijd, is moeilijk! Het zal voor volgend jaar zijn, zeker.

@bubblegum: ja, ook altijd direct moeten starten met oestrogel + utrogestan, is om je baarmoeder een boost te geven en klaar te stomen voor terugplaatsing. Ga jij ook naar Jette?

Veel succes iedereen

saartje1905
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 maart 2010, 22:13

Bericht door saartje1905 » 7 december 2010, 9:17

@kleo: Ga jij naar Jette? Bij ons werd ook gesproken over het nieuwe medium, kwist niet dat ze daar al een bijna goedkeuring voor hadden. Kga ook eens vragen volgende cyclus of ze bij mij dit ook kunnen gebruiken.

Veel succes
sarah

Shadow
Berichten: 449
Lid geworden op: 5 augustus 2010, 16:15

Bericht door Shadow » 7 december 2010, 12:47


bubblegum
Berichten: 278
Lid geworden op: 26 november 2010, 13:18

Bericht door bubblegum » 8 december 2010, 12:09

Hey

Vanavond is er een reportage op telefacts over IVM. Op de website van het CRG staan alle artikels die erover verschenen zijn. Ziet er hoopgevend uit.

Vorige week gestopt met Oestrogel en Utrogestan, nu zit ik te wachten op mijn bloeding en dan beginnen met Suprefact en later nog Progynova en Utrogestan, terugplaatsing zou dan ergens in de loop van (begin) januari gebeuren. Spannend !!!

Veel groetjes en veel moed aan iedereen

Marleen
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 juni 2010, 16:39

Bericht door Marleen » 8 december 2010, 15:46

Collega's, ik heb hier nog niet veel over gehoord, maar ik moet zeggen dat jullie verhalen me een klein beetje teleurstellen. Ik had begrepen dat IVM geen hormonale stimulatie meer nodig had.

Zelf heb ik PCO, maar zijn we met alle behandelingen gestopt omdat ik migraine ontwikkelde van de behandeling. Zowel van Chlomid, als later van Fostimon. Voor IVF gebruikt men dezelfde 'brol' (sorry voor de woordkeuze), vandaar dat ik hier zelfs nooit mee gestart ben.

Ik dacht dat IVM misschien wel mogelijkheden bood, ik wil het in elk geval eens bespreken met mijn gyn, maar als ik jullie verhalen zie, moet je toch nog steeds chlomid of spuiten of andere hormonen gebruiken?

Hanne.lore
Berichten: 250
Lid geworden op: 13 juni 2008, 22:32

Bericht door Hanne.lore » 8 december 2010, 20:22

Hallo Marleen,

Jammer te horen dat je zo'n zware nevenwerkingen hebt van de medicatie.

Misschien moet je eens in een andere topic kijken, bij pick-up in natuurlijke cyclus.
Dat kan bij PCO ook moeilijk liggen, maar wie weet kan het wel.

Succes.

H.

Kleo
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 november 2010, 10:14

Bericht door Kleo » 10 december 2010, 17:52

@ Saartje
ja, ik ga ook naar Jette. Bij ons spraken ze van het nieuwe medium omdat ik de vorige keren ook maar weinig volgroeide eicellen had. Met het nieuwe medium had ik opeens 5 volgroeide eicellen en dat was een succes in vergelijking met de vorige keren. Jammer genoeg zijn er geen embryo's uit voortgekomen. De dokters perplex, wij ook. Na bijna twee jaar non-stop behandelingen waarbij altijd wel iets foutliep weten we het nu even niet meer. We hadden zoveel verwacht van ivm en nu blijkt dat ook niet 'perfect' te werken... Ergens wil ik het gewoon niet meer, de pijn, het leven in functie van de ziekenhuisplanning, de teleurstelling, maar ik kan me ook nog niet neerleggen bij de consequenties van zo'n keuze. Moeilijk hé ...
Oja, het nieuwe medium zou vanaf eind januari goedgekeurd worden (en dus mogen er dan ook terugplaatsingen mee gebeuren), dus ik zou er zeker eens naar vragen.

vele groetjes

saartje1905
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 maart 2010, 22:13

Bericht door saartje1905 » 11 december 2010, 11:46

@Kleo: Hey Kleo, ik vind het echt spijtig voor je dat er geen embryo's uit gegroeid zijn. Inderdaad, perplex sta je daarvan. Is ongelooflijk hoe het toch kan gebeuren. Ik had de vorige keer 30 follikels waar maar 1 eicel inzat, dat begreep de dokter ook niet, maar ze kunnen er niets aan doen.
Wij zijn ook al 1,5jaar non-stop bezig en het vraagt heel veel energie van je, en vooral, als koppel moet je heel sterk staan. Ik kan zeer goed begrijpen dat je er effe genoeg van hebt, maar het is een dubbel gevoel. Ik ben altijd zo de eerste 3 dagen down van het slechte nieuws, maar dan kan ik met terug motiveren (op dit moment toch nog). Ik wou nog een poging dit jaar, maar mijn lichaam heeft daar anders over beslist, mss niet slecht.
Ik kijk al uit naar 3de jan, dan mag ik teruggaan :-)

Jij moet nu een beslissing nemen waar je je redelijk goed bij voelt, mss is het inderdaad niet slecht om effe te stoppen, al is het maar een maandje. Hoor mij hier nu bezig, ik kan die beslissing ook niet nemen hoor :-)

Blijf er in geloven, het lukt ons wel!

@Marleen:
Hey marleen, er is inderdaad nog wel een stimulatie nodig maar die is echt beperkt hoor. Ik spuit max 4 dagen en dan heb ik al pick-up. Maar inderdaad, als je daar echt zoveel last van hebt, is het niet aangenaam he.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten