Tweeling zwangerschap

Plaats reactie
ihme
Berichten: 47
Lid geworden op: 4 juli 2013, 14:24

Tweeling zwangerschap

Bericht door ihme » 21 augustus 2015, 23:33

Hei allemaal,
Zelf ben ik al een tijdje actief op het forum eerst voor ivf en daarna bij eiceldonatie.
Wat me steeds meer opvalt is dat er dankzij de medische hulp steeds meer meerling
Zwangerschappen zijn, maar spijtig genoeg zijn er maar weinig sites met informatie.
Je leest vaak over symptomen en dan staat er bij: bij meerlingen komt dit vroeger voor.
Maar een week tot week app of gewichtstoename tabellen zijn moeilijker.
Dus doe ik hier een beetje een oproep naar meerling zwangeren en ouders om hun
ervaringen te delen. Want om eerlijk te zijn, het is mijn eerste zwangerschap en ik
zou toch graag wat meer horen uit de praktijk en niet enkel wat het grote meerlingen boek zegt.
Vele groetjes
Ihme
2015 tweeling via ivf spain
2017 spontane zwangerschap

sara.criar
Berichten: 2
Lid geworden op: 4 juni 2014, 17:24

Re: Tweeling zwangerschap

Bericht door sara.criar » 24 januari 2016, 9:35

Hier ook zwanger van tweeling nu 15weken en gefrustreerd omdat je zo weinig info vind en nog steeds geen app of wat dan ook om te volgen hoe het er ongeveer vanbinnen uit ziet om te volgend zoals bij eentje.vind ik wel heel jammer

Milena
Berichten: 558
Lid geworden op: 3 november 2010, 18:56

Re: Tweeling zwangerschap

Bericht door Milena » 24 januari 2016, 11:10

Ik ben pril zwanger van een tweeling. Vorige week net de 7 weken echo gehad, en 2 kloppende hartjes te zien

Als je zoekt op internet zijn de dingen die je vooral leest , de negatieve zaken, en de risico's.
Niet echt bevorderlijk voor de gemoedsrust..

Lien2
Berichten: 425
Lid geworden op: 26 november 2012, 16:31

Re: Tweeling zwangerschap

Bericht door Lien2 » 1 februari 2016, 12:11

Hallo meisjes,

Ik ben mama van een tweeling die vorige week 2 geworden zijn :) . Ik herinner mij ook nog dat altijd alles draaide om eenlingzwangerschappen en dat je over tweelingzwangerschappen weinig tot niets vond, of alleen maar negatieve dingen.

Dus als jullie vragen hebben... shoot! :D

Groetjes en nog veel succes gewenst!

Loutje
Berichten: 1
Lid geworden op: 5 februari 2016, 7:45

Re: Tweeling zwangerschap

Bericht door Loutje » 5 februari 2016, 10:02

Hoi meiden,

Hier ook zwanger van een twee-eiige tweeling nu 20 weken ver, was voor ons serieus schrikken, hebben al eentje rondlopen en was niet echt de bedoeling voor 3 kindjes, maar ja de natuur heeft het zo beslist dus gaan we ervoor he, en Sara criar is het bij jou een of 2 eiig? Hoe voel je u? En weet je geslacht al? En idd weinig info te vinden van tweelingzwangerschap, het meerlingen forum vind je wel wat maar die is niet meer up to date, komen weinig berichten bij.
Aan Lien 2 welk geslacht zijn jou kindjes? Goede zwangerschap gehad? Tips voor in het begin? Heb je ze samen gelegd om te slapen enzo? Bv?
veel succes alvast aan de zwangere dames

ihme
Berichten: 47
Lid geworden op: 4 juli 2013, 14:24

Re: Tweeling zwangerschap

Bericht door ihme » 8 februari 2016, 9:50

hei,
@loutje: onze tweeling is nu geboren, (ze zijn 4,5mnd) en ze liggen nog steeds samen in een bedje.
ik moet toegeven dat ik op voorhand ook het ziekenhuis had uitgekozen waar ik wist dat ze samen mochten liggen in de couveuse.
dat hebben ze dan ook gedaan. ze zijn 6 weken te vroeg geboren, maar niet omwille van dat ze een tweeling waren.
ik had zwangerschapscholestase en mijn lever bleef achteruit gaan. had ik dat niet gehad zei de gyn had ik mooi de 38 weken kunnen halen die ze rekenen voor een 2eiige tweeling.
omdat ze rustig werden van elkaar hebben we ze zelfs als ze uit de couveuse kwamen ze samen in zo'n klein ziekenhuisbedje gelegd. hier lagen ze echt wel nipt in maar ze vonden het aangenaam van in 'lepeltje' te liggen :)
nu gaan we proberen om ze apart te leggen omdat de grootste van de 2 probeert door te slapen en als hij zijn broer voelt bewegen wil hij ook eten. maar zodra ze alletwee doorslapen leggen we ze terug samen.
@milena: ook proficiat, was het schrikken van de 2 hartjes of wist je dat er een mogelijkheid was?
er zijn veel risico's verbonden aan de zwangerschap en ik ben blij dat ik alles gelezen had. toen mijn cholestase begon had ik contact opgenomen met de spoed (weekend) om te melden dat er iets mis was. hier kreeg ik te horen als je bloeddruk niet uitermate hoog is en je geen hoge koorts had alles ok was. maandag naar gyn geweest en deze had mij direct bevestigd. dus het negatieve lezen is goed om te weten in je achterhoofd. maar probeer vooral te genieten. het is zeer speciaal.
je voelt ze apart bewegen, ze hebben elk hun eigen bewegingen en tempo, reageren op verschillende muzieksoorten.
je kan uw kindjes hun individualiteit echt al leren kennen voor ze geboren worden :)
en dat vind ik spijtig dat je bijna nergens kan lezen.
veel succes en probeer te genieten van jullie zwangerschap, 9 mnd lijken lang maar eenmaal ze voorbij zijn zijn ze gevlogen.
2015 tweeling via ivf spain
2017 spontane zwangerschap

Milena
Berichten: 558
Lid geworden op: 3 november 2010, 18:56

Re: Tweeling zwangerschap

Bericht door Milena » 8 februari 2016, 11:15

Hey,

Ik wist dat er kans was op een tweeling. Er werden er telkens 2 terug geplaatst, en ikzelf ben ook van een tweeling.
Ik was vooral blij dat ik de hartjes zag kloppen, pas daarna kwamen vooral de praktische vragen..ook omdat er hier al een peuter van 3 jaar rondloopt.

Momenteel laat ik het allemaal nog wat rusten. Na de volgend echo, a 11 weken, zal ik al iets geruster zijn, en zal het denkwerk kunnen beginnen :D .

Groetjes,

Milena
Milena (36j, 1 zoon na 7 IUI en 2 mk) .Start sept 2013 brusje.5 IUI (1 vroeg mk), ISCI 1 neg , ISCI 2.1 neg, ISCI 2.2 vroeg mk , ISCI 3 neg, ISCI 4 :gn reactie gonapeptyl, bij pu geen follikels. ICSI 4 bis:neg. Overstap Jette: ICSI 5 zwanger van tweeling!

Lien2
Berichten: 425
Lid geworden op: 26 november 2012, 16:31

Re: Tweeling zwangerschap

Bericht door Lien2 » 11 februari 2016, 11:09

Ik heb 2 meisjes maar ze zijn twee-eiig. Totaal verschillend van uiterlijk maar ook van karakter :D .

Mijn zwangerschap is net zoals de lange weg ernaar toe niet over rozen verlopen. Na 3 jaar behandelingen was ik eindelijk zwanger. De eerste 20 weken waren zalig, geen kwaaltjes. Op 23 weken werd ik na een controle opgenomen in gasthuisberg omdat ze dachten dat ik moest bevallen, baarmoederhals verstreken en al een paar cm opening. Na bijna 5 weken in het ziekenhuis gelegen te hebben mocht ik naar huis want blijkbaar was er een verkeerde diagnose gesteld en was er helemaal niks aan de hand (ik bespaar jullie de verdere uitleg want het is te zot voor woorden). Door zo lang plat te liggen kon ik niet veel meer en echt genieten was er dus niet bij want ik was zo stijf als een plank en had overal zeer + last van bekkeninstabiliteit. Na 2 weken was bij mij het vocht zo toegenomen dat ik voor alle zekerheid toch maar naar het ziekenhuis ging bij mij in de buurt. En hup weer naar gasthuisberg gestuurd. Deze keer voor een spoedkeizersnede op 30 weken en 5 dagen omdat ik zware zwangerschapsvergiftiging had opgelopen. Het was voor ons alledrie kantje boordje geweest.Ikzelf heb nog 2 dagen op intensieve gelegen en mijn meisjes hebben 6 weken in het ziekenhuis gelegen maar deden het vanaf het begin super goed.
Dus neen het was niet zoals ik het mij had voorgesteld maar kijk alles is dik in orde gekomen.

Ik wil jullie geen schrik aanjagen maar bij een tweelingzwangerschap moet je toch iets meer op de symptomen letten en niet denken dat het wel normaal zal zijn. Ik had veel vocht maar ik dacht dat het bij een zwangerschap hoorde. Wist ik veel...

Mijn meisjes lagen in het begin bij ons op de kamer en ze lagen samen in een verkleinbedje in één van hun bedjes. Ze waren bij de geboorte 38 en 40 cm en 1kg300 en 1kg450. Toen ze naar huis mochten waren ze juist geen 2,5 kg dus ik vond echt dat je ze moest zoeken in dat veel te grote bed. Ze hebben eigenlijk maar 2 weken bij ons op de kamer gelegen en nadien sliepen ze samen in 1 kamer maar dan wel elk in hun eigen bedje. Toen ze anderhalf waren hebben ze elk hun eigen kamer gekregen want ze maakten mekaar wakker.

Ik heb 5 weken bv gegeven, allé gekolfd want door het feit dat ze in de couveuse lagen en nog veel te klein waren ging dat niet anders. Maar dat was zo vermoeiend, kolven, iedere dag op naar Leuven, tussendoor kolven dat ik het na 5 weken genoeg vond. Zag het echt niet zitten om dit eens ze thuis waren nog verder te doen.

Het eerste jaar vond ik zalig. Een tweeling??? Zo zwaar!! waren de reacties maar ik vond dat dus helemaal niet. Het wordt gewoon routine en dan zijn het nog platte baby's om het zo te zeggen. Toen ze begonnen te kruipen en te lopen vond ik het wel zwaar. Het tweede jaar was soms echt een hel. Elk hun eigen willetje, ruzie maken met elkaar, niet luisteren, vanalles uitproberen,... enfin diegene die al kinderen hebben weten het wel maar nu is alles maal 2 :-)

Sinds een paar maanden, ze zijn eind vorige maand 2 geworden, gaat het terug heel goed. Ze beginnen te praten en beginnen ook verstandelijker te worden, luisteren al wat meer en testen niet zo veel meer uit, ze maken ook niet meer zoveel ruzie. Echt een fijne periode nu. Hopelijk blijft dit zo :-).

Wij zijn er zelfs over aan het denken om nog voor een derde te gaan. Want ik zie mijn meisjes doodgraag maar ik vind dat ik niet zo kan genieten dan dat ik 1 kindje had gehad. De aandacht moet altijd verdeeld worden. Je moet er altijd 2 eten geven, 2 in bad steken, 2 in bed steken,... Zoals ik al zei, het is meer routine omdat ze altijd gelijk zijn in hun ontwikkeling en dat vind ik soms jammer aan een tweeling. Maar voor de rest is het echt super om ze bezig te zien.

Veel succes nog!

ihme
Berichten: 47
Lid geworden op: 4 juli 2013, 14:24

Re: Tweeling zwangerschap

Bericht door ihme » 15 februari 2016, 9:45

wouw Lien2, als ik uw bericht lees, je hebt ook veel meegemaakt. en als ik de gewichtjes lees zijn die toch wel al mooi voor op 30 weken te zijn bevallen. mijn jongens waren 500gr meer voor 4 weken verder te zijn.
kolven en ziekenhuis bezoeken is inderdaad zwaar.
ik ging zelf 3x per dag op, maar kolfde de 8 voedingen (om de 3u) hun eerste week kregen ze pre-nan + de mini beetjes die ik kolfde vanaf de 2de week stonden ze op alleen moedermelk. Dit ben ik blijven doen tot ze bijna 3mnd waren, sindsdien geef ik moedermelk en poedermelk, gewoon omdat ik onvoldoende heb voor beide. normaal maakt het lichaam wel aan wat je nodig hebt maar ik heb 2 dikkertjes die het dubbele drinken van wat ze eigenlijk nodig hebben :)
nu kolf ik nog 3x per dag.
we hebben wel een ritme dat ik de oudste 's ochtends bv geef terwijl mijn man een flesje geeft aan de jongste en 's avonds doen we het omgekeerd. van flesjes omschakelen naar de borst is bij mij moeilijk gegaan.
in het ziekenhuis ging alles goed, de eerste weken thuis ook, maar toen ik enkel de borst wou geven veranderde hun zuigtechniek waardoor het heel pijnlijk werd. ik voelde me dan schuldig omdat ik liever kolfde en de moedermelk in flesjes gaf. Nu ze terug wat groter zijn drinken ze weer beter waardoor het niet meer pijnlijk is.

ik zit nog steeds op een roze wolk, elke avond heb ik er eentje bij mij liggen en ben ik alles en nog wat dankbaar voor deze mirakeltjes. ik zou het niet anders willen. de jongste (dikste) begint nu al te beseffen dat ik er in de dag niet ben en heeft dan 's avonds een huilbui als iemand anders hem vast neemt :) sorry maar als mama voel ik me dan zo blij van hij wil bij mij zijn. het nadeel is dat zijn broer dan kwaad kijkt omdat hij niet gepakt wordt en mee begint te wenen :)
resultaat sinds dit weekend gebruik ik het tweelingen kussen weer om ze aan te leggen. van de borst worden ze rustig + das een momentje tussen moeke en kindjes.

tevens denk ik er ook aan om voor een derde te gaan. het gaat allemaal zo snel dat je weinig tijd hebt om ervan te genieten. maar mijn man heeft schrik dat als ik 2 embryo's laat terug plaatsen het weer een tweeling zal zijn.
terwijl ik de schrik heb het zijn cryo's dus de kans op zwangerschap is kleiner (denk ik) en we hebben er maar 2 meer.
wat zouden jullie doen?
2015 tweeling via ivf spain
2017 spontane zwangerschap

Milena
Berichten: 558
Lid geworden op: 3 november 2010, 18:56

Re: Tweeling zwangerschap

Bericht door Milena » 29 februari 2016, 20:12

De 12 weken echo achter de rug, en ze doen het beide super!

Het plannen kan al een beetje beginnen.. :)

Welke buggy raden jullie aan?

We twijfelen ook wat we gaan doen met park. We hebben nog een park staan van ons zoontje. Ofwel kopen we Tweelingpark , en houden we ons park voor wat later, als we zien dat het soms beter is ze eens afzonderlijk te zetten, ofwel kopen we gewoon een eenling park bij.. Wat zouden jullie doen?
Het lijkt me wel leuk dat ze samen liggen, of zie ik te rooskleurig? :)

Groetjes,

Milena
Milena (36j, 1 zoon na 7 IUI en 2 mk) .Start sept 2013 brusje.5 IUI (1 vroeg mk), ISCI 1 neg , ISCI 2.1 neg, ISCI 2.2 vroeg mk , ISCI 3 neg, ISCI 4 :gn reactie gonapeptyl, bij pu geen follikels. ICSI 4 bis:neg. Overstap Jette: ICSI 5 zwanger van tweeling!

ihme
Berichten: 47
Lid geworden op: 4 juli 2013, 14:24

Re: Tweeling zwangerschap

Bericht door ihme » 4 maart 2016, 14:07

Hei,
Proficiat de eerste 12 voorbij.
Voor de buggy is het belangrijk te kijken naar de koffer van de auto, beweeglijkheid, opvouwbaarheid.
Wij hebben een model waar ze achter elkaar zitten.
Ik moet toegeven, ik heb een nieuwe wagen moeten kopen :cry: mijn koffer was te klein
Een tweelingpark is niet veel groter. Ongeveer de grote van een babybedje. Dus dat hebben we niet.
We hebben een gewoon park waar ze met 2 inliggen, bij onthaalmoeder zelf met 3.
Ze hebben tot hun 5 mnd samen geslapen. Nu werd het moeilijk om door te slapen. Maar in de dag liggen ze ook
In 1 bedje.
Geniet van je roze wolk :D
2015 tweeling via ivf spain
2017 spontane zwangerschap

Bertbibber
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 juni 2012, 8:28

Re: Tweeling zwangerschap

Bericht door Bertbibber » 21 maart 2016, 12:58

hier ook een tweeling van intussen 9 maanden.
buggy: Buggaboo Donkey. Kan je supercompact opvouwen maar is wel redelijk prijzig
tweelingpark: hebben we ook en al heel veel plezier van gehad. De jongens liggen er ook graag samen in. Wordt nu na 9 maanden wel wat krap.

cimmeque
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 mei 2015, 11:49

Re: Tweeling zwangerschap

Bericht door cimmeque » 14 juni 2016, 11:00

ik haal dit topicje nog eens even omhoog.
Vandaag 9 weken zwanger van een tweeling. We weten het pas anderhalve week dat het er 2 zijn, maar het lijkt al een eeuwigheid :)
Hoe hebben jullie de prenatale screening gedaan? De combinatietest?
Kan een NIPT sowieso niet, of is dit gewoon niet aan te raden omdat je niet weet om welk kindje het gaat indien afwijkend?
cryo van ICSI 4 Gent: zoon okt '10
cryo van ICSI 9 Jette: tweeling jongetjes Geboren op Kerstmis
Afbeelding

Jelle
Berichten: 31
Lid geworden op: 5 juni 2018, 22:50

Re: Tweeling zwangerschap

Bericht door Jelle » 28 november 2018, 11:19

Na 7 weken onze eerste echo gehad en we hoorden 2 hartjes!

Het enige waar we ons zorgen over maken is hetvolgende...

- vruchtzak 1 zit op 7 weken met embryo van 7 weken en 1cm dus dat is op schema
- vruchtzak 2 zit ook op 7 weken maar de embryo maar op 6 weken en maar 0.56 cm...

Is dit normaal?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten