Laparascopie: endo, cyste, vernauwde eileider, hoe verder?



Plaats reactie
Dora26
Berichten: 534
Lid geworden op: 7 november 2015, 19:54

Laparascopie: endo, cyste, vernauwde eileider, hoe verder?

Bericht door Dora26 » 18 januari 2016, 12:31

Dag dames,

Dit is het eerste berichtje dat ik hier post, maar ik zal ook kort even onze geschiedenis weergeven...
Ik ben 27 en mijn vriend is 44 jaar, we gaan nu samen voor een 1ste kindje...

- September 2014: Gestopt me de pil
- December 2014: Gestopt met alle anticonceptie
- Juni 2015: Biochemische zwangerschap (vermoeden BBZ)
- Oktober 2015: Zaadonderzoek via HA (duidelijk onder het gemiddelde)
- Oktober 2015: Gesprek met gyn (geen verstand van zaadonderzoek, voorstel om cyclus op te volgen)
- November 2015: Controle cyclus op dag 11 bms van 4.2 mm en follikel van 18-20mm, alles lijkt in orde
Bloedonderzoek ook hoge waarden voor aankomende eisprong (alles oké)
- November 2015: Bloedcontrole progesteron op cyclusdag 21(alles in orde, duidelijke eisprong, gyn zegt om af te wachten, alles lijkt normaal)
- Eind november 2015: 1ste gesprek fertiliteitsarts Bonheiden (vragenlijst, bloedcontrole bij mezelf, bij mij lijkt er geen probleem te zijn) op eigen initiatief, want volgens mij klopt er toch iets niet...gyn wil ook liever afwachten!
- Begin december 2015: Onderzoeken bij vriend (herhaling zaadonderzoek, bloedanalyse, echo scrotum)
- Half december 2015: Uitslagen vriend, alles lijkt in orde... Zaadonderzoek ook goed, dus plannen HyFoSy bij mezelf
- 23 december 2015: Schuimecho (HyFoSy): endometriose, vernauwde eileider rechts en cyste op rechter eierstok
Nieuws dat we niet verwacht hadden, dus planning voor een laparascopie
- 22 januari: Laparascopie, Hysteroscopie, Cystectomie

Aanstaande vrijdag staat de laparascopie etc. dus gepland... Ze willen de endometriose weghalen, ook de cyste en mijn eileider terug open zetten...lukt dat laatste trouwens?
Ondertussen zijn we dus 14 maanden actief bezig en het traject wordt zwaar wegen, terwijl zwanger worden eigenlijk leuk of spannend moet zijn.

Wat de kijkoperatie betreft; hebben jullie lang onder narcose geweest? En hoe ging jullie herstel, heeft dat lang geduurd? Wanneer mochten jullie nadien verder proberen? Dezelfde cyclus nog of hebben jullie een menstruatie moeten afwachten?

Wat de endometriose betreft... Ze hebben ons gezegd om het nadien nog even op de natuurlijke manier verder te proberen...aangezien het grootste deel blijkbaar binnen de 6 maanden na de operatie spontaan zwanger blijkt...
Nu heb ik alleen de grote schrik dat de endometriose snel terug zal uitbreiden... Wat raden jullie aan als alles goed verwijderd geraakt? Spontaan verder proberen of behandelingen zoals IUI of IVF? Ik merk dat de meningen per arts heel verschillend zijn... Een goede vriendin van me die hetzelfde voorhad, raad me aan om meteen met ivf te starten, in Jan Palfijn Gent doen ze dat blijkbaar ook indien er endometriose aanwezig is...

We zijn ondertussen al 14 maanden bezig, mijn vriend is niet meer van de jongsten (44) en wil ook geen oude papa worden... Graag hadden we zelfs 2 kindjes gehad, maar die kans zie ik niet meer direct :( en dat doet ook al pijn.
Ik vraag me af hoe jullie het ervaren hebben, of hoe jullie het gedaan hebben en of jullie het anders zouden doen...

Ik twijfel héél erg aan of we op de natuurlijke manier moeten verder proberen nadien of om behandeling vragen...
Persoonlijk heb ik het liefste dat het kindje spontaan komt, maar anderzijds heeft het lang genoeg geduurd en vooral voor mijn vriend wordt de tijd een beetje dringen... En welke behandeling zou dan het beste zijn voor de endometriose? Bij ivf heb je natuurlijk meer hormonenstimulatie, maar ook meer slagingskans dan bij iui, niet?

Hopelijk kunnen jullie me wat meer raad of advies geven of vertellen hoe het bij jullie gegaan is... Ik ben er helemaal niet in en we hadden dit ook niet zien aankomen omdat ik helemaal geen klachten had... De gyn en fertiliteitsarts gingen er ook van uit dat bij mij alles in orde was, dus de klap kwam wel heel hard aan toen het toch bij mij zat. Ik ben zelf al in begeleiding gegaan bij een therapeute, omdat ik er persoonlijk wel onder leidt... Het duurt allemaal zo lang en dan ligt het ook nog eens bij mij.

Want ik veronderstel dat de combinatie van endo, cyste en vernauwde eileider er wel voor zal zorgen dat ik verminderd of onvruchtbaar ben... Met die woorden heeft de fertiliteitsarts het niet aan mij gezegd, maar het is wel de oorzaak waardoor het niet lukt... Onvruchtbaar of verminderd vruchtbaar, klinkt me zwaar in de oren.

Hopelijk hebben jullie wat ervaringen, goede raad en advies voor me!
Kinderwens sinds september 2014
Januari 2016: Laparascopie, endometriose graad 3
17 maanden op de natuurlijke manier, 3 mislukte IUI's, IUI4 stopgezet, ICSI1.1 mislukt, ICSI 1.2 (tp 2 cryo's), nog 3 cryo's over -> ZWANGER!

Kabese
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 september 2014, 11:13

Re: Laparascopie: endo, cyste, vernauwde eileider, hoe verde

Bericht door Kabese » 6 februari 2016, 14:11

@dora Ik lees je berichtje hier nu pas. Ondertussen heb je de laparascopie al ondergaan veronderstel ik. Hopelijk weet je al meer over hoe het nu verder moet!

Er zijn veel succesverhalen van vrouwen met endometriose, daar trek ik mij ook aan op. Ikzelf heb endometriose graad 4 en ben al verschillende malen geopereerd. Ondertussen zijn wij al een jaar bezig met IVF. Maandag krijg ik de laatste terugplaatsing van onze eerste IVF-poging.
Hopelijk is een zwangerschap ons allemaal in de nabije toekomst gegund!

Dora26
Berichten: 534
Lid geworden op: 7 november 2015, 19:54

Re: Laparascopie: endo, cyste, vernauwde eileider, hoe verde

Bericht door Dora26 » 16 februari 2016, 11:13

Hé,
Bedankt alsnog voor je berichtje!
Aanstaande donderdag krijgen we hopelijk alle informatie en resultaten...
Ik wil van mijn arts toch graag weten hoe we best verder kunnen en wat als het binnen dat half jaar toch niet lukt, wat doen we daarna? Ik heb een hele vragenlijst klaar liggen voor donderdag, hopelijk krijg ik de tijd om die te overlopen!

Jij ook heel veel succes gewenst hoor!
Kinderwens sinds september 2014
Januari 2016: Laparascopie, endometriose graad 3
17 maanden op de natuurlijke manier, 3 mislukte IUI's, IUI4 stopgezet, ICSI1.1 mislukt, ICSI 1.2 (tp 2 cryo's), nog 3 cryo's over -> ZWANGER!

Kabese
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 september 2014, 11:13

Re: Laparascopie: endo, cyste, vernauwde eileider, hoe verde

Bericht door Kabese » 23 februari 2016, 17:18

Hoe was het gesprek geweest? Ik hoop dat je alle antwoorden op je vragen gehad hebt!
Hoe gaan jullie nu verder? Veel succes in ieder geval!

Dora26
Berichten: 534
Lid geworden op: 7 november 2015, 19:54

Re: Laparascopie: endo, cyste, vernauwde eileider, hoe verde

Bericht door Dora26 » 5 maart 2016, 17:16

Hé,

Ik lees je berichtje pas laat, sorry daarvoor!

Uiteindelijk bleek het hier ook endometriose graad 3, vooral omdat het op mijn eileiders zat. We mochten van de fertiliteitsarts kiezen, meteen met iui starten of nog een half jaar op de natuurlijke manier proberen.
Ze geeft ons 50% kans dat het lukt (omdat je gemiddeld binnen een half jaar tot een jaar zwanger wordt en de oorzaak nu toch weggenomen is). Na 6 maanden wordt de kans op het terug groeien van endometriose groter en als het dan niet gelukt is, kunnen we met iui starten.

We hebben zelf gekozen om nu tot mei verder te proberen op de natuurlijke manier; alhoewel ik ondertussen begin te twijfelen of we de juiste keuze heb gemaakt hoor :(
Als ik in mei ongesteld ben (dan zouden we 5 maanden na de operatie zijn) wil ik graag alvast bellen voor een afspraak en dan krijgen we de uitleg van de iui, dan kunnen we eventueel de maand nadien starten met de behandeling als ik in ronde 6 na de operatie ook weer ongesteld wordt.

Maar nu vraag ik mij af; mijn arts zei me dat ivf gevaarlijker is voor endometriose, omdat de hormoonbehandeling zwaarder is, dus verkiezen ze eigenlijk eerst om iui te doen... Maar met iui heb je dan weer minder kans op slagen dan bij ivf, dus ook meer kans dat je endometriose blijft groeien en dat je er toch langer over doet... Wat is dan wijsheid?
Ik lees dat ze in andere ziekenhuizen heel dikwijls meteen met ivf starten bij endometriose, maar hoe ging dat bij jullie? Zijn jullie eerst met iui gestart en dan overgegaan op ivf?

Ik blijf hopen dat het spontaan lukt, maar anderzijds wil ik ook echt niet riskeren dat het er snel terug zit. Mijn vriend wordt bijna 45... We hadden eigenlijk graag 2 kindjes gehad, maar nu zullen we ons misschien al moeten gaan verzoenen met eentje... Na zijn 48 wil mijn vriend het opgeven, dan wordt hij te oud. Ik voel deels door zijn leeftijd, maar deels ook door mijn endometriose wel de 'tijdsdruk' ookal ben ik zelf nog jong!

Wat is volgens jullie een goede keuze? Sneller met iui starten? Gewoon blijven verder proberen zoals nu? Of als we behandeling moeten starten over enkele maanden naar iui of ivf vragen?
Ik weet nog altijd niet wat de beste keuze is...
Kinderwens sinds september 2014
Januari 2016: Laparascopie, endometriose graad 3
17 maanden op de natuurlijke manier, 3 mislukte IUI's, IUI4 stopgezet, ICSI1.1 mislukt, ICSI 1.2 (tp 2 cryo's), nog 3 cryo's over -> ZWANGER!

Sloebertje
Berichten: 780
Lid geworden op: 27 februari 2013, 11:30

Re: Laparascopie: endo, cyste, vernauwde eileider, hoe verde

Bericht door Sloebertje » 7 maart 2016, 13:51

Dag Dora,

Ik heb ook endometriose, graad 1-2, die op mijn eierstokken en eileiders zat. In aug 2013 heb ik na een laparoscopie de diagnose gekregen. We hadden toen al twee icsi-pogingen achter de rug.
Mijn man zijn zaadcellen waren ook ondermaats.

Wetende wat ik nu weet, zou ik zeker ook nog enkele maanden natuurlijk proberen, zeker in jouw geval aangezien je al eens zwanger geweest bent. Uiteraard wil je zo snel mogelijk zwanger zijn en denk je dat de medische wereld dit gaat bespoedigen, maar dat is zeker niet altijd het geval. IUI wordt vooral aangeraden als je man slechte zwemmertjes heeft, wat niet het geval is, dus waarom zou daar dan voor gekozen worden? Het brengt toch allemaal veel stress met zich mee (afspraken, medicatie nemen, ...) wat je bij natuurlijk proberen niet hebt. Niet dat je geen stress hebt natuurlijk, maar het is toch anders.

Ik heb, als ik dat vergeleek met anderen, toch ferm afgezien door die hormoonbehandelingen. Ik ben er zeker van dat het mijn endometriose verergert heeft. Uiteraard zou ik het opnieuw doen, maar niet als ze me 50% kans geven dat het op natuurlijke wijze lukt. Bij ivf / icsi heb je per poging 30%, bij iui weet ik niet meer.

Zelf heb ik veel gehad aan het endometriosedieet, je moet het maar eens googlen. Ik had veel menstruatiepijn, pms en een prikkelbare darm en dat is dankzij het aanpassen van mijn voeding toch onder controle.

Als wij voor een tweede kindje gaan, dan wil ik het sowieso eerst weer een zestal maanden natuurlijk proberen. Ik heb het gevoel dat ik te snel in de medische mallemolen ben beland. Ik heb twee (zeer) vroegtijdige miskramen gehad op vier weken, dus eigenlijk had het misschien wel gekund.

Ik wens jullie in elk geval zeer veel succes!
Sloebertje (38), ICSI1 (CRG Brugge) geen tp, ICSI2 (CRG Brugge) neg, ICSI3 (Aalter) geen tp, ICSI4 (UZ Gent) gecanceld - hoge progesteronwaarde, ICSI4 bis - 6 mnd ICSI natuurlijke cyclus, tp in mei '15 --> Zwanger! Feb '16 --> dochtertje geboren!

Dora26
Berichten: 534
Lid geworden op: 7 november 2015, 19:54

Re: Laparascopie: endo, cyste, vernauwde eileider, hoe verde

Bericht door Dora26 » 7 maart 2016, 15:29

Hé,

Bedankt voor je berichtje...
Maar eerder zwanger ben ik eigenlijk nog niet geweest (een positieve test gehad, maar nadien ongesteld geworden, maar dat wordt natuurlijk niet echt als een zwangerschap gerekend). Door de cyste die ze hebben weggehaald hadden we eigenlijk geen kans op een zwangerschap volgens onze arts en ondertussen tikt de tijd verder.. En om eerlijk te zijn, ik geraak de moed volledig kwijt, ik geraak er volledig onderdoor na al die tijd proberen.

Natuurlijk weet ik dat iui geen oplossing is of het allemaal makkelijker maakt (integendeel!) Ik ben zelfs héél bang voor de behandelingen, omdat ik van mezelf weet dat ik een heel emotioneel persoon ben en ik heb ook het vermoeden dat ik sterk zal reageren op de hormonen...

Ze geven ons nu een half jaar omdat we kans maken nu de endometriose weg is genomen, maar na dat half jaar wordt de kans juist te groot dat de endometriose terugkomt en moeten we sowieso iui krijgen. We hebben nu 50% kans (omdat men normaal rekent dat een gezond koppel er een half jaar tot een jaar over doet), maar dat is dus geen garantie dat het wel degelijk lukt... En ondertussen, elke menstruatie groeit die endo natuurlijk verder...
Mijn gyn heeft ons de vrije keuze gegeven; of nog even zelf proberen, of meteen met iui starten.. Dit om te voorkomen dat de endometriose terug stevig aanwakkert en ik binnenkort misschien terug met cystes zit of een operatie zal moeten ondergaan. Van mijn gyn moet ik eigenlijk zo snel mogelijk zwanger worden, dus ik had het idee dat zij liever had dat we meteen met de iui gingen starten.

Zelf was ik hier niet meteen voor te vinden, maar ondertussen denk ik; waarom ook niet... We proberen al zo lang zelf... Ik geraak er onderdoor en als we daarmee de groei van de endo kunnen voor zijn, is dat dan geen betere keuze? Hoewel ik echt niet sta te springen voor de behandelingen, geloof me... Ik ben misschien zelfs heel ouderwets, maar ik kan me niet inbeelden dat ons kindje gemaakt zal worden in het ziekenhuis, met zoveel dokters erbij... Heel de romantische gedachte van mijn partner en ik die een kindje 'maken' uit liefde... dat spookt door mijn hoofd en daarom ben ik in eerste instantie ook niet geneigd om met de behandelingen te beginnen...

Maar als binnenkort dat half jaar verstreken is en we zijn nog niet zwanger... Dan moeten we wel, willen of niet! Voor mijn eigen gezondheid is het eigenlijk het beste om zo snel mogelijk zwanger te worden.
En ondertussen denk ik dat het zowel voor mij lichamelijk als emotioneel misschien wel beter is om te starten... Daarom gaat het niet sneller, maar de gyn geeft ons meer kans met iui dan op de natuurlijke manier.
De laatste weken slaap ik amper, eet ik slecht, ben ik vermoeid (door slaaptekort) en beheerst onze kinderwens mijn doen en laten.. Op deze manier kan ik zelf niet verder, ofwel moeten we pauze nemen/ermee stoppen, ofwel doorzetten en de behandeling starten.
Ik ga het er straks even met mijn vriend over hebben... Veel vrienden raden me aan om ermee te starten omdat ze me ook in een put zien vallen op dit moment en misschien zijn er dan weer andere vooruitzichten.

Ik zal de hele behandeling met bezoeken en controles heus niet ophemelen, daar ben ik mij goed van bewust, (goede vriendin van me is van iui naar ivf moeten overgaan om bam te worden) maar de keuze waar ik nu insta... proberen we verder, misschien zonder effect en met de kans dat er vanbinnen weer vanalles opflakkert of wagen we het eerder met de behandeling en moet ik dan mijn 'droom' van natuurlijk zwanger worden opzij zetten en de hele medische mallemolen induiken...

Ik weet het gewoon niet, alles is onzeker, ik weet niet wat de juiste keuze is voor mezelf en voor de endometriose!
Kinderwens sinds september 2014
Januari 2016: Laparascopie, endometriose graad 3
17 maanden op de natuurlijke manier, 3 mislukte IUI's, IUI4 stopgezet, ICSI1.1 mislukt, ICSI 1.2 (tp 2 cryo's), nog 3 cryo's over -> ZWANGER!

Sloebertje
Berichten: 780
Lid geworden op: 27 februari 2013, 11:30

Re: Laparascopie: endo, cyste, vernauwde eileider, hoe verde

Bericht door Sloebertje » 7 maart 2016, 17:10

Pff, Dora, het is echt niet gemakkelijk he. Doe gewoon wat goed voelt voor jou. Ik denk dat velen hier er al één of meerdere keren onder door zijn gegaan, en iedereen reageert natuurlijk anders, dus moeilijk te zeggen wat het beste is voor jou. Een kinderwens beheerst je leven. Je staat ermee op en je gaat ermee slapen. Als je het gevoel hebt stil te staan, ga je inderdaad best beter over op medische behandelingen, maar ik hoop echt voor jou dat dat niet nodig zal zijn!

Wat ik je kan aanraden is serrapeptase, dat is een enzym dat endometriose 'opeet': http://www.endometriosedieet.nl/alles-w ... ometriose/
Ik heb het gebruikt voor ik zwanger werd en nu weer. Het ruimt o.a. littekenweefsel op. Je neemt het een half uur voor je ontbijt. Het heeft zeer veel positieve invloeden.

Hier de algemene website:
http://www.endometriosedieet.nl/
Sloebertje (38), ICSI1 (CRG Brugge) geen tp, ICSI2 (CRG Brugge) neg, ICSI3 (Aalter) geen tp, ICSI4 (UZ Gent) gecanceld - hoge progesteronwaarde, ICSI4 bis - 6 mnd ICSI natuurlijke cyclus, tp in mei '15 --> Zwanger! Feb '16 --> dochtertje geboren!

Dora26
Berichten: 534
Lid geworden op: 7 november 2015, 19:54

Re: Laparascopie: endo, cyste, vernauwde eileider, hoe verde

Bericht door Dora26 » 8 maart 2016, 10:14

Bedankt voor de link en informatie! Ik ga het zeker eens bekijken!
Ben je dit op eigen initiatief gaan doen of is dit in overleg gebeurd met een arts ofzo? Want ik heb (om zwanger te worden) al allerlei middeltjes geprobeerd zoals tarwekiemolie, granaatappelsap etc. maar die hebben volgens artsen geen effect en hebben me op heel die periode al wel wat geld gekost.
Of heb je een idee wat je arts erover denkt?
Kinderwens sinds september 2014
Januari 2016: Laparascopie, endometriose graad 3
17 maanden op de natuurlijke manier, 3 mislukte IUI's, IUI4 stopgezet, ICSI1.1 mislukt, ICSI 1.2 (tp 2 cryo's), nog 3 cryo's over -> ZWANGER!

Dora26
Berichten: 534
Lid geworden op: 7 november 2015, 19:54

Re: Laparascopie: endo, cyste, vernauwde eileider, hoe verde

Bericht door Dora26 » 9 maart 2016, 15:06

De knoop is hier trouwens doorgehakt, ik heb vandaag een afspraak gemaakt voor de info rond iui...
6 april mogen we gaan, net enkele dagen nadat ik ongesteld zou moeten worden, dus mogelijk zijn we sowieso nog 2 maanden verder eer we echt kunnen starten.
Dan hebben we ook nog tijd om erover na te denken en ondertussen kunnen we ons huiswerk nog maken :wink:
Kinderwens sinds september 2014
Januari 2016: Laparascopie, endometriose graad 3
17 maanden op de natuurlijke manier, 3 mislukte IUI's, IUI4 stopgezet, ICSI1.1 mislukt, ICSI 1.2 (tp 2 cryo's), nog 3 cryo's over -> ZWANGER!

Sloebertje
Berichten: 780
Lid geworden op: 27 februari 2013, 11:30

Re: Laparascopie: endo, cyste, vernauwde eileider, hoe verde

Bericht door Sloebertje » 9 maart 2016, 18:15

Hey Dora, ik had hier een tekst getypt maar die is er niet doorgekomen.
Ik heb het supplement genomen op eigen initiatief. Heb wel aan twee dokters gezegd dat ik het endoletriosedieet volgde en me daardoor beter voelde, maar volgens hen was dat gewoon toeval.
Als het niet bewezen is, kan het niet he. Nochtans zijn heel veel mensen tevreden over het supplement in combinatie met het dieet, volgens de facebookgroep endometriosedieet.

Bij mij heeft het er lange tijd slecht uitgezien. Ik heb van verschillende dokters gehoord dat ik aangewezen was op eiceldonatie. Ik had geen (of één) bevruchtingen. Na het dieet en de supplementen waren 75% van mijn eicellen bevrucht!

Leuk om vooruitzichten te hebben! Ik wens je héél veel succes! Nog een maandje!
Sloebertje (38), ICSI1 (CRG Brugge) geen tp, ICSI2 (CRG Brugge) neg, ICSI3 (Aalter) geen tp, ICSI4 (UZ Gent) gecanceld - hoge progesteronwaarde, ICSI4 bis - 6 mnd ICSI natuurlijke cyclus, tp in mei '15 --> Zwanger! Feb '16 --> dochtertje geboren!

Dora26
Berichten: 534
Lid geworden op: 7 november 2015, 19:54

Re: Laparascopie: endo, cyste, vernauwde eileider, hoe verde

Bericht door Dora26 » 10 maart 2016, 21:27

Ik zie trouwens nog maar net dat je pas bevallen bent van een dochtertje, proficiat! :D
Kinderwens sinds september 2014
Januari 2016: Laparascopie, endometriose graad 3
17 maanden op de natuurlijke manier, 3 mislukte IUI's, IUI4 stopgezet, ICSI1.1 mislukt, ICSI 1.2 (tp 2 cryo's), nog 3 cryo's over -> ZWANGER!

Wies
Berichten: 830
Lid geworden op: 30 september 2013, 10:27

Re: Laparascopie: endo, cyste, vernauwde eileider, hoe verde

Bericht door Wies » 15 maart 2016, 11:04

hoi,

ik heb ook op eigen initiatief serrapeptase en NAC genomen toen ik te horen kreeg dat ik weer een cyste had. Ik heb dit een aantal maanden genomen tot aan mijn operatie en in die tijd is de cyste niet gegroeid en zijn er ook geen endo-haardjes bijgekomen. Ook nooit pijn gehad. Of het nu echt door die supplementen komt, weet ik niet, maar ik vond het alleszins het proberen waard. Het volledig endo-dieet zag ik echter niet zitten.
start mmm: november 2012
start IVF: februari 2014
september 2015: zoontje
april 2017: start brusje
december 2017: ICSI 4 - 4 blastocysten ingevroren
13 februari 2018: tp
27 februari 2018: bn - positief! :-) - 01/11

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten