Te laag progesteron gehalte

Polly80
Berichten: 204
Lid geworden op: 16 juni 2010, 19:52

Bericht door Polly80 » 25 september 2013, 19:37

dag Ster_
dankjewel, zo lief! zo'n verhaal kalmeert toch een beetje.
ook al kan het hier anders uitdraaien, ik heb liever er in te geloven en rustig te blijven dan te stressen... en zo'n verhalen helpen me.

awel, het is hier ook voor een brusje en kan je geloven dat ik zelfs niet meer weet of ik bij mijn dochtertje een extra utro moest bijnemen of niet. Ik dacht direct: "hu, waarom? dat was vorige keer niet." En nu ben ik aan het twijfelen, misschien heb ik dat toen toch ook moeten doen... maar ik kan me niet voorstellen dat ik me daar toen geen vragen bij stelde. Hihi, zo zie je maar hoe snel je soms toch bepaalde stukken van die mmm vergeet. Ik houd wel een spreadsheet bij met alle data en wat er gebeurde, maar soms dus niet goed bijgehouden... Pff soms word ik dol van mezelf :roll: :wink:

geniet van je zoontjes!!

NatSar
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 maart 2010, 17:08

Bericht door NatSar » 26 september 2013, 8:43

Een topic dat ik zelf heb opgestart... dus hier ook ervaring.
De eerste keer is goed afgelopen. Dat heb ik begin dit jaar nog geschreven.

Ondertussen ben ik 36 weken zwanger van het tweede kindje. Ook daar waren er problemen met het progesterongehalte. De gyn vermoedt dat mijn lichaam onvoldoende reageert op zelf aangemaakte progesteron of het zelf te weinig aanmaakt. Ook nu is het dus goed afgelopen. Heb wel ongelooflijk veel utro's per dag moeten opsteken nu, nl 8 per dag tot een week of 14, progynova er nog bij en om de dag een proluton spuit.

Polly80
Berichten: 204
Lid geworden op: 16 juni 2010, 19:52

Bericht door Polly80 » 26 september 2013, 17:08

NatSar, dan moet jij nu al ongelooflijk hard aant aftellen zijn naar de geboorte van je tweede boeleke! Veel succes alvast met je bevalling. Bedankt om dit topicje te starten en om je ervaring te delen. Dat is ook wel heel veel utro en andere medicatie! Die utro's komen nu al mijn oren uit :D
Die verklaring van je gyn zou ook wel eens voor mij kunnen gelden, tis daarmee dat ik twijfel of ik vorige keer ook geen te laag progesteron had. Ik ga vragen of ze dat nog eens willen nakijken...
Ik heb morgen tweede bloedtest. Denk dat die al redelijk bepalend zal zijn over welke richting het zal uitgaan. Ik hoop het want die onzekerheid is vreselijk, ik voel me totaal nog niet zwanger en heb moeite om het te geloven, laat staan om blij te zijn.

E-ke84
Berichten: 496
Lid geworden op: 13 juli 2011, 18:28

Bericht door E-ke84 » 30 september 2013, 8:51

Polly80,

hoe was je tweede bloedonderzoek?

Groeten,
E-ke84

Polly80
Berichten: 204
Lid geworden op: 16 juni 2010, 19:52

Bericht door Polly80 » 30 september 2013, 19:56

E-ke84,
Wat lief dat je ernaar vraagt. Hcg was goed gestegen. Progesteron heb ik niet meer naar gevraagd, maar wel of ze wilde nakijken of ik dit ook had bij mijn dochtertje (nu bijna 17 maanden). Blijkt dat ik toen ook extra utro moest nemen en dat zelfs mijn progesteron toen lager stond... Echt straf dat ik daar toen niet naar gevraagd heb, ik was blijkbaar zo in de wolken dat het eindelijk gelukt was na 2,5 jaar. En nu het hier voor het brusje op 3 maanden lijkt te lukken, ben ik precies veel achterdochtiger en ongeruster. Vreemd hè. Morgen derde keer bloedtest, en afspraak voor echo ligt ook al vast op vrijdag 11 oktober. Duimen dat we dan een hartje horen kloppen!
Groetjes, Polly

Guin
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 januari 2014, 18:51

Progesterongehalte?

Bericht door Guin » 20 januari 2014, 19:04

Hallo,

Sinds een paar minuten ben ik nieuw hier. Ik ben allerlei info aan het verzamelen omdat ik deze week voor m'n tweede curettage moet. Omdat ik een Nederlands ziekenhuis werk ben ik daar ook patiënt. Nu vraag ik me alleen af waarom er in NL geen HCg en progesteron wordt geprikt? Zo te lezen op dit forum is dit in België normaal? Bij een eventuele volgende zwangerschap zou ik dit ook graag willen. De kans dat het twee keer mis ging is waarschijnlijk een aanlegfout, maar ik zou graag willen uitsluiten dat het aan een laag progesterongehalte ligt. En zijn er ook gyn's die na meerdere miskramen progesteron voorschrijven uit voorzorg? En wanneer doen ze hier onderzoeken, op erfelijkheid, stolling, schildklier e.d? Ik weet het, veel vragen, maar misschien weten jullie een goede gyn voor mij omgeving Antwerpen? En als iedere gyn hier hcg de prikt zou dit voor mij al een vooruitgang zijn. Groetjes Guin

Seni
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 juni 2016, 8:51

Re: Te laag progesteron gehalte

Bericht door Seni » 13 juni 2016, 12:26

Hallo,

Ik ben hier ook een nieuwtje maar volg wel al een tijdje de blogs. Ik heb een hcg van 33 maar de andere hormonen zijn laag. Ik had de moed al een beetje opgegeven, maar als ik het goed begrijp kan het nog goedkomen? Ik hoop het alleszins want het is al de vierde inplanting van 2 embryotjes.

Pootje
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2015, 6:37

Re: Te laag progesteron gehalte

Bericht door Pootje » 23 december 2016, 8:09

Hallo lieve dames allemaal

Me even snel voorstellen. ik ben 34 jaar en heb het syndroom van turner waardoor ik geen eicellen meer heb en afhang van eiceldonatie. Ondertussen al 5 jaar bezig met het traject :-( reeds 5 pogingen achter de rug. eerste 4 pogingen geen pos test. de 5e terugplaatsing wel een pos hcg maar slechts 15 op dag 11 na terugplaatsing wat dus te laag was en miskraam is geworden. Nu dus poging 6. wij weten sinds woensdag dat we zwanger zijn door een pos bloedtest bij de huisarts

het hcg gehalte is nu torenhoog 635 op dag 11 na tp :shock: dit was volgens de dr zeer hoog volgens de periode dat ik maar zwanger ben. ik ben in behandeling in het uz gent en daar zei men dat men een waarde van rond de 100 verwacht :shock:

maar het progesteron gehalte is blijkbaar wel te laag is slechts 5.75 :? ik vroeg moet ik dan medicatie bijnemen ofzo en men zei van niet

ik ben zooo bang dat het opnieuw misloopt :-( heeft er iemand hier ervaring mee???


grts vanessa xxxx

Amarillo
Berichten: 905
Lid geworden op: 16 februari 2014, 14:49

Re: Te laag progesteron gehalte

Bericht door Amarillo » 23 december 2016, 10:25

Hoi Pootje! Proficiat alvast met je zwangerschap! Ik snap dat je je zorgen maakt. Ikzelf heb ook lang laag progesteron gehad: tussen 8 en 10 tot 13 weken zwangerschap ongeveer. Ik moest mij toen ook geen zorgen maken omdat met eiceldonatie wordt teruggeplaatst in kunstmatige cyclus en je progesteron dan blijkbaar niet dadelijk omhoog gaat omdat het enkel van medicatie afhangt... Ik heb echter wel gevraagd om medicatie te mogen verhogen voor eigen gemoedsrust. Neem je al Utrogestan? Ik nam er 3 en heb opgehoogd naar 5 per dag. Progesteron steeg er niet dadelijk van maar bleef wel stabiel. Het kan alleszins geen kwaad dus zou dat toch doen, al ben je er maar iets geruster door. Stress kan je progesteron ook doen dalen dus probeer ook wat te ontspannen, al is dat natuurlijk gemakkelijk gezegd...
Afbeelding[url]

Elle01
Berichten: 161
Lid geworden op: 27 augustus 2016, 19:00

Re: Te laag progesteron gehalte

Bericht door Elle01 » 23 december 2016, 10:39

Hallo Pootje!

Ik volg Amarillo haar verhaal een beetje. Mijn progesteron was door een terugplaatsing in een kunstmatige cyclus ook laag en schommelde nogal tussen 12 en 16, terwijl je blijkbaar minstens aan 20 moet zitten. Als ik het mij goed herinner, stond het op 10 weken plots op 22 en is mijn gyn ook gestopt met het te controleren. Zo lang ik mijn utrogestan innam was er weinig gevaar omdat deze bollen de progesteronaanmaak van het lichaam vervangen.

Ondertussen ben ik over mijn 12 weken en ben ik van de ene op de andere dag mogen stoppen met utrogestan omdat de placenta de aanmaak overgenomen heeft. Ik nam 8 utrogestanbollen; 4x 2 pillen per dag. Van Jette mocht ik al eerder afbouwen, maar gyn vond dat een slecht idee wegens de hormonale schommeling die dat zou veroorzaken.

Vraag het zeker eens na, zoals hier al wordt aangeraden. Denk effectief dat het weinig kwaad kan!

PS: Mijn HCG stond 11 dagen na TP op 828. Is een goed teken hoor!
Juni '17: Een prachtige dochter! (IVM)

Pluisje236
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 november 2020, 17:44

Re: Te laag progesteron gehalte

Bericht door Pluisje236 » 18 november 2020, 17:55

Hoi iedereen,

Ik ben nieuw hier en heb al het één en ander gelezen want ik maak mij nogal zorgen.
We hadden deze week onze eerste echo na positieve bloedafname. De echo was niet wat we verwacht hadden. Gynaecoloog vond dat het vruchtje kleiner was dan het aantal weken we normaal zouden moeten zijn.
Ondertussen een nieuwe bloedtest gehad en daar stond de hcg waarde op 85500 en progesteron op 13,5.
Voor dat laatste maak ik mij nogal zorgen. Deels door de bezorgdheid van de gynaecoloog en deels door de progesteron waarde dat niet zo hoog staat.
We moeten nu nog 8 dagen wachten op een nieuwe echo, maar de dagen duren een eeuwigheid 😕
Iemand ervaring?

Alvast bedankt,
pluisje

Hope88
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 april 2017, 10:34

Re: Te laag progesteron gehalte

Bericht door Hope88 » 19 november 2020, 9:54

Op zich is 13.5 niet geweldig hoog, maar wel ok hoor. Zolang het boven de 9 à 10 blijft is het goed.
Neem je iets van medicatie met progesteron zoals utrogestan of inprosub?
Veel succes!
Na 5 tp: een dochter! (20/06/18)

Start brusje:
2 pu, 11 tp, 2 biochemiche zwangerschappen
Overstap naar Jette
ICSI 5: 3 cryo's
-> tp 12: biochemische
-> tp 13: zwanger!

Pluisje236
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 november 2020, 17:44

Re: Te laag progesteron gehalte

Bericht door Pluisje236 » 19 november 2020, 12:26

Hope88 schreef:
19 november 2020, 9:54
Op zich is 13.5 niet geweldig hoog, maar wel ok hoor. Zolang het boven de 9 à 10 blijft is het goed.
Neem je iets van medicatie met progesteron zoals utrogestan of inprosub?
Veel succes!
Neen ik neem momenteel niets extra. Het is allemaal nog wat onbekend. Is onze eerste zwangerschap. Ik zal nog even geduld moeten hebben ...

Grtjs

KleinWonder2022
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 februari 2023, 10:58

Re: Te laag progesteron gehalte

Bericht door KleinWonder2022 » 21 februari 2023, 12:55

Hallo iedereen,

Ik weet dat dit een 'ouder onderwerp' is maar ik had toch graag mijn ervaring met laag progesteron tijdens zwangerschap (ivf) gedeeld voor zij die hier nood aan hebben. Opgelet: het wordt een beetje een rollercoaster en een echt boek, sorry daarvoor maar ik wil graag het hele verhaal delen :wink:

In 2021 ben ik zwanger geraakt bij een 2de poging ivf. De 1ste poging was enkele dagen na de pick-up, met een vers embryo van beste kwaliteit (UZ Jette+OLV Aalst). Kans was heel groot dat het meteen raak ging zijn, maar het mocht helaas niet zijn. Maand daarop een terugplaatsing van een cryo, ook van hele goede kwaliteit. Dit werd een positieve zwangerschap!
De wachtweken naar de zwangerschap toe waren hels, had ook hele erge buikpijnen en dlt was eigenlijk volgens de gynae geen goed teken, net zwanger zijn zou niet zo veel mogen pijn doen. Ook had ik zeker 5 dagen bruin bloedverlies. Met een bang hartje keek ik dus uit naar de zwangerschapstest, je weet maar nooit.
Test was positief! Reden voor de buikpijnen? Geen idee.

Met volle moed keek ik uit naar de toekomst. Was zo gelukkig om te mogen horen: je bent zwanger.
2de bloedafname zwangerschapstest: hcg steeg mooi. Geen reden tot zorgen? Later bleek van wel. Op een dag kreeg ik plots rood bloedverlies. Rood? Bloedverlies? Tijdens de zwangerschap? Nooit een goed teken, toch?! Wat bleek: hcg stijgt mooi, maar progesteron blijft dalen, ondanks het opsteken van Utrogestan. Help!
Advies van gynae=Utrogestan blijven gebruiken, regelmatig op controle komen en afwachten. Moest ook opletten of ik tekenen van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap kreeg (zou de hoge hcg en lage progesteron kunnen verklaren). Gelukkig was dit niet het geval. Ondertussen had ik constant periodes van afwisselend rood en bruin bloedverlies. Je zou kunnen zeggen dat ik het al gewoon werd, maar dat doe je echt niet, elke keer dat ik weer iets zag, kreeg ik bijna een beroerte van de schrik, want je wilt het wondertje in je buik echt niet verliezen.
Op een dag was het bloedverlies echt erg, en de buikpijnen heel erg, als in een bolletje op de grond ineengekropen zitten. Zo erg. Naar de spoed. Het embryootje had een hartslag, hcg was ok, progesteron stond extreem laag: was toen tussen de 6 en 7 weken zwanger en progesteron stond rond de 4. Voor zij die hier iets van weten, jullie begrijpen dat dit niet goed kan aflopen.
Gynae zei toen (ben het nooit meer vergeten: je bent nu nog zwanger, maar ik weet niet of je dat morgen ook nog zal zijn). Eenmaal thuis, alle symptomen van een miskraam. Moest afwachten, 50/50% kans dat het goedkomt. Moest toen van de gynae progynova inslikken, en Utrogestan blijven nemen.
Uiteindelijk heeft het miskraam zich niet doorgezet, en is mijn klein mannetje blijven "plakken".

Hij (natuurlijk wist ik toen het geslacht nog niet) heeft echt moeten vechten om te overleven, dus voor diegenen die zeggen dat je de natuur maar op zijn beloop moet laten gaan omdat er waarschijnlijk gewoon iets mis is met het embryo en dat je daarom geen ondersteunende medicatie moet nemen, hoop ik dat ik jullie hiermee ongelijk kan aantonen. Er was helemaal niets mis met mijn ventje, integendeel: hij was een echt vechtertje en had alle kansen tegen zich maar hij heeft het zo goed gedaan en is gewoon na 9 moeilijke maanden gezond ter wereld gekomen!
Trouwens: Na die 3 maanden-grens had de placenta het overgenomen en mocht ik stilletjes aan de medicatie afbouwen.

Dus: na een laag progesteron, beginnend miskraam, een fikse bloeding als in de hele vloer lag vol-Sorry voor de detaild maar ja ZO ERG- (4-5 maand zwanger) door een placenta voor de baarmoedersmond (terug utrogestan nemen en 1 maand platte rust): later was de placenta opgeschoven dus was geen probleem meer, echter 20-weken echo werd een velamenteuze insertie ontdekt. Dit is een placenta die uitkomt op de vliezen. Zou voor een groeiachterstand kunnen zorgen.

Na al deze obstakels, is mijn sterrenkijkertje (uit zichzelf gedraaid tijdens bevalling) geboren op 12 Januari 2022 met een lengte van 51cm en een gewicht van 3,728kg, zonder groeiachterstand.
Knap werk, toch?!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten