Halve baarmoeder



Plaats reactie
Havanne
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 juni 2008, 21:52

Halve baarmoeder

Bericht door Havanne » 23 juli 2008, 10:28

De fertiliteitsarts vertelde me dat ik maar een halve baarmoeder heb. Heeft iemand hier positieve ervaring mee. Kan je toch kinderen krijgen, miskraam?, problemen tijdens de zwangerschap.

Cleo
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 december 2008, 15:41

Bericht door Cleo » 14 december 2008, 15:51

-
Laatst gewijzigd door Cleo op 16 februari 2009, 13:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 14 december 2008, 15:57

Havanne is alvast "vlotjes" zwanger geraakt van de tweede IUI!

Zeni
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 december 2008, 13:53

Bericht door Zeni » 19 december 2008, 14:09

Hallo,

Ik ben nieuw hier en heb onlangs het nieuws gekregen dat ik een halve baarmoeder heb. Dit zagen ze op de hsg foto. In januari moet ik nu een MRI scan laten nemen om zeker te zijn (want er is altijd een kleine kans dat de foto mislukt is) en ook om te kijken of ik nu 1 of 2 eierstokken heb en 1 of 2 nieren.

Toen de arts ons dat vertelde, schrok ik echt wel. Had er immers nog nooit over gehoord. Hebben toen ook direct de vraag gesteld of je hier wel zwanger mee kunt worden, maar hij zei dat dit zeker mogelijk was. Hij zei dat een halve baarmoeder meer kans geeft op miskramen, vroeggeboorte, ... maar je kan er zeker zwanger mee worden (en blijven). Hij zei dat de meeste vrouwen die dit hebben het niet eens weten en er onder hen zijn die zelfs 3 of 4 kinderen hebben. Meestal is het pas als er problemen zijn en een keizersnede nodig is, dat men ontdekt dat ze een halve baarmoeder hebben.

Zelf heb ik ook al heel wat informatie proberen zoeken, maar veel vind je er niet over terug. Als iemand dus nog info of ervaring hiermee heeft, aarzel niet iets te laten weten.

Badeend
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 januari 2009, 14:43

Bericht door Badeend » 26 januari 2009, 14:49

Blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem! Pfff, kleine opluchting. Heb net een laparascopie achter de rug waarbij men vaststelde dat mijn baarmoeder voor 50% volgroeid is, dus de ene kant is functioneel met al er op en eraan, de andere kant stelt niks voor.
De dokter sprak al over het feit dat zwanger raken mogelijk is, maar met de nodige risico's. Heeft iemand hiermee ervaring mee, liefst positieve? Ben as scared as hell voor wat er nog allemaal volgt. Het is blijkbaar toch allemaal niet zo simpel. :cry:

Zeni
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 december 2008, 13:53

Bericht door Zeni » 26 januari 2009, 21:17

Hoi Badeend,

Als je nog op zoek bent naar info, ik heb een yahoo group gevonden voor vrouwen met een halve baarmoeder. Daar lees je heel wat positieve verhalen.
http://health.groups.yahoo.com/group/uusisterhood/

Als je 'unicornuate uterus' intypt bij Google vind je nog wat meer info.

Zelf heb ik nog geen positief verhaal. In december wees een hsg uit dat ik waarschijnlijk een halve baarmoeder heb. Deze cyclus moet ik een MRI en hysteroscopie laten doen. De volgende cyclus zullen wij starten met ivf of icsi (niet wegens de halve baarmoeder maar omdat de kwaliteit van mijn man zijn sperma niet zo goed is).

Voor zover ik weet kan je met een halve baarmoeder zeker kinderen krijgen, er is wel meer kans dat er iets misloopt. Volgens mij kan je het vergelijken met een tweelingzwangerschap. Die hebben toch ook maar de helft van de plaats?

groetjes,
Zeni

Badeend
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 januari 2009, 14:43

Bericht door Badeend » 10 februari 2009, 10:07

Hoi Zeni,
Nog eens bedankt voor je antwoord en de tips. Ik heb het nu allemaal even laten zakken, en op controle bij de fertiliteit geweest.
Next step: IUI, zonder hormonen. Ineens ging alles zo snel terwijl mijn wereld ervoor even stil stond. Volgens de dokter geen enkel probleem, maar het kan nog lang duren als de IUI niet zijn effect bereikt.
Zijn er al vorderingen bij jou?
:wink:

Zeni
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 december 2008, 13:53

Bericht door Zeni » 16 februari 2009, 13:39

Hoi Badeend,

Bij mij is de MRI ondertussen achter de rug en heb ik ook een echo van mijn nieren laten doen. De uitslag wees aan dat ik 2 nieren heb, 2 eierstokken en 1 eileider aan de rechterkant. Veel meer uitleg heb ik niet gekregen van de dokter maar hij zei wel dat je met een eileider geen probleem hebt om zwanger te worden. Die kan naar het schijnt ook de eicellen van de andere eierstok opvangen.

Volgende week heb ik opnieuw een afspraak in Genk bij dr Ombelet, deze keer om alles te bespreken over de icsi. Wanneer we daar precies mee van start kunnen weet ik niet. Zal misschien voor maart of april zijn.

Ik wens je in ieder geval veel succes met de IUI!

groetjes,
Cleo

Havanne
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 juni 2008, 21:52

Bericht door Havanne » 22 februari 2009, 11:56

Hier wel al een goed verhaal. Ik heb ook een MRI laten doen en blijkbaar heb ik 2 nieren, 2 eierstokken en 2 eileiders. Alleen ligt 1 eileider opmerkelijk hoger dan de andere. Hierdoor zou een eitje te lang onder weg kunnen zijn. Allemaal hypotheses natuurlijk. Ben na de 2de IUI met clomid zwanger. Tot nu toe verloopt alles vlotjes, had zelf meer problemen voorzien. Ik heb wel de indruk dat ik meer "last" heb dan andere zwangere collega's. vriendinnen. Maar dat neem ik erbij. Je kan trouwens ook niet echt vergelijken hé. Ieder mens is anders en iedere zwangerschap dan ook nog eens. Tot op heden kan ik nog gewoon functioneren en moet ik dus niet platliggen. Ik werk wel al vanaf het begin niet meer dit door de soort job. Ben er ook niet treurig om, nu kan ik echt rusten als ik het nodig heb.

Ook mij hebben ze verteld meer kans de hebben op miskraam, vroeggeboorte, keizersnede enz. Voorlopig ligt de baby in stuit en ga ik ervan uit dat het keizersnede wordt dan kan het alleen maar meevallen. De gynaecoloog vertelde dat ze zeker de baby niet gaat proberen te draaien wat ze ooit wel doen bij een gewone baarmoeder. Ik moet ook niet meer op controle gaan dan iemand anders, ik mag / moet bij elke ongerustheid me wenden tot de kraamafdeling en dan bekijken ze even wat er gaande is. Tot op heden nog niet voor gevallen, wat een geluk.

Ik hoop jullie hier een beetje hoop met te kunnen geven. Alvast succes.

Zeni
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 december 2008, 13:53

Bericht door Zeni » 2 april 2010, 10:53

Hoi,

Hierbij wil ik even mijn positief verhaal vermelden. Zoals je hierboven kon lezen werd eind 2008 bij mij een halve baarmoeder vastgesteld.

In 2009 zijn we gestart met ICSI. Na de eerste poging waren we zwanger maar dat is kort daarna uitgedraaid op een miskraam. De tweede poging, in juli, was gelukkig ook succesvol en is dat gebleven :-)

Op 18 maart ben ik bevallen van onze dochter. De zwangerschap is zonder complicaties verlopen. Vanaf 16 weken had ik wel last van harde buiken, maar deze hadden geen invloed op mijn baarmoederhals.

De enige complicatie die ik van de halve baarmoeder heb ondervonden, is dat ons meisje in stuit lag en geen plaats meer had om te draaien. Daarom is ze via keizersnede geboren. Daarbij heeft ze zich 3 weken te vroeg aangekondigd, op 37 weken, wat ook een gevolg kan zijn van de kleine baarmoeder.

Voor de rest is onze dochter perfect gezond. Ze was 47 cm en woog 2880 g.

Veel succes n og aa iedereen die probeert zwanger te worden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast