Bewust alleenstaande mama (BAM) worden

Algemeen Discussieforum
Setta
Berichten: 1425
Lid geworden op: 4 april 2014, 19:28

Bewust alleenstaande mama (BAM) worden

Bericht door Setta » 4 april 2014, 19:41

Ik ben nieuw op dit forum omdat ik een vraag heb in verband met Bewust alleenstaande moeder worden. Ik hoop dat er hier mensen zijn die me gaan kunnen helpen. Op het internet vindt je er veel informatie over, maar zeer fragmentarisch, dus je moet maar zelf een complete puzzel er van maken. Doorgaans heb ik hier geen probleem mee: ik ben een zeer zelfstandig persoon, maar dit betreft niet alleen mij maar ook mijn toekomstig kind. Daarom dat ik het meteen goed wil doen.

Ik heb al een mail gestuurd naar LIFE in Leuven omdat zij toch wel hoog aangeschreven staan, maar zij behandelen pas vanaf 25 jaar. Ik ben er momenteel 23.

Sinds mijn 20e ongeveer wist ik dat ik geen relatie wilde, maar wel een kind. Toen was ik zelf nog totaal niet volwassen(wel qua gedachten, maar veel verantwoordelijkheidszin had ik nog niet). De laatste 2 à 3 jaar ben ik dat wel geworden en hunker ik enorm naar een kind. Zo erg zelfs dat ik mensen uit de weg ga die wel al een kind hebben. Ik schaam me hier voor, want ik ben geen jaloerse persoon. Ik verlang er gewoon zelf zo hard naar...

Nu was mijn vraag naar jullie toe of ik elders wel terecht kan voor een behandeling onder 25 jaar.
Liefst regio Limburg(ik weet niet of Hasselt hier goed in is?). Of kan ik best contact leggen met een gynaecoloog?
Aan mijn huisarts kan ik niet veel informatie vragen: dat is een nogal conservatieve persoon. Iemand die liever kritiek geeft dan je iets te zeggen waar je werkelijk iets aan hebt. Hij zou tegen beter weten in me overhalen om het niet te doen(maar dat zou voor mij het gevoel alleen maar sterker maken).

Graag zo eerlijk mogelijke antwoorden, daar heb ik momenteel het meeste aan. Ik besef dat ik nog jong ben, maar onbezonnen ben ik verre van. Ik heb altijd gehunkerd naar een zelfstandig leven en maak graag mijn eigen keuzes. Vandaar wellicht mijn voorkeur voor een bestaan zonder man.

libbie121
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 september 2011, 12:38

Bericht door libbie121 » 5 april 2014, 13:28

Hallo,

Ik ben ook al een tijd bezig voor een kindje als alleenstaande. Ik ga zelf bij Life maar denk dat gezien je leeftijd, je op vele plaatsen nog een neen gaat krijgen...
Waar je volgens mij wel terecht gaat kunnen zonder veel problemen is bij Dr. Decleer.
Is wel via Jan Palfijn in Gent, privé in Aalter.

Maar ik vrees op dit moment dat Leuven, Jette, Antwerpen, moeilijk gaat worden. Regio Limburg weet ik wel niet.

Veel succes!

Setta
Berichten: 1425
Lid geworden op: 4 april 2014, 19:28

Bericht door Setta » 5 april 2014, 18:34

Bedankt voor je reactie, ik hoop dat er nog gaan volgen.

Ik heb daarstraks nog op een website gelezen dat er in Genk een ziekenhuis is dat aan fertilisatie doet: het ZOL.
Ik vrees dat ze daar ook met een bepaalde leeftijdsgrens gaan werken, maar ik kan het altijd proberen hé...

Eliza
Berichten: 252
Lid geworden op: 4 mei 2012, 18:04

Bericht door Eliza » 6 april 2014, 17:31

Hey,

Een vraagske : denk je dat het alleen aan "conservatief zijn" ligt dat veel fertiliteit centra het weigeren? Waarom weigeren ze dat volgens jouw?

Lie_29
Berichten: 1063
Lid geworden op: 12 januari 2009, 23:18

Bericht door Lie_29 » 6 april 2014, 21:48

Ze weigeren het vooral omdat je nog jong genoeg bent om een partner te vinden. Op je 22, 23, 24 is het nu niet dat je fertiliteit al in't gedrang is.

= uitleg die een vriendin destijds op haar 22ste kreeg. Ze is uiteindelijk op haar 28ste bevallen en had sinds haar 25ste een relatie.

Anderzijds zijn er hier -dacht ik- ook wel een aantal op het forum die nog geen 25 waren toen ze zwanger werden, maar geen idee waar zij gingen...

jackie
Berichten: 934
Lid geworden op: 27 februari 2013, 22:03

Bericht door jackie » 6 april 2014, 22:16

Hey Setta, ik kan je niet echt helpen maar ben zelf al bijna 4 jaar alleen bezig.
Ik heb mijn aanvraag in Jette gedaan begin juli 2010, ik was toen nog net 35. Ik heb daarna een lang gesprek met de psycholoog daar moeten hebben en werd wel serieus op de rooster gelegd. Ik kan me inheelden dat sommige centra je nog te jong vinden omdat je inderdaad nog veel tijd hebt om eventueel een partner te vinden.
Anderzijds kan je perfect ook een partner vinden als je al een kindje hebt, je hebt veel nieuw samengestelde gezinnen bij gescheiden koppels en dat vindt iedereen normaal.
En hoe jonger je start, hoe meer kans je hebt dat het lukt.
Ik ben intussen 39, 14 pogingen achter de rug en 2 miskramen. En door mijn leeftijd wordt het steeds moeilijker.
Dus ik hoop dat je ergens een plaatsje vindt. Eer je effectief kan starten duurt het toch wel even : fysieke testen, psycholooog, wachtlijst donor etc.

Oh en ik ben destijds in het Middelheim Antwerpen geweigerd geweest : daar aanvaarde, ze toen geen alleenstaande vrouwen omdat die zogezegd te makkelijk in een sociaal isolement komen. Dikke zever vond ik dat. Ben blij dat ik in Jette terecht kon!

Veeeeeel succes in ieder geval.

Setta
Berichten: 1425
Lid geworden op: 4 april 2014, 19:28

Bericht door Setta » 7 april 2014, 13:40

Eliza schreef:Hey,

Een vraagske : denk je dat het alleen aan "conservatief zijn" ligt dat veel fertiliteit centra het weigeren? Waarom weigeren ze dat volgens jouw?
Ik besef dat niet het "Conservatief" zijn de reden is waarom je niet onder de 25 jaar een behandeling kan starten. Veel mensen van mijn leeftijd weten niet wat ze willen en veranderen voortdurend van gedacht. Daar schuilt dan ook het gevaar in. Bij mij is dat echter niet zo. Ik ben al enkele jaren overtuigd van mijn visie en ben dit nog steeds. Ik ken de nadelen, maar laat mij daar niet van weerhouden.

Ik heb al enkele relaties gehad, maar daar kreeg ik het altijd benauwd van. Ik wil mijn eigen keuzes kunnen maken en dat was dan ook telkens het knelpunt in iedere relatie. Ik heb ook totaal niet de behoefte aan een man(of vrouw, laat dat duidelijk zijn).
Als ik aan een relatie denk, denk ik meteen "dan zou ik direct zwanger willen worden".

Setta
Berichten: 1425
Lid geworden op: 4 april 2014, 19:28

Bericht door Setta » 7 april 2014, 13:42

Bedankt voor je uitleg Jackie :-)

angel1983

Re:

Bericht door angel1983 » 17 juni 2014, 12:28

jackie schreef:Hey Setta, ik kan je niet echt helpen maar ben zelf al bijna 4 jaar alleen bezig.
Ik heb mijn aanvraag in Jette gedaan begin juli 2010, ik was toen nog net 35. Ik heb daarna een lang gesprek met de psycholoog daar moeten hebben en werd wel serieus op de rooster gelegd. Ik kan me inheelden dat sommige centra je nog te jong vinden omdat je inderdaad nog veel tijd hebt om eventueel een partner te vinden.
Anderzijds kan je perfect ook een partner vinden als je al een kindje hebt, je hebt veel nieuw samengestelde gezinnen bij gescheiden koppels en dat vindt iedereen normaal.
En hoe jonger je start, hoe meer kans je hebt dat het lukt.
Ik ben intussen 39, 14 pogingen achter de rug en 2 miskramen. En door mijn leeftijd wordt het steeds moeilijker.
Dus ik hoop dat je ergens een plaatsje vindt. Eer je effectief kan starten duurt het toch wel even : fysieke testen, psycholooog, wachtlijst donor etc.

Oh en ik ben destijds in het Middelheim Antwerpen geweigerd geweest : daar aanvaarde, ze toen geen alleenstaande vrouwen omdat die zogezegd te makkelijk in een sociaal isolement komen. Dikke zever vond ik dat. Ben blij dat ik in Jette terecht kon!

Veeeeeel succes in ieder geval.
jij ook veel succes
grAngela

angel1983

Re: Bewust alleenstaande mama (BAM) worden

Bericht door angel1983 » 17 juni 2014, 12:30

ik herken je verhaal, al ben ik dan iets ouder, 31jaar, ook volop bezig met BAM mogelijkheden
je kunt ook in Nederland eens kijken? www.freya.nl vind je klinieken en ziekenhuizen waar je terecht kunt
je kunt altijd informeren hoe het met de leeftijd zit!!? Succes
Ik ga niet veroordelen dat doen al genoeg mensen, toch :wink: als jij weet wat je wil!!? DOEN!! :lol:
grAngela

Valaki
Berichten: 508
Lid geworden op: 28 mei 2013, 16:21

Re: Bewust alleenstaande mama (BAM) worden

Bericht door Valaki » 17 juni 2014, 17:00

Oei, ik zie dit topic nu pas!

Ik ben ook bam in spe en botste op hetzelfde probleem als jij. Tot nu toe is de enige kliniek die ik ben tegengekomen die vrouwen jonger dan 28 behandelt het Jan Palfijn in Gent. Vandaar dat ik daarheen ga, al is dat voor mij ook niet evident vanwege de afstand.

Alternatief is zelfinseminatie, maar dat is natuurlijk niet evident. Dat brengt heel wat medische en juridische risico's met zich mee...

Waar sta jij nu in je traject, Setta?
Magische icsi 6!

If you don't believe in miracles
Perhaps you have forgotten you are one

Setta
Berichten: 1425
Lid geworden op: 4 april 2014, 19:28

Re: Bewust alleenstaande mama (BAM) worden

Bericht door Setta » 15 juli 2014, 21:12

Ben een tijdje niet meer op het forum geweest(had het ontzettend druk).
Begin mei ben ik beginnen rondbellen naar alle ziekenhuizen in België waarvan ik wist dat ze KID(Kunstmatige Inseminatie Donor) toepassen. In Brussel kreeg ik op een zeer onvriendelijke manier te horen dat ze niet eens begonnen aan zo jonge mensen. In Genk ging het eerst wel en toen toch "ah neen, sorry. Ik had me vergist. Enkel vanaf 25 jaar". Van Hasselt heb ik nog altijd geen antwoord, maar volgens Genk is het daar pas vanaf 30 jaar.
Had ook naar Maastricht gemaild en daar hebben ze me vrijwel meteen gezegd dat ze dat daar niet meer doen(te weinig donoren).

Half mei, toen had ik echt bijna geen hoop meer, belde ik naar Gent(UZ Gent). Enorm ver voor mij(kom van Luik), maar ik wilde het toch proberen. Ik mailde en kreeg te horen dat ze wat gegevens nodig hadden(telefoonnummer, naam, adres....). Dag later belden ze me om te zeggen dat ik eind mei mocht gaan. Ik vroeg of ze weigerden op basis van leeftijd: "dat doen wij hier niet mevrouw, wij kijken naar uw mentale en lichamelijke toestand". Ik zeer blij natuurlijk, maar als je weet dat ik er met de auto naartoe ga,... (stress hoor, kan het je verzekeren).
Afspraak kon al een week later op 22 mei, maar dan stond er al veel gepland, dus dat ging voor mij niet.
"Geeft niet mevrouw, dan kan u pas op 16 juli komen". En zo is het dan: ik mag morgen gaan.

Heb dan vervolgens enkele dagen later papieren in de bus gekregen die ik moest invullen(diezelfde dag nog gedaan). Paar weken geleden hebben ze me gebeld om me te herinneren aan mijn afspraak.

Het is een beetje een dubbel gevoel dat ik momenteel heb(hoe raar ook).
Ik ben uiteraard ontzettend blij dat er voor mij nog hoop is, maar ik heb schrik zoiezo voor de lange weg die ik naar Gent moet afleggen(de risico's op ongevallen, de stress,...)maar ook voor de teleurstellingen... Wat als ze me weigeren, hoe ga ik me daarbij voelen? Mij kennend ga ik de strijd dan niet opgeven en ga ik nog naar het Jan Palfijn, maar dat ligt nog dieper in Gent, dus is niet echt een optie.
Het is ook de eerste keer dat ik naar een gynaecoloog ga(is op zich al rampzalig vind ik).

Ik laat het jullie weten hoe het is afgelopen. (ik hoop enorm hard dat ik morgen met een gerust gevoel hier ga zitten).
'14-'15: 9 IUI's, neg. Ernstige Endo.
JP Gent Dr. D. : 3 ICSI's neg.(11EC- 15EC- 34EC)1 cryo(nt ontdooid).
Okt. '16: overstap Jette: 26 EC- 2 TP(1-ranking) - 15/12: 2 morula's, neg. - 16/02: 1 mor.- Nog 6 cryo's

Setta
Berichten: 1425
Lid geworden op: 4 april 2014, 19:28

Re: Bewust alleenstaande mama (BAM) worden

Bericht door Setta » 15 juli 2014, 21:19

Valaki schreef:Oei, ik zie dit topic nu pas!

Ik ben ook bam in spe en botste op hetzelfde probleem als jij. Tot nu toe is de enige kliniek die ik ben tegengekomen die vrouwen jonger dan 28 behandelt het Jan Palfijn in Gent. Vandaar dat ik daarheen ga, al is dat voor mij ook niet evident vanwege de afstand.

Alternatief is zelfinseminatie, maar dat is natuurlijk niet evident. Dat brengt heel wat medische en juridische risico's met zich mee...

Waar sta jij nu in je traject, Setta?
Als je 25 jaar bent kan je alvast eens contact opnemen met Leuven(ik dacht het UZ Leuven). Het lijkt mij dat ze daar vriendelijk zijn en je een gepaste uitleg geven.
Genk is niet bepaald een optie(als ik het me goed herinner is het vanaf 27 jaar).

UZ Gent is samen met het Jan Palfijn inderdaad het enige ziekenhuis dat mensen ontvangt onder de 25 jaar.

Zelfinseminatie daar begin ik niet aan. Ik vind dat persoonlijk niet echt respectvol tegenover je kindje(mijn persoonlijke mening natuurlijk).
'14-'15: 9 IUI's, neg. Ernstige Endo.
JP Gent Dr. D. : 3 ICSI's neg.(11EC- 15EC- 34EC)1 cryo(nt ontdooid).
Okt. '16: overstap Jette: 26 EC- 2 TP(1-ranking) - 15/12: 2 morula's, neg. - 16/02: 1 mor.- Nog 6 cryo's

Setta
Berichten: 1425
Lid geworden op: 4 april 2014, 19:28

Re: Bewust alleenstaande mama (BAM) worden

Bericht door Setta » 15 juli 2014, 21:22

angel1983 schreef:ik herken je verhaal, al ben ik dan iets ouder, 31jaar, ook volop bezig met BAM mogelijkheden
je kunt ook in Nederland eens kijken? http://www.freya.nl vind je klinieken en ziekenhuizen waar je terecht kunt
je kunt altijd informeren hoe het met de leeftijd zit!!? Succes
Ik ga niet veroordelen dat doen al genoeg mensen, toch :wink: als jij weet wat je wil!!? DOEN!! :lol:
grAngela
Bedankt voor je fijne berichtje. Ik vind het leuk dat er mensen zijn die me niet veroordelen. Ik ben ontzettend dankbaar dat mijn ouders me begrijpen(mijn moeder meer dan mijn vader). Mijn moeder vindt dat ik nog wat zou moeten wachten "je hebt nog tijd", maar zij was zelf ook zeer jong toen ze moeder werd, dus zijn begrijpt het volkomen.

In Nederland was voor mij Maastricht het dichtste bij. Maar: zij hadden geen donoren genoeg.
Verder Nederland ingaan doe ik liever niet(het verkeer in België is al erg genoeg). Risico's nemen "akkoord", maar mijn leven riskeren vind ik er wat over.
'14-'15: 9 IUI's, neg. Ernstige Endo.
JP Gent Dr. D. : 3 ICSI's neg.(11EC- 15EC- 34EC)1 cryo(nt ontdooid).
Okt. '16: overstap Jette: 26 EC- 2 TP(1-ranking) - 15/12: 2 morula's, neg. - 16/02: 1 mor.- Nog 6 cryo's

Valaki
Berichten: 508
Lid geworden op: 28 mei 2013, 16:21

Re: Bewust alleenstaande mama (BAM) worden

Bericht door Valaki » 16 juli 2014, 9:57

Zéker niet naar UZ Gent gaan!!!

Bij het UZ Gent krijg je niet op voorhand te horen dat ze een leeftijdsgrens hanteren. Ze vragen daar een dossierkost van € 500. Vervolgens heb je een afspraak bij een psycholoog, en nadien krijg je te horen dat je te jong bent. Van dat geld zie je nooit meer iets terug.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar op het bamforum (http://bammamsbamkids.freebb.be/) zijn er een aantal die dat hebben meegemaakt.
Magische icsi 6!

If you don't believe in miracles
Perhaps you have forgotten you are one

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten