Deense donoren met 'open profiel'

IUI Forum
Plaats reactie
Loentje
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 april 2017, 20:42

Deense donoren met 'open profiel'

Bericht door Loentje » 29 april 2017, 21:17

Hallo,

Wij zijn 2 vrouwen van 27jaar die gisteren op intake geweest zijn in het UZ Gent. Daar vertelden ze ons dat we konden kiezen tussen een volledig anonieme donor of een deense donor met een 'open profiel'. Zelf hadden we over dat laatste nog nooit iets gehoord. Concreet zou dit betekenen dat als we kiezen voor een deense donor er een kans bestaat dat ons kindje op 18-jarige leeftijd toch info zou kunnen verkrijgen over de donor. Daarvoor moet de belgische wet wel eerst nog wijzigen natuurlijk want nu moeten alle donoren in België anoniem blijven. Als de wet wél zou veranderen dan zouden we/of ons kind het donornummer uit de internationale bank in handen krijgen. Het enige nadeel is de kostprijs die natuurlijk een heel stuk hoger ligt.

Zijn er mensen die bewust vóór of net niet voor een deense donor kiezen? En mag ik vragen waarom?
Wij staan op het punt om wel voor een deense donor te kiezen. Als er een kans is dat ons kind kan weten waar hij vandaan komt dan kunnen we hem/haar dat niet afnemen lijkt ons..
Pcos
17/08/‘17: IUI-D 1 pos
25/04/‘18: zoontje is geboren ❤️
IUI-D 1+2 neg
01/11/‘19: IUI-D 3 —> pos 13/07/‘20: zoontje is geboren ❤️
15/11/‘23: IUI-D 1 —> neg
19/12/‘23:IUI-D 2 pos ♥️

Fuchsia
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 november 2016, 13:02

Re: Deense donoren met 'open profiel'

Bericht door Fuchsia » 2 mei 2017, 13:57

Hoi Loentje

Mijn vriendin en ik hebben ook voor een behandeling in het UZ Gent gekozen.

Wij hebben bewust gekozen voor een donor met open profiel. Voor ons voelde dit heel vanzelfsprekend aan. Ik kan me best voorstellen dat je als donorkind op een bepaald moment met grote of kleine vragen zit. We wilden ons toekomstig kind dan ook alle mogelijke opties geven om hier ooit mee om te kunnen gaan. Die extra kostprijs hebben we daar graag voor betaald.

Wel frappant dat ze tegen jullie specifiek over Deense donors spraken. Bij ons werd er meer algemeen over Scandinavische donors gesproken en er was blijkbaar ook een waterkansje dat de stalen uit Nederland zouden komen..

In elk geval heel veel succes toegewenst! Wij waren erg tevreden over de aanpak en expertise in Gent. Mijn vriendin is vandaag ruim 6 maanden zwanger (wat uiteraard sterk bijdraagt aan het 'tevredenheidsgevoel' :) )

Dezdemona
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 januari 2017, 18:41

Re: Deense donoren met 'open profiel'

Bericht door Dezdemona » 4 mei 2017, 10:18

Dag @Loentje en @Fuchsia,

Wat ben ik blij dat hier nu een onderwerp over is!

Mijn vriendin en ik gaan binnenkort op intake-gesprek in Jette. Spannend!

Via telefoon had ik geïnformeerd naar alle type donoren bij hen, en wij gaan ook voor een 'open' Deense donor.
Maar het is inderdaad enorm duur. 600/rietje en je moet er minstens 3 kopen én direct betalen.
Wij zullen er waarschijnlijk ook meer kopen, aangezien we meerdere kinderen willen van dezelfde donor. Ik veronderstel dat er een kans bestaat dat sperma van een bepaalde donor soms "op" of niet leverbaar meer is? we willen dus safe zitten :)

Hoe verliep het intake-gesprek, @Fuchsia?

Ik ben zo zenuwachtig... zeker voor dat psychologisch gesprek! wat als de psychologe onze aanvraag niet goed keurt?
:?

Ook moeten wij wachten tot November voor de echte ingreep/IUI omdat ik dan pas door de verzekering gedekt ben. :(

Grts
Start UIU-D Augustus 2017
1e IUI: November 2017 - neg
2e IUI: December 2017 - positief! Due augustus 2018

Fuchsia
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 november 2016, 13:02

Re: Deense donoren met 'open profiel'

Bericht door Fuchsia » 4 mei 2017, 12:55

Hoi Dezdemona

Leuk dat het in Jette ook kan! Ik dacht dat het enkel in Gent mogelijk was. In elk geval.. wij dachten aanvankelijk ook 'een voorraad' in te slaan van stalen maar dat kon niet zomaar. Het minimum was inderdaad drie, het maximum zes. wij hebben er toen zes gekocht. Er werd ons wel verzekerd dat sperma van een bepaalde donor niet zomaar op is, een donor kan immers maar aan maximum drie gezinnen gelinkt worden.

Zodra je zwanger bent van een bepaalde donor, wordt er ook automatisch een lading opzij gehouden zonder dat je daarvoor moet betalen voor eventuele broers of zussen (hetgeen wij zeker wensen). Dus dat is een soort extra verzekering. Maar het risico dat je alsnog moet veranderen voor een volgend kind blijft natuurlijk wel bestaan.

Onze intake is ondertussen al even geleden (november 2015) en ging op zich heel erg vlot. Ik had het er aanvankelijk erg moeilijk mee dat onze kinderwens moest worden gevalideerd door een persoon die ons één keer, één uurtje spreekt en nota bene jonger was dan mezelf! Maar mijn zorg bleek onterecht. Enkel personen met een heel prille relatie (<1jaar) of met psychische problemen waarvoor er nog een intensieve behandeling aan de gang is worden mogelijks niet behandeld. Maar Gent heeft tegelijk de reputatie van nogal soepel te zijn. Geen idee hoe het er in Jette aan toegaat.

Hou me zeker op de hoogte! :)

Dezdemona
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 januari 2017, 18:41

Re: Deense donoren met 'open profiel'

Bericht door Dezdemona » 4 mei 2017, 16:31

Bedankt voor de reactie, @Fuchsia!

Ik hoop dat ze in Jette inderdaad ook soepel zijn. We zijn tegen dan 1.5 jaar samen en wonen inmiddels ook al enkele maanden samen. Dus ik hoop dat ze onze relatie "stabiel" genoeg vinden.

Hoe verliep het proces bij jullie?

@Loentje, hoe was jouw intake-gesprek?

Grts,
Start UIU-D Augustus 2017
1e IUI: November 2017 - neg
2e IUI: December 2017 - positief! Due augustus 2018

Loentje
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 april 2017, 20:42

Re: Deense donoren met 'open profiel'

Bericht door Loentje » 5 mei 2017, 11:26

Hallo Dezdemono!

Ik dacht dat het bij ons in Gent maar €350/rietje zou kosten voor een donor met open profiel wat op €2100 zou komen als we 6 rietjes nemen. Jammer dat alles zoveel moet kosten, maar anderzijds kunnen we het niet maken als we later ons kind moeten vertellen dat hij/zij niets over zijn afkomst kan weten omdat 'wij op ons geld zaten'. We hebben het er dus graag voor over.

Bij ons was het intakegesprek een fluitje van een cent eerlijk gezegd. Ik wilde me de dag ervoor ook goed voorbereiden en antwoorden klaar hebben op mogelijke vragen die ze ons konden stellen, maar bij ons wat dat eerder gewoon een informatief gesprek over het hele proces. Ons werd enkel de vragen gesteld hoelang we samen zijn, of we gehuwd of wettelijk samenwonend zijn en of onze familie weet dat we eraan beginnen en of ze er klaar voor zijn. Dit is echt alles.. Had ik dat vooraf geweten had ik wat minder stress kunnen hebben. :wink: Ik snap zelfs niet dat ze dat een 'psychologisch gesprek' noemen :lol:

23 mei mogen wij bellen om te weten of we 'groen licht' krijgen, maar alles ziet eruit van wel zei ze. Daarna mogen we mailen om een nieuwe afspraak te maken.. Het is dus eigenlijk een beetje wachten op niets maarja.. :)
Laatst gewijzigd door Loentje op 5 mei 2017, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Pcos
17/08/‘17: IUI-D 1 pos
25/04/‘18: zoontje is geboren ❤️
IUI-D 1+2 neg
01/11/‘19: IUI-D 3 —> pos 13/07/‘20: zoontje is geboren ❤️
15/11/‘23: IUI-D 1 —> neg
19/12/‘23:IUI-D 2 pos ♥️

Fuchsia
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 november 2016, 13:02

Re: Deense donoren met 'open profiel'

Bericht door Fuchsia » 5 mei 2017, 13:26

Hoi Dezdemona

Bij ons ging het proces al bij al vlot. We hebben 5 IUI pogingen gedaan dewelke allemaal negatief waren. Eigenlijk hadden we geen vertrouwen in IUI waardoor we hebben aangedrongen om met ons laatste staal (alvorens dus te moeten bijkopen) IVF te doen. We hebben daarvoor wel even op onze strepen moeten staan maar uiteindelijk hebben we toch onze zin gekregen.

De redenering daartoe was als volgt: per IUI wordt een volledig rietje ingebracht (zoals Loentje hierboven al zei: €350). Daarmee is het dan erop of eronder. en met een kans van 1 op 6, meestal eronder dus.

Bij IVF worden er, als alles goed gaat, meerdere eicellen 'geoogst' en wordt het rietje verdeeld over de eicellen. Als het dan even meezit, kan er een terugplaatsing zijn en kunnen er ook nog één of meerdere embryos worden ingevroren voor latere pogingen. Op die manier kom je met één rietje veel verder. Daarnaast liggen de kansen beduidend hoger.

Voor ons bleek dit te werken. Mijn vriendin bleek zwanger (nu ruim zes maanden) van de eerste terugplaatsing. We hebben nu nog 5 embryos ingevroren voor latere pogingen. Met een beetje geluk moeten we dus nooit meer bijbestellen.

Als ik dit nalees klinkt het misschien als een pleidooi tegen IUI en voor IVF en dat is niet echt de bedoeling want IVF is uiteraard veel ingrijpender. Daarnaast is een vriendin van ons wel degelijk zwanger geraakt van een derde poging IUI. Het is dus zeker mogelijk! :)

Dezdemona
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 januari 2017, 18:41

Re: Deense donoren met 'open profiel'

Bericht door Dezdemona » 9 mei 2017, 7:18

Amai @Loentje, dat is wel lang wachten nog...
Maar goed dat je er een goed gevoel bij had.
Ik heb daar ook veel stress voor. Want als zij ons niet "goedkeuren", sta je nergens he...

En @fuchsia, blij dat het eindelijk gelukt is! We gingen normaal eerst IVF doen met eiceldonatie van mn partner, maar zijn daarvan afgestapt. Is inderdaad heel ingrijpend en misschien niet nodig.

We zullen zien hoe alles verloopt vanaf augustus :)
Start UIU-D Augustus 2017
1e IUI: November 2017 - neg
2e IUI: December 2017 - positief! Due augustus 2018

RobinHood
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2018, 11:04

Re: Deense donoren met 'open profiel'

Bericht door RobinHood » 22 mei 2018, 11:11

Wij hebben zo een Deense donor met open profiel gevonden die we graag zouden gebruiken. Ik heb een mailtje gestuurd naar het UZ Gent met de vraag of dat kon daar, maar daar weigeren ze antwoord op te geven zonder een afspraak(??) We hebben dus een afspraak gemaakt, maar kan er me hier iemand vertellen of dat mogelijk is? Dus dat we zelf op de website tonen welke donor we willen gebruiken, en dat het dan via het ziekenhuis besteld wordt?

Elliev
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2018, 18:07

Re: Deense donoren met 'open profiel'

Bericht door Elliev » 14 juni 2018, 21:28

Ik heb zelf de stap naar alleen gaan voor een baby lang uitgesteld omdat ik niet met een anonieme donor wilde werken. Uiteindelijk werd pas tijdens mijn intakegesprek in UZ Jette duidelijk dat er toch de optie bestond om met een 'open donor' uit de Deense spermabank te werken. Aangezien in België inderdaad enkel anonieme donatie toegestaan is werd me verteld dat het labo van het UZ daarom de keuze zal maken van de donor, gebaseerd op een aantal uiterlijke kenmerken en bepaalde 'wensen' van mijn kant.
Welke donor ze uiteindelijk gekozen hebben weet ik dus niet. Ik vermoed dat ze in Gent wel ongeveer hetzelfde tewerk zullen gaan.
Jammer wel dat de informatie daarover zo vaag is, het zou me heel wat twijfelen en tijd bespaard hebben.
Succes!
04/2017: IUI: zwanger, miskraam op 7w
06-10/2017: nog 5x IUI: nagatief
01/2018: ICSI: 5 eitjes, 4 bevrucht, 2 TP: negatief
03/2018: ICSI: 9 eitjes, 6 bevrucht, 2TP, 4cryo: negatief
05/2018: 2 TP cryo: negatief

RobinHood
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2018, 11:04

Re: Deense donoren met 'open profiel'

Bericht door RobinHood » 26 juni 2018, 0:21

Dank je voor de info! Nog even antwoord voor mocht iemand anders dit ook willen weten: wij zijn naar het UZ geweest en het is inderdaad zo dat je via het UZ Gent een 'semi-anonieme' donor kan gebruiken. Je mag die echter zelf niet kiezen. Er zijn wel opties om thuis inseminatie te doen met een open donor, of anders moet je naar het buitenland gaan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten