'Je moet er zo niet mee bezig zijn' - mogelijke antwoorden

Algemeen Discussieforum
BlijvenHopen
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 juni 2011, 14:30

Bericht door BlijvenHopen » 5 juli 2011, 23:55

Hey Juultje (en Sterretje),
Erg vervelend als mensen dat zeggen, maar helemaal als een vriendin van je dat zegt!! Het is idd zo dat mensen die t niet door maken gewoon niet begrijpen wat het met je doet. En vaak is het onwetendheid of een reactie op ongemak. Dat hou ik altijd maar in mn hoofd. Maar niet makkelijk hoor!
Toen mijn zus zwanger was, had ze het constant over zwanger zijn, buren die zwanger waren, en die en die en die. Terwijl wij midden in dit verhaal zaten dus (toen al, maar toen nog zonder IUI). Ik heb toen aangegeven dat ik het van haar heel goed snap, want het is ook logisch dat je daar dan veel mee bezig bent, maar of ze een klein beetje rekening met mij kon houden, ik hoefde al die verhalen van zwangere buren etc niet te horen, deed me teveel zeer en kon ik gewoon even niet trekken. Waarop ik als antwoord kreeg: dan moeten we maar even een poosje minder contact hebben, want mijn leven draait nu hierom :'( Van je eigen zus, dat doet zeer hoor!!!! :( Zo egoistisch. En ja, van mij was t misschien ook egoistisch om te zeggen dat ik het lastig vond terwijl ik begrijp dat zij er constant over praat, maar mijn/ons leven draait hierom en daar praten we ook niet constant over.
Dus ik weet dat mensen van dichtbij je ook kunnen kwetsen. En juist dan komt het veel harder aan als van iemand die verder weg staat.

Maar twijfel niet aan jezelf meid, je hoeft ook niet te verantwoorden waarom je niet wil adopteren/plegen. Wij zelf willen dat ook niet, zover we er nu over denken. Misschien als we uiteindelijk te horen krijgen dat het zo niet gaat lukken, we er dan anders over denken, maar tot nu toe niet. Dat is een gevoel, die anderen misschien niet begrijpen, als jullie maar weten dat het voor jullie goed is. En daar hoef je ook geen verantwoording voor af te leggen. Bovendien kunnen zij zelf dan ook 'gewoon' pleegkinderen nemen of adopteren ipv zelf zwanger proberen te worden, als zij dat zo'n nobel streven vinden.
En een huisdier is heel wat anders dan een kind!! Onze hond is ons kindje, zo noemen we het en zo voelen we het ook wel een beetje. Maar echt een eigen kindje lijkt me toch heeeeeeeeeeeeeeel anders. En dat hoor ik ook wel van vriendinnen (die hun hondje eerst ook als soort kindje beschouwden). Dus twijfel niet aan jezelf, en ga je niet elke keer verantwoorden, jullie weten zelf wat het beste voor je is en waarom je dingen doet!!
Ik zou wel nog naar haar benoemen dat ze je ermee kwetst als ze zulke dingen zegt, heb ik ook bij mijn zus gedaan. Daar was niet meteen begrip voor, maar later wel. Soms hebben mensen niet eens door hoeveel pijn ze je doen door bepaalde woorden.

Gelukkig zijn er ook mensen die wel precies begrijpen hoe het voelt en wat t met je doet, daarom zijn wij met z'n allen hier. :)

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 6 juli 2011, 8:23

wat erg om te horen van je eigen zus!! vreselijk...
net alsof de wereld dan enkel en alleen om zwangerschappen draait. Da's echt heel gevoelloos. Enfin, iemand die zwanger is, staat ook onder een soort hormonen, dus reageert mss ook niet zoals ze normaal zou reageren (al is dat maar een erg magere troost)
toen ik zelf zwanger was, liep ik er zeker niet mee te koop (al kon je op de duur die buik niet meer verbergen hé)
ik praatte er enkel over als mensen mij er naar vroegen.
nu ik twee kindjes heb, moet ik toegeven dat t soms moeilijk is om het NIET over de kindjes te hebben. maar als ik in gezelschap ben van kinderloze vrouwen/koppels, zal ik altijd zeer voorzichtig zijn. da's wel mijn 2e natuur geworden.

en of je een hond of een adoptiekindjes wil, is puur een persoonlijke keuze. voor bepaalde mensen is dat een waardig alternatief voor een eigen kindje (al kan e hond nooit met e kind vergelijken worden) maar voor velen blijft die eigen kinderwens echt heel diep zitten

toen t er naar uitzag dat ik niet zwanger zou raken hebben we verschilllende opties laten passeren: eiceldonatie, dan spermadonatie en als allerlaatste adoptie. ik hoorde toen van mijn schoonmoeder: ge gaat toch nie t kind van e ander opkweken zeker :evil: , echt, dat deed mij ook wat.
ik heb zo veel liefde die ik wil uitdelen hé, ik ben ervan overtuigd dat ik een 'lichaamsvreemd' kindje (oei dat klinkt raar) met evenveel liefde zou opvoeden als mijn eigen vlees en bloed. ook al blijft er een essentieel verschil

nu ja, dikke knuf voor iedereen die ermee geconfronteerd wordt. het blijft balen, die opmerkingen!

BlijvenHopen
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 juni 2011, 14:30

Bericht door BlijvenHopen » 6 juli 2011, 13:35

Hey Sterretje,
Dat kwam zeker hard aan. En het heeft ook zeker te maken gehad met haar eigen hormonen, maar daarom deed het er niet minder zeer om. Als ik er aan denk steekt t nog, hoewel ik het echt wel los wil laten.
Mensen hoeven ook niet constant rekening met me te houden, zij kunnen er ook niks aan doen dat het bij ons niet wil, maar als je dan je grens aangeeft en je krijgt dit antwoord, is t zeker niet prettig.
Die opmerking van je schoonmoeder is ook wel apart ja. Het kan zijn dat anderen dit wel zo bij zich zelf zullen/kunnen voelen, maar je kan dat toch nooit voor een ander bepalen!!!! Mijn man en ik zouden zelf niet snel eiceldonatie doen, omdat dat gevoel niet goed zit. Maar kan me voorstellen dat het bij anderen heel anders voelt, ieder is anders. Het is jammer dat men altijd zo snel oordeelt of denkt voor een ander he.
Ach, zo blijven er altijd dingen, langs ons heen laten glijden is het beste, hoe moeilijk het soms ook is.
Liefs B

Juultje
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 mei 2011, 10:30

Bericht door Juultje » 7 juli 2011, 14:26

Jee, Sterretje en BlijvenHopen, wat moeilijk om zulke opmerkingen te verduren van mensen die zo zichtbij staan. Juist dan heb je extra steun en begrip nodig...

Bij die vriendin van mij scheelt het dat niet alleen lompe opmerkingen zijn die ze naar mij maakt. Het ging later over haar huisgenootje (is ook een vriendin van mij, maar niet van haar, zij zijn enkel huisgenoten) en ze zei dat ze van plan was een huisdier te nemen (cavia) waarop ik zei dat A. allergisch is voor dieren. Toen reageerde ze ook met 'daar trek ik me dus even helemaal niks van aan'.

Volgens mij zijn sommige mensen gewoon lomp, ondoordacht en alleen maar met zichzelf bezig...

Maya82
Berichten: 220
Lid geworden op: 4 april 2011, 12:00

Bericht door Maya82 » 11 juli 2011, 11:25

hoi meiden,

ergens sta ik al niet meer verstomd van alle lompe en oneerlijke reacties, maar toch kwetst het elke keer he...

ik kreeg gisteren smsje van goeie vriendin die weet dat we al bijna 2 jaar bezig zijn en dat we het heel moeilijk hebben. ze is net aan het scheiden en is terug bij haar ex nu een 2maanden en ze dacht zwanger te zijn. maar het was toch zo ongepland en wou het toch niet enz...

ben dan weeral maar eens ingestort... waarom ben ik dan diegene die ze bellen of smsen?! kreeg daarnet nu sms dat test toch negatief is. voel me echt verschrikkelijk nu he.

ik vraag idd niet dat ze continue rekening houden, maar beetje toch, niet?! of ben ik daar nu zoooo verkeerd in? help ladies, want ik weet t niet goed meer...

BlijvenHopen
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 juni 2011, 14:30

Bericht door BlijvenHopen » 11 juli 2011, 13:16

Hey Maya,
Ik begrijp helemaal hoe je je voelt. En nee je bent echt niet egoistisch (uit je reactie blijkt dat je je zo voelt) als je hoopt dat mensen rekening met je houden.
Ik zelf heb een collega die ook dacht zwanger te zijn. Foutje, niet gepland, etc. Had het er continu over, moest er om lachen (omdat ze dat dan grappig vond voor haar ex). Toen gezegd: Mooi dat jij dat grappig vindt, het blijkt maar hoe oneerlijk het leven is, jij gebruikt dit nu als 'machtsmiddel' terwijl het dus niet gewenst is en wij zijn al 5,5 jaar bezig, verschil moet er zijn he... Toen was ze stil en zei ze: oh het is niet zo leuk dat ik dit telkens met jou bespreek he?
Goh... nee inderdaad, had gehoopt dat je dat zelf wel zou bedenken. Nee sorry, daarna ook niet weer over gehad.
Sommige mensen zijn gewoon met zichzelf bezig en denken niet aan wat een ander voelt. Dat is echt zo, spijtig genoeg.
En zijn wij dan egoisch? Ik vind van niet, ik hou ook rekening met anderen, zwangere mensen mogen heus wel praten over hun zwangerschap/kindje, maar ik hoef er niet mee te worden doodgegooit, net als dat ik bij hun niet alleen maar praat over dat het niet wil. Zo hou je toch altijd rekening met elkaar? In de week dat wij vertelden dat we gingen trouwen, vertelde een (andere) collega dat zij ging scheiden na 20 jaar huwelijk. Erg verdrietig, dus ik heb met haar niet continu gepraat over het huwelijk en de voorbereidingen, omdat dat bij haar even zeer deed. zo hou je toch rekening met elkaar?

Dus Maya: voel je niet schuldig en twijfel niet aan jezelf, het zijn (zoals Juultje ook al aangeeft) de tekortkomingen van een ander, en je mag echt zelf je grens aangeven, anders ga je er aan kapot. Het is soms heel moeilijk, want zoals je kon lezen lukt t mij ook niet elke keer en kan ik het ook niet altijd meteen los laten.

Maar daarvoor is deze site heerlijk: mocht je weer iets tegenkomen: gooi dan maar lekker elke keer je verhaal hier neer, want wij zijn er voor je en elkaar.
Toch meiden? :)

Liefs B

Maya82
Berichten: 220
Lid geworden op: 4 april 2011, 12:00

Bericht door Maya82 » 11 juli 2011, 19:58

goh meid, echt zo lief he!!! :cry:
en ben echt zooooooooooo blij om te horen dat het dan toch niet verkeerd is wat ik denk, want idd ik voel me op den duur schuldig.
het ergste is dat ik weet da sommigen van mij profiteren, omdat ik altijd iedereen wil helpen en daar ook alles voor doe. dus ik weet het wel, maar ik kan jammer genoeg niet zo van me afbijten.

ik zou haar zo hard met haar voeten op de grond willen zetten he, maar ik heb altijd schrik om mensen te kwetsen, zelfs al kwetsen zij mij enorm...
en je hebt gelijk, want ik ga eraan kapot hoor, maar toch lukt t me niet...

maar ben echt enorm blij dat ik hier men verhaal ns kwijt kan se! en dank je voor je steun! ik ben er ook altijd voor jullie hoor!

en ik hoop maar 1 ding: dat jullie allemaal snel jullie droombeeb in jullie armen mogen houden!

een superdikke knuff!

BlijvenHopen
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 juni 2011, 14:30

Bericht door BlijvenHopen » 11 juli 2011, 23:26

That's wat 'deverdwaaldeooievaarfriends' are for ;)
Dikke knuffel!!

Juultje
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 mei 2011, 10:30

Bericht door Juultje » 13 juli 2011, 19:06

Ik heb daar dus ook heel veel moeite mee, die mensen op sommige fora, die van die berichten schrijven als: Help, ben ongepland zwanger, wat moet ik nu? Of mensen die hele verhalen schrijven over hoe ze heel gelukkig zijn met hun hele grote gezin en de lekkere chaos van het grote-gezinsleven etc. Ik snap dat mensen ook hun verhaal kwijt willen als ze geen kind willen of dat ze het leuk vinden over hun grote gezin te praten, maar als je zelf weet dat zwanger worden moeilijk gaat of op welke manier gecompliceerd ligt... dan doet dat zoveel pijn.

BlijvenHopen
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 juni 2011, 14:30

Bericht door BlijvenHopen » 14 juli 2011, 23:10

Hey Juultje,
Dat doet dan idd pijn, gelukkig zijn daar speciale forums voor, daar kijk ik al niet meer op ;)
Maar mensen praten er ook wel over. En idd logisch dat zij t ook kwijt moeten, maar (voor ons) is leuk anders he.
Dikke knuff!

valentijn
Berichten: 559
Lid geworden op: 29 juli 2011, 18:54

Bericht door valentijn » 30 juli 2011, 20:43

Ik heb ook een toffe opmerking gekregen, van de huisarts (een vrouw notabene).
Toen ik gisteren, 2 weken en 4 dagen na mijn laatste miskraam, om een voorschriftje moest, las ze de brief van de gyneco met "het nieuws". Haar reactie: "' t is het beste wat kon gebeuren he. 't is beter nu dan ben je er al vanaf "
Bij mij stegen de waterlanders op en maar knipperen om daar niet te moeten zitten huilen. En ik maar knikken en ja schudde. Toen ik buiten kwam was ik zo boos (ook op mezelf om te zwijgen).
Mensen beseffen toch niet wat ze zeggen. Het beste is dat ik mijn lieve kindjes had kunnen houden, helemaal niet dat ik hen moest afstaan. rationeel begrijp ik haar wel; " er was waarschijnlijk iets mis (haar woorden)".
Maar ik dacht gisteren even dat ik gek werd zo onbegrepen voelde ik mij. Dan maar op zoek gegaan op het net naar iemand/ iets om mijn verdriet te delen en tot mijn groot geluk (en dat van mijn lieve man die nogal afziet met mij) hier beland. Eindelijk een plaats waar men begrijpt wat je doormaakt.

BlijvenHopen
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 juni 2011, 14:30

Bericht door BlijvenHopen » 31 juli 2011, 14:09

Auch Valentijn, dat is (helemaal voor een huisarts) een harde opmerking zeg. Pffff :s Echt mensen moeten beter nadenken, maar dat doen ze niet he. Idd lekker uithuilen en op t forum van je afschrijven, dat helpt echt. Hier weet iedereen hoe t voelt, hoef je t amper uit te leggen, heerlijk :)

valentijn
Berichten: 559
Lid geworden op: 29 juli 2011, 18:54

Bericht door valentijn » 31 juli 2011, 14:54

Dank je voor je reactie,
Het doet goed om een plaatsje te vinden waar je je niet sterk hoeft te houden. Waar je niet moet doen alsof je kindjes niet hebben bestaan. Waar je niet moet antwoorden met 'goed' als men vraagt hoe het met je gaat. Waar je merkt dat er zoveel mama's zijn die hun kindjes in hun hart hebben en niet in hun armen.
Lieve medemama's ik hoop voor elk van jullie dat alles ooit op de één of andere manier in zijn plooi valt.

BlijvenHopen
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 juni 2011, 14:30

Bericht door BlijvenHopen » 31 juli 2011, 18:47

Mooi gesproken en mee eens.
Lotgenoten is een rotwoord, maar hier wel van toepassing. Vaak is een half woord genoeg en lieve woorden zijn hier écht gemeend en komen uit het hart van mensen die t zelfde (helaas) mee maken.
Samen staan we sterk en komen we er wel, hopelijk is er voor ieder een wondertje mogelijk en wordt ons geduld beloond.
Liefs B

BlijvenHopen
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 juni 2011, 14:30

Bericht door BlijvenHopen » 21 augustus 2011, 18:06

Helaas poging 4 IUI ook niet raak :( :( :( :( :( :( :cry: :cry: :cry: :cry:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten