2x dikke pech ??

Plaats reactie
Fienemie
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 januari 2017, 13:52

2x dikke pech ??

Bericht door Fienemie » 14 januari 2017, 15:30

Na 2 gezonde kindjes in 2010 en 2012 besloten we in 2015 voor een 3e kindje te gaan.
Ondanks lange cyclussen was ik direct zwanger. Alles ging goed tot 11 weken. Ik kreeg een lichte bloeding maar de echo was zeer goed en wees niets aan dat fout zou zijn. Een week later hadden we nekplooimeting bij de gyneacoloog.
Hier kregen we een mooie echo alles er op en eraan tot de nekplooi werd gemeten.
3,4mm.. er werd bloed afgenomen en ze gaven 1/5 dat er een chromosonale afwijking was.
Een weekje later konden we voor vlokkentest gaan en 5 dagen later het verdict dat het tris 21 was.
We hadden voordien al besloten dat we dit niet zouden houden gezien de vele medische problemen, alsook de keuze voor onze andere twee kinderen.
Op 16 weken moeten bevallen maar ook dat liep mis en werd een spoedcurretage door placentaloslating en teveel bloedverlies.
Achteraf nog een tweede curretage nodig gehad omdat er nog restweefsel zat.
Maanden getwijfeld ja nee ... opzoeken wat is de kans.
Onderzoek gaf aan pech gehad geen erfelijke vorm.

Deze zomer was ik eindelijk klaar om nog eens te proberen.
2 lange maanden verder eind okt positieve test.
En ik voelde me direct weer zo zwanger, ook heel misselijk en moe, gelijkaardig aan de vorige zwangerschap.
Ik dacht het zal terug een jongen zijn ...
echo op 8 en 9 weken was perfect. Goede hartslag mooi kindje.. en weer loopt het mis op de 12 wekenecho..
Ik was nerveus .. enkele dagen ervoor bekroop me voor het eerst het gevoel.. wat als het opnieuw??
We hebben geen keuze gehad deze keer, hartje was al gestopt op 12 weken, misschien een dag of enkele uren voor de echo.
Zo onwezelijk dat het ons een tweede keer over kwam op dat moment.. net als we denken alles is ok.
Enkele dagen later hebben ze een curretage gedaan. En bleek terug trisomie 21 met hartafwijking.
1% herhalingskans zeggen ze.. dus hoeveel pech kan je hebben?
Een week later moet ik al terug werken. Vorige keer een maand thuis omdat door alle testen ik enkele weken verder was.
Nu 1 week om alles te verwerken terwijl dit de tweede keer is, terwijl ik nu definitief mijn wend voor een derde mort laten gaan (want dit trek ik geen derde keer).. zelfs de dokter helpt niet want werk is afleiding.
En ze hebben gelijk.. het is afleiding maar tegelijk weet ik geen blijf met mijn verdriet en zinkkik elke dag dieper.
Want hoe groot deze tegenslag ook is het wordt elke dag erger..het hoopje ellende wordt hier elke dag nog groter en ik ben een piekeraar en vraag me af waar ik dit aan heb verdient?

krulleke
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 januari 2017, 15:21

Re: 2x dikke pech ??

Bericht door krulleke » 16 januari 2017, 15:34

hoi Fienemie,

ik herken je gevoel een beetje. Ik kreeg een paar dagen geleden te horen dat er een tweede miskraam op komst is. Eind november kreeg ik een curretage na een windei, ontdekt op 8 weken. Nu is het dus opnieuw mis. Ook al is de zwangerschap veel sneller misgelopen (ik kwam toevallig te weten dat ik zwanger was door een bloedafname en een week later zakte mijn hcg al), toch heb ik nu ook het gevoel van 'waarom gebeurt dit nu'. iedereen zegt de eerste keer 'pech, volgende keer is het wel ok' en dan komt die volgende keer er en is die helemaal niet ok. ik probeer heel hard te denken 'het is brute pech', maar ik ben vooral heel bang dat het misschien nooit in orde komt (heb nog geen kinderen dus waren de eerste 2 zwangerschappen). Ik zie ook op tegen te gaan werken (heb mezelf nu dit weekje thuis laten schrijven), alles lijkt zo zinloos hé. Ik weet dat mijn verhaal niet echt een vergelijking is want bij mij gaat het verlies eigenlijk niet over echte kindjes (of hoe zeg ik zoiets zonder mensen voor de borst te stoten) en het verlies is dus helemaal geen vergelijk, maar ik herken gewoon je onzekerheid en je gevoel van onrecht. Ik wil je hierbij dan ook een hart onder de riem steken. Probeer echt tijd voor jezelf te nemen en als je meer tijd nodig hebt, zeg dit dan aan de dokter. En ja, werk is afleiding maar ook mentaal een belasting dus niet altijd de ideale manier van afleiding zoeken. hopelijk hebben ze er op je werk ook begrip voor dan. misschien kan je ipv afleiding op je werk andere afleiding zoeken in sport of tijd met je gezin/familie/vriendinnen. mijn baas heeft toen ervoor gezorgd dat de controlearts niet kwam, zodat ik niet aan huis gebonden was. Zorg heel goed voor jezelf, liefs T

Fienemie
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 januari 2017, 13:52

Re: 2x dikke pech ??

Bericht door Fienemie » 27 januari 2017, 20:58

Hey krulleke,

Hopelijk heb jij snel goed nieuws. Bij ons stopt het verhaal en dat is ook moeilijk om te aanvaarden op dit moment.
het moeilijke is ook dat we weten dat het 2x trisomie21 was.
Ik ben er nu achter gekomen dat ze fouten hebben gemaakt bij de eerste keer en geen genetische testen op ons hebben gedaan. De kans bestaat dus dat wij toch een erfelijke aanleg hebben..
Het is me allemaal wat teveel geworden en heb dan ook beslist naar verschillende gesprekken met therapeut en psycholoog dat ik nu echt tijd voor mezelf neem om dit alles een plaats te geven.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten