Ik zal even m'n geschiedenis een beetje schetsen.
Mijn man en ik zijn nu al 5 jaar aan het 'proberen'. Toen het na een jaar niet lukte zijn we naar een gyneacoloog gestapt. Het verdict was hard. Alleen isci zou ons nog helpen. Dus 3 jaar geleden hebben we een behandeling gedaan. Spijtig genoeg is die toen niet gelukt. Bij het telefoontje of ik zwanger was of niet zeiden ze me: 'als je nu terug je regels krijgt, bel je maar voor een nieuwe afspraak'. Tja, en dat was verkeerd, denk ik. Want dan begin je na te denken van pffff moet ik dat weer allemaal ondergaan en zal het dan wel lukken.... Ik ben door een diep dal geweest toen. Kon geen dikke buik of baby zien of de tranen waren daar. Maar met de tijd went het wel, maar toch.
Nu 3 jaar later, hebben we nog geen 2e keer geprobeerd. Ik ben 28 jaar, dus ik heb nog wel even de tijd om te beslissen. Maar toch vind ik het moeilijk om die beslissing te nemen om opnieuw te beginnen. Je wordt eraan gewend om gewoon met je 2 te zijn en om te doen en laten waar je zin in hebt. Maar toch heb ik het soms nog serieus moeilijk. Vorige week nog vroeg mijn moeder wanneer we nog eens een behandeling zouden doen. Zij wil graag oma worden, en ik heb nog 1 zus, maar die is nog niet aan kinderen toe. Ik snap haar vraag heel goed, maar heb het er vaak zo moeilijk mee als ze er weer over begint. Als het aan ons lag, waren er wel al kinderen, maar tja, je hebt het soms niet voor het kiezen. Vandaag kreeg ik een berichtje van een vriendin. Ik wist dat ze zwanger was, en dat het eraan zou komen dat berichtje, maar dan had ik het weer zo moeilijk met de naam. Toen wij er in het begin mee bezig waren, waren we ook al aan het praten over namen voor de kinderen. En tja, deze naam stond erbij. Echt zwaar op zo'n moment.
En soms denk ik, doe niet zo flauw. Anderen doen zo veel behandelingen, en wij stoppen al na 1 behandeling. Maar dan denk ik weer hoe je leven wordt geleefd door de gyn die zegt, nu dit nu dat, en ik heb schrik voor de uitslag. Ben de eerste keer al zo diep geweest. En ook van de pick up heb ik serieus last gehad (verdoving werkte niet) Allemaal dingen die het moeilijk maken om opnieuw een behandeling te doen.
Maar je went ook meer en meer aan het 'alleen' zijn. Je doet en laat wat je wil. JE gaat en vertrekt wanneer je wil. Je moet niet aan alles denken als je ergens naartoe gaat. Mijn nicht heeft 2 kleine kindjes, en als het een familiefeestje is, en je ziet wat ze allemaal moet meenemen, dan geef ik er geen moment om

Maar wanneer maak je echt de keuze van: ik wil geen kinderen. En op welke manier geef je dit mee aan de 'groot'ouders? Want met die beslissing te nemen, neem je ook hun hoop weg. En dat vind ik moeilijk. Hoe hebben jullie dit gedaan?